Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:29

Er is een groot verschil in hoe je ze aan huis gaat houden, qua huisvesting, maak je een Paddock Paradise of gaan ze in stal en in een weiland etc etc. wat voor ondergrond heb je. wat voor onderhoud heb je aan het geheel, in welke staat is alles?
Ik wil hier alleen maar zeggen, dat het niet ophoudt met alleen de paarden voeren en strontscheppen.
bomen en hagen die gesnoeid moeten worden, de schuilstallen om de zoveel jaar schilderen. onkruid beheersing. etc etc.


riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:05

VogeltjeM schreef:
Wij hebben een perceel van 6500 vierkante meter :) ik vind het zelf wel prettig zo. Groot genoeg voor 2 paarden, maar niet súperveel terreinonderhoud. Het nadeel van een kleiner perceel is wel dat je veel geld kwijt bent aan hooi.



Tis makkelijke gezegd dat hooi kopen duurder is. maar ik weet het zo net nog niet.
Als ik alleen de uren al reken dat we er aan kwijt zijn. en dan het ik het nog niet over de aankoop en onderhoud aan het materiaal dat we nodig hebben( maaier, schudder, hark, pakkenklem, wagens om te laden) De trekker(s) en de diesel die verstookt wordt. en de opslag van de pakken en alle bovengenoemde zooi. En dan nog bemesting( wat voor manier dan ook) van je land want wil je er meerdere keren van kunnen hooien, zal er gras op moeten groeien. en wat kost uberhaupt de pacht of hypotheek die op t land rust.

Alles bij elkaar denk ik( weet ik wel zeker) dat het veel goedkoper is om hooi in te kopen.
Het grote voordeel van zelf hooien is dan je weet wat je voert.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:10

Irene793 schreef:
Ik kan me moeilijk een beeld vormen van de tijdsinvestering, het lijkt me wel heel fijn om mijn paard zo dichtbij te hebben. Ik denk aan iets van een paddock Paradise, zodat ik iig geen tijd kwijt ben met binnen en buiten zetten. Mijn partner heeft niet echt iets met paarden, maar wel met het buitenleven. We gaan sowieso buitenaf wonen, we twijfelen nu alleen over de hoeveelheid grond die we erbij willen hebben. Op basis van al jullie leuke reacties neig ik wel steeds meer naar paarden aan huis!



kijk goed naar de ondergrond, in de klei is een PP een stuk lastiger en duurder te realiseren dan op
bijv. zandgrond.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:53

happyjoyce schreef:
HorseTopShop schreef:
Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.


Wij hebben toch dezelfde werkzaamheden, maar die uren onderhoud kan ik me echt niet voorstellen.. Ik mest voor mijn werk twee stallen af in tien minuten. Vlas halen we twee keer per jaar (half uurtje halen, half uurtje opstapelen). We laten hooien van eigen land, dat haal je in twee uurtjes van het land en gooi je op zolder. Draad hebben we in 1,5 jaar nog geen onderhoud aan gehad. Ons land wordt bemest door een boer en mest wordt ook opgehaald. Slootkanten maaien we misschien 3 keer per jaar en daar ben je ook in een avondje wel mee klaar (we hebben 2,5 hectare, dus niet extreem weinig). Onkruid spuiten we. Een keer of vier per jaar met de gifspuit rond.

Ik bedoel het niet vervelend, maar drie uur onderhoud per dag vind ik geen realistisch beeld geven voor de TS. Het kan ook anders.



Het is maar net hoe en wat je het indeelt, Ik ben ook minimaal 2 uur per dag kwijt aan onderhoud,
Paarden lopen altijd buiten in een PP, dus ik moet altijd een rondje met de kruiwagen. duurt langer dan een stal uitmesten, af en toe de bak slepen .

Daarnaast ben ik een grote zeur, dus spuit niet en haal al het grote onkruid, weg met de schop of hand. zoals jkk en zuring en brandnetel en andere plantjes die ik niet kan gebruiken. De slootkanten maai ik uit met de bosmaaier, snoeien van de heggen en bomen op en rond het perceel. bemesten van de grond en afgelopen jaar heb ik heel heel veel met beregeningsbuizen lopen slepen.
Daar ben ik echt veel tijd mee kwijt hoor.

Ik denk dat het heel heel persoonlijk is. Ik kom op veel plaatsen waar mensen een eigen paarden plek hebben. Ik vind het bij de meeste een zooitje. heel heel veel achterstallig onderhoud aan de gebouwen en aan de omheining en meer onkruid in de wei dan gras.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:27

Gini schreef:
Zonnetje81 schreef:
als ik er twee had en 1 reed dan was ik daar 1,5 uur mee bezig en inderdaad in het weekend iets meer. En van een keer voer halen ga je niet door je gaat ook voor andere dingen ooit naar de winkel.


Ik zeg ook niet dat het iets negatiefs is, laat staan iets waar je dood van gaat :D, maar het is wel iets wat je mee moet nemen wanneer je de paarden aan huis wilt nemen. TS heeft er niets aan als we alles minimaliseren. Paarden aan huis houden is meer dan alleen stallen mesten en hooi geven. Sommige dagen zul je in een uurtje klaar zijn, andere dagen ben je een hele dag bezig. Een gemiddelde van 2-3 uur per dag lijkt me dus wel een goede ruwe schatting.



Goed verwoord!

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:18

Dakota12 schreef:
hallo ik denk dat het gewoon een kwestie is van tijd nemen, maar natuurlijk zal je je stalgenootjes moeten missen.. het zal veel tijd innemen maar aan het eind is het denk ik wel fijner. voor de portemonee en jezelf



nou wat betreft die portemonnee zou ik niet te hard op rekenen, een paard blijft een bodemloos geldverslindend apparaat of het nou thuis staat of in pension. als je zelf een stuk grond huurt of koopt ben je er daar nog lang niet mee. Dan begint het pas.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:08

Airnt schreef:
kamsel schreef:
Waar ik woon (en dat is zeker niet het duurste stukje NL) red je het niet om een huis met voldoende grond en ruimte voor 4 paarden en gastpaarden+ ruiters te kopen voor 400.000.
Laat staan met echte paardenfaciliteiten als een goede (buiten)bak.

Ik kan me niet voorstellen dat je als particulier inwoning zou willen. Of het moet echt een dubbel woonhuis zijn met volledig gescheiden wooneenheden. Maar dan praat je ook over een andere prijsklasse



ik woon daarom in duitschland... ìn het Ijzeren Gordijn, en ja, ik heb mensen inwonen in een heel ander deel van het huis met eigen ingang, en ik woon zelf boven, dat is heel fijn, dan is er in de onderverdieping nog ruimte voor 17 gasten naast de inwonende hulpen hun appartement.

maar het is een monument, dus het onderhoud is wel weer een ding, een schloß klinkt leuk maar is wel wat kosten qua onderhoud....

maar goed de grote onderhoudsdingen zijn wel in die 400k meegerekend al.


Ik zou willen dat het bij 4 ton geregeld was, zit hier ook met een monument. wat een drama en bureaucratie is dat!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 83 bezoekers