[FOTO]Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 07:52

De stal van Jasper. De natte plek had eruit gemoeten op de foto(gisteren) en dan was er 1 of 2 pakken nieuw zaagsel bij gegaan. Maar omdat Egvar zijn stal zoveel werk was, is hier alleen de stront uit gehaald. Mest gaat er dagelijks uit, natte plek eens per week.
Afbeelding

Jaspers stal zit gemiddeld
1.5 pak per week (inclusief opbouwen), met een dunne laag zat hij op een verbruik van 2 pakken per week.

Egvar's stal was deze ronde extreem nat. Zijn stal heeft last van optrekkend vocht als het hard heeft geregend en vorige week had ik al wel een deel verwijderd, maar een deel ook los gemaakt, deze week was het echter weer zeer nat een paar keer en nu is de bodem ingestort. Het drogere spul heb ik laten liggen, dus dat resulteerde in dit:

Afbeelding
(Vork staat voor de diepte op de grond, het is dik 10cm)

En toen zijn er 2 pakken zaagsel op gegaan.

Afbeelding

Vandaag gaan er nog 2 pakken zaagsel op. Dan is zijn bed weer op orde. Verbruik ligt gemiddeld op 2.5 pak per week, inclusief dit soort weken en opbouwen (7 pakken). Datis voor dit paard ook bij een dunne laag bodembedekking normaal (dan is het 3.5 pak per week zelfs).

En als laatste de schuilstal (ok, niet helemaal eerlijk, dit is de eerste keer dat ze erin kwamen)Afbeelding

Hier komen rubber tegels in, maar geen bodem bedekking zolang ze 12/7 buiten staan (dat doen ze hier jaarrond).

Beide boxen en de schuilstal zijn 3x5.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:07

_Nero schreef:
Waarom laten zoveel mensen de voorkant van de stal of zelfs alle zijkanten (zoals de foto hierboven, als ik het goed zie) vrij?
Wat is de reden hiervoor?

De laag die je dan in het midden hebt schoppen/schuiven ze dan toch alsnog naar de zijkanten en heb je een minder stabiel/dik bed lijkt mij?

Overigens een oprechte vraag, geen aanval!

Spoiler:
Toen ik mijn haflinger 6 jaar geleden net had toen heb ik de achterkant (zo'n 50cm) van de stal een week leeg gelaten en daar zijn drollen neergelegd ipv uit de box te halen, om hem te leren alleen tegen de achterwand te mesten, toen hij dit door had gewoon de hele box weer vol zodat het een goed (stro)bed is en overal even dik.


Vind wel dat de meeste zaagsel/vlas boxen erg leeg zijn (of liggen hier nog matten onder?)

Vind de knie test altijd wel een goed voorbeeld, als in laat jezelf een aantal (volgens mij 3?) keer op je knieƫn vallen. (dit mag dan dus geen pijn doen)


Hier de eerste meter vrij vanaf de deur in de box van 3x5 (dus 3x4 opgestrooid). Op deze kale strook krijgt hij zijn dikke slobber gestort 's avonds (krijgt maar eens per dag een halve schep (voor het weken) voer) en hangt zijn hooinet. Hierdoor blijft het hooi in het zaagsel beperkt. De stallen staan opgestrooid met 25-30cm zaagsel (zo'n 12kg per m2). Foto's heb ik al eerder geplaatst.

Knietest is daarop goed te doen, al kan ik het niet. Maar ik kan het ook niet op mijn bed, dus dat telt niet. Ze schoffelen het inderdaad wel wat naar de zijkant toe, maar er blijft voldoende over. Zelfs bij een net losgemaakte stal komen ze absoluut niet op de bodem met het rollen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:10

Normaal gesproken eens per jaar in de zomer, maar dit jaar is het er niet van gekomen. Wel wordt de onderlaag van zaagsel elke week tot twee weken volledig losgemaakt en de vaak nattige randen verwijderd.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [FOTO]Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:48

Gaaf die hooiruif zo!

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [FOTO]Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:44

Hoeveel kg stro gaat er nu eigenlijk in? Want je haalt vrijwel alles weg toch?

Binnen plassen op een schoon bed spettert minder en is dus een stuk comfortabeler.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Harkie, IASCrawler, Lui_, ZarahZoe en 33 bezoekers