Schuilstal / tent

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 13:44

Ik sta op een super fijn plekje. Waar de paarden 24/7 365 dagen per jaar buiten lopen.
In de zomer hebben ze beschutting van de bomen rij die om de weides staan.
In de winter zijn de bomen kaal.
En willen we nu toch een schuilstal gaan aan schaffen.
Maar dat is wel een dingentje.

We zoeken iets wat zowel in de zomer als de winter comfortabel is.
Wat zonder vergunning geplaatst kan worden.
En wat er ook nog een beetje netjes uit ziet.
Moet geschikt zijn voor een kleine kudde van 5 paarden.
De grootste is 1.65

Willen jullie met ons mee denken?

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:46

Een grote legertent? Geen idee of dat mag maar wel eens gezien

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:01

Ik lees even mee, ik het hetzelfde probleem. Zat al te denken aan een soort winddoek of regenzijl, maar allemaal net niet handig...

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:19

Wij hebben 2 schuiltenten staan. Staan ze graag in tegen de regen en in de zomer tegen de vliegen :)
We hebben 4 paarden lopen, waarvan de grootste ook rondd de 1.65..
Als ik eraan denk maak ik foto's vanmiddag..

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:32

"Zonder vergunning" is een begrip dat alleen geldt als er bouwblok aanwezig is. Op weiland zonder bouwblok mag niets geplaatst worden. Ook niet als het verplaatsbaar is, of als het 'zonder vergunning' gebouwd zou mogen worden op plaatsen waar wél een bouwblok is.
Verkijk je daar niet op!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:37

Wat ibbel zegt klopt idd. Dus het is altijd een risico om er iets neer te zetten.

Anderzijds je krijgt altijd eerst de kans om het weg te halen voordat ze met boetes komen. Dus als het verplaatsbaar is zou je het in dat geval kunnen verkopen

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:37

Een vriendin van mij heeft een oude legertent staan.Haar paarden gaan er ook in staan.Je moet denk ik niet bange paarden hebben want ik vind dat het wel wat klappert als het hard waait.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 21:03

Een (leger) tent plaatsten op eigen terrein afgelegen in een weiland. Moet toch niet zo'n groot probleem opleveren met vergunningen?

Zijn tenten wel stevig genoeg voor het hollandse weer? En hoe houden jullie het veilig met de scheerlijnen en palen?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:12

Het ligt geheel aan het bestemmingsplan en of je bouwblok hebt. Wij zitten met natuurlijk groen en ik mag idd zelfs geen tent plaatsen. Als je een tent als stal gaat gebuiken dan is het gebruiksdoel van permanente aard vertelde mijn gemeente me.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 23:15

capopjekop schreef:
Het ligt geheel aan het bestemmingsplan en of je bouwblok hebt. Wij zitten met natuurlijk groen en ik mag idd zelfs geen tent plaatsen. Als je een tent als stal gaat gebuiken dan is het gebruiksdoel van permanente aard vertelde mijn gemeente me.

Ook als je hem alleen in de herfst / winter gebruikt?

Dus eigenlijk mag er niks?

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:20

Hier heeft zelfs een hooihut voor de koeien al problemen gegeven....
De stallen hebben we niet voor elkaar gekregen om op de weide te plaatsen, die zijn uiteindelijk in onze tuin geplaatst d.m.v. aankoop van m2 en staan op de rand van de weide.

Justme_24
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-10-18

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:56

Hoeven maar doeken te zijn met palen (als de paarden daar niet bang voor zijn). Denk dat het vooral heel belangrijk is dat ze droog en uit de wind staan in de winter. Zomer zullen ze de schuilstal weinig nodig hebben dus hij moet vooral voor de winter goed zijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:59

felicity schreef:
capopjekop schreef:
Het ligt geheel aan het bestemmingsplan en of je bouwblok hebt. Wij zitten met natuurlijk groen en ik mag idd zelfs geen tent plaatsen. Als je een tent als stal gaat gebuiken dan is het gebruiksdoel van permanente aard vertelde mijn gemeente me.

Ook als je hem alleen in de herfst / winter gebruikt?

Dus eigenlijk mag er niks?

Dat is inderdaad hoe het meestal geregeld is. Eén paal van 1.80 (oid) is al een bouwwerk (laat staan dat er nog iets aan vastzit) en bouwblokken zitten niet zomaar overal. Maar sla de geldende bestemmingsplannen er eens op na, wellicht biedt jouw gemeente wat ruimte.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:32

Zonder vergunning kan je enkel uitgaan van regendekens. Voor al het andere (incl. meerder soorten omheiningen, (veekerende)heggen, etc. is een vergunning nodig en die zijn zowel duur als lastig te krijgen en voor deze winter lukt dat in elk geval niet. Tegen die tijd is het te nat om met zwaar materiaal in de wei bezig te zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 03:11

Justme_24 schreef:
Hoeven maar doeken te zijn met palen (als de paarden daar niet bang voor zijn). Denk dat het vooral heel belangrijk is dat ze droog en uit de wind staan in de winter. Zomer zullen ze de schuilstal weinig nodig hebben dus hij moet vooral voor de winter goed zijn.


Schuilmogelijkheid moet er juist hele jaar rond zijn.

Zomers met erge hitte is vreselijk voor de paarden als er geen schaduw of beschutting is.
Ze zoeken ook beschutting op tegen de beestjes
Sommige paarden staan met regen binnen, maar verder zijn onze stallen in de winter echt minder in gebruik dan zomers. Van de week dat het afkoelde, lag er echt dagen geen mest in de stallen. Nu met de regen had ik zelf hooi in de stallen gedaan, dus hebben ze er wat in gestaan......

TS, heb je iets van een schuurtje dat je kan laten aansluiten op de wei dmv een pad ofzo? Of nog ergens wat bomen? Als er wat groen is, kan je evt wat verdekt iets maken? Met wilgenmatten of groende winddoek.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:45

felicity schreef:
Een (leger) tent plaatsten op eigen terrein afgelegen in een weiland. Moet toch niet zo'n groot probleem opleveren met vergunningen?

Zijn tenten wel stevig genoeg voor het hollandse weer? En hoe houden jullie het veilig met de scheerlijnen en palen?


Wij hebben een legertent gehad. Wij hadden er stormbanden omheen.
Alleen hebben wij hem weg moeten halen, omdat het niet mocht! Om de reden die Ibbel zegt.

Wat wel mocht, was een hooiruif met dak van max 1m hoog. Wij zijn maar verhuist! De wei werd 1 blubberbende in de winter

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 08:53

Ik vind de paarden 24/7 365 dagen per jaar buiten. Echt heel leuk mits er schuilmogelijkheden zijn. Anders heb ik ze snachts toch liever binnen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:00

felicity schreef:
Ik vind de paarden 24/7 365 dagen per jaar buiten. Echt heel leuk mits er schuilmogelijkheden zijn. Anders heb ik ze snachts toch liever binnen.


De reden dus dat we verhuisd zijn. Naar overdag buiten en 's nachts op stal in de winter. Paarden waren in de blubber echt niet blij meer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:00

Het is natuurlijk niet overal blubber en ligt aan veel factoren. Hier zandgrond en er was al een stuk bestraat. Wij hebben palen verplaatst zodat ze via bestraatte plein nu de stallen zelf in kunnen lopen. Dat schuurtje heeft ook een stukje afdak.

Maar we hebben ook bomen, waaronder 1 mega boom waar ze vaker staan dan in de stallen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:24

felicity schreef:
capopjekop schreef:
Het ligt geheel aan het bestemmingsplan en of je bouwblok hebt. Wij zitten met natuurlijk groen en ik mag idd zelfs geen tent plaatsen. Als je een tent als stal gaat gebuiken dan is het gebruiksdoel van permanente aard vertelde mijn gemeente me.

Ook als je hem alleen in de herfst / winter gebruikt?

Dus eigenlijk mag er niks?

Over het algemeen mag er idd niks

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:26

Nee een tent mag ook niet.
Soms heb je gemeentes die het gedogen, maar als ze besluiten de gaan handhaven zul je hem echt af moeten breken.
Net zo goed als verplaatsbare trailers of containers. De fabel dat er wielen onder staan en dat het dan mag klopt echt niet.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:03


nmoeleker

Berichten: 3
Geregistreerd: 30-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:16

Op onze stal hebben we gewoon een grote houten overkapping, mag dat zonder vergunning?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:22

op een stuk land zonder bouwblok etc niet

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Schuilstal / tent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:30

Ja! https://www.schuilstal.com/

Is geen bouwwerk, is verplaatsbaar en helemaal wanneer je huurt geen vaste schuilstal dus daarom mag hij overal geplaatst worden. Dhr Rietberg heeft een eventuele brief voor de gemeente al klaarliggen!