Welk type voer voor 20+ paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Welk type voer voor 20+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 14:56

Hoi allemaal,

Ik heb een topfitte merrie van 21 jaar en ze is op dit moment aan de dikke kant..
Op dit moment krijgt ze 2x per dag hooi en krijgt ze 1x per dag een halve kilo basisbrok.
Wat voeren jullie je 'senioren'paard?
Ik wil dat ze wat afvalt, maar ik wil ook dat ze gezond en fit blijft voor in de winter.

Wat voor merk voer voeren jullie? En hoeveel?
TIPS ZIJN WELKOM :j :j

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:04

Die van ons is volgensmij nu 23,kan ook 24 zijn. Nog hartstikke fit en nog gereden onder het zadel en af en toe voor de koets.

Ze krijgt zo'n klein koffie kopje met de 18+ muesli van Pavo gemengd met basisbrok, ook krijgt ze dagelijks een vitamine koek van pavo en 2x daags een oude badkuip gevuld met hooi die nooit op is als de volgende berg er in gaat. Verder houden we haar goed in de gaten, valt ze iets af? Dan krijg ze iets meer van de brok, komt ze te veel aan? Krijgt ze iets minder.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:07

Die van mij is ‘pas’ 18, maar die staat gewoon op hooi in de slowfeeder en een hand vitaminebrok, met een niet te volle wei. Ik zou de basisbrok vervangen door vitaminebrok, en het hooi in een slowfeeder doen.
Ik voer marstall force vitaminebrok.

Is het echt vet bij je paard, of kan het ook een hooibuik zijn?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welk type voer voor 20+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:09

Ik zou bij een wat ouder dier me niet snel zorgen maken over wat aan de zware kant zijn voor de winter.
Vaak kunnen ze die reserves goed gebruiken.

Wordt ze nog gereden?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:10

Ik zou de basisbrok vervangen voor 75g/100kg vitalbix daily complete.

Hoeveel weegt ze ongeveer/hoort ze te wegen? (per 50kg is precies zat)
Ze krijgt 2x per dag hooi, hoeveel hooi is dat en hoe lang is ze daar mee bezig?
Heb je een standfoto?

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 15:12

8nnemiek schreef:
Die van mij is ‘pas’ 18, maar die staat gewoon op hooi in de slowfeeder en een hand vitaminebrok, met een niet te volle wei. Ik zou de basisbrok vervangen door vitaminebrok, en het hooi in een slowfeeder doen.
Ik voer marstall force vitaminebrok.

Is het echt vet bij je paard, of kan het ook een hooibuik zijn?


Misschien een stomme vraag, maar wat is precies het verschil tussen vitaminebrok en basisbrok? Wat maakt het dat je voor vitaminebrok kiest? Ik ben er niet zo in thuis en ik ben erg benieuwd.

Op dit moment lijkt ze net drachtig :') Wat betekent dat ze een erg dikke buik heeft, wat je dus wel een hooibuik kunt noemen. Ze krijgt op dit moment geen gras.
Verder is ze van zichzelf al fors en op haar billen en bij haar schouders/hals is ook duidelijk te zien dat ze zeker niet te kort komt qua eten.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 15:14

Gillbo schreef:
Ik zou bij een wat ouder dier me niet snel zorgen maken over wat aan de zware kant zijn voor de winter.
Vaak kunnen ze die reserves goed gebruiken.

Wordt ze nog gereden?


Op dit moment heb ik geen goed zadel, maar ik longeer haar 2-3 keer per week 45-60 minuten.
Ze mag ook zeker wel wat voller zijn maar op dit moment is ze echt te zwaar.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 15:19

Mizora schreef:
Ik zou de basisbrok vervangen voor 75g/100kg vitalbix daily complete.

Hoeveel weegt ze ongeveer/hoort ze te wegen? (per 50kg is precies zat)
Ze krijgt 2x per dag hooi, hoeveel hooi is dat en hoe lang is ze daar mee bezig?
Heb je een standfoto?


Ik durf niet te zeggen hoe zwaar ze precies is.. Ik gok rond de 700 kilogram en ze is 1.60 hoog.
Volgens de eigenaar van de stal krijg ze zo'n 10 kg hooi per dag. Ze eten samen elke ochtend en elke avond een bak met 10 kg hooi leeg. Meestal doen ze er 2 uur over om de bak leeg te eten.

Ik heb op dit moment helaas geen foto. Die zal ik de volgende keer als ik langs ga even maken!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:19

Wat voor een ras is het en waarom voer je de basisbrok?

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:20

In gewone brok zitten meestal veel granen, maïs, soja (ook allemaal vaak nog genetisch gemanipuleerd) en toegevoegde suikers/melasse.. Een hoop onnodige rommel voor een paard dat niet hard werkt.
Vitaminebrok is een supplement wat echt alleen vitamines en wat vulstof bevat. Je hoeft er dan ook maar ongeveer 70 gram per dag van te voeren. Zo krijgen paarden de goede hoeveelheden vitamines binnen zonder dat je er veel onnodige suikers en granen in hoeft te stoppen.

Een dikke buik hoeft geen probleem te zijn, maar kan bv ook komen door wormen, dus stel dat je al een tijdje niet hebt ontwormt dan kan het geen kwaad om er eens een goede spuit in de stoppen zoals de pramox wormkuur.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-11-18 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xandra88

Berichten: 628
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:20

Zelf gebruik ik Marstall of Vitalbix. Beide hebben de goede vitamines, maar zitten weinig tot geen onnodige toevoegingen in. Ik voer de Marstall Force als vitamine brok bij, naast het gewone brok wat ze krijgen, maar je kan het ook als volwaardig voer gebruiken. Het is alleen wel de vraag of je paard het eet, hier zijn de berichten nogal verschillend over zowel bij Marstall als bij Vitalbix.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 15:25

Gillbo schreef:
Wat voor een ras is het en waarom voer je de basisbrok?



Een KWPN'er, ik voer basisbrok omdat dat bij mij op stal wordt gevoerd, dit doe ik niet zelf.
Ik ben wel van plan om zelf voer aan te schaffen, vandaar dit topic voor voeradvies ;)

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 15:26

8nnemiek schreef:
Een dikke buik hoeft geen probleem te zijn, maar kan bv ook komen door wormen, dus stel dat je al een tijdje niet hebt ontwormt dan kan het geen kwaad om er eens een goede spuit in de stoppen zoals de pramox wormkuur.


Ik heb haar vandaag net een wormenkuur gegeven, de vorige kuur heb ik in februari gegeven.
Hopelijk kan ik deze oorzaak van een opgezette buik dan wegstrepen.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:28

Mijn merrie van 21 (bijna 22) was voorheen aan de dunne kant maar nu juist wat dikker, ze krijgt onbeperkt hooi en als ze savonds op stal staan krijgt ze 1/4 basis brok of 18+ muesli voor de smaak. Na het rijden krijgt ze ook ongeveer 1/4 en doet het er eigenlijk super goed op. Wel geef ik glucosamine poeder bij voor haar gewrichten

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:34

Een basisbrok bestaat gemiddeld gesproken voor zo'n 2.5% uit premix. Dus 25g premix in 1kg basisbrok.
Premix bestaat voornamelijk uit vitaminen en mineralen.
In de basisbrok wordt soms dan nog wel wat calcium, fosfor, magnesium en zout toegevoegd (macronutrienten), maar verder zitten alle vitaminen en mineralen in die 25g. De rest van de brok bestaat uit vezel, eiwit, koolhydraten en vetten. Oftewel: aminozuren en energie. Op deze manier kan je gemakkelijk en snel paarden bijvoeren die snel te mager worden. Maar het betekent wel dat je veel moet voeren (minimaal 0.5kg en soms wel 1kg per 100kg paard) om ook voldoende premix te voeren. Een paard van 600kg moet dan dus minimaal 3kg, en soms tot wel 6kg basisbrok krijgen om alle benodigde vitaminen en mineralen binnen te krijgen, puur omdat die zo verdund zijn over al die brokken.

Voor een paard dat te zwaar is, zijn alleen de eiwitten en de premix nuttig. De rest kan hij beter via het hooi binnen krijgen, want dan doet hij er langer mee. Soms is zelfs eiwit niet nodig, maar bij een ouder paard heeft het wel de voorkeur om die wat bij te geven.

Een mineralenbrok bestaat soms wel voor 50% uit premix. Dus weer die vitaminen en mineralen die hij nodig heeft, maar in plaats van 25g per kg brok, kan het dan wel 500g per kg brok zijn. De rest van de korrel bestaat dan uit drager zodat het gemakkelijk te voeren is en paarden hem willen eten. Voorbeelden hiervan zijn Pavo vital en Marstall Force. Hier hoef je dan ook maar 30g/100kg paard van te voeren om ruimschoots te voldoen in alle vitaminen en mineralen. Beide varianten zijn zetmeel + suiker arm.

Vitalbix Daily Complete is eiwitten, vitaminen en mineralen. In dit product zitten dus al wat extra producten naast de premix, maar geen echte energieleveranciers/dikmakers (energie in de variant kcal, niet in de variant drukmaker). Wel specifieke aminozuren waar ruwvoer als eerste tekort aan heeft. Hierdoor moet je er 75g/100kg paard van voeren. Het voordeel is ook dat je iets meer ervan mag voeren, dat is in sommige situaties handig.

Hopelijk is het verschil nu een beetje duidelijker.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 15:56

Mizora schreef:
Een basisbrok bestaat gemiddeld gesproken voor zo'n 2.5% uit premix. Dus 25g premix in 1kg basisbrok.
Premix bestaat voornamelijk uit vitaminen en mineralen.
In de basisbrok wordt soms dan nog wel wat calcium, fosfor, magnesium en zout toegevoegd (macronutrienten), maar verder zitten alle vitaminen en mineralen in die 25g. De rest van de brok bestaat uit vezel, eiwit, koolhydraten en vetten. Oftewel: aminozuren en energie. Op deze manier kan je gemakkelijk en snel paarden bijvoeren die snel te mager worden. Maar het betekent wel dat je veel moet voeren (minimaal 0.5kg en soms wel 1kg per 100kg paard) om ook voldoende premix te voeren. Een paard van 600kg moet dan dus minimaal 3kg, en soms tot wel 6kg basisbrok krijgen om alle benodigde vitaminen en mineralen binnen te krijgen, puur omdat die zo verdund zijn over al die brokken.

Voor een paard dat te zwaar is, zijn alleen de eiwitten en de premix nuttig. De rest kan hij beter via het hooi binnen krijgen, want dan doet hij er langer mee. Soms is zelfs eiwit niet nodig, maar bij een ouder paard heeft het wel de voorkeur om die wat bij te geven.

Een mineralenbrok bestaat soms wel voor 50% uit premix. Dus weer die vitaminen en mineralen die hij nodig heeft, maar in plaats van 25g per kg brok, kan het dan wel 500g per kg brok zijn. De rest van de korrel bestaat dan uit drager zodat het gemakkelijk te voeren is en paarden hem willen eten. Voorbeelden hiervan zijn Pavo vital en Marstall Force. Hier hoef je dan ook maar 30g/100kg paard van te voeren om ruimschoots te voldoen in alle vitaminen en mineralen. Beide varianten zijn zetmeel + suiker arm.

Vitalbix Daily Complete is eiwitten, vitaminen en mineralen. In dit product zitten dus al wat extra producten naast de premix, maar geen echte energieleveranciers/dikmakers (energie in de variant kcal, niet in de variant drukmaker). Wel specifieke aminozuren waar ruwvoer als eerste tekort aan heeft. Hierdoor moet je er 75g/100kg paard van voeren. Het voordeel is ook dat je iets meer ervan mag voeren, dat is in sommige situaties handig.

Hopelijk is het verschil nu een beetje duidelijker.


Nooit geweten! Super bedankt voor de uitleg!! _/-\o_ _/-\o_

Is Pavo vital dan een vervanger voor brok? Is dit zo los te voeren of is dit een supplement dat gevoerd moet worden met iets anders? Ik hoor het graag, want ik denk dat ik dit ga proberen :j

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk type voer voor 20+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:02

Ja, Pavo vital is gewoon een vervanger van brok. Je kunt het zo voeren, zeker als je dame echt te dik is. Eventueel kan je er luzerne bij voeren voor wat extra eiwit, maar verder is het helemaal compleet en bij de meeste soorten hooi zit er ook genoeg eiwit in.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 16:10

Mizora schreef:
Ja, Pavo vital is gewoon een vervanger van brok. Je kunt het zo voeren, zeker als je dame echt te dik is. Eventueel kan je er luzerne bij voeren voor wat extra eiwit, maar verder is het helemaal compleet en bij de meeste soorten hooi zit er ook genoeg eiwit in.


Mijn andere paard krijgt elke dag 1 kilo basisbrok (2x halve kilo). Dit paard heeft wel echt baat bij de 'dikmakers' van brok omdat hij snel afvalt. Zou ik pavo vital dan bij kunnen voeren om zo alle vitamines bij hem binnen te krijgen? Of heb je daar misschien nog een andere tip voor? :o

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk type voer voor 20+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:24

Bij dat paard zou ik meer ruwvoer geven als hij nog niet onbeperkt krijgt, maar inderdaad, ook voor hem is pavo vital handig. Zolang hij 1kg brok krijg, zou ik 60g pavo vital minder geven (meeste basisbrok is 500g/100kg paard voor de vitaminen en mineralen, pavo vital is 30g/100kg paard. Dus 2x 500g brok betekent 2x 30g pavo vital minder) als dat je met zijn gewicht zou verwachten.

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:52

Die van mij is 24 en staat 24/7 op de wei. Zolang er voldoende gras is wordt er niks bijgevoerd. ‘s Winters krijgt hij hooi bijgevoerd en krachtvoer.

Hij wordt nog meermaals per week actief gereden.

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Welk type voer voor 20+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:44

Zijn haar tanden nog gewoon goed? Anders denk ik aan een grasbrok.