Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:21

VanHuisUit schreef:
Nou inderdaad 100 jaar fokkerij bij wijze van haalt echt niet evolutie 'uit een paard'.

Maarrrr om knuppel maar weer eens in het hoenderhok te gooien :P
De paarden die vroeger in het boerenwerk werden gebruikt, de trekpaarden, maar ook de Gelderse en Groningse paarden, stonden echt niet 24/7 op de wei. Sterker nog die stonden in de winter in een potstal en kwamen er in het voorjaar pas weer uit.
Het 24/7 buiten gebeuren 8/7 of hoe je het ook noemt (ivm Y)(^) := ) is echt iets van de laatste 10, 15 jaar....

Maar die stonden de hele dag voor de ploeg of voor de koets. Die werkten nog echt, dat gebeurd nu amper nog.

VanHuisUit schreef:
Mijn ervaring is wel toen ik mijn paarden fanatiek dressuurmatig reed (niveau Z) dat ik mijn paarden nooit 24/7 buiten had staan, altijd 's nachts op stal, vaak 's ochtends half uurtje stapmolen, daarna uurtje trainen, dan nog wat uitstappen, even bijkomen op stal en dan pas op de wei paar uur om er tegen de avond weer uitgehaald te worden. Maar eueuueu.... dat is dan al wel zo'n 20 jaar geleden dus voor de trend van steeds meer buiten en vooral dat dat als een soort van heilig wordt verklaard. (soms / vaak / regelmatig :+ )

Eens hoor, het paard wordt tegenwoordig als kind gezien en mensen slaan totaal door in de behoeftes van een paard en vermenselijken deze.

24 7 op stal? Nee absoluut niet, maar dat overdreven: ze moeten minimaal........ook onzin. Gewoon per paard bekijken.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:25

Eens.
Helaas wordt het op zoveel stallen gewoon niet aangeboden dat je paard echt goed naar buiten kan. Of ze hebben alleen een paddock waar het paard slechts 2 uurtjes of minder op kan, of ze blijven binnen... Als er bij mij op stal een 24/7 stal was, had ik het echt heel graag gewild. :j (Behalve op stormachtige dagen, dan vind ik het wel eng. := )

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:47

Koetspaarden in de stad hadden zelden of nooit vrije beweging. Overdag werken en daarna in een stand met een emmer water en een emmer water.
:+

Bij de meeste pensionstallen bij mij in de buurt,s het zolang ik mij kan herinneren dus zo een ruim 35 jaar het meest gebruikelijk in de de zomer dag en nacht op het gras. Winter overdag op de paddock of winterweide. Zo is het nu nog alleen bij de maneges zie je, gelukkig, een ntedens van paarden vaker en langer buiten met ruwvoer.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:01

Rolfje schreef:
Eens hoor, het paard wordt tegenwoordig als kind gezien en mensen slaan totaal door in de behoeftes van een paard en vermenselijken deze.

24 7 op stal? Nee absoluut niet, maar dat overdreven: ze moeten minimaal........ook onzin. Gewoon per paard bekijken.


Vermenselijken gaat m.i. meestal over dat ze met regen niet buiten kunnen, te warme dekens op en denken dat ze lekker warm in hun stal moeten slapen.
Las ook al van de week een artikel dat het paard graag alleen in een box stond vanwege een behoefte aan privacy.

Per paard bekijken ben ik met je eens maar in hoeverre worden de noden van het paard beïnvloed door het menselijke denkpatroon en de gebruikelijke gewoontes in je directe omgeving?
Als bijvoorbeeld hele stal zijn paard een dek op doet moet je soms best sterk in je schoenen om je paard zonder deken te laten. Mensen gaan je dan vaak ook overtuigen van de noodzaak terwijl voor jouw paard misschien wel prettiger is zonder deken.
Als alle paarden op stal twee uur in de paddock komen en verder buiten het rijden om op stal staan denk je misschien sneller dat het voor jouw paard óók oké is. Of juist andersom als je omringt ben door "dag en nacht buitenpaarden mensen" is de stap om je paard op een dagdeel op stal te zetten, omdat hij daar bijvoorbeeld wel voldoende rust krijgt, heel groot.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:13

Eens Fransje, maar vermenselijken is ook: Het zeker zijn dat paarden in vrijheid of vrije tijdsbesteding nodig hebben. Paarden hebben duidelijkheid en ritme nodig.

Hij mag zelf kiezen wat hij wil is een veel gemaakte opmerking. Dat mag ie in de natuur ook niet en ook dat is weer een uiting vanuit het vermenselijken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:37

Sectorraad paarden preekt voor eigen parochie. Zij moeten een balans vinden tussen belang van het paard en de bedrijfsbelangen. De normen voor vrije beweging zijn in de opeenvolgende versies steeds meer naar beneden bijgesteld.

Niet vanwege de wetenschap, maar vanwege de haalbaarheid bij bedrijven.

Ik vind ook het totaalplaatje belangrijk. 8 uur buiten in de modder zonder schuilplek of droge bodem en soms ook nog zonder ruwvoer vind ik niet kunnen. Sowieso niet in een diepe modderpaddock.

Dan liever wat korter en twee keer per dag er uit met goede bodem, tussendoor ruwvoer op stal als dat niet mag in de paddock en naast rijden of longeren eventueel nog een ander moment in een stap- of trainingsmolen, , wandelen aan de hand, laten grazen etc.

Maar nog mooier zou zijn als dat en en zou zijn en je geen compromis hoeft te sluiten.

Weidegang is fijn voor paarden. Heerlijk voor de afwisseling en hapje stapje eten. Maar ik ervaar hier ook dat 8 uur gras eten vaak te veel is voor veel paarden en pony's. Zeker als het een wei is die niet is kaalgevreten.

Dus veel keuzevrijheid, ruime uitlopen met ruwvoer, droge bodem en schuilstal of afdak en daarnaast gedoseerd weidegang.

Voor mijn paard minimaal 12 uur per dag hier thuis. Voor mijn pony 24/7 (staldeur open) en voor de pensiongasten ook 24/7 vrij in en uitlopen indien gewenst.

Maar zou ik terug moeten in pension zou ik met in de winter 6 uur buiten onder goede omstandigheden en met gras of ruwvoer, ook al blij zijn. En dan gewoon zelf zorgen dat ik tijdens de staluren. Kom om mijn paard er nog een keer uit te halen en beweging te geven/te trainen

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 07:01

Per paard bekijken ben ik het absoluut mee eens. En ik ben ook niet pro 24/7 buiten, er is niets mis imo met een aantal uur op stal.

Wat ik dan wel apart vind: Ik woon in Brabant met goede grond en veel buitengang, ook in de winter. En ik ken werkelijk waar niemand die zijn paard maar 2 uur per dag vrij buiten heeft staan. Ook de paarden van de fanatieke wedstrijdruiters op subtop niveau. Daarom vraag ik mij toch af of dat weinig buiten staan echt "naar het paard kijken" is, of toch stiekem ingefluisterd wordt door de mogelijkheden die je stal/regio biedt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:05

Rolfje schreef:
Eens Fransje, maar vermenselijken is ook: Het zeker zijn dat paarden in vrijheid of vrije tijdsbesteding nodig hebben. Paarden hebben duidelijkheid en ritme nodig.

Hij mag zelf kiezen wat hij wil is een veel gemaakte opmerking. Dat mag ie in de natuur ook niet en ook dat is weer een uiting vanuit het vermenselijken.

Dat is geen vermenselijken, dat is erkennen dat er een verschil is tussen een dier en een ding.

Net in de natuur moét een paard voortdurend keuzes maken. Bij de juiste keuzes overleeft hij en kan hij zich voortplanten. Een dier dat de foute keuzes maakt overleeft niet. Heel de evolutie is hierop gebaseerd.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:38

Rolfje schreef:
Eens Fransje, maar vermenselijken is ook: Het zeker zijn dat paarden in vrijheid of vrije tijdsbesteding nodig hebben. Paarden hebben duidelijkheid en ritme nodig.


En dat ritme is dan weer een conditionering van de mens waaruit veel vermenselijking voortkomt.

Rolfje schreef:
Hij mag zelf kiezen wat hij wil is een veel gemaakte opmerking. Dat mag ie in de natuur ook niet en ook dat is weer een uiting vanuit het vermenselijken.


Omdat het afhankelijk is van het (trek)gedrag van de kudde en het gebied bedoel je neem ik aan?

Ik zie juist vaak het omgekeerde qua vermenselijking: paard staat op een kale vlakte zonder beschutting, wel met voer en water, en is gewend aan het ritme van stal en wei. Bij slecht weer wordt paard vaak eerder binnen gehaald. Dat het paard dan bij slecht weer bij het hek staat te dreinen betekent dan niet per se dat hij naar binnen 'wil'. Maar dat is wel de conclusie die dan getrokken wordt.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:07

Rolfje schreef:
Eens Fransje, maar vermenselijken is ook: Het zeker zijn dat paarden in vrijheid of vrije tijdsbesteding nodig hebben. Paarden hebben duidelijkheid en ritme nodig.

Hij mag zelf kiezen wat hij wil is een veel gemaakte opmerking. Dat mag ie in de natuur ook niet en ook dat is weer een uiting vanuit het vermenselijken.


Paarden hebben vrije beweging nodig, rijtijd heb ik nooit horen noemen maar ze hebben wel tijd nodig waarin ze gewoon paard zijn.

In de vrije natuur moet een paard wel eigen keuzes maken, waarom zou die dat niet mogen?
Denk je dat de leider van de kudde het hele leven bepaald? De hiërarchie in een kudde is veel dynamischer dan dat.


Wat betreft duidelijkheid en ritme, de hele dag buiten lopen is ook duidelijk en een ritme. Mensen dichten zich zelf vaak de erg toe dat ze alles voor hun paard moeten bedenken maar een paard kan gewoon eigen keuzes maken.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:14

Tango1979 schreef:
Daarom vraag ik mij toch af of dat weinig buiten staan echt "naar het paard kijken" is, of toch stiekem ingefluisterd wordt door de mogelijkheden die je stal/regio biedt.


De mogelijkheden in de regio spelen absoluut een rol. Als de mogelijkheden ruimer zouden zijn, dan zou ik daar zeker ook gebruik van maken. Maar dat is de discussie niet. De discussie is of je paard 8 u per dag weidegang nodig heeft. En dat zou dan een criterium zijn of je een paard zou mogen huisvesten. En dat is dus niet het geval.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:17

fransje23 schreef:
Wat betreft duidelijkheid en ritme, de hele dag buiten lopen is ook duidelijk en een ritme. Mensen dichten zich zelf vaak de erg toe dat ze alles voor hun paard moeten bedenken maar een paard kan gewoon eigen keuzes maken.


Het maken van een keuze houdt in dat je de voor en nadelen van de ene optie kunt afwegen tegen de andere optie. Dat kan een paard niet. Een paard maakt geen keuze maar volgt zijn instinct.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:18

Blij dat ik in Zweden woon. :))
Hier is dat allemaal gewoon bij wet geregeld!

Paarden mogen bijvoorbeeld nooit alleen staan, nooit langer dan 16 uur achter elkaar op stal staan (uitzonderingen zijn er uiteraard, paard met bijvoorbeeld blessure moet niet verplicht eruit), etc.

Maar welzijn en kennis over welzijn is hier ook echt vele male hoger/groter dan in NL. Zo ook over voer (iedereen analyseert zijn/haar hooi en voert alleen bij dat wat nodig is, dus geen kg's krachtvoer erin, ook wordt hooi echt als basis gezien en krijgen ze veel meer hooi te eten).

Maar met de stelling ben ik het dus ook volledig eens, zelfs de Grand Prix paarden gaan hier gewoon lekker elke dag los op de wei. Zoals het hoort.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:26

Mijn paarden staan ook niet langer dan 16 uur achter elkaar op stal, maar staan ook niet 8 uur per dag op de wei. Dus dat voldoet dan ook prima aan de Zweedse regeltjes. Ook hier wordt hooi als basis gevoerd 3 x per dag en zoveel dat ze het niet altijd hebben opgegeten. En volgens mij is het in NL ook al zo dat een paard niet alleen mag worden gehouden.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:30

Babootje schreef:
fransje23 schreef:
Wat betreft duidelijkheid en ritme, de hele dag buiten lopen is ook duidelijk en een ritme. Mensen dichten zich zelf vaak de erg toe dat ze alles voor hun paard moeten bedenken maar een paard kan gewoon eigen keuzes maken.


Het maken van een keuze houdt in dat je de voor en nadelen van de ene optie kunt afwegen tegen de andere optie. Dat kan een paard niet. Een paard maakt geen keuze maar volgt zijn instinct.


Of maakt hij een keuze op basis van eerdere ervaringen?
Het maken van een keuze is dat je uit meerdere mogelijkheden iets kiest. Niets meer, niets minder.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:32

In Nederland is de enige regel dat ze drinkwater en eten moeten krijgen en medische zorg. Je mag ze dus niet compleet verwaarlozen, verder is alles toegestaan.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:37

Babootje schreef:
Mijn paarden staan ook niet langer dan 16 uur achter elkaar op stal, maar staan ook niet 8 uur per dag op de wei. Dus dat voldoet dan ook prima aan de Zweedse regeltjes. Ook hier wordt hooi als basis gevoerd 3 x per dag en zoveel dat ze het niet altijd hebben opgegeten. En volgens mij is het in NL ook al zo dat een paard niet alleen mag worden gehouden.


8 uur paddock met continue hooi is ook prima. Hooi in NL als basis is echt niet zo normaal, gelukkig wordt dat wel steeds meer gedaan en wordt ook de essentie ervan in gezien, maar meer dan de helft doet dit niet.

Maar er zijn nog veel meer dingen, dit waren gewoon even wat kleine voorbeelden. Zoals ook in stal van 3x3m alleen een pony in gehouden mag worden tot max 1,50m. In NL staan zelfs kastelen van 190 in een 3x3 stal.

In NL is het niet bij wet geregeld dat een paard niet alleen mag staan. Wel een ongeschreven regel.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:37

fransje23 schreef:
Wat betreft duidelijkheid en ritme, de hele dag buiten lopen is ook duidelijk en een ritme. Mensen dichten zich zelf vaak de erg toe dat ze alles voor hun paard moeten bedenken maar een paard kan gewoon eigen keuzes maken.
fransje23 schreef:
Babootje schreef:


Het maken van een keuze houdt in dat je de voor en nadelen van de ene optie kunt afwegen tegen de andere optie. Dat kan een paard niet. Een paard maakt geen keuze maar volgt zijn instinct.


Of maakt hij een keuze op basis van eerdere ervaringen?
Het maken van een keuze is dat je uit meerdere mogelijkheden iets kiest. Niets meer, niets minder.

Babootje heeft gelijk hoor, een paard maakt van nature geen keuzes, ze volgen hun instinct en deel daarvan is om te doen wat andere paarden doen. In een kudde is er altijd een die al eerste naar het water loopt om te drinken en de rest volgt, of ze nou dorst hebben of niet. Er is er ook altijd een die in beweging komt voor het speelkwartier en sommigen volgen.

Een 'keuze' door andere ervaring is iets aangeleerds en een paard doet alleen iets als het hem iets oplevert in concrete zin. Het is dus geen afweging, het is aangeleerd vanwege een beloning die erop volgt. Het paard heeft heel veel geluk dat hij de mens heeft om hem te helpen, omdat zonder de mens er geen paarden meer zouden zijn.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:44

Citaat:
Het paard heeft heel veel geluk dat hij de mens heeft om hem te helpen, omdat zonder de mens er geen paarden meer zouden zijn.


Wtf, dat meen je niet serieus?
Verwilderde paarden, wat wij in de volksmond vaak wilde paarden noemen, doen het ook zonder onze hulp zo goed dat ze een plaag zijn.
Paarden zijn ontstaan zonder hulp van mensen en overleven ook zonder onze hulp.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:47

Quir schreef:
Blij dat ik in Zweden woon. :))
Hier is dat allemaal gewoon bij wet geregeld!

Paarden mogen bijvoorbeeld nooit alleen staan, nooit langer dan 16 uur achter elkaar op stal staan (uitzonderingen zijn er uiteraard, paard met bijvoorbeeld blessure moet niet verplicht eruit), etc.

Maar welzijn en kennis over welzijn is hier ook echt vele male hoger/groter dan in NL. Zo ook over voer (iedereen analyseert zijn/haar hooi en voert alleen bij dat wat nodig is, dus geen kg's krachtvoer erin, ook wordt hooi echt als basis gezien en krijgen ze veel meer hooi te eten).

Maar met de stelling ben ik het dus ook volledig eens, zelfs de Grand Prix paarden gaan hier gewoon lekker elke dag los op de wei. Zoals het hoort.


Het voordeel dat als dit bij wet geregeld is, dat pensionstallen en manege's dit ook moeten faciliteren en dat de 'onwetende paardeneigenaar' op die manier gedwongen gaat zijn om zijn/haar paard niet te lang in een stal te houden.

Het risico is alleen dat pensionstallen allerlei noodgrepen gaan doen om aan die 'wet' te voldoen om bestaansrecht te houden. Ik zie hier in de omgeving nog meer dan genoeg manege's en stallen zonder buitenruimte. Hier zouden dus onverhoopt allerlei paarden hutje mutje op een minipaddock terecht komen om aan een wet te voldoen met als gevolg allerlei geblesseerde (vaak dure) paarden waardoor de wet misschien weer wordt aangepast omdat er dan 'bewijs' is dat paarden niet samen kunnen buiten staan.
Of de PPID/IR paarden die dan noodgedwongen op de wei moeten van de stal terwijl zij helemaal niet goed tegen gras kunnen.

Dat het in Zweden wel werkt dat snap ik: daar is VEEEEEL meer ruimte, ligt het land niet onder zeeniveau en praat je over een hele andere bodemsoort. Bovendien is er in Zweden vaak wat meer geld beschikbaar.

Dat er in Nederland een onwenselijke situatie is en dat er veel paarden nog onverhoopt (tegen de wil of door onwetendheid van de eigenaar) te veel op stal staan zijn we het allemaal mee eens. Ik zou dan alleen wel een haalbare oplossing zien i.p.v. een 'beschuldigende' stelling zoals in de O.P.

Sommige mensen hebben nou eenmaal al 10jr of langer geleden een paard gekocht en hebben dit paard nog steeds. Zijn in 10 jaar van inzicht veranderd en tot de ontdekking gekomen dat er in de omgeving helemaal geen faciliteiten zijn om 'paardwaardig' een paard te houden. Verhuizen is niet altijd een optie. Verkopen is niet altijd zonder risico, zeker niet als het om paarden gaat die al een rugzakje/blessure verleden hebben. Bovendien weet je bij verkoop ook nooit zeker of het nieuwe baasje zich wel aan voldoende buitengang kan houden.

Ik denk dat er een hele hoop mensen zijn die er het beste van maken met de middelen die ze hebben.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:48

fransje23 schreef:
Citaat:
Het paard heeft heel veel geluk dat hij de mens heeft om hem te helpen, omdat zonder de mens er geen paarden meer zouden zijn.


Wtf, dat meen je niet serieus?
Verwilderde paarden, wat wij in de volksmond vaak wilde paarden noemen, doen het ook zonder onze hulp zo goed dat ze een plaag zijn.
Paarden zijn ontstaan zonder hulp van mensen en overleven ook zonder onze hulp.

In Nederland?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:55

_Nelleke_ schreef:
Quir schreef:
Blij dat ik in Zweden woon. :))
Hier is dat allemaal gewoon bij wet geregeld!

Paarden mogen bijvoorbeeld nooit alleen staan, nooit langer dan 16 uur achter elkaar op stal staan (uitzonderingen zijn er uiteraard, paard met bijvoorbeeld blessure moet niet verplicht eruit), etc.

Maar welzijn en kennis over welzijn is hier ook echt vele male hoger/groter dan in NL. Zo ook over voer (iedereen analyseert zijn/haar hooi en voert alleen bij dat wat nodig is, dus geen kg's krachtvoer erin, ook wordt hooi echt als basis gezien en krijgen ze veel meer hooi te eten).

Maar met de stelling ben ik het dus ook volledig eens, zelfs de Grand Prix paarden gaan hier gewoon lekker elke dag los op de wei. Zoals het hoort.


Het voordeel dat als dit bij wet geregeld is, dat pensionstallen en manege's dit ook moeten faciliteren en dat de 'onwetende paardeneigenaar' op die manier gedwongen gaat zijn om zijn/haar paard niet te lang in een stal te houden.

Het risico is alleen dat pensionstallen allerlei noodgrepen gaan doen om aan die 'wet' te voldoen om bestaansrecht te houden. Ik zie hier in de omgeving nog meer dan genoeg manege's en stallen zonder buitenruimte. Hier zouden dus onverhoopt allerlei paarden hutje mutje op een minipaddock terecht komen om aan een wet te voldoen met als gevolg allerlei geblesseerde (vaak dure) paarden waardoor de wet misschien weer wordt aangepast omdat er dan 'bewijs' is dat paarden niet samen kunnen buiten staan.
Of de PPID/IR paarden die dan noodgedwongen op de wei moeten van de stal terwijl zij helemaal niet goed tegen gras kunnen.

Dat het in Zweden wel werkt dat snap ik: daar is VEEEEEL meer ruimte, ligt het land niet onder zeeniveau en praat je over een hele andere bodemsoort. Bovendien is er in Zweden vaak wat meer geld beschikbaar.

Dat er in Nederland een onwenselijke situatie is en dat er veel paarden nog onverhoopt (tegen de wil of door onwetendheid van de eigenaar) te veel op stal staan zijn we het allemaal mee eens. Ik zou dan alleen wel een haalbare oplossing zien i.p.v. een 'beschuldigende' stelling zoals in de O.P.

Sommige mensen hebben nou eenmaal al 10jr of langer geleden een paard gekocht en hebben dit paard nog steeds. Zijn in 10 jaar van inzicht veranderd en tot de ontdekking gekomen dat er in de omgeving helemaal geen faciliteiten zijn om 'paardwaardig' een paard te houden. Verhuizen is niet altijd een optie. Verkopen is niet altijd zonder risico, zeker niet als het om paarden gaat die al een rugzakje/blessure verleden hebben. Bovendien weet je bij verkoop ook nooit zeker of het nieuwe baasje zich wel aan voldoende buitengang kan houden.

Ik denk dat er een hele hoop mensen zijn die er het beste van maken met de middelen die ze hebben.



Even een paar dingen recht trekken, in Zweden is er juist veel minder geld. Mensen verdienen veel minder en BTW-tarief is veel hoger (bijna alles 25%) en belasting op inkomen is heel veel hoger.

Daarnaast is vrijwel alles in een groot deel van Zweden zware klei, dus dat is niet bepaald de ideale ondergrond voor paarden. :+

Maar ook alleen in de modder mogen ze niet staan. Kortom kan je het paard niet een paard waardig bestaan geven, hou je simpelweg gewoon geen paard.

Er is inderdaad veel meer ruimte en het is hier ook tientallen jaren al zo geregeld. Dus alles is er gewoon op ingericht. Maar ook in Stockholm moeten stallen gewoon aan de wetten voldaan. Stalling in de buurt van het centrum is dan dus ook al snel minimaal 1500€ per maand. Vele hebben dus zijn/haar paard ver weg staan (uur of 2 enkele rit rijden van huis).

Maar inderdaad ook op maneges zal je nooit paarden hele dagen op stal zien, die gaan ook gewoon elke dag naar buiten.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:57

fransje23 schreef:
Of maakt hij een keuze op basis van eerdere ervaringen?
Het maken van een keuze is dat je uit meerdere mogelijkheden iets kiest. Niets meer, niets minder.


Dan nog is het gebaseerd op instinct. Ze onthouden de beloning die volgt op het maken van een instinctieve keuze. De keuze die een paard maakt is dan ook niet altijd goed. Zo lopen paarden een brandende stal weer omdat ze zich daar - instinctief - altijd veilig voelden.

Een keuze is het resultaat van een cognitief proces, waarbij de merites van meerdere keuzemogelijkheden tegen elkaar worden afgewogen. Een keuze resulteert in de selectie van een van de meerdere keuzemogelijkheden. Tijdens het selectieproces kunnen zich ook nieuwe keuzemogelijkheden aandienen.

Het maken van een keuze is een cognitieve vaardigheid waar paarden niet over beschikken.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:22

Ik ben zelf pro buiten met sociaal contact. Helaas is dat in de omgeving randstad lastig(er) te realiseren. Ik snap overigens de stelling wel, want je moet ergens een lijn trekken. Ik zou willen dat mijn paarden in de winter op de weide kunnen. Helaas is het toch echt te nat in die periode. Ze hebben wel eens op een stal in december nog buiten gestaan toen het vroor, toen het onherbergzaam was qua weide landschap en met ijzers voor... paard was toch al geblesseerd. De zomer erna was een natte zomer, toen mochten de paarden in de zomer niet eens meer het land op.

Overigens vind ik de stelling wel zodanig geformuleerd dat er staat dat als je paard 8u weidegang heeft en daarna dus binnen staat, dit wel ok zou zijn? Paard is een bewegingsdier, vluchtdier. Wordt hier ook al aangedragen. :j

De optie die bv Babootje biedt voor stalpaarden in de Randstad zie ik dan liever, dan 8u aaneengesloten op een niet toegankelijke weide zonder veel gras en daarna vervolgens 16u aaneensgesloten op stal. Dat betekent nog altijd 16u hokken. Stal met uitloopje naar buiten zou mooi alternatief zijn om mee te beginnen. En zo zijn er altijd nuances te bedenken.

Liever een Randstad paard dat 3x per dag de box uit komt en daarmee richting 6/7u de box uit is, maar niet aaneensgesloten. Dan 4 u paddock/weidegang en de aangesloten 20u op stal, omdat het baasje een dagje overslaat. Van 8 tot 16 u buiten en daarna op stal, eten en vervolgens er 's avonds nog eens uit om te rijden en half uurtje de benen te strekken in de paddock, zou ook al meer in de buurt komen van ''paardenwelzijn''. Mits sociaal contact, eten, water, goede bodem etc etc.

Overigens heb ik ergens wel respect voor mensen die 2 x daags naar hun paard gaan in de randstad, voor het werk eruit en na het werk eruit bv. Ik zou dat niet trekken. Anderzijds zijn er ook genoeg Randstadpaarden die hele dagen op de box staan en er alleen uit mogen met rijden of de molen. Omdat ze anders geblesseerd raken. Baasjes die wel een godsvermogen betalen voor stalling, 400 euro plus, voor hun eigen gemak, maar voorbij gaan aan hun bio industrie paard wat moet presteren.
Geen extra kosten willen betalen (of regelen onderling) dat hun paard er vaker per dag uitkomt. Desnoods om aan de hand te stappen, paddockservice en molenservice. Ja, zo kan ''iedereen'' een paard houden en zich een goede eigenaar voelen. Lekker warm in de kantine, sociaal doen, terwijl je paard op stal blijf staan.

Bv:
Je betaalt toch geen godsvermogen om vervolgens niet de tijd die je met je paard doorbrengt, door te brengen in een sociale kantine of met je telefoon.. en je paard staat nog steeds in de box? Dat vind ik zo DISRESPECTVOL naar je paard toe. Als je met je paard in contact bent en op stal bent, ben je met je paard bezig op dat moment. Dat heeft prio boven de rest. Als je kan voldoen aan welzijnsaspect is daarna genoeg tijd over voor jouw eigen welzijns en sociale aspect. {:}

Dus hoop grijs gebied. Nog steeds pro om je paard zo veel mogelijk de box uit te hebben! :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:28

Babootje schreef:
fransje23 schreef:
Of maakt hij een keuze op basis van eerdere ervaringen?
Het maken van een keuze is dat je uit meerdere mogelijkheden iets kiest. Niets meer, niets minder.


Dan nog is het gebaseerd op instinct. Ze onthouden de beloning die volgt op het maken van een instinctieve keuze. De keuze die een paard maakt is dan ook niet altijd goed. Zo lopen paarden een brandende stal weer omdat ze zich daar - instinctief - altijd veilig voelden.

Een keuze is het resultaat van een cognitief proces, waarbij de merites van meerdere keuzemogelijkheden tegen elkaar worden afgewogen. Een keuze resulteert in de selectie van een van de meerdere keuzemogelijkheden. Tijdens het selectieproces kunnen zich ook nieuwe keuzemogelijkheden aandienen.

Het maken van een keuze is een cognitieve vaardigheid waar paarden niet over beschikken.

Als het zo zou zijn dat een paard enkel zijn instinct volgt, dan zouden ze toch veel voorspelbaarder zijn?
De vraag of het paard zijn instinct volgt of een keuze maakt is eigenlijk niet relevant voor deze discussie. Ipv hen de keuzevrijheid te geven, geven we hem dan maar de vrijheid zijn instinct te volgen.
Jouw voorbeeld van de brandende stal is imo geen vb van instinct volgen, maar eerder van aangeleerd gedrag. Een paard dat zijn instinct volgt zal besloten ruimtes wantrouwen, brandend of niet.