Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:25

Omdat het nu ook geen 38 graden is en we dauw in de ochtend hebben en kortere dagen. Voordat het 25 graden is is de dag bijna weer voorbij.
Maar kurkdroog is het op zandgrond nog steeds.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:48

We zitten hier op zandgrond, maar de boeren hebben echt duidelijk de gehele periode gesproeid.

Overigens vergis ik me, 15 weken geleden is niet laatste snede, maar wat de laatste snede is die nu verkocht wordt.

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 06:51

Nou onze weilanden zijn erger dan de Oostvaardersplassen op dit moment hoor. Er groeit echt he-le-maal niks.

Gross
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-10-18
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:46

8nnemiek schreef:
Ja, snap ik. Maar wel apart dat koeien het zo goed doen op veel suikers en eiwitten terwijl wij paardeneigenaren alles doen om maar zo min mogelijk suikers erin te hebben! Op zich wel handig natuurlijk, dan blijft er hopelijk meer grof en droog spul over voor de paarden, als de koeien dit jaar lekker lang op de wei kunnen staan omdat er nog zo veel voeding in zit.


Koeien zetten die eiwitten om in melk en voeren dat af, een paard kan er niet zoveel mee, net als een mens die de hele dag brood, pasta's en suikers en spek eet en dan op de bank t.v. gaat zitten kijken, dat komt ook niet goed.

Maartje1990 schreef:
enjoymyhorse schreef:
Wel nee, dat is een hoax gemaakt door de anti veeteelt wereld.

Wij hebben koeien hier op ons paarden gras gehad (dus niet alleen maar bg11) Maar de grove grassen.
Toch kwamen er koeienvlaaien.
Een koe heeft 4 magen en daardoor is alles totaal verteerd en daarom de flats.
Is niet alles verteerd dan is het juist niet goed.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... koeienmest


Euh nee hoor :+ die informatie heb ik zelfs van een veehouder


Heb de pinken ook wel eens op hooi gehad en dan gaven ze ook iets wat in de buurt kwam van die paardedrollen, maar ze groeien er nauwelijks van, heeft ook meer met de lengte van het gras te maken en vooral in de eerste snee zit veel structuur/ruwe celstof, in het najaar is het eigenlijk allemaal slapper gras.
Als je een koe echt van dat korte pittige spul gaat voeren dan schijt ie inderdaad ook alles zo eruit en dat is ook echt niet gezond maar van die paardedrollen is ook wat te veel van het goeie, dan mag de melkprijs wel 80 cent zijn, een koe in de Alpen heeft ook van die groffe mest maar die geeft ook maar 8 liter daags.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:37

pluisje88 schreef:
Nou onze weilanden zijn erger dan de Oostvaardersplassen op dit moment hoor. Er groeit echt he-le-maal niks.


Toch apart in zo een klein landje. Komt ook natuurlijk door de verschillende bodem, maar hier echt groen op zandgrond.

Ik zag dat wat vd week gemaaid was, nu is ingepakt en hoorde dat het erg meevalt qua kwaliteit ook.

Zie ook wel dat ze veel weilanden iets hoger laten staan en daar nog koeien en paarden op laten lopen. Is natuurlijk de makkelijkste oplossing zolang dat kan.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:55

Ik heb nog flink gras staan, kan ze nog mooi dat op laten eten zolang de weideondergrond zo droog en stevig is(!)
Dat scheelt dan weer hooi voeren, er hangt wel altijd wat te knabbelen alleen eten ze het hooi niet graag momenteel.
De hooibaaltjes die ik kocht in september waren €4 p stuk gebracht.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Gross
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-10-18
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:20

Hier is het ook al lang weer groen, maar de Achterhoek is ook wel extreem drooooog hoor.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:47

Hier ook erg droog voor de tijd van het jaar. Al weer tijden geen regen gevallen. Gras ziet er super uit voor de tijd van het jaar. Geen kroonroest en is mooi gegroeid. Ook het vorige maand gemaaide stuk is weer netjes bijhegroeid. Ik heb nog voor weken gras, dus liefst niet te veel regen in eens straks... Heb ze wel eens tot half december in de wei gehad en qua hoeveelheid gras red ik dat nu ook makkelijk als ik ze straks ook het hooiland er bij geef.

Ik heb ze nog steeds hele dagen op het gras tot einde middag. Daarna gaan ze het Paddock Paradise pad op en scharrelen ze nog rond, knabbelen takken en zoeken sprietjes onder de draad door.. Kan zo weer wat ruwvoer besparen die ik deze zomer extra moest voeren in de dazen tijd en sparen op de wintervoorraad die minder is dan andere jaren. Voer alleen voor de nacht hooi.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:13

amalarab, 4 euro is voor hier niet duur, maar wij halen het zelf en betalen meer dan 4 euro per baaltje, 4,40 en 5,20. Voor bezorgen komt er een euro bij per baaltje.

Gross, wat voor grond heeft de achterhoek?

Het valt me wel op dat de bladeren van de bomen en wat onkruid hier en daar veel schimmels hebben. Ik haal ook al het blad zoveel mogelijk weg en ze eten er gelukkig niet van.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:10

Heb zo het gevoel dat we een heel strenge winter gaan krijgen.....paar jaar terug, weten we nog? Tot half december op de wei en ineens binnen paar dagen -20?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:15

Dat zeg ik ook al steeds.
Heldere zomer en net zo'n heldere winter.

Toen hadden we een pak sneeuw en daarna in de nacht inderdaad - 20 en overdag nog - 8 met stralend blauwe lucht.

Van mij hoeft dat niet nog eens.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:40

Ik woon vlak bij Pluisje88 en wij zijn de weilanden weer aan het beregenen. Begin september alles doorgezaaid en ik wil het niet nog een keer hoeven doen in het voorjaar. Alles begint weer bruin en dor te worden |(
De paarden, 4 stuks, hebben precies 2 weken een paar uur per dag op 1,5 ha kunnen lopen om de sprietjes iets te kortwieken. Nu is het gedaan, totdat er serieuze regen gaat vallen en anders wordt het pas weer voorjaar eer ze op de weide kunnen.
Grondwaterpomp had ook problemen met de diepte van het water, dus wij hebben op een lager deel een nieuw puntstuk laten spuiten en dat gaat gelukkig weer goed.


Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:51

Ik ben Zo blij sat we nog wat extra hooi hebben kunnen krijgen. Zeker als er een strenge winter aankomt is veel hooi belangrijk.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:07

Wij zijn in September al begonnen met bietenpulp, wiesencobs en ruwvoermix bijvoeren. Niet meteen volle bak, maar opbouwend sinds de dagen korter zijn, ze vacht aanmaken en we dachten dat nachten kouder werden.

Vorig jaar lag er ook een dik pak sneeuw op mn ibc vaten met hooi, maar ze vonden het hooi gelukkig nog wel. Maar gooi in winter het huisje met dakje meer vol en hang ook netten in de stallen.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:56

Hier is het grasland weer volledig hersteld. Wij hadden nog tegen onkruid laten spuiten, vooral ridderzuring, brandnetel en distels, en ik had er eerlijk gezegd weinig verwachting van. Maar het ligt er zo strak als een voetbalveld bij. Ook doe ik rantsoenbeweiding en dat bevalt uitstekend. Elke dag prikpaaltjes verplaatsen, ponies eten het schoon op, geen mestplekken en daardoor hopelijk ook geen wormbesmetting.[img]
Afbeelding
[/img]
Laatst bijgewerkt door regtur op 18-10-18 07:01, in het totaal 1 keer bewerkt

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:00

Ik zie alleen nu dat er een gelig waas overheen ligt. Misschien toch een tekort ergens aan? Overigens hebben we dat wel meer in het najaar.[img]
Afbeelding
[/img]

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:05

Wij hebben gelukkig de winter voorraad al binnen , al geregeld toen de droogte net inzette . Ben blij achteraf dat ik dat gedaan heb . Nu genoeg grote pakken hooi ( niet in plastic ) en voordroog. Het is super lekker weer maar idd veel te droog .

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:44

suffie schreef:
Ik woon vlak bij Pluisje88 en wij zijn de weilanden weer aan het beregenen. Begin september alles doorgezaaid en ik wil het niet nog een keer hoeven doen in het voorjaar. Alles begint weer bruin en dor te worden |(
De paarden, 4 stuks, hebben precies 2 weken een paar uur per dag op 1,5 ha kunnen lopen om de sprietjes iets te kortwieken. Nu is het gedaan, totdat er serieuze regen gaat vallen en anders wordt het pas weer voorjaar eer ze op de weide kunnen.
Grondwaterpomp had ook problemen met de diepte van het water, dus wij hebben op een lager deel een nieuw puntstuk laten spuiten en dat gaat gelukkig weer goed.


Stalhouder heeft deze zomer 24/7 gesproeid. Het kostte hem 25,- per dag aan stroom voor de pompen (3 grote) maar het was niet bij te houden. Genoeg water om van intens dor geel te verkleuren naar een beetje groen maar meer was er niet te redden. Na een paar weken sproeien kwam er bijna geen water meer. Het grondwater was inmiddels zo laag dat de puntstukken er niet meer bij konden. Het koud water van de wasplaats is ook grondwater en er kwam amper nog water uit de slang. Toen is hij gestopt met sproeien omdat het te weinig nut had voor de hoeveelheid werk en kosten. Inmiddels komt er wel weer water uit de slang maar er zit nog altijd minder druk op de slang dan normaal. Watertonnen vullen duurt ook dubbel zo lang dan normaal want het water stroomt langzaam. Er is niks..

Normaal heeft hij ongeveer de helft voordroog van eigen land en de helft gekocht. Waar van 1 snede normaal 14 grote balen kwamen waren er nu maar 7. Hij heeft 1 fatsoenlijke snede kunnen doen van 7 dus, ivm slecht groeien lukte het daarna niet meer ondanks het sproeien. Hij moet dus al het voordroog kopen. Er staan best wat paarden dus een grote baal is binnen 3a4 dagen op. Inmiddels is er al geen fatsoenlijke baal meer te krijgen. Ze zijn heel duur en de kwaliteit is echt bagger. Hij is er niet blij mee maar hij zegt ook; ik kan niet weigeren want iets anders is er niet. Ik maak me zorgen over de winter die komen gaat..

Popstra
Berichten: 13605
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:34

Hier komen ze nog dagelijks tonnetje rond van het gras af.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:18

Hier gewoon nog altijd mooi buiten en nog niets moeten bijvoeren dit jaar(nog nooit moeten doen).
Er zijn jaren dat ze nu al uit de weides moeten omdat alles te nat is(zware klei),maar dat is voorlopig nog totaal niet aan de orde.

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:25

tengeltje11 schreef:
Hier gewoon nog altijd mooi buiten en nog niets moeten bijvoeren dit jaar(nog nooit moeten doen).
Er zijn jaren dat ze nu al uit de weides moeten omdat alles te nat is(zware klei),maar dat is voorlopig nog totaal niet aan de orde.


Wij hebben er sinds juni ongeveer een hele tot anderhalve wintervoorraad doorheen gevoerd..

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:26

Hier komen ze ook tonnetje rond de wei uit. Maar dat doen ze in januari nog :+ andere jaren ook.
Dan moeten we meestal nog een stuk bloten of schapen er op omdat het te lang blijft.
Nu dit jaar krijgen ze het zelf wel op. Van het weekend gaan ze naar een andere wei die normaal nooit voor ze open gaat en alleen voor het hooien gebruikt wordt.

Dit jaar hebben we in de zomer meer gevoerd als anders in de winter.

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:53

Hier ook nog vol op in het gras, en ze kunnen ook nog wel even vooruit.
En wij hebben in de zomer ook niks extra hoeven voeren.

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 06:53

Ik denk dat veel ook te maken heeft met het aantal paarden/oppervlakte.
Vaak zie je ze op een grote postzegel staan of meerdere dieren op een halve ha ofzo.
Dat kan dan grotendeels goed gaan in een goeie zomer,maar zodra het wat droger komt en het gras stopt met groeien,is er niets van overschot.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:30

Klopt, maar wat de paarden opeten kun je niet hooien.

Ik heb bewust vanwege de droogte een stuk gras niet mee laten maaien. Ik heb dus wel steeds voldoende gras gehad, maar mijn ruwvoeropbrengst dit jaar is echt slecht. Van 2ha hooiland heb ik dit jaar 19 grote ronde balen gehaald (1e snee 14, 3e snee 5) en 160 kleine pakjes hooi van 15kg. normaal maai ik minimaal 1x 2,5 ha en 1a2x 2 ha en heb ik alleen de eerste snee al 400-500pakjes hooi of 17/22 ronde balen voordroog afhankelijk van hoe laat in het seizoen en hoe groeizaam het weer was in het voorjaar.

En dan komt daar nog een tweede snee bij en soms een derde snee. Meestal heb ik in september rond de 40 balen voordroog op de klinkers staan. Zeker als ik dat jaar niet zelf hooi kon maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan en 28 bezoekers