Eigen pensionstal beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:36

Klinkt heel goed!

Alleen €550/600, wat genoemd wordt, in deze omgeving is echt te veel. Dat betaal je op de meest luxe stal nog niet eens. Eventueel €425 basispakket en dat je dan extra opties kan kiezen tegen meerprijs. Dan kan je zelfs zeggen €425 exclusief buiten-/binnenzetten en €475 inclusief buiten-/binnenzetten (voorbeeld). Mochten er een paar toch niet mee willen doen scheelt dat je werk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 01:36

In je eerste plan had ik, net als veel anderen grote bedenkingen bij:

Uitlopen tegenover elkaar ivm tocht/wind. 1 kant is beter bij open stalgang.

Uitloopjes weinig uitmesten. Alternatief: mensen zelf hun uitloop bij laten houden met uitmesten.

Te kleine zandpaddock om te kunnen spelen en te weinig in aantal om alle paarden standaard minimaal een halve dag buiten te zetten.

Te kleine weitjes.
Ik zou gaan voor weitjes van 20 bij 40 voor 1 of 2 paarden. 20-20 is binnen 1 week op.

Als je meerdere ha hebt moet dat geen probleem zijn en kun je naast een aantal kleinere stukjes ook een paar ruimere groepsweides aanhouden.

Ik heb zelf weitjes van 900-1200m2 en stukken die ik samen kan voegen of uit kan breiden tot een meervoud daarvan. Met 4/5 paarden kunnen ze prima toe om lekker te grazen en wat rond te lopen, maar echt uitleven en gasgeven heb ik liever niet op die stukjes... Dan lopen ze het zo stuk en er wordt veel gedraaid en geremd.

Bij je nieuwe plan is de kans voor een binnenbak buiten het bouwvlak en stuk kleiner dan een buitenbak (deels) buiten het bouwvlak.

20-35 zou ik mooi vinden als 20-40 echt niet leuke. Zeker als de 20-60 buitenbak in principe jaar rond een goede bodem heeft en goed verlicht is.. Bij stortvloed aan regen, sneeuw of flinke vorst kun je dan even uitwijken naar de binnenbak.


Ik zou ook nu alvast zorgen dat je bij het opstarten van een nieuwe stal welzijnsproef bent voor de toekomstige met. En dan met voldoende ruimte qua paddocks en minimaal een halve dag buiten in de winter. Liever iets minder paarden en dan wat hogere prijs en meer ruimte, dan proberen te veel paarden op minimale oppervlak te proppen. Probeer goede neveninkomsten te genereren. Van alleen pension is het lastig rondkomen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 06:34

Ik heb altijd begrepen dat je op een pension niks/weinig verdiend maar dat je het juist moet hebben van de lessen Of evt de bar bij een manege bedrijf! Houd er rekening mee dat paarden ook regelmatig dingen slopen dan weer een drinkbak eraf getrapt draad kapot plank uit de stal enz enz

Ben je van plan om je baan te houden? Is er altijd iemand aanwezig op het bedrijf? Zou ik zelf wel fijn vinden namelijk!

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:51

mavantos schreef:
Klinkt heel goed!

Alleen €550/600, wat genoemd wordt, in deze omgeving is echt te veel. Dat betaal je op de meest luxe stal nog niet eens. Eventueel €425 basispakket en dat je dan extra opties kan kiezen tegen meerprijs. Dan kan je zelfs zeggen €425 exclusief buiten-/binnenzetten en €475 inclusief buiten-/binnenzetten (voorbeeld). Mochten er een paar toch niet mee willen doen scheelt dat je werk.

Nou als ik de wensen van iedereen lees en je wil de meeste waar maken incl elke dag mesten en alles brand schoon houden dan ben je van smorgens tot Savonds laat aan het werk. Dus ja dan mag je wel rond de 500 gaan rekenen. :j

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:59

Maar dat is ook precies het probleem. Men betaalt niet wat het eigenlijk kost. Een paard bezitten is gewoon duur, er was ook een reden voor dat vroeger alleen de rijken een paard konden bekostigen.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:02

Volgens mij heeft niemand het hier gehad over brandschoon hoor. Dat maak jij ervan. Er is hier wel gesproken over dagelijks uitmesten / mest verwijderen.

Dat gebeurd op de stalling waar ik sta ook en nee daar betaal ik niet zo’n absurt bedrag als jij noemt, terwijl er wel veel luxe is voor paard en ruiter en in de randstad.

Een paard hebben hier is duurder dan in pak hem beet Groningen omdat de grond hier duurder is.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:21

Ik heb op mijn huidige stal een 20x60 binnenbaan, 25x65 buitenbaan, overdekte stapmolen, overdekte longeerring, 10 hectare land en paddocks. Enige wat ik mis is de minimaal 4 uur buiten met ruwvoer en een paardenvriendje in de paddock in de winter. Ik betaal bij lange na niet het bedrag wat genoemd wordt en dat zou ik ook echt niet gaan betalen, zelfs niet in de randstad.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:28

Daarom moet je als pensionstalhouder dit soort topics op Bokt een beetje selectief lezen. Iedereen noemt hier zijn droomstal op maar wil daar ook staan voor een droomprijs :D .

Ik denk dat je vooral achter je eigen product moet kunnen staan want zoveel mensen zoveel wensen :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:20

Dat is ook zo ruitje. Maar de tijden veranderen wel. Weinig buiten wordt steeds minder gewaardeerd. (gelukkig)
Ts haar plan nu klinkt dan ook al een stuk aantrekkelijker, 4 tot 6 uur buiten de uitloopjes geen vervanging van.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:42

Het liefst wil iedereen natuurlijk zo goedkoop mogelijk staan maar bedragen van € 500,- / 600,- per maand kunnen toch maar weinig mensen betalen..

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:38

Ik heb zelf een stal, weliswaar privé dus geen klanten maar wel met alles er op en er aan. Ik weet wat de kosten zijn, ik weet wat een werk het is.
Weides die om de 2 dagen poep vrij gemaakt worden, paddocks dagelijks, stallen elke dag uit mesten,, paarden buiten/binnen zetten, het onderhoud van het erf, de tractor, de sjofel, het gereedschap, de loonwerkers voor het grote onderhoud, stroom voor de verlichting, mest afvoer, fluctuerende prijzen van ruwvoer en strooisel...etc..etc.. Onderhoud van de binnenbaan.. Waterbakken die stuk gaan, houten palen of planken die vervangen moeten worden ( lees alles bij elkaar kilometers houten hekwerk) Maar het meeste is dus het werk wat je er aan hebt en daar tel ik nog geeneens de risico's bij mee wanneer je een ongelukje met een paard (die niet van jou is) zou krijgen. Niks gaat vanzelf!
Neem voor de grap ruwvoer, die moet hier omdat ik dat wil van top kwaliteit zijn. En ruim voorradig omdat we onbeperkt voeren. Daar betaal je nu top prijzen voor. Niet voor niks dat veel stallen hun prijzen nu verhogen.

Al met al vind ik de prijs die ik noem nog heel zo gek niet. Voor +- 300/maand zou ik deze service zeker niet aan klanten kunnen en willen leveren zonder je aan kwaliteit voor de paarden moet inleveren. Wil zowiezo geen klanten omdat je het toch nooit iedereen naar de wens kan maken.
Ik denk dat een ieder die zélf een stal zou gaan runnen en er achter komt wat het allemaal inhoud ook anders zou gaan denken over een maandelijks stalprijs die eerlijk zou zijn.

Hiervoor stonden mijn paarden in Gelderland dus geen randstad maar ook alles er op en er aan voor 410/maand. enkel geen weidegang.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:45

TS laat nou gewoon eens weten hoeveel hectare weiland je totaal hebt.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:51

Popstra blijkbaar kan het toch wel, want ik sta voor minder dan 300 euro p/m met onbeperkt echt goed hooi ( stalhouder laat het momenteel uit Frankrijk komen).
Paarden staan echt nooit zonder ruwvoer en dit is de eerste stal waar ik dat ben tegen gekomen waar ze zoals belooft nooit zonder staan.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:56

Popstra schreef:
mavantos schreef:
Klinkt heel goed!

Alleen €550/600, wat genoemd wordt, in deze omgeving is echt te veel. Dat betaal je op de meest luxe stal nog niet eens. Eventueel €425 basispakket en dat je dan extra opties kan kiezen tegen meerprijs. Dan kan je zelfs zeggen €425 exclusief buiten-/binnenzetten en €475 inclusief buiten-/binnenzetten (voorbeeld). Mochten er een paar toch niet mee willen doen scheelt dat je werk.

Nou als ik de wensen van iedereen lees en je wil de meeste waar maken incl elke dag mesten en alles brand schoon houden dan ben je van smorgens tot Savonds laat aan het werk. Dus ja dan mag je wel rond de 500 gaan rekenen. :j


Dat is waarom je op voorhand al heel duidelijk je doelgroep moet bepalen en wat voor "soort" paardenmensen je op je erf wilt. Want iedereen tevreden stellen, dat gaat gewoon niet.
Nu, natuurlijk als je al begint met de instelling: het is de Randstad, meer kan ik niet bieden. Tja, is je goed recht, maar dan word je de zoveelste doorsnee stalling. Stallen zullen wel vol staan, daar niet van, maar als ondernemer zou ik meer ambitie hebben.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:03

Ineke2 schreef:
Popstra blijkbaar kan het toch wel, want ik sta voor minder dan 300 euro p/m met onbeperkt echt goed hooi ( stalhouder laat het momenteel uit Frankrijk komen).
Paarden staan echt nooit zonder ruwvoer en dit is de eerste stal waar ik dat ben tegen gekomen waar ze zoals belooft nooit zonder staan.

Zal best maar ik weet natuurlijk niet wat jij onder ,,luxe,, verstaat :)


De stalhouder in Gelderland moest bijv 40 stallen vol hebben wilde hij uit de kosten komen. Dit was overigens ook een geheel nieuw opgetrokken object waar ook nog 2 tot 3 man personeel werkte.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:56

Ik ben een keer naar een paard wezen kijken. Top stal. Geen weidegang en daar betaalde je ook 400+ voor. Zelf buiten zetten en binnen. Wel werden ze in de molen gezet. Hele grote stallen en top netjes. Binnen en buitenbaan met top bodem. En dat is in zuid gelderland.

Zo iets ook gezien in de omgeving van amsterdam. Daar moest je voor weidgang bijbetalen en kostte ook 450 per maand.

Voor iedereen heb je iets.

Ik kom uit brabant en voor mij zijn het fantasieprijzen sie je hier niet ziet. Maar daar en tegen heb ik ze prive aan huis staan en weet ik wel dat als ik alleen voer vlas hooi brok reken dat je voor 300 euro als pensionstal er niet van kan leven. Weide en onderhoud, onderpand gebouw, water en elektra heb ik dan allemaal voor mezelf niet meegeteld. Laat staan arbeid en ik heb geen dure bodem liggen met lampen.

Mijn pony kost me alleen aan voer en strooisel ongeveer per maand:
Brok: 30 euro
Vlas: 35 euro
Hooi: 85 euro

Totaal: minimaal 150 euro en dit is met gunstige hooi en vlas prijzen en zonder extra slobber voeren. Dagelijks stal schoonmaken en hele dagen op de wei waardoor ik in strooisel zuinig kan zijn.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:08

enjoymyhorse schreef:
Dat is ook zo ruitje. Maar de tijden veranderen wel. Weinig buiten wordt steeds minder gewaardeerd. (gelukkig)
Ts haar plan nu klinkt dan ook al een stuk aantrekkelijker, 4 tot 6 uur buiten de uitloopjes geen vervanging van.


Ik zit in de regio van de TS en wij hebben het aantal eenlingpaddocks maar weer vergroot voor deze winter....

Bokt is ( mogelijk helaas) niet de maatstaf voor de vraag qua stalmanagement....

mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:44

Wij zitten echt in het duurste gedeelte van de randstad (omgeving Rotterdam) en je betaalt nergens €600 voor vol pension. Daarom zou ik het op basis van pakketten doen. Dat je een basisprijs van €425/450 hebt (is echt wel hoog, volpension, zonder buiten-/binnenzetten) en dat buitenzetten tegen meerprijs kan. Dan gaat het paard mee in de 'service'. Dan kan je ook zeggen dat boxen met uitloop meer kosten per maand. Net zoals misschien een extra kast, het stallen van je trailer etc.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Als je aan pakketten doet kan iedere klant zelf kiezen wat ze willen, maar alles is mogelijk. Als je maar betaald ;)

1x in de week de hele box leeghalen en de rest van de dagen opstrooien doen ze hier in de omgeving wel meer. Staan ze echt niet in de viezigheid hoor. Als je maar voldoende opstrooit.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:31

Popstra schreef:
Ineke2 schreef:
Popstra blijkbaar kan het toch wel, want ik sta voor minder dan 300 euro p/m met onbeperkt echt goed hooi ( stalhouder laat het momenteel uit Frankrijk komen).
Paarden staan echt nooit zonder ruwvoer en dit is de eerste stal waar ik dat ben tegen gekomen waar ze zoals belooft nooit zonder staan.

Zal best maar ik weet natuurlijk niet wat jij onder ,,luxe,, verstaat :)


De stalhouder in Gelderland moest bijv 40 stallen vol hebben wilde hij uit de kosten komen. Dit was overigens ook een geheel nieuw opgetrokken object waar ook nog 2 tot 3 man personeel werkte.


Luxe is voor mij de keuze uit:
dag en nacht buiten zomer en winter ( met echt een grote schuilstal) op een paddock paradise met onbeperkt hooi ( hooi plaatsen genoeg want om de hele pp heen staan in totaal 14 grote bakken die 2x per dag gevuld worden) drinken kunnen ze uiteraard ook, want toegang tot automatische drinkbakken. Als het vriest worden er speciekuipen in de schuilstal gezet in stro. Is behelpen dan natuurlijk maar iedereen helpt dan mee om water beschikbaar te houden.

Iedere dag word de hele pp uitgemest met de trekker en waar de trekker niet bij kan met de hand en kruiwagen.

Er is een groot stuk zand gedraineerd dus ook in het slechte seizoen kunnen de paarden op een droog stuk zand rollen en liggen buiten.

Zomers gaat het weiland een paar uur open en kunnen ze ook gras grazen.
Ook dat word weer zoveel mogelijk mestvrij gehouden.

Krachtvoer moet je zelf kopen en geven buiten de groep. ( dit omdat iedereen wat anders wil en tja in de groep 1 paard wat geven en de ander niet... dat gaat niet)

Andere keuze is:

Een binnen of buitenbox met onbeperkt hooi doormiddel van grote slowfeerders die 2x per dag gevuld worden.
Krachtvoer zelf kopen, maar kan s’ochtends en s’avonds door het personeel gegeven worden wanneer men dit wenst.

De boxen worden dagelijks uitgemest en opgestrooid door het personeel.
Je mag dit eventueel ook zelf doen, maar wel word dan in de gaten gehouden dat je netjes werkt en je zooi opruimt anders word er opgetreden en na een waarschuwing geen verbetering betekend niet zelf meer uitmesten.

De paarden gaan zomers overdag in kleine groepjes op de wei. S’nachts dus op stal. De paarden worden binnen en buiten gezet door het personeel.
De weitjes moeten door de eigenaren van de paarden die er staan uitgemest en het water ( in speciekuipen) word ook door de pensionklanten bijgevuld. Word onderling met elkaar besproken wie wanneer wat doet.

In de winter gaan de “ box” paarden overdag in groepjes van 2 een dagdeel in paddocks naar buiten waar ook hooi beschikbaar is.

Qua faciliteiten zijn er 2 binnenbakken met goede bodem die om de dag gesleept en besproeit worden 1x 20x60m en 1 20x40m
1 buitenbak met goede gedraineerde bodem van 20x40m
1 roundpenn van 20m doorsnede welke gedraineerd is.
6 binnen poetsplaatsen, 4 buiten poetsplaatsen, een overdekte wasplaats en solarium ( solarium apart betalen).
Kantine waar je versnaperingen kunt halen en een wc.
Kast voor je spullen en ruimte waar je je voerton met krachtvoer kunt zetten.

Uitrijmogelijkheden in de polder, stukje bos en een half uur onder het zadel van het strand vandaan.

Mijn inziens vrij luxe...

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:33

Bij ons is stalling in de omgeving (Haarlem) ook vaak niet meer duurder dan €400 met alle faciliteiten. Er is hier een stal bij mij om de hoek die heeft meer dan 30 ha weidegang en ligt direct aan bos en duinen, hebben zowel binnen als buitenbak en mega grote paddocks. Je kan je paard hier al zetten in groepshuisvesting voor €290 en op stal tot max van €400. Ook zijn er meerdere longeerkralen, parelli bak en kunnen ze van april tot oktober dag en nacht op het land staan. Ik weet dat dit voor meeste onmogelijk is, maar ik vind het naar mijn idee wel echt mijn droomstal, en blijkbaar is het voor die prijs alsnog rendabel voor de staleigenaren :)

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:40

mavantos schreef:
Wij zitten echt in het duurste gedeelte van de randstad (omgeving Rotterdam) en je betaalt nergens €600 voor vol pension. Daarom zou ik het op basis van pakketten doen. Dat je een basisprijs van €425/450 hebt (is echt wel hoog, volpension, zonder buiten-/binnenzetten) en dat buitenzetten tegen meerprijs kan. Dan gaat het paard mee in de 'service'. Dan kan je ook zeggen dat boxen met uitloop meer kosten per maand. Net zoals misschien een extra kast, het stallen van je trailer etc.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Als je aan pakketten doet kan iedere klant zelf kiezen wat ze willen, maar alles is mogelijk. Als je maar betaald ;)

1x in de week de hele box leeghalen en de rest van de dagen opstrooien doen ze hier in de omgeving wel meer. Staan ze echt niet in de viezigheid hoor. Als je maar voldoende opstrooit.

Ik schrijf toch ook dat als je aan alle wensen van iedereen die hier reageert wil voldoen je wel 5 tot 600 kan gaan vragen!?
Incl de meerprijs van binnen/buiten zetten, evt stapmolen abonnement, weide abbonement, trailer stallen etc..etc..
Dan kom je ook bij veel stallen al op een aardig bedrag bovenop de ,,kale,, maandprijs. (Ik heb zat kennissen die rond de 470 betalen op deze manier en dan word er ook alleen maar opgestrooid en wekelijks 1 x leeg gehaald) of die zelfs voor een extra rondje hooi bij moeten betalen.
Mits je natuurlijk de keus hebt of je het goedkoop kiest en alles zelf gaat doen, incl het kopen van je Krachtvoer. Dan kan ik ook op een luxe stal staan voor 300/maand.
Maar ik ga er van uit er VOLpension word aangeboden.

Wat betreft inkomen uit een kantine halen klinkt leuk maar dan moet je daar wel apart een vergunning voor hebben :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 23:50

Mensen vergissen zich echt in de prijzen. Dat je het kan vinden voor die 300/400 euro of minder wil niet zeggen dat de stalhouder daar ook aan verdient.

Wat is de oorsprong van de stal? Veel boeren hebben land uit familie bezit en zijn overgestapt op paarden.

Of mensen hadden met gewoon werk enig bezit, hebben steeds bijgekocht en werkt vaak de man nog gewoon buiten de deur.

Mensen geven les, trainen paarden en zitten in de handel.

Ik werk echt al heel veel jaren in de paarden en ik weet echt niemand die als echtpaar iets nieuws hebben gekocht, opgebouwd en iot alleen pensionstal daarvan kunnen leven. En ik heb echt honderden stallen gezien en gesproken inmiddels.

De mensen die wel nu samen een pensionstal runnen hebben dat echt opgebouwd in het verleden en doen er allemaal iets bij als lesgeven, hoefsmederij, paarden therapie, voer, handel, een winkel ruitersport etc etc.

Wees eens reeel, ga kijken wat zo een stuk grond, de gebouwen, machines, de maandelijkse kosten zijn, voer etc.
Personeel kan amper iemand aannemen. Veel draaien met stagiaires. En ik ken enkele die een pensionklant korting geven voor hulp bij buiten/binnen zetten bijv.
Het is ook de reden dat op heel veel stallen veel teveel paarden op een te klein stuk staan. Wat vroeger hooischuur was zijn stallen gebouwd ( want kuil ligt buiten), weides klein of erg vol. En om te bezuinigen krijgen nog steeds heel veel paarden weinig, goed ruwvoer.
Ik heb zelf ergens gestaan waar een laatste voerbeurt zou worden gegeven, maar dit echt niet werd gedaan. De ochtend beurt werd ook zomers overgeslagen en zette ze de paarden buiten. Op paddock geen water zoals beloofd en uren zonder ruwvoer. Als er dan een paard dood ging, lag dat nooit aan de stal, maar ze vielen om bij bosjes.

En tegenwoordig kun je ook maar beter een hele goede verzekering hebben en heel goed op alle regels letten, veiligheid etc. Er hoeft maar DIT te gebeuren en je bent gewoon echt de pineut. Kost ook wat....Geld en je toekomst

pp's zijn nog vaak duur in verhouding. Maar de arbeid en investering ligt wel anders. Ze lijken duurder, omdat de pensionstallen te goedkoop zijn, maar de prijzen zijn realistisch. Echter zou een pensionstal met boxen, meer aparte weides, paddocks, full service duurder moeten zijn.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 00:03

Polly schreef:
Weet niet welke regio het word maar weidegang in de winter op klei kan je wel op je buik schrijven, dat word niks


Ligt eraan hoe groot de weides zijn. Mijn paard staat 24/7 buiten op klei, ja het is een beetje modderig bij de doorgang van het hek maar de weide is niet kapot gelopen en in het voorjaar is er geen schade te zien als gras terug groeit.

Ik zou van het buitenterrein een tracksysteem / paddock paradise maken in plaats van losse paddocks en weilandjes. Dat kan namelijk jaarrond gebruikt worden en dan worden er ook geen weides kapot gelopen.
Daarnaast denk ik ook dat dat meer toekomst heeft dan je huidige opzet (alhoewel het met die uitlopen bij de stal al veeeel beter is dan traditionele pensionstallingen!)

Heel veel succes! Gaaf project hoor!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 00:13

Want in de randstad? Zal ik je is vertellen dat ik ongeveer 3 stallen ken aan de rand van Rotterdam met rijbak en zomer 24/7 buiten en overdag van 9 tot 5 buiten je rond de €250 betaald.

Of een hit actief met 20x60 bak ook voor een normale prijs.

Zou toch beter nadenken over wat je wil

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 06:45

superpony schreef:
Wat is de oorsprong van de stal? Veel boeren hebben land uit familie bezit en zijn overgestapt op paarden.


De huidige eigenaar heeft deze stal / manege 2,5 jaar geleden gekocht / overgenomen en de boel compleet omgegooid naar een beleid voor (veel) meer welzijn voor de paarden.