Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:43

De doorslag voor mij om ze thuis te nemen was het feit dat ik dan helemaal zelf kon beslissen over de verzorging. Dat ik nu zelf alle controle heb en niet meer afhankelijk ben van anderen heeft me enorm veel rust gegeven (hoewel ironisch genoeg mn laatste pensionplekje echt fantastisch was).

Het is inderdaad veel werk, dat moet onderdeel worden van je routine. Hoe efficiënt alles is ingedeeld en of ze zelf in en uit de stal lopen maakt echt een wereld van verschil. Wij moesten alles aanleggen; was niet grappig qua prijs maar het voordeel is dat ik alles efficiënt kon indelen. Heb ongeveer een uurtje werk per dag (ik doe het 's ochtends, maar ben in principe niet eens aan een tijd gebonden) en in de weekenden doe ik de grotere klussen zoals terreinonderhoud (momenteel heb ik dit zelfs uitbesteed). Dus ik vind het qua werk wel meevallen :)

Qua gemis van stalgenootjes heb je veel zelf in de hand. Je kan mensen uitnodigen (aan huis heb je immers toch nooit maar 1 paard), maar ik woon bijvoorbeeld ook in een heel paardrijke buurt, dus samen gaan rijden zou altijd kunnen. Ook heb je misschien nog les, evt een vereniging, etc. Persoonlijk speelt mijn grootste sociale leven zich ook af buiten de paarden om. Ik mis daardoor niet echt iets.

De nadelen voor mij zijn dat het echt élke dag moet. Ik verzorg ze om 6.00u 's ochtends, ook in de storm of hagel. Plus ik ben niet zo'n klusser, maar ik moet het nu wel regelen als iets kapot is i.p.v. dat ik het alleen maar hoef te melden O:)

Instagram: lusitano_roux


VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:36

Trouwens, over het niet weg kunnen: ik herken dat niet zo. In de ochtend even het hoognodige doen (bij ons is dat vnl de stenen poepvrij en hooi bijvullen) en met een half uurtje ben ik ready to go. Heb ik alleen de volgende dag iets meer werk :) dagjes weg zijn dus geen enkel probleem.

Oppas vinden voor vakantie vind ik tot nu toe niet moeilijk, omdat iemand in principe maar 1x per dag hoeft te komen en zelf mag weten hoe laat. Wij hebben ook een bedrijf thuis dus toezicht genoeg :)

Echt alles staat of valt met je systeem en manier van paarden houden.

Instagram: lusitano_roux

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:53

Wij hebben een perceel van 6500 vierkante meter :) ik vind het zelf wel prettig zo. Groot genoeg voor 2 paarden, maar niet súperveel terreinonderhoud. Het nadeel van een kleiner perceel is wel dat je veel geld kwijt bent aan hooi.

Instagram: lusitano_roux

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:52

happyjoyce schreef:
Een aantal mensen zeggen dat het zoveel tijd kost dat ze niet meer aan rijden toekomen. Ik vraag me af hoeveel tijd jullie dan overal aan kwijt zijn?

Ik ben ik denk ik door de weeks per dag een uurtje kwijt aan de paarden (zonder rijden) en in het weekend misschien 2 uurtjes, omdat we dan wat 'grotere' klussen doen. Het enige wat meer tijd kost is hooien, maar je kunt natuurlijk ook gewoon hooi kopen.


Ik ben er ongeveer even lang aan bezig als jij. Dus ik herken "geen tijd om te rijden" niet echt, tenzij je natuurlijk echt maar een uur overhad. Maar dan zou je, lijkt me, ook geen tijd hebben om naar een pensionstal te gaan om daar te gaan rijden?

Maar het hangt heel erg af van je systeem. Als je al 3x per dag iets moet doen loopt de tijdsinvestering natuurlijk wel op.

Instagram: lusitano_roux

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:25

Zonnetje81 schreef:
Ik vraag me af wat jullie doen. Mijn schema:
‘S morgens buiten zetten: 10 minuten.
‘S avonds stal doen: 15 minuten
Als ik ga rijden en opzadelen ben ik een halfuur tot drie kwartier bezig.

Tussendoor een keer een deken wisselen of hooi voeren is 5 minuten werk.

Hooi halen 1x in de paar weken. Vlas liet ik leveren.


In de ochtend geef ik ze hun vitaminebrok, mest ik de paddock en inloopstal en vul ik het hooi aan voor de komende 24 uur. Is ongeveer een uurtje werk in de winter. In de zomer iets korter, ze eten dan minder (hoeven ze zich niet warm te eten denk ik).

1x in de 9 maanden komen ze hooi brengen, in grote balen dus dat zetten ze meteen op zn plek in de schuur. Ongeveer 1x in de 3 maanden komen ze de mesthoop legen.

Qua onderhoud is t vnl de weide: bijzaaien, maaien etc. Onkruid weghalen. En idd het snoeien van de meidoorn. Af en toe de hoekjes in de track bijscheppen bij wijze van vlakken. En af en toe natuurlijk een kruiwagen die lek gaat, lampje kapot, the usual. De omheining heb ik nieuw laten zetten dus daar gelukkig geen omkijken naar. :)

De rest van de tuin kost veel meer onderhoud :')

Instagram: lusitano_roux

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:20

HorseTopShop schreef:
Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.


Wow!! 4.5 uur per dag bezig :oo
Dan had je óf het best onderhouden perceel ooit, óf het meest arbeidsintensieve perceel ooit. Omg!

Instagram: lusitano_roux

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:29

Plus je hebt natuurlijk altijd wel extra onderhoudswerkzaamheden bovenop dat halve uur, maar zeker niet dagelijks en misschien zelfs niet wekelijks. En die werkzaamheden heb je ook met een groter perceel zónder paarden :)

Instagram: lusitano_roux

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:30

Maar ook dat hangt gewoon heel erg af van je perceel. Met onze 6500 vierkante meter ben ik hoogstens op zaterdag 2 tot 4 uurtjes extra bezig (in de zomer) naast het uur per dag dat ik kwijt ben aan de verzorging. En dan doe ik op mijn gemak. En in de winter denk ik maximaal een uurtje extra op de zaterdagen.

Mijn man tuiniert dan eigenlijk amper voor het onderhoud, alleen voor zijn moestuin.

(Ik besteed wel het snoeien van de meidoorn en fruitbomen uit, maar die keuze kan ieder voor zich maken natuurlijk - en je hoeft ook geen meidoorn of fruitbomen hebben staan)

Instagram: lusitano_roux


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers