Hoe weide bemesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DaimlerK
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-10-14

Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 07:47

we zijn net verhuisd en hebben nu een wei! In het voorjaar komen mijn paard en de nieuwe pony, ze staan nu nog op pension.
de toegang naar de wei is erg smal, gister is er iemand gekomen met een kleine trekker en bloater (?) dat paste maar net, maar de wei is in ieder geval weer gemaaid.
nu kan er dus geen mestinjecteur op, dat past niet, een andere opening maken gaat ook niet ivm smalle weg en een sloot.
hoe kan ik nu het beste de wei bemesten? kan het met kunstmest? wanneer kunnen de paarden er dan weer op? het is ongeveer 1 Ha, dus dat zou met een loopstrooier kunnen.
ook wil ik graag nog een keer zaaien want het gras is niet zo best (weinig aan gedaan de laatste jaren), wat is dan een goed mengsel?

jullie zien dat ik nog een hoop moet leren :o?


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:56

Hier hebben we ook een smalle weg. Als je met de auto een andere auto tegemoet komt moet je beide de berm in met de rechter wielen.
Wij hebben een brede poort (4 meter dacht ik) en de sloot met duikers ook zo breed gemaakt dat er overheen te rijden is.
De eerste jaren was dat geen probleem, nu zijn de machines zo groot dat het eigenlijk ook aan de smalle kant is.
Maar de chauffeurs zijn zo behendig en ze rijden nu achteruit er op, dan past het blijkbaar wel.

Dus misschien kun je kijken of je met de duikers de sloot toch tot een doorgang mag maken.
Dan kan het water door blijven stromen maar heb je toch een doorgang.
En vraag dan even aan de loonwerker hoe breed hij het wil hebben :)

MarjanB

Berichten: 16243
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:58

Je hebt speciale kunstmest voor paardeweides dat werkt wat langzamer qua afgift en zit wat andere verhouding in. Belangrijk is dat het wat regent in de dagen na het strooien anders lost de korrel niet op. Ik zette ze er weer op zodra korrels niet meer zichtbaar waren. Verder zou ik in het vroege voorjaar bemesten omdat het gras dan weer begint te groeien. (Zoek anders even op temperatuursom via Google)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Ibbel

Berichten: 48850
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:10

Alleen maar met kunstmest bemesten is de dood van je bodemleven.
Dus: tóch proberen een ingang te maken naar je land waar een injecteur of een mestverspreider door kan. Is er aanpalend land zodat je evt via de buren de wei op kunt?

Bemesten mag van 1 februari tot 1 september (of 15 september als je op kleigrond zit)

ClaudiaHS

Berichten: 8051
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:12

Ik heb een strooiwagentje achter de zitmaaier.
Ik gebruik soms kunstmest (wit) en soms gewonen mestkorrels (bruin)
Er kan niet zo veel in mn strooiertje dus moet regelmatig heen en weer rijden maar hij doet verder wat hij moet doen.
Beste is inderdaad voorjaar en als je weet dat het gaat regenen.
Mijn paarden komen er dan minimaal 4 weken niet op als ik heb bemest. (Ik bemest wel in delen, heb 4 aparte weides)

DaimlerK
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-10-14

Re: Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 08:25

een andere of bredere doorgang kan echt niet, de sloot is beschermd want blijkbaar heel speciaal :D , we gaan via de tuin de wei in en het huis verplaatsen is niet een optie :n

belle_boef

Berichten: 10712
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:31

Je kan voor gedroogde koemestkorrels gaan

DaimlerK
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 08:33

ClaudiaHS schreef:
Ik heb een strooiwagentje achter de zitmaaier.
Ik gebruik soms kunstmest (wit) en soms gewonen mestkorrels (bruin)
Er kan niet zo veel in mn strooiertje dus moet regelmatig heen en weer rijden maar hij doet verder wat hij moet doen.
Beste is inderdaad voorjaar en als je weet dat het gaat regenen.
Mijn paarden komen er dan minimaal 4 weken niet op als ik heb bemest. (Ik bemest wel in delen, heb 4 aparte weides)


ik dacht dat alle korrels kunstmest was, dat is dus niet zo?dan strooi ik liever echte mest korrels met een strooiwagen, die kan achter de auto, net als de sleep

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:37

Nu bemesten heeft niet veel zin meer.
Kun je beter in hetvoorjaar mee beginnen.
Vraag een loonwerker en/of boer in de buurt om raad.
Mischien kennen die ook nog wel een (hobby)boer met een klein trekkertje met strooier.

`Helaas Mino is niet meer !

pillow
Berichten: 7713
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:38

Veehouders hebben vaak wel een giertank met injecteur. Die zijn lang niet zo groot als die vd loonbedrijven. Mijn buurman heeft de fosfaatrechten van mijn land en doet de mest er gratis op. ws is er bij jou ook een veehouder die de rechten heeft, dat is meestal wel het geval. En anders even rond vragen. Kunstmest is schrikbarend duur. koemestkorrels ed ook.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:39

Je kunt overwegen om nu niet te strooien, maar je mesthoop in een hoek van het grasperceel te leggen, te laten composteren en met de kruiwagen uit te rijden elk najaar (dus pas over een jaar). Ben je meteen van je mest af.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

DaimlerK
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 08:41

mino1 schreef:
Nu bemesten heeft niet veel zin meer.
Kun je beter in hetvoorjaar mee beginnen.
Vraag een loonwerker en/of boer in de buurt om raad.
Mischien kennen die ook nog wel een (hobby)boer met een klein trekkertje met strooier.



dat was ook het plan, om het in het voorjaar te doen, ga ook nog ff bij de buren enzo langs voor tips, dank!

ClaudiaHS

Berichten: 8051
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:43

DaimlerK schreef:
ClaudiaHS schreef:
Ik heb een strooiwagentje achter de zitmaaier.
Ik gebruik soms kunstmest (wit) en soms gewonen mestkorrels (bruin)
Er kan niet zo veel in mn strooiertje dus moet regelmatig heen en weer rijden maar hij doet verder wat hij moet doen.
Beste is inderdaad voorjaar en als je weet dat het gaat regenen.
Mijn paarden komen er dan minimaal 4 weken niet op als ik heb bemest. (Ik bemest wel in delen, heb 4 aparte weides)


ik dacht dat alle korrels kunstmest was, dat is dus niet zo?dan strooi ik liever echte mest korrels met een strooiwagen, die kan achter de auto, net als de sleep


Ik weet niet zeker of er echt helemaal 100% natuurlijke mestkorrels bestaat want ze worden uiteraard bewerkt voor het korrels zijn.
Maar ik heb de witte dat is met een hoge concentratie stikstof, daar groeit het gras enorm snel van en kleurt ook donkergroen (nagenoeg geurloos)
En de bruine is gemaakt van diverse soorten mest, daarin zit uit mijn hoofd, kalium, fosfor en nog wat.
Gras groeit hier minder snel van maar ik heb wel het idee dat het langer werkt (en na het strooien stink je als een varken _O- )

DaimlerK
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 08:46

Chubby schreef:
Je kunt overwegen om nu niet te strooien, maar je mesthoop in een hoek van het grasperceel te leggen, te laten composteren en met de kruiwagen uit te rijden elk najaar (dus pas over een jaar). Ben je meteen van je mest af.



mest composteren ben ik van plan, maar wou wel met een goede wei beginnen, lukt het om de mest van 2of 3 paarden te composteren? kan daar dan ook het tuinafval enzo bij? is dat dan ook voldoende vor ca 1 Ha?
ze koken 24/7 op de wei, dus geen strooigoed, in de inloopstal komen rubber matten

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:04

Paardemest composteren sammen tuinafval wil prima laagjes maken om en om.
Ook heel goed voor je tuin als bemesting.

`Helaas Mino is niet meer !

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:12

Ibbel schreef:
Alleen maar met kunstmest bemesten is de dood van je bodemleven.
Dus: tóch proberen een ingang te maken naar je land waar een injecteur of een mestverspreider door kan. Is er aanpalend land zodat je evt via de buren de wei op kunt?

Bemesten mag van 1 februari tot 1 september (of 15 september als je op kleigrond zit)


Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
Een perceel waar je niet met een fatsoenlijke maat trekker op kunt blijft echt altijd een enorme handicap. Maaien, bloten, slepen, zaaien, doorzaaien, bemesten, bekalken, spuiten.......

Mest van eigen land kán wel. Maar realiseer je dat je paarden uitscheiden wat ze te veel hebben en niet, wat ze te weinig hebben. Die kringloop alleen trekt dus scheef.
Alleen paardenmest composteren valt niet mee. Je hebt ook nog wat ander materiaal nodig om echt tot compost te komen. Tuinafval en stro kan wel. Maar je moet wel een beetje uitkijken wat je op je mesthoop gooit. Een half jaar laten liggen is eigenlijk niet genoeg. Je hebt langer nodig en dus heel veel ruimte. Een mesthoop van 3x4,5x1,5 is hier niet genoeg om de mest van 2,5 paard lang genoeg op te slaan om tot compost te komen.
Het is nog een aardige kunst om tot een goed mix te komen. Als je een te dikke laag bladeren er op gooit krijg je een dikke zompige koek in je mesthoop die je met de riek bijna niet meer uit elkaar krijgt. Dan heb je weer echt een mest verspreider nodig (=een trekker)

Als je echt goed wil beginnen heb je vermoedelijk een flinke dosis compost nodig voor je wei. Mogelijk ook een kalk gift.

cam
Berichten: 3018
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:19

Ik zou eerst eens een grondonderzoek laten doen en kijken wat de ph waarde is. Is deze te laag dat eerst aanpakken. Want als die echt te laag is werkt alles wat je erop gooit toch maar minimaal

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

DaimlerK
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 09:25

dank voor al het meedenken en goede tips!!
genoeg om over na te denken deze winter :j :brr:

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:13

Je kunt nu de wei wel kalken, dat moet juist in de herfst.

Ik vraag me af of injecteren nou zoveel beter is dan kunstmest. Je hebt tegenwoordig mooie mengsels kunstmest speciaal voor paardenweides. Heb ik persoonlijk liever dan gier/drijfmest, want betere mineralenbalans.
Organische (vaste) mest is uiteraard het beste omdat dit de structuur van je weiland verbetert en goed is voor her bodemleven. Dus: je eigen (goed verteerde) mesthoop.

In feite is er al sprake van organische bemesting als je je weiland in stukken/stroken verdeelt en, na het verplaatsen van de paarden naar een nieuw stuk, binnen het gebruikte stuk de mest zorgvuldig verspreidt (slepen) en dat stuk wei daarna enkele maanden laat rusten. Is ook beter m.o.o. wormen.
Dat mest verspreiden kun je, als de stukken wei niet al te groot zijn, ook best handmatig doen met een grote hark, hoewel dat wel zwaar werk is.

Als je het geld hebt, zou je de aanschaf van een 2e hands minitractor kunnen overwegen. Daarmee kun je zelf je weide slepen en met de juiste apparatuur zelfs mest uitrijden. Of misschien kun je af en toe zo'n ding huren/lenen.

Belangrijk is verder dat je weiland af en toe een paar maanden rust krijgt, vooral in de zomer, waarbij het ideaal is als het gras de hele groeicyclus kan doormaken (= bloeiende halmen) zonder voortijdig afgegraasd te worden.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:45

Schapenboer vragen er een koppel op laten lopen van de winter, heb je bemest, mooi egaal afgegeten gras en geen moeilijkheden met je toegangspoort. Kunstmest kost je de veerkracht van je grond en daarmee de groeikracht van je gras + ellende met bv droogte zoals deze zomer (en volgens de experts zeker aantal van de volgende jaren weer te verwachten).

Kalken is inderdaad het andere esentiele ding, maar eerst ph meten voordat je gaat strooien. En er is zat mogelijk gewoon met de hand, dit soort dingen komen wel op de maand, maar niet op dag/uur. Je hoeft het dus niet in 1 dag/uur af te hebben. Elke dag een stuk(je) geeft ook goed resultaat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Re: Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 06:55

Wij hebben de paarden ook sinds deze zomer aan huis en zijn ons aan het verdiepen in het composteren van de mest. We hebben de ruimte om dit te doen. Ik lees in verschillende berichtjes iets over de PH waarden en kalken. Kan iemand mij vertellen hoe hoog de PH waarde moeten zijn en wanneer moet je kalken?


Ibbel

Berichten: 48850
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:05

Kalken doe je in ieder geval een maand of langer voordat je gaat bemesten. Ideaal heeft gras een pH van 5,5 tot 6,5. Als er paarden op lopen/gelopen hebben/paardenmest is uitgereden is de pH meestal eerder 4,5 of nog lager. Wil je 1 pH punt omhoog, moet je een ton kalk per ha strooien. Veul dus. Moet je nog meer omhoog, dan is het handig om de helft in de herfst te strooien en de andere helft in januari/februari.

12Magic

Berichten: 99
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 06:41

Ibbel schreef:
Kalken doe je in ieder geval een maand of langer voordat je gaat bemesten. Ideaal heeft gras een pH van 5,5 tot 6,5. Als er paarden op lopen/gelopen hebben/paardenmest is uitgereden is de pH meestal eerder 4,5 of nog lager. Wil je 1 pH punt omhoog, moet je een ton kalk per ha strooien. Veul dus. Moet je nog meer omhoog, dan is het handig om de helft in de herfst te strooien en de andere helft in januari/februari.


Ik heb even flink gegoogled en ben erachter gekomen dat wij op zure grond zitten (veel mos) en dat er dus flink gekalkt moet worden!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Hoe weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 07:23

Bij de Welkoop/boerenbond kun je je grond gratis laten testen en dan weet je precies waar je aan toe bent qua bemesten of kalken.
Voor tips over graszaad kun je het beste even naar een diervoederzaak gaan, deze kunnen je vaak goed uitleggen wat en hoe je het beste kunt zaaien.

In welke regio zit je?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 07:25

Mos kan ook komen door veel schaduw op je wei.

Bestrijden kan met ijzersulfaat en/of kunstmest strooien zodat je gras zich minder snel laat overwoekeren.

Kalk eerst je bodem checken. Er zijn ook zelftest setjes.

Bij minitrekker of tuinbouwtrekkertje kun je heel veel bijpassend materiaal kopen. Zelfs een kleine mest/compostverspreider.

Zelf compost of bokashi maken en gebruiken op je land is gezonder dan drijfmest injecteren. Vaste mest van schapen, koeien etc met stro er door is beter dan alleen je eigen paardenmest. Misschien zijn er nog wat meer hobbyboeren die nog wat vaste mest voor je hebben die zij graag kwijt willen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Charat, ComscoreBot, GrapeshotBot, jen, MerelV, Pova, wendyh en 23 bezoekers