Welke led accu bouwlamp voor rijden/longeren in het donker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:48

Ik wilde ook voor het eerst mijn bak een beetje verlichten om deze winter door te kunnen trainen. Beetje gegoogled maar werd er ook niet veel wijzer uit. En ik zag het niet zitten om lantaarnpalen te laten komen en helemaal rondom elektriciteit te laten aanleggen. Wij hadden wel stroom dichtbij, dus dat is mijn gelukje. Maar ik kan je wel een tip geven voor een simpele ledlamp.

Ik heb op de gok een hele simpele Led breedstraler van de gamma gekocht (40 eu). Dingetje is 30 Watt, en geeft 1800 lm warm lichtopbrengst. Toen ik hem uit de verpakking haalde had ik er een hard hoofd in of het genoeg licht zou zijn. Maar bij nader inzien kwam ik tot de conclusie dat als je maar 1 lamp ophangt het fijner is met iets rustiger/minder licht te rijden ivm schaduwen en contrast. Het reliëf van de bodem en de omheining van de bak zijn prima te zien. Dus met 1 lamp zou ik sowieso niet meer lumen nemen.

Ik heb hem in de boom kunnen hangen op ong 6 meter hoogte, precies in het verlengde van de diagonaal. En hij verlicht echt mijn hele bak (22x44m) en nog een deel van de wei erachter en ernaast! Een stuk breder bereik dan de hele rijbak dus.

Omdat die dingen zo weinig gebruiken kan ik mij voorstellen dat het met een omvormer ertussen vast wel op een accu aan te sluiten is? Of kan je voor de winter niet tijdelijk een verlengsnoer uitleggen?

Verder zou ik wel proberen om de lamp hoog te krijgen. Want op een normaal statief wordt je verblind en zijn de schaduwen te heftig. Ook zie je het reliëf van de bodem dan niet goed meer. Wellicht een lange weidepaal (de langste die je kan krijgen) verlengen met een wat lichtere regel of panlat? En die met de grondboor in de grond zetten?

Wie weet heb je er wat aan ;)


Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:50


Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:57



Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Welke led accu bouwlamp voor rijden/longeren in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:40

Rechts met statief boven op de hooibalen? ;p Met statief op de luifel vanaf de foto zou je ook nog kunnen proberen. Op zich denk ik dat je de achterste omheining dan wel goed blijft zien. Je ziet je paard wellicht wat minder goed. Maar je kan je nog steeds wel goed oriënteren in de rijbak en dat is eigenlijk het belangrijkst.

Die van mij hebben we in de boom gehangen. Die is gelukkig precies een beetje kaal aan de kant van de rijbak.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Majestic-12 en 42 bezoekers