Stal oppotten en stalmatten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Stal oppotten en stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 21:17

Hoi iedereen,


Ik sta sinds 3 maanden op een andere stal en nou heb ik steeds 1 keer in de maand de natte plekken er uit gehaald maar nou heb ik de laatste keer geen nieuwe baal er in gegooid maar gewoon met het vlas wat nog schoon was en dacht mooi balen te kunnen sparen zo en dan overgaan naar het oppotten nou staat ie iets meer opstal maar is ie enorm smerig na 3 dagen eigenlijk kan ik wel weer een nieuwe baal er in gooien want zo nat en vies is het van de plas en water hij slobbert namelijk met zijn hooi. Maar nou lukt dat oppotten dus niet zoals ik het wil doen 1 keer in de week een baal er ingooien. Bij zijn vorige stal was al 2 jaar de pisplekken er niet uitgehaald en stond ie ook op stalmatten.
Nou de vragen zijn dan werkt het stalmatten en oppotten samen? Of zeggen jullie gooi je stal weer leeg de pisplekken en doe een aantal stuk of 3/4 nieuwe balen bij en dan 1 keer in de week steeds nieuwe baal bij.


Hoe zijn jullie aan de gang gegaan met het opppotten enzo?



trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Stal oppotten en stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 21:37

Sorry ik ben niet echt goed in dingen uit leggen en dat uit typen ook nog en dan nog leestekens.

Die stal waar die al 2 jaar de plasplekken niet uit werd gehaald meste iedere dag alleen de drollen er uit het was de bedoeling dat ze de stal uit mesten maar hun deden dus alleen de drollen. Maar dat deden ze ook alleen bij hun eigen paarden.


We doen nu indd alleen de drollen er uit en dan 1 keer in de maand dan de natte plek.
Dus jullie tip is nu dan weer de uithalen en dan aantal nieuwe balen er in gooien en daarmee de onderlaag maken? Want hij staat nu op een berg natte plek alleen maar en achterin ligt bijna geen vlas meer omdat ik alles nu steeds naar de natte plek toe trek.



Over het soppen hij is voor dat we gingen verhuizen naar de tandarts geweest die sedeert en elektrisch werkt hij doet het niet met elk hapje soppen maar af en toe als ie een paar happen heeft genomen. Doet ie al sinds we hem hebben.

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Stal oppotten en stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 21:44

Daar wil ik ook naar toe 1/2 keer per jaar als de weide seizoen weer begint en als ie eindigt eigenlijk.

Maar zal stalmatten daar ook bij helpen of zeg je van nee zonde(ook natuurlijk voor het geld haha)

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 22:03

belle_boef schreef:
Wat ik lees en daardoor denk is dat je met te weinig pakken vlas begint en ook te vaak de natten plekken verwijderd. Ik heb na 2 maand echt al een mooie stevige bodem. Daar kan ik ook rustig een stuk uitspitten zonder dat ze het verlopen.
Dus alles eruit en met meer pakken erin beginnen. Mijn stal is 3x6 en begon met 10 pakken. Daarna wekelijks een pak erbij.



Mijn stal is iets van 3,10 bij 3,70 ongeveer zullen dan 3/4 pakken genoeg zijn?

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Stal oppotten en stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 16:51

Heb de stal vanmiddag hellemaal leeg geschept even laten luchten dat de natte plek op kon drogen en 6 nieuwe balen er in gegooid hij stond dan wel meteen hoger maar hopen dat ie nu ook schoner blijft dan iedere week doe ik een baaltje er bij en eventueel als het echt schoon blijft om de week.

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Stal oppotten en stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 18:09

Een stalgenootje doet ook oppotten die staat echt mega hoog hahah zo hoog wil ik niet maar haalt ook maar 2 keer per jaar de pisplekken er uit.

Ik doe altijd nog met een stoffer en blik alle kleine drolletjes er uit halen dus dat komt goed.

Om de plasplekken er uit te halen ik hen een ruin die altijd ergens in het middenplast niet altijd op de zelfde plek dan soms meer naar links dan rechts of iets meer naar achteren haha.

Met maagzweren over het soppen wij geven ook nog van havens gastro brok bij dat is tegen maagzweren en hij heeft de helle dag kuil/hooi beschrikbaar

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Stal oppotten en stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 10:01

Op onze vorige stal hadden we niet eens een automatische drinkbak deed ie het ook gewoon. En nu heeft ie een automatische drinkbak en doet ie als nog. Ik ga me er niet in verdiepen aangezien mijn paard er voor de rest gezond uitziet en de tandarts nooit over iets zegt. Hij vind het gewoon denk lekker om te spoelen.

Wij hebben zo’n lange stoffer en blik en vind dat echt een uitvinding heb het van een stalgenootje die dat ook doet haha


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers