Eigen pensionstal beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:35

Over de zadelkamer... Volgens mij stellen verzekeraars het verplicht om je zadel achter dubbel slot te hebben, dus in een kast en de zadelkamer op slot. Als je dat als stalhouder niet biedt dan kunnen mensen hun zadel niet verzekeren. Camerabewaking telt niet mee.

Ik weet niet zeker of dit nog steeds zo geldt, maar het lijkt me wel iets om uit te zoeken voor je besluit welke sloten je waarop wilt doen en welk publiek je wil trekken. Sportruiters hebben eerder een duur zadel dat ze willen kunnen verzekeren, lijkt mij.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:44

Ik weet niet waar in de randstad je dit wilt gaan realiseren?
Maar ik woon ook in de randstad en vraag mij sterk af wat jouw stal gaat toevoegen aan de stallen die er al zijn.
Je zegt op alle tips en mogelijke verbeterpunten dat het overal in de randstad zo gebeurd. Maar waarom zou men dan voor jouw stal kiezen?
Tientallen boxen zijn lastig om vol te krijgen en vol te houden.
In een straal van 5 km om mijn huis weet ik zo al 3 grote pensionstallen die te koop staan omdat ze niet rond kunnen komen. Teveel boxen die leeg staan.
Steeds meer mensen stappen af van de beperkte beweging en ophokken in de winter. Ook in de randstad wordt dat steeds minder de standaard..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:19

Ik denk ook dat je juist het verschil gaat maken door iets van een Paddock Paradise te beginnen in de Randstad! Met wat aanpassingen en investeringen kan dat ook op kleigrond.

Ik vind dit een enorm gaaf voorbeeld van een stal die een andere afslag genomen hebben. Als mijn pony's niet aan huis zouden staan, zou ik ze heel erg graag hier hebben staan:
[VSW] [VOLG] project aanleg hit actief
Laatst bijgewerkt door Vayo op 18-10-18 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:42

En wat zou de richtprijs worden van deze stal? Ook niet geheel onbelangrijk

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:56

Delphi schreef:
Ik denk ook dat je juist het verschil gaat maken door iets van een Paddock Paradise te beginnen in de Randstad! Met wat aanpassingen en investeringen kan dat ook op kleigrond.

Ik vind dit een enorm gaaf voorbeeld van een stal die een andere afslag genomen hebben. Als mijn pony's niet aan huis zouden staan, zou ik ze heel erg graag hier hebben staan:
[VSW] [VOLG] project aanleg hit actief

Klopt. Dat was een behoorlijk conservatieve stal, als je dat zo mag noemen, vergelijkbaar met wat de TS nu als plan heeft liggen. Ze hebben het roer radicaal omgegooid. Daar heb ik erg veel respect voor, vooral dat ze kritisch naar zichzelf hebben durven kijken en het risico hebben durven nemen. Daar is echt veel lef voor nodig, en natuurlijk ook de financiële middelen. Het is makkelijker om dat meteen al neer te zetten als je begint.

Het zou ook een idee zijn voor TS om de stal/het terrein op zo'n manier in te richten dat zo'n switch later makkelijker te maken is. Want als je alles nu permanent neerzet en over tien jaar blijkt dat er geen hond meer om komt, dan heb je een probleem want je hebt je investering er nog lang niet uit. Is de bank ook niet blij mee.

(Maar misschien projecteer ik nu mijn eigen karakter wel te veel op TS. Ik hou ervan om harde beslissingen voor me uit te schuiven en opties open te laten. Dat is niet altijd goed. :+ )

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 00:09

tengeltje11 schreef:
hier kan je echt boetseren met de ondergrond,is echt 400% klei....

Hier ook. Is ook niet zwart maar een soort blauwgrijs.. beetje moeilijk uit te leggen maar het is héél dicht. Inderdaad precies boetseerklei.
Als je er in de winter een paar passen op loopt, en je gaat dan stilstaan, dan hoor je nog een paar minuten lang van die zuig geluiden. Heel bizar

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 02:06

Ik zou ook nog eens goed nadenken. Door een aantal vragen hier op Bokt, lijkt het alsof je nog nooit op een stal hebt gewerkt en daar doe je al zoveel ervaringen op.
Ook hou je erg vast een traditionele ideeen, die langzaam, maar zeker steeds meer verdwijnen en ook steeds minder vraag naar komt. Denk daaraan als je investeert.

In de randstad zijn al gelijke stallen. Veel mensen staan er bij gebrek aan beter. Vaak is er veel wisseling en een hoop gezeur.

Dat zou een reden kunnen zijn, dat je snel volstaat als nieuwe stal. Maar zodra mensen merken dat het hetzelfde is of andere dingen juist niet goed zijn, zijn ze ook weer snel vertrokken.

Ik kom op stallen met veel wisseling die onwijs koppig zijn en niks willen veranderen. Maar.......daar zijn het geen hoofdinkomsten en is het niet een directe ramp als er veel leegstaat.
Als je echt alles nieuw moet kopen en er samen van wil leven, zou ik zeggen; ga nog eens goed rekenen. Misschien doet de bank dat wel voor jullie, want samen een inkomen uit 30 stallen is heel moeilijk haalbaar.

Wij hebben op hele zware klei gestaan en daar hadden we echt vele ha's land. Die stal gooide biks in de voerbakken en liet dan de paarden via het laatste land terugkomen en de stallen zelf in lopen. Dat laatste stuk land bij het hek was echt niet meer begaanbaar. Paarden stonden er een half uur te klooien als het voer in de bakken werd gegooid.
Verderop bleef het best mooi. Veel land tegenover het aantal paarden. Maar voor paarden met ijzers en paarden die weinig buiten kwamen en compleet uit hun plaat gingen niet heel prettig.

Omdat de indeling niet te zien is, is het lastig beoordelen qua wei en paddocks wat je beter kan doen.

Paarden moeten echt hele jaar rond zoveel mogelijk naar buiten kunnen, dus investeren in droge zandpaddocks is echt een aanrader. De vraag is ernaar. Het is zonde als jullie nu veel investeren in dingen, maar blijkt dat mensen liever goede, ruime zandpaddocks hadden gewild ipv stallen met een goud knopje bijvoorbeeld.

Kies ruime zadelkasten als je geen rommel wil overal. Ook een plek om dekens op te hangen is zeer aan te raden.

Een goed rijbak mag best iets kleiner zijn, als de bodem echt uitstekend is en echt goed onderhouden wordt, dus vaak gesleept, gesproeid of wat nodig is. Dat gebeurt op heel veel stallen veel te weinig. Ligt het goed om buiten te rijden? Als die mogelijkheid er is, heb je al een andere doelgroep die minder vaak in de bak willen.

En wat al gezegd is, 3 a 4x per week een uitloopje uitmesten, dat wil je echt niet. Er zullen vast paarden zijn die er amper mesten, maar zo een klein uitloopje is met een paar hopen als echt vies. Het is vanaf de grond echt niet heel veel werk en bijhouden is echt beter.

Denk aan de mest plaats, toilet voor de mensen, regels en laat je hoofd vaak zien. Het wordt een zooitje waar mensen denken dat ze alles maar kunnen maken en denken dat ze personeel hebben om alles op te ruimen. Regels zijn vervelend, maar mensen vinden het echt prettig als er duidelijke regels zijn, voor iedereen gelijk en die ook echt nageleefd worden.

Er zijn echt heel veel dingen om aan te denken. Mensen willen lessen in de bak, een trainer van buitenaf en iedereen wil een andere. De hoefsmid komt en geeft rotzooi. Maak goede afspraken over veeartsen en in geval van nood situaties. etc etc etc.

In het begin als je echt nieuw start, loop je tegen veel dingen aan. Mensen verwachten veel van je en als je je dan niet 200% of meer inzet, heb je ene hele moeilijke start. Wat je aanbiedt, moet er zijn en functioneren. Los kinderziekte's snel op, dat geeft mensen vertrouwen.
Te vaak beloven stallen van alles, maar gebeurt het niet of veel te laat. Dan kan je beter niks beloven of iets minder aanbieden.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:42

Als je de uitloop weg zou doen, zou er toch meer ruimte zijn voor wei/bak/paddock?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:12

Ik heb het idee dat ts het niet leuk vind dat vele haar ideeën ouderwets en 100 in een dozijn vinden en niet meer van deze tijd.
Ze reageert niet meer.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:25

enjoymyhorse schreef:
Ik heb het idee dat ts het niet leuk vind dat vele haar ideeën ouderwets en 100 in een dozijn vinden en niet meer van deze tijd.
Ze reageert niet meer.



TS krijgt heel veel suggesties, probeer daar maar eens een lijn in de vinden, de ideale stal bestaat niet en je moet roeien met de riemen die je hebt.
Ik denk dus niet dat ze het niet leuk vind maar dat ze wel alles even moet verwerken en de voor haar interessante suggesties bekijken of het haalbaar is.

Uiteindelijk wordt het haar stal en zij zal achter de uitgangspunten moeten staan en ergens zullen er toch concessies moeten gedaan worden want anders is het (financieel) niet haalbaar.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:49

Ze heeft gezegd dat ze alles op een rij zet, ze krijgt ook heel veel reacties dus denk dat het wel even kost om alles te verwerken.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:52

enjoymyhorse schreef:
Ik heb het idee dat ts het niet leuk vind dat vele haar ideeën ouderwets en 100 in een dozijn vinden en niet meer van deze tijd.
Ze reageert niet meer.

Paardenmensen met ideeën/kritiek. Een mooie oefening voor de aankomend pensionhouder.

Er worden goede tips gegeven. Hopelijk heeft TS er wat aan en kan ze een fijne stal opzetten die een meerwaarde biedt voor de paardeneigenaren bij haar in de omgeving.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:00

Natuurlijk heeft iedereen andere wensen en bestaat er geen 1 stal voor iedereen. Maar juist daarom is het belangrijk om te kijken naar wat je anders en beter kan doen de stallen die er al zitten. Dat is vaak voor bestaande stallen veel lastiger.

Als het keurmerk nou enige waarde zou hebben voor pensionstallen, zou dat een mooi begin zijn, maar dat is ook 10x niks. Er komt vast een goede tegenhanger met goede richtlijnen betreffende echt welzijn. Dan kun je je ook weer onderscheiden van anderen.

Persoonlijk vind ik stallen veel te goedkoop om maar mensen te trekken en behouden. Beter minder klanten die een goede, eerlijke prijs betalen, dan veel die veel te weinig betalen. Voor de prijzen die er vaak gelden, is het gewoon niet goed te doen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:05

TS, ik denk dat dit topic wel weer aangeeft waarom het zo belangrijk is om je strategie en de mensen die je wilt aantrekken duidelijk te hebben! Daarvoor moet je ook onderzoek doen in je omgeving waar veel vraag voor is.
Om de meeste mensen te trekken moet je iets unieks hebben, of prijsvechter zijn. Maar dat is lastiger en je concurreert je vaak kapot omdat er slechts 1 iemand de laagste prijs kan hebben. Dus zorg voor iets unieks.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:24

Leuk zeg om je eigen stal te beginnen!

Wel zou ik zorgen voor 2 goede buiten bakken en meer ruime paddocks maken. De binnenbak zou je dan n de winter kunnen gebruiken als losgooi of longeerbak bij slecht weer met deze afmetingen. De uitloopjes aan de stal zouden voor mij ook niet hoeven, want het vervangt de vrije beweging niet en ze kunnen er ook niet rollen, (een buitenluik is wel fijn voor frisse lucht) Daarnaast zouden ze ze zeker iedere dag schoon gemaakt moeten worden, want anders wordt het echt snel vies.

Charlotte446

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 18:53

sureido schreef:
Ze heeft gezegd dat ze alles op een rij zet, ze krijgt ook heel veel reacties dus denk dat het wel even kost om alles te verwerken.


Klopt :) Er komen heel veel reacties binnen, waarvoor iedereen bedankt!
Door mijn baan heb ik geen tijd om op iedereen te reageren, maar ik lees alle reacties.

Jullie hebben me zeker aan het denken gezet, uiteindelijk moet het iets zijn wat mogelijk is binnen het bouwvlak en dat is aardig puzzelen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:03

Anoniem schreef:
Ladygiroc schreef:
Lege wei in de winter kost ook geld :)


Als je de weides leeg laat (en dus heel) in de winter en de paarden in mini paddocks stopt bespaar je geld.
Niet mijn manier maar wel de realiteit op veel plekken..


Daarom mijn idee om die wei om te gooien naar paddock met hooruif zodat je én geen mini paddocks nodig hebt én je al schaarse grond optimaal benut.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:21

Charlotte446 schreef:
sureido schreef:
Ze heeft gezegd dat ze alles op een rij zet, ze krijgt ook heel veel reacties dus denk dat het wel even kost om alles te verwerken.


Klopt :) Er komen heel veel reacties binnen, waarvoor iedereen bedankt!
Door mijn baan heb ik geen tijd om op iedereen te reageren, maar ik lees alle reacties.

Jullie hebben me zeker aan het denken gezet, uiteindelijk moet het iets zijn wat mogelijk is binnen het bouwvlak en dat is aardig puzzelen.

Zou je eens een tekening van het bouwvlak (en de gebouwen die moeten blijven/bruikbaar zijn) willen plaatsen? Ik ben heel erg benieuwd.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:48

Dat wilde ik net vragen.
Kun je aangeven hoe groot het perceel is. Hoe groot de stallen, huis, parkeerplaats Ed.
Dan kan er misschien mee gedacht worden.
Het idee van eventueel geen wei maar grote paddocks zodat ze zomer en winter voldoende buiten kunnen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:04

Volgens mij wilde ze dat niet dmv herkenning?

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:05

Ik woon in de Randstad, momenteel geen paard maar hopelijk wel 1 in aantocht. Heb een box gereserveerd op een stal die in dec met nieuwbouw heropend is. Als ts uit dit deel van de Randstad komt, weet ze wel welke stal dit is. Stallen hier in de buurt, voornamelijk gericht op de wedstrijdruiter, hebben veelal een wachtlijst. Helemaal als er een binnenbak is. Dus voor mij zou een binnenbak 20x40 wel een eis zijn. De uitloopjes zou ik erg fijn vind, maar met zand en niet als vervanging van paddock. Paddock zou voor mij groot genoeg moeten zijn voor het trekken van een sprintje, zonder risico op korte draaibewegingen vanwege krapte. Zelfde voor de wei, moet groot genoeg zijn om energie kwijt te kunnen en hele seizoen voldoende gras (of verweiden). Zadelkamer graag ook afsluitbaar maar het terrein zelf ook heel graag. Voornamelijk zodat een uitgebroken paard niet het erf af kan, maar ook dat er buiten openingstijden bijv niemand het erf op kan. Uitmesten doe ik het liefst zelf maar ik weet dat hier in de regio veel vraag is naar fullservice. Wat mij betreft is buiten èn binnenzetten een zeer groot pluspunt.

Zie veel objecten te koop staan in onze provincie, hoop dat het je lukt ts! Hou ook rekening met lastige gemeentes he, maar denk dat je dat al weet gezien je opmerkingen over het bouwvlak ;-)

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:51

Als je een stal aan bied met alle goede dingen voor een paard en naar De wensen van velen die hier reactie geven dan denk ik je rond de 550 a 600/maand moet gaan vragen. Zeker in de randstad.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:53

sureido schreef:
Volgens mij wilde ze dat niet dmv herkenning?

Maar herken je daardoor het perceel?
Als je desnoods globaal wat aangeeft? Nu valt er weinig te bedenken als wat nu is erg klein is. Maar niemand weet in hoeverre dat te veranderen valt.

Charlotte446

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 20:05

De hele plattegrond laten zien ga ik niet doen, ik ben bang dat het herkend wordt. Dat vind ik niet netjes tegenover de huidige eigenaar.

Hieronder een schets van een ideale situatie wat mij betreft, alleen valt het op deze manier buiten het bouwvlak. Hier kunnen jullie wel meer zien wat de mogelijkheden zijn. Er zit een aantal hectare land bij, hoeveelheid ga ik niet zeggen ivm herkennen.

Afbeelding

Binnenbak van 20x40m (niet binnen het bouwvlak), in diezelfde overkapping een ruime kantine met bar, ruime zadelkamer met kasten 75x75x160cm evt. ruimte voor ophangen dekens en extra poetsplaatsen.

Alle stallen 3,5 x 4m, 4 poetsplaatsen waarvan 2 wasplaatsen.

Buitenbak 20x60m (deze ligt binnen het bouwvlak)

Twaalf paddocks van 20x10m (niet binnen het bouwvlak), helemaal links op de schets. Mogelijkheid om draden tussen 2-3 paddocks weg te halen voor een grotere paddock. Gezien het aantal paddocks en paarden (in deze stal). Kan ik aanbieden de paarden aan de linkerkant 6 uur per dag in de paddock te zetten en de rechterkant met uitloop 4 uur. Uiteraard worden de paddocks voorzien wat water en ruwvoer.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:36

6 en 4 uur per dag in paddock met voer in groep klinkt al stukken beter! Je kan dan alsnog de keuze laten aan de klanten wat ze kiezen en of ze ze in groep in paddock willen of ervoor kiezen om ze zelf apart in de paddock te laten.
Dit zou een mooie tussenweg zijn tussen 24/7 op stal of 24/7 buiten.