paardkrapt de wei kaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarryLize

Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 12:27

onze fjord krabt kale plekken in de wei en staat er dan uit te eten, heeft hij een tekort ergens aan?

Ibbel

Berichten: 49118
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:30

Dat zie je in het najaar tijdens de verhaarperiode wel vaker, en ja, dan missen ze - kennelijk - mineralen. Een goede mineralenliksteen of een balancerbrok voeren kan helpen.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:32

Ik volg! Mijn haflinger kruising doet dit ook. Moest van de DA lijnzaadolie geven.. ik ben nu aan het testen met ander voer maar voor alsnog wordt ze hier alleen dikker van. :(

MarryLize

Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 12:36

gaan we proberen hij krijgt behalve in de wei 's avonds nog hooi en muesli maar een aanvulling van mineralen kan altijd

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:46

Ik heb ook paarden gehad die dat doen. Mineralen extra geven en regelmatig een sandclear kuurtje. Subli heeft een goede. Het kan ook te maken hebben met het soort gras. Van cultuurgras vinden ze de worteltjes lekkerder dan van dat natuurgras. Bij mij klopt dat wel want de paarden die het doen doen dat op de plekken waar ik altijd doorzaai met paardengras mengsels.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:29

Als hij er van gaat eten dan kun je er wel van uitgaan dat het 'm ergens aan ontbreekt (als ze krabben om een zandige ligplek te maken is het natuurlijk een heel ander verhaal). Een handje muesli is niet voldoende om de behoefte aan vitamines en mineralen te dekken. Een balancer in de aanbevolen hoeveelheid is dat wel.

Ik heb er eentje lopen die ook veel aan de grond aan het likken is de laatste tijd. Hij krijgt daarom nu een siliciumsupplement. Gewoon in een bak, en aangemaakt met wat water. Dan kan hij pakken wanneer en hoe veel hij wil.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:43

Hier ook een stel gravers in de wei. Het lijkt erop dat ze de wortels van het gras opgraven en die dan opeten. Ik vermoed wel dat dit extra kans geeft op zand in de darmen. Heeft dit ook te maken met tekorten of dat niet?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:49

Dee_Es schreef:
Hier ook een stel gravers in de wei. Het lijkt erop dat ze de wortels van het gras opgraven en die dan opeten. Ik vermoed wel dat dit extra kans geeft op zand in de darmen. Heeft dit ook te maken met tekorten of dat niet?

Mijn eerste ingeving is een tekort aan voedsel. Hebben ze behalve gras nog ander ruwvoer?

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:55

Nee alleen 's avonds/ 's nachts op stal. Ik zie het m'n paard ook doen als hij nog maar 2uurtjes buiten staat dus dan kan hij toch nog geen honger hebben lijkt me? Ik zorg ervoor dat hij zoveel hooi krijgt dat hij 's ochtends nog een beetje over heeft en bij de ochtend voerbeurt krijgt hij een schep luzerne bij z'n muesli.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:56

Weet ik het, ik ken jouw paard niet. Als hij wel hooi heeft op de wei, doet hij het dan ook?

In het gras zitten nu weinig voedingsstoffen. Daarnaast is het al wat kouder en natter en hebben ze meer vezels nodig om zich warm te houden. Gras is in Nederland over het algemeen niet heel vezelrijk.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:06

Nou ja, tis wel een vreetzakje ;). Als hij hooi heeft op de wei doet hij het inderdaad niet. Helaas mogen we in het winterseizoen geen hooi bijvoeren op de wei. Hij zit goed in zijn wintervacht dus kou lijkt me ook geen factor. Zal maar eens kijken of extra vit/min helpen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:34

Ik heb laatst een artikel ergens gelezen dat dit niet alleen kan duiden op ergens een verkeerde verhouding in de mineralen, maar ook gebrek aan structuurrijk voer.
Misschien een idee om te proberen wat vaker hooi te geven ?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:47

Oh... ja als je in pension staat is het misschien een wat ingewikkelder verhaal.

Een dikke vacht is inderdaad handig om warmte vast te houden. Maar die warmte komt van binnenuit. De darmen van een paard zijn daarbij het kacheltje, maar daar moet natuurlijk wel brandstof in.

Is er een optie om hem iets vezelrijks te voeren vlak voordat hij naar buiten gaat?

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:54

Daarvoor krijgt hij de luzerne inderdaad. Ook om maag en darmen happy te houden. Ik kan de luzerne nog iets ophogen, dat kan denk ik geen kwaad. Dat krijgt hij dan ongeveer een uurtje voordat hij naar buiten gaat.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:14

Wie weet helpt het... staat hij in de winter ook buiten zonder hooi?

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:41

Die van mij heeft onbeperkt hooi, altijd water, himalaya liksteen, liksteen met smaakje en krijgt elke dag subli zonder halve maatbeker.

Nu op DA advies aangevuld met lijnzaadolie en magnesium.

Nu de brok wat geminderd en dan een subli koek per dag.

Ligt hier dus absoluut niet aan te weinig ruwvoer.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:02

Nee, daar ligt het dan dus niet aan zefiros.

Mijn paard wordt wel meer bijgevoerd, 1,5e schep sportmuesli per dag en dan dus luzerne. Geen liksteen. Hij staat van 9 tot half 6 op de wei, helaas zonder hooi dus dat is verre van ideaal want de wei is wel zo goed als kaal ondertussen. Enige oplossing hiervoor is paard halverwege de dag binnen zetten maar dat gaat dan weer ten koste van de vrije beweging.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:16

Dat is wel vrij lang ind! Die van mij speelt wel met zo'n snoepjes bal. Misschien tegen verveling bij jullie op de wei wel leuk?

Nikass

Berichten: 16684
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:21

Dee_Es schreef:
Nee, daar ligt het dan dus niet aan zefiros.

Mijn paard wordt wel meer bijgevoerd, 1,5e schep sportmuesli per dag en dan dus luzerne. Geen liksteen. Hij staat van 9 tot half 6 op de wei, helaas zonder hooi dus dat is verre van ideaal want de wei is wel zo goed als kaal ondertussen. Enige oplossing hiervoor is paard halverwege de dag binnen zetten maar dat gaat dan weer ten koste van de vrije beweging.


even uit de wei halen, wat hooi laten eten en weer terug zetten?
Weet niet of het een optie is want dan moet je daar wel tijd voor hebben overdag.

MarryLize

Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 18:30

wij hebben vandaag een liksteen gekocht en gaan dit er bij proberen verder krijgen ze hooi in een bak in de wei en sávonds muesli geweekt met gras korrels en diatom door elkaar en hooi in hun stal, staan overdag in de wei. staan samen zijn actief ,en rijden voor de koets 2x per week.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:57

Dee_Es schreef:
Nee, daar ligt het dan dus niet aan zefiros.

Mijn paard wordt wel meer bijgevoerd, 1,5e schep sportmuesli per dag en dan dus luzerne. Geen liksteen. Hij staat van 9 tot half 6 op de wei, helaas zonder hooi dus dat is verre van ideaal want de wei is wel zo goed als kaal ondertussen. Enige oplossing hiervoor is paard halverwege de dag binnen zetten maar dat gaat dan weer ten koste van de vrije beweging.



Ik ving/vang deze dagen nog wel op door tussen door een emmer met pulp gemixt met lucerne. Maar daar moet jij of iemand anders wel net tijd voor hebben.
Pulp is ook een lekkere buikvulling. Nadeel is alleen dat ze er snel vet van worden -O-

MarryLize

Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

Re: paardkrapt de wei kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 10:19

bedankt allemaal voor jullie reactie dit is voor ons de eerste keer op deze site.

MarryLize

Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 10:19

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:24

MarryLize schreef:
wij hebben vandaag een liksteen gekocht en gaan dit er bij proberen verder krijgen ze hooi in een bak in de wei en sávonds muesli geweekt met gras korrels en diatom door elkaar en hooi in hun stal, staan overdag in de wei. staan samen zijn actief ,en rijden voor de koets 2x per week.


Dat lijkt mij een strak plan ! :j

Wat een heerlijk duo ! <3