Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:22

[quote="[***]"]

Ik heb momenteel 2 oudjes al jaren in volpension staan, en heb steeds vaker momenten dat ik mij afvraag waarom. Ik doe er in verhouding niks mee, beetje rondwandelen, beetje poetsen, soms een poging tot wat grondwerkachtige toestanden, ... Daar heb je op zich geen volpension-stal voor nodig natuurlijk. Het kost goed wat geld per maand, terwijl je "niks" aan de paarden hebt ... Nu gaat de stal ook nog uitbreiden qua faciliteiten en gaat het pensiongeld als dit af is ook nog eens omhoog (begrijpelijk).

Maarja, de pony's staan er goed, er wordt rekening gehouden met hun beperkingen (en die zijn er nogal wat.. ) en ik moet niet persé gaan als het eens niet lukt. Naast dat de sfeer op stal gewoon fijn is en ik goed kan opschieten met de mensen daar. Dus we blijven maar staan :+

quote]

Misschien een optie om met de pensionhouder te overleggen of er een mogelijkheid is qua kosten dat jou pensiongeld niet omhoog gaat o.i.d. Tenslotte ben je een (goede) klant met 2 paarden volpension die niet meer gebruik maakt van alle faciliteiten? Nee heb je, ja kun je krijgen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:05

Daar heb ik ook al aan zitten denken maar uiteindelijk gebruik ik alles toch wel eens ... alleen niet zo intensief als de gewone mensen :+ Ik bedoel: de binnenbak gebruik ik misschien 25x op een jaar, maar het is toch wel fijn als het rotslecht weer is om binnen wat te kunnen rondstappen ipv dat buiten te moeten doen.

Zelfde met de buitenbak .. denk dat ik daar ook wel eens in zal wandelen/spelen/grondwerken ... De weides zet ik ze nooit op, maar laat ze wel eens een kwartiertje/half uurtje daar grazen ... Etc. Dus niet gebruiken kan ik niet zeggen, alleen niet standaard gebruiken zoals andere mensen doen.

En denk ook niet dat het handig is om uitzonderingen te gaan maken, want dan krijg je sneller onvrede en discussies en dat komt de sfeer dan ook niet ten goede. Ik probeer alles gewoon zoveel mogelijk te gebruiken :Y) Haha.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:09

Ik moet wel zeggen dat ik het te prijzen van jullie vind dat je een ander niet met je dieren hebt opgescheept.

Geen slecht woord over mensen die een onbruikbaar paard hebben en het aan iemand weg willen geven, maar je hoort zoveel nare verhalen!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:17

Tallie1979 schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik het te prijzen van jullie vind dat je een ander niet met je dieren hebt opgescheept.

Geen slecht woord over mensen die een onbruikbaar paard hebben en het aan iemand weg willen geven, maar je hoort zoveel nare verhalen!


Been there, done that. Nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:17

:) Moet eerlijk toegeven dat ik ook wel al eens (regelmatig) heb gedacht hoe makkelijk het zou zijn als ik ze beide weg zou doen en dan 1 "gewoon, echt" paard in de plaats zou hebben. Gewoon naar stal gaan en doen wat je wil, zonder rekening te moeten houden wat voor weer het is, of de wind al dan niet hard waait, of andere dingen die issues veroorzaken. Gewoon een ongecompliceerd paard waar niks aan scheelt en die graag met & voor je werkt en waar je veel plezier mee hebt.

Maarja, aangezien dat laatste waarschijnlijk toch een utopie is (er zal altijd wel iets zijn) en ik echt niet zou weten wie mijn pony's zou willen, en ik ze toch wel heel erg graag heb .. blijven we maar gewoon gaan.

Maar ben toch ook wel blij dat ik niet de enige ben in deze situatie :Y)

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:26

[***] schreef:
@ Bunn : misschien een rare vraag, maar heb je niet het idee dat je ze daarmee tekort doet? Ik bedoel qua interactie dan ... altijd maar hetzelfde om het zo te zeggen ...


Zeker geen rare vraag, ik heb daar best mee gezeten. Paard heeft altijd in de sport gelopen, werd zes keer per week gereden en ik deed alles met haar: we sprongen, maar daarnaast natuurlijk ook dressuur, longeren en veel lange buitenritten. Dat was van de een op de andere dag klaar.

Maar: ze stond toen ook de hele dag buiten met vriendinnetjes en dat doet ze nu nog steeds. Ik heb wel altijd het idee gehad dat haar leven in die kudde veel belangrijker voor haar is dan die twee uurtjes aandacht van mij. Ik merk nu, meer dan voorheen, dat ze het poetsen bijvoorbeeld vrij snel beu is. Ze staat na tien minuten al ongeduldig te hinniken om weer naar buiten te gaan. Volgens mij heeft ze het meer dan goed zo! ‘S avonds staat ze lekker op stal tussen haar vriendinnetjes en met een berg hooi: dikke prima! :P

Kan ook zijn dat het ‘t type paard is hoor, het is heel moeilijk om goed met haar te klikken. Mensen die haar niet kennen vinden haar best afstandelijk. En dat klopt ook, maar daarentegen is ze tegenover paarden juist ontzettend sociaal.

M’n jonge paard vindt het veel leuker om samen met mij iets te doen: ze is echt veel aanhankelijker. Heel ander karakter. Als het andersom was geweest, dan denk ik dat ik bij haar veel meer het idee zou hebben dat ik haar te kort doe. :j

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:30

[***], ik heb de luxe positie dat ik er een gezond sportpaard naast kan houden. Anders is mijn hobby echt wel mest scheppen en niet zo zeer de paarden meer voor die enkele borstel die ik er dan nog over kan halen. Het is bikkelen, zowel met tijd, moeite en financieel soms maar dat heb ik er wel voor over.
Als ik al eens ergens op vloek, dan is het inderdaad op de wei en de 3 grasmaaiers dat er staan, omdat je er dus behoorlijk wat voor over moet hebben om die dieren een goed leven te geven terwijl je er zelf eigenlijk weinig meer aan hebt.

Ik dacht dat ook Bunn. Mijn HKO grasmaaier heeft ook altijd graag gewerkt en vindt aandacht helemaal geweldig. Al staat hij nu ook liever met zijn hoofd aan de grond gras te maaien met zijn vriendjes dan dat hij persé dingen met mij moet gaan doen.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:59

Hier nog één, bij mij puur omwille van het karakter van het paard.

We hebben onze merrie nu iets meer dan 11 jaar. Haar karakter is vrij complex, niet doorsnee 'los je even op', wat maakt dat veel zaken best lastig kunnen zijn met haar. Toen we haar net hadden hebben we dan ook heel veel hulp met haar gehad. Op zich is vrijwel alles een heel stuk verbeterd maar het is nooit een echt fijn paard geworden. Buiten rijden kan je er niet mee, springen heeft ze een hekel aan en kan ze eigenlijk ook gewoon niet en gewoon rijden kan fijn zijn als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Ik ben met haar echter nooit verder gekomen dan wat wijken en een beginnetje schouderbinnenwaarts. Niet omdat ze het niet kan maar omdat je sommige lessen wat kon doen en andere lessen vooral rondvloog. Echt bijleren en vooruitgang boeken doe je zo dus niet.
In eerste instantie weet ik veel aan de leeftijd (ze was 5 toen ze bij ons kwam) en aan de huisvesting die op dat moment niet optimaal was, maar sinds 7 jaar staat ze op een stal die zeer goed bij haar past en toch blijft dat karakter en gedrag roet in het eten gooien.

Heb ik gedacht aan verkopen? Uiteraard, vaak, maar vroeger wilde ik het eigenlijk niet opgeven, denkende dat het onder andere omstandigheden wel zou kunnen werken, en nu is ze te oud (bijna 17 jaar) en heeft ze een volstrekt onaantrekkelijk profiel om überhaupt te koop te zetten. Zodoende houd ik ze maar om te voorkomen dat ze slecht terechtkomt. Ik mis het rijden alsmaar meer maar ik voel aan alles dat ik er gewoon echt geen zin meer in heb met haar.
Daardoor hebben wij al 3 jaar een zeer dure grasmaaier. Ze staat op volpension met goede accomodatie en heeft het ook nog snel koud in de winter waardoor ze een leger aan dekens nodig heeft om haar een beetje comfortabel te houden. Zijzelf vindt het volgens mij wel prima zo, heler dagen buiten staan vreten met een maatje (in de zomer 24/7, in de winter 's nachts binnen) met zo nu en dan een borstelbeurt en wat gekroel. Voor mij is dat alleen niet genoeg wat voor best wat frustratie zorgt om eerlijk te zijn.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:18

Tja, wat is volpension, ik denk dat ik onder categorie halfpension val.

Ik heb mijn kapotte grasmaaier op dezelfde plek staan als mijn gezonde 'werkpony' en baby grasmaaier. Maar daar heb ik geen (buiten of binnen)bak, geen longeercirkel, geen warm water, etc. Er wordt wel voor me gevoerd en de stallen worden gemest, wei mesten doe ik 2x per week.
Omdat ik een miep ben die dagelijks dosis Paard nodig heeft en graag zelf poedertjes etc in handen hou, ben ik er dagelijks. Maar mijn stalgenootjes slaan gerust een dagje over, het hoeft dus niet perse.

Voor de prijs hoef ik het niet te laten helemaal niet voor wat ik ervoor krijg, +- 10 maanden per jaar weidegang, mooie schuilplekken, goed en voldoende ruwvoer en super zorg. Dus zelfs al had ik geen kapot dier gehad, dan had ik hier ook gestaan ook al mis ik uiteraard het gemak van een bak hebben weleens.
Verder is ons sukkeltje ook de duurste van de drie, maar dat hoort er gewoon bij. Dieren blijven hier tot de dood, zolang ik goede verzorging kan waarborgen in ieder geval. En oude/kapotte dieren kosten nu eenmaal vaak meer terwijl je er minder mee kan. Die van mij is kapot geboren, op zijn 13e echt afgeschreven.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik het wel erg fijn vindt om er ook een gezonde pony bij te hebben (en een belofte voor de toekomst), want op de slechte momenten met het zorgenkindje is het zelfs met die afleiding best een kunst om positief te zijn. Maar dipjes hou je altijd, over het algemeen wordt ik er heel gelukkig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:25

Ik heb een kwpn merrie van 33 jaar, ik heb haar sinds haar 18e en er is nog nooit wat mee gedaan vanwege artrose in haar kogel. Ze staat vol pension en ja dat kost aardig wat. Ze staat hier inmiddels 12 jaar en haar verhuizeb zou denk ik haar dood betekenen. Ze krijgt daarnaast ook nog voor een aardig bedrag aan seniores prioris en verder gewoon alles wat een jong paard ook aan verzorging krijgt. Ze verdiend het en ik geniet er van dat ze zo staat te genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:05

Fijn weer om die verhalen te lezen :)

xHaithi schreef:
Heb ik gedacht aan verkopen? Uiteraard, vaak, maar vroeger wilde ik het eigenlijk niet opgeven, denkende dat het onder andere omstandigheden wel zou kunnen werken, en nu is ze te oud (bijna 17 jaar) en heeft ze een volstrekt onaantrekkelijk profiel om überhaupt te koop te zetten.

Voor mij is dat alleen niet genoeg wat voor best wat frustratie zorgt om eerlijk te zijn.


:(:)

Wel herkenbaar wat je schrijft.
Heb ook al vaker gedacht hoe het zou zijn als ik ze zou verkopen, maar denk niet dat het voor hen goed zou aflopen.. Niet omdat ik zelf zo geweldig ben maar omdat ze echt moeilijk verkoopbaar zijn door hun leeftijd en beperkingen.

Echter mis ik het rijden en gewoon dingen doen wel.. Heb geprobeerd dit op te lossen door een paard van stal bij te rijden maar dat was het toch ook niet. Dan voelde ik mij alleen maar schuldig omdat ik tijd in een ander paard stak en die van mij daar gewoon stonden (of zij dat zo erg vinden is dan weer een andere vraag, haha).

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:51

mooney schreef:
Omdat ik een miep ben die dagelijks dosis Paard nodig heeft en graag zelf poedertjes etc in handen hou, ben ik er dagelijks. Maar mijn stalgenootjes slaan gerust een dagje over, het hoeft dus niet perse.



Ik ben ook best wel zo'n miep!
Ik sla wel eens over,maar wil ook gewoon graag mijn dagelijkse dosis paard hebben.


Ik heb er trouwens nooit over gedacht ze te verkopen.
Heb mijn merrie zelfs pas op haar 23e gekocht!
Terwijl ik eigenlijk zou gaan kijken naar een hengstje van een jaar.
Als ik dan echt niet meer kon rijden op mijn ruin dan was die dan wel 4 en kon ik daar mee beginnen.
Helaas ging het anders en kocht ik dus een grasmaaier :')

Maar ik moet zeggen,ik heb iets met oude paarden.
Rijden vond ik vroeger belangrijk,nu helemaal niet meer.
Beetje poetsen, dikke knuffels.
Ik help vaak wel op de stalling met van alles.
Gewoon er zijn...daar knap ik enorm van op :j

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:00

[***] schreef:
Wel herkenbaar wat je schrijft.
Heb ook al vaker gedacht hoe het zou zijn als ik ze zou verkopen, maar denk niet dat het voor hen goed zou aflopen.. Niet omdat ik zelf zo geweldig ben maar omdat ze echt moeilijk verkoopbaar zijn door hun leeftijd en beperkingen.

Echter mis ik het rijden en gewoon dingen doen wel.. Heb geprobeerd dit op te lossen door een paard van stal bij te rijden maar dat was het toch ook niet. Dan voelde ik mij alleen maar schuldig omdat ik tijd in een ander paard stak en die van mij daar gewoon stonden (of zij dat zo erg vinden is dan weer een andere vraag, haha).


Hierboven ergens beschreef je het goed, ik zou dus ook zoiets willen:

[***] schreef:
:) Moet eerlijk toegeven dat ik ook wel al eens (regelmatig) heb gedacht hoe makkelijk het zou zijn als ik ze beide weg zou doen en dan 1 "gewoon, echt" paard in de plaats zou hebben. Gewoon naar stal gaan en doen wat je wil, zonder rekening te moeten houden wat voor weer het is, of de wind al dan niet hard waait, of andere dingen die issues veroorzaken. Gewoon een ongecompliceerd paard waar niks aan scheelt en die graag met & voor je werkt en waar je veel plezier mee hebt.


En wat dat verkopen betreft, exact dat. Niet dat ik de enige ben waar mijn merrie ooit gelukkig bij zou kunnen zijn, maar het zou zo zoeken zijn naar een speld in een hooiberg om een geschikte kandidaat te vinden die ook daadwerkelijk is wie hij zegt te zijn, alleen al die kopzorgen wil je gewoon niet.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:09

Ik heb mijn twee Shetlanders in vol pension staan waarvan er een met pensioen is. Rijd heel af en nog met hem buiten. Ik wil ze niet uit elkaar halen en daarom maar beide in pension. Met de andere heb ik wel alle faciliteiten nodig.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:41

Mijn 20 jarige staat ook in volpension. Ik kan zelf niet meer rijden. Hij heeft een aardige gebruiksaanwijzing. Waar hij nu staat weet ik zeker dat hij goed wordt verzorgd en ga ik bijvoorbeeld rustig op vakantie zonder mij zorgen te maken. Hele fijne stal voor mens en dier. Dat zou ik niet willen ruilen voor een goedkopere optie. Ik poets, longeer en zet hem in de molen. Ze lopen in de zomer overdag, nu nog, lekker op het land. Ik heb altijd plezier met hem gehad en gun hem een fijne oude dag.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:36

Mijn 18-jarige merrie staat de laatste tijd ook vooral gras te maaien in de wei. Met een peuter thuis en een tweede kindje op komst kom ik nog wel eens tijd tekort dus dan blijft het vooral bij poetsen, troetelen en af en toe een wandeling.

Qua kosten valt het op zich wel mee want ze staat bij mensen die voor de hobby een pensionstalling hebben en ze staat daarnaast 24/7 buiten. Ik hoef zelf niet te voeren of de mei uit te mesten, dat wordt allemaal gedaan. Ik ben ongeveer €100,- per maand aan haar kwijt. Dat valt erg mee vergeleken met de pensiontarieven die ik hier voorbij heb zien komen, maar toch... voor die €100,- kan ik ook weer iets anders kopen. Nu ze ook wat gebreken aan haar gebit begint te krijgen gaan de kosten toch aanzienlijk omhoog en bedenk ik me ook wel eens dat het best een dure grasmaaier is zo.

Aan de andere kant heb ik de wekelijkse interactie met haar wel echt nodig. Na een drukke dag op het werk of een dag moederen is het troetelen met haar echt mijn momentje van ontspanning. Dan kan ik alles loslaten en ga ik met frisse energie weer naar huis.

Wie weet dat we volgend jaar weer wat meer gaan rijden als kindje nr. 2 er is maar ik merk dat ik er zelf ook minder behoefte aan heb. En zolang ik het allemaal kan betalen is het ook goed zo, er moet wel heel wat gebeuren wil ik haar ooit weg doen.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:49

Yontheke schreef:
[***], ik heb de luxe positie dat ik er een gezond sportpaard naast kan houden. Anders is mijn hobby echt wel mest scheppen en niet zo zeer de paarden meer voor die enkele borstel die ik er dan nog over kan halen. Het is bikkelen, zowel met tijd, moeite en financieel soms maar dat heb ik er wel voor over.
Als ik al eens ergens op vloek, dan is het inderdaad op de wei en de 3 grasmaaiers dat er staan, omdat je er dus behoorlijk wat voor over moet hebben om die dieren een goed leven te geven terwijl je er zelf eigenlijk weinig meer aan hebt.

Ik dacht dat ook Bunn. Mijn HKO grasmaaier heeft ook altijd graag gewerkt en vindt aandacht helemaal geweldig. Al staat hij nu ook liever met zijn hoofd aan de grond gras te maaien met zijn vriendjes dan dat hij persé dingen met mij moet gaan doen.


Ik heb mijn HKO grasmaaier in april terug op de stalling gezet waar ook mijn sportpaard staat. Dit was financieel nog best te behappen want een paard op een pensionstal en daarnaast nog een weide waar ik 2 keer per dag ook nog naartoe moest naast het mijn werk, werd me echt helemaal teveel.

HKO grasmaaier deed het ook niet fijn op de weide de afgelopen winter, mager worden ondanks veel voer en onbeperkt ruwvoer, op het einde van winter echt kreupel zijn en op pijnstilling moeten om hem er weer eens door te halen. Toen heb ik gezegd ik haal hem niet nog eens een winter door.

Nu staat hij echter weer op de pensionstal en doet hij het op deze moment gewoonweg goed.

Alleen, nu komt het, kondigt de pensionstal aan dat ze vanaf januari 2020 15 euro per paard gaan stijgen in prijs. Let wel, hier zit bij ons geen krachtvoer in. Nu is het ook zo dat er enkel voordroog in de stalprijs inbegrepen zit. Laat mijn sportpaard een zomereczemer zijn en op droog hooi staan en kan mijn HKO'er sinds juli ook niet goed tegen de voordroog tegen dus hup ook op droog hooi.
Voor droog hooi moeten we echter ook nog eens bijbetalen, dit hangt af van het verbruik maar kan in de winter gerust van 60 tot 80 euro per paard oplopen. Dit was vroeger ook niet het geval op deze stal maar sinds de droge zomers is het hooi gewoon veel duurder geworden en dit moeten ze zelf ook aankopen.

Tja, dit wordt voor de HKO'er dus bovenop mijn stalgeld nog eens 95 euro bovenop.

En nu zit ik ook met mijn handen in mijn haar zeg maar...

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:05

Dat is inderdaad een hele hap :=
Hier is gelukkig nog niks gezegd over stalgeldverhoging, maar ik verwacht het nog steeds wel en zie het eigenlijk niet zitten. Al zal dat niet zoveel zijn als bij jou vermoed ik (toen werd toch een kleiner bedrag gezegd, maar het is altijd afwachten natuurlijk).

Maar het is toch niet makkelijk allemaal, intussen ben ik ook verhuist naar een eigen appartement en ondanks dat ik op voorhand zoveel berekeningen heb gemaakt heb ik mij precies toch ergens vergist ... dus financieel is het een stuk anders dan verwacht. En dan 2 oude paarden in volpension ... Nu ben ik met eentje wel terug beginnen te rijden (naja, ik zit erop en we hobbelen wat :P ) maar het blijven dezelfde oude dieren met hun gebreken. Gesprekken over de financiën komen dan ook altijd op hetzelfde neer 'als ze er niet meer zouden zijn.. of toch eentje niet meer... '. Dus ik hoop dat de stalverhoging gewoon even vergeten wordt, of dat ik misschien toch iets kan regelen op dat gebied als het zo ver is... Weet nog niet wat ik ermee moet.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:11

Eigenlijk zou er meer stalling moeten zijn voor paarden die niet meer voor rijden gebruikt worden maar wel nog aandacht verdienen. Stalling zonder al die fasciliteiten als rijbaan, stapmolen etc..
gewoon een plek waar ze lekker buiten kunnen staan maar ook een nette stal hebben of een grote groeps stal. Denk dat hier best animo voor is.

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:27

Dat zou fijn zijn, al is dat ook weer niet voor alle paarden geschikt. Die van mij zouden er niet terecht kunnen bv. Die hebben een hele individuele aanpak nodig en hebben zo'n (medische) handleiding dat 'gewone stallen' eigenlijk al afvallen. Heb het op mijn huidige stal getroffen dat de eigenaren zo meedenkend zijn, zou anders niet weten hoe het zou lukken.

Hoewel ik denk dat je vaak bij mensen privé of bij een boer ofzo wel dergelijke stalling vind? Al is dat dan misschien niet volpension, wat natuurlijk ook wel een verschil maakt.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:37

Ik moet heel eerlijk bekennen dat nu bij ons het woord "inslapen" al wel gevallen is.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:57

Ik meld mij ook.... 3 jaar geleden kwam mijn paard met een grote peesblessure achter te staan zonder kans op herstel. Ondertussen is hij al 3 jaar gras maaier en maken we maandelijks een bosrit of iets anders en staat hij vooral paard te zijn. Ik heb er vorig jaar een jong paard bijgekocht omdat ik het rijden echt mistte na 2 jaar. Ik heb echt mijn plezier weer terug maar vind het erg zwaar om 2 paarden en een hypotheek financieel te trekken. En heel stiekem zoals hierboven ook genoemd wordt spookt het inslapen wel is door mijn hoofd... Hij is nu 16 jaar ga ik nog 15 jaar zoveel geld per maand betalen? Ik vind dat ik voor hem gekozen heb en hij altijd jaar in jaar uit voor mij gewerkt heeft dus dat ik dat verplicht ben te doen! Maar het spookt wel is door mijn hoofd. Ik heb hem al 12 jaar en weg doen zou ik NOOIT doen! 1 omdat ik bang ben dat hij in de handel verder gaat als recreatiepaard. 2 omdat ik niet zonder hem kan haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:04

@ Yontheke : :(:) Ik kan je helemaal begrijpen, moeilijk is het ook hé.

@ nouklime : beetje zelfde situatie als waar ik nu in zit, hoewel die van mij een stukje ouder zijn (en ook niet zo kapot, in principe kan je er nog heel veel met hen). Maar vooral met de hypotheek en alle andere kosten van het alleen wonen (en een hond die besloten heeft even niet meer zo gezond te zijn) heb ik me toch wel wat verslikt in alles. En dan denk je wel eens 'als ik nu die maandelijkse paarden-kosten niet had'. Maar als ik dan weer op stal sta en zie hoe ze reageren en hoe blij en gelukkig ze zijn met de aandacht .. tja .. dan smelt je toch weer :+

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:59

[***] schreef:
Dat zou fijn zijn, al is dat ook weer niet voor alle paarden geschikt. Die van mij zouden er niet terecht kunnen bv. Die hebben een hele individuele aanpak nodig en hebben zo'n (medische) handleiding dat 'gewone stallen' eigenlijk al afvallen. Heb het op mijn huidige stal getroffen dat de eigenaren zo meedenkend zijn, zou anders niet weten hoe het zou lukken.

Hoewel ik denk dat je vaak bij mensen privé of bij een boer ofzo wel dergelijke stalling vind? Al is dat dan misschien niet volpension, wat natuurlijk ook wel een verschil maakt.


En naar een paardenrusthuis? Daar nemen ze vaak wel de tijd voor alle medische zorgen. Je hebt boijvoorbeeld de paardenkamp in Soest.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:20

Ik heb een vergelijkbare situatie. Maar vergis je niet in de kosten van een weitje met schuilstal waarbij je alles zelf doet.
Zo heb ik mijn paard namelijk staan, maar qua kosten betaal ik net zoveel als een vrij luxe pensionstal := Mijn paard kan ook alleen hooi krijgen, en de hooikosten per maand, naast weidehuur en andere kosten, hakken er wel in.
Dus ik betaal vrij veel, en ik heb er veel werk aan (voeren, mesten, weideonderhoud) en ik kan mijn paard alleen een beetje poetsen -O-
Maar ze heeft het goed en dat is mij heel veel waard.
Genoeg pensionstallen meegemaakt waar ze niet fijn zou kunnen staan.