hoe weide inrichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

hoe weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 22:58

Hee bokkers,
ik hoop dat het hier goed staat
Ik loop momenteel tegen iets aan en dat is dat ik er niet helemaal uit ben hoe ik onze weide deze winter wil gaan gebruiken.
Als eerst even een schets van de situatie:
(ik heb even een schetsje gemaakt zodat jullie een beeld hebben van de situatie)

Afbeelding
het blokje links boven is de schuilstal, het bruine gedeelte heeft een ondergrond van rubberen matten waar ze dus droog kunnen staan, het andere blokje op het bruine gedeelte is de hooiruif. Het rode is een pad, het roze is het draad met meerdere poortjes die open en dicht kunnen, en het groene is de wei, het pad is in de winter een en al blub zooi. Ze staan hier met zn 2en, een haflinger en een ijslander.
(ik meende dat de wei ongeveer 1/3 van een hectare is)

Normaal gesproken, krijgen ze in de winter gewoon (zo goed als onbeperkt) hooi in de ruif en staat helemaal achterin het poortje open waar we dan een stuk voor ze hebben afgezet, dit is vaak een en al blubber. Nu staat er overal redelijk gras, niet heel hoog maar beetje vergelijkbaar met een gazon dat een tijdje niet gemaaid is :+ , er staat ook wel veel onkruid tussen. Nou is de ijslander wat aan de zware kant ivm tekort aan beweging (eigenaresse recent geopereerd etc), Mijn haf is niet te dik maar ook niet zo dat ze absoluut niet wat minder kan eten.
Ze krijgen s'winters vaak alleen het achterste stukje omdat we de rest van de weide willen sparen zodat ze daar in de zomer van kunnen eten. Maar nu gaan we dit voorjaar opnieuw inzaaien dus mogen ze de hele weide stuklopen zodat het wat omgeploegd is.

Nu had ik bedacht dat we misschien het volgende kunnen doen:
we hebben nu 5 poortjes, als we nou een 6e maken (laatste stuk is redelijk groot) Dan zouden we de wei kunnen verdelen in 6 weitjes, ik dacht dat we het dan zo konden doen dat ik s'ochtends (rond een uur of 7) één weitje open maak, en dan iets minder dan een half hooinet in de ruif leg (normaal krijgen ze s'ochtends en s'avonds een helemaal volgepropt slowfeeder hooinet (120x90)), en dan s'middags als ik thuis kom (rond een uur of 4/5) het weitje dichtmaak en weer een half hooinet in de ruig leg, en dan s'avonds rond een uur of 8 weer een volgepropt net neerleg zodat ze de hele nacht hooi hebben. Dan hebben ze dus al een stuk minder hooi op een dag, en kunnen ze misschien wat langer doen met de hele weide. De bedoeling is dan dus dat er elke dag een ander weitje open gaat, zo krijgen de weitjes dus na 1 dag beweid te zijn 5 dagen rust.

Een aantal dingen twijfel ik nog over:
-ik zou bij het openen van een weitje ook helemaal geen hooinet neer kunnen leggen, dat ze van 7 tot 4 echt enkel en alleen grasjes moeten knabbelen (en dan als het gras opraakt of het weitje stukgelopen word wel wat hooi klaarleggen)
-Hebben ze genoeg aan het gras? Krijgen ze niet teveel zand/modder binnen (kleigrond)
- mijn haf is geschoren, met regenachtige dagen zou ik het fijner vinden als ze wat meer in de schuilstal staan, nou gaat ze daar niet zo snel in staan als ze buiten gras heeft, leg ik dan op dit soort dagen hooi neer in de stal? (met hele regenachtige dagen leg ik nu veel hooi in de stal en een klein beetje in de ruif, zo staat ze het grootste gedeelte wel binnen), Of doe ik op regenachtige dagen helemaal geen weitje open en geef ik ze dan wel net als nu gewoon alleen hooi?

Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen, is dit een goed plan? Hebben jullie een beter idee? Nog aanvullingen, aanpassingen en tips?

Alvast bedankt!
het koppel in kwestie;
Afbeelding
(vorig jaar)

Groetjes!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: hoe weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 10:49

Niemand?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: hoe weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:58

Het gras rust geven heeft in de winter helemaal geen nut. Het gras groeit namelijk niet meer (nu nog een heeeeel klein beetje omdat het nog relatief lang warm is)
Ik zou ze dus eerder zo groot mogelijke stukken geven zodat het zo lang mogelijk goed blijft. Al zal dat op klei een utopie zijn.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: hoe weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:30

Waarom trek je het pad niet door rond de wei en maakt er een paddock paradijs van. Dan kunnen ze rondom bewegen en kun je het op verschillende plekken interessant maken om te lopen. De weitjes kun je dan wisselend van lint voorzien en open zetten. Dan wordt het niet té kaal en lopen ze het ook niet kapot. Of je laat het gras van de winter rusten en heb je komend voorjaar weer een mooie wei, terwijl de paarden toch voldoende beweging hebben.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: hoe weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:40

Ik zou een stukje naar de schuilstal, niet waar het pad al loopt,maar bovenin, maken en dat als Paddock gebruiken.De rest van het weiland in 2 delen.Zo heb je een paddock waar ze staan bij heel veel regen of sneeuw,weilanden sluit je af,en een weiland wat je afwisselt in de Lente/Zomer en bij een zachte Herfst zoals nu.Het ene weiland kan groeien als ze in het ander lopen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 14:12

pol013 schreef:
Het gras rust geven heeft in de winter helemaal geen nut. Het gras groeit namelijk niet meer (nu nog een heeeeel klein beetje omdat het nog relatief lang warm is)
Ik zou ze dus eerder zo groot mogelijke stukken geven zodat het zo lang mogelijk goed blijft. Al zal dat op klei een utopie zijn.

Ik bedoelde het niet als voor het gras maar voor de modder. Gewoon voor de grond, voorgaande jaren mochten ze dus alleen achter op een stukje omdat als de hele weide stuk is het langer duurt voor er weer gras staat in de zomer.
DubbelDun schreef:
Waarom trek je het pad niet door rond de wei en maakt er een paddock paradijs van. Dan kunnen ze rondom bewegen en kun je het op verschillende plekken interessant maken om te lopen. De weitjes kun je dan wisselend van lint voorzien en open zetten. Dan wordt het niet té kaal en lopen ze het ook niet kapot. Of je laat het gras van de winter rusten en heb je komend voorjaar weer een mooie wei, terwijl de paarden toch voldoende beweging hebben.

Daar is het te klein voor schat ik, bovendien loopt de wei best extreem af dus dan zou het pad aan de ene kant compleet ondergelopen zijn. Maar zoiets als jij zegt was dus ook mijn plan maar dan kunnen ze niet helemaal rond. Maar we de weitjes.

gohya schreef:
Ik zou een stukje naar de schuilstal, niet waar het pad al loopt,maar bovenin, maken en dat als Paddock gebruiken.De rest van het weiland in 2 delen.Zo heb je een paddock waar ze staan bij heel veel regen of sneeuw,weilanden sluit je af,en een weiland wat je afwisselt in de Lente/Zomer en bij een zachte Herfst zoals nu.Het ene weiland kan groeien als ze in het ander lopen.

De tekening is niet helemaal in verhouding zie ik, de hooi ruif is zo groot dat er geen stukjes meer naast zijn waar ik evt een ooortje kan maken.

Maar het zou dus ook een idee zijn om hetzelfde te doen als mijn oorspronkelijke plan maar dan zonder de apparte weitjes, we kunnen natuurlijk ook s’ochtends de wei open doen, dus dat ze de complete weide ter beschikking hebben en die dan s’middags dicht. Dus hetzelfde maar dan de hele wei i.p.v. 1 klein weitje?
Voordeel zou zijn dat ze het misschien minder snel stuklopen? Nadeel is dat het gras dan ook wat harder gaat schat ik