Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Yontheke

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:07

Moeilijk topic vind ik dit.

Heb zelf ook een paard met HKO die al meer niet rijdbaar is geweest dan wel. Ik vind 24/7 paard zijn voor hem de betere optie dan in de winter veel op stal op de pensionstal. Dus ik heb hem terug naar onze eigen weide gehaald. De weide is eigenlijk grotendeels voor hem gekocht en de shetlander vriendjes ook. Als je dat mee gaat tellen, ben ik zo duurder uit dan wanneer hij op pension zou staan. Maar elke maand dat geld op tafel leggen voor een paard waar je verder niets meer aan faciliteiten voor nodig hebt, zou ik zelf niet prettig vinden.

Nu kosten ze me niet erg veel, maar wel veel tijd en moeite. Je moet op een eigen weide erg veel regelen, onderhouden, gaan voeren en mesten. En heel cru, dat voor paarden waar je letterlijk niets mee doet, ik vraag me soms ook af waarom eigenlijk nog...
Uiteraard omdat ik van mijn dieren hou en ze het beste gun, maar dat kan ook nog 15 jaar zo duren...

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:49

Mijn wei wordt dan niet gehuurd, is aangekocht, maar ligt wel 15 km verder dan waar ik woon. Gelukkig niet zo ver van waar ik werk dus doordeweeks combineer ik dat gelukkig met voor en na het werk langs te gaan. Maar op vrije dagen en weekenden zit je ook al weer gauw een half uur per keer in de auto heen en weer.

Ik doe inderdaad niks meer buiten aaien en poetsen. Ik zou hem terug kunnen rijden maar hij is onder het zadel ook niet altijd een pretje en ik heb sinds kort een nieuw sportpaard in pension (dus dat ook nog) en heb besloten van hem maar te laten voor wat het is. Hij werd ook altijd behandeld aan zijn voeten a la 200 euro per keer dus dan valt die kost ook weg.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:17

Tallie1979 schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik het te prijzen van jullie vind dat je een ander niet met je dieren hebt opgescheept.

Geen slecht woord over mensen die een onbruikbaar paard hebben en het aan iemand weg willen geven, maar je hoort zoveel nare verhalen!

Been there, done that. Nooit meer.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:30

CnB, ik heb de luxe positie dat ik er een gezond sportpaard naast kan houden. Anders is mijn hobby echt wel mest scheppen en niet zo zeer de paarden meer voor die enkele borstel die ik er dan nog over kan halen. Het is bikkelen, zowel met tijd, moeite en financieel soms maar dat heb ik er wel voor over.
Als ik al eens ergens op vloek, dan is het inderdaad op de wei en de 3 grasmaaiers dat er staan, omdat je er dus behoorlijk wat voor over moet hebben om die dieren een goed leven te geven terwijl je er zelf eigenlijk weinig meer aan hebt.

Ik dacht dat ook Bunn. Mijn HKO grasmaaier heeft ook altijd graag gewerkt en vindt aandacht helemaal geweldig. Al staat hij nu ook liever met zijn hoofd aan de grond gras te maaien met zijn vriendjes dan dat hij persé dingen met mij moet gaan doen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:49

Yontheke schreef:
CnB, ik heb de luxe positie dat ik er een gezond sportpaard naast kan houden. Anders is mijn hobby echt wel mest scheppen en niet zo zeer de paarden meer voor die enkele borstel die ik er dan nog over kan halen. Het is bikkelen, zowel met tijd, moeite en financieel soms maar dat heb ik er wel voor over.
Als ik al eens ergens op vloek, dan is het inderdaad op de wei en de 3 grasmaaiers dat er staan, omdat je er dus behoorlijk wat voor over moet hebben om die dieren een goed leven te geven terwijl je er zelf eigenlijk weinig meer aan hebt.

Ik dacht dat ook Bunn. Mijn HKO grasmaaier heeft ook altijd graag gewerkt en vindt aandacht helemaal geweldig. Al staat hij nu ook liever met zijn hoofd aan de grond gras te maaien met zijn vriendjes dan dat hij persé dingen met mij moet gaan doen.

Ik heb mijn HKO grasmaaier in april terug op de stalling gezet waar ook mijn sportpaard staat. Dit was financieel nog best te behappen want een paard op een pensionstal en daarnaast nog een weide waar ik 2 keer per dag ook nog naartoe moest naast het mijn werk, werd me echt helemaal teveel.

HKO grasmaaier deed het ook niet fijn op de weide de afgelopen winter, mager worden ondanks veel voer en onbeperkt ruwvoer, op het einde van winter echt kreupel zijn en op pijnstilling moeten om hem er weer eens door te halen. Toen heb ik gezegd ik haal hem niet nog eens een winter door.

Nu staat hij echter weer op de pensionstal en doet hij het op deze moment gewoonweg goed.

Alleen, nu komt het, kondigt de pensionstal aan dat ze vanaf januari 2020 15 euro per paard gaan stijgen in prijs. Let wel, hier zit bij ons geen krachtvoer in. Nu is het ook zo dat er enkel voordroog in de stalprijs inbegrepen zit. Laat mijn sportpaard een zomereczemer zijn en op droog hooi staan en kan mijn HKO'er sinds juli ook niet goed tegen de voordroog tegen dus hup ook op droog hooi.
Voor droog hooi moeten we echter ook nog eens bijbetalen, dit hangt af van het verbruik maar kan in de winter gerust van 60 tot 80 euro per paard oplopen. Dit was vroeger ook niet het geval op deze stal maar sinds de droge zomers is het hooi gewoon veel duurder geworden en dit moeten ze zelf ook aankopen.

Tja, dit wordt voor de HKO'er dus bovenop mijn stalgeld nog eens 95 euro bovenop.

En nu zit ik ook met mijn handen in mijn haar zeg maar...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:37

Ik moet heel eerlijk bekennen dat nu bij ons het woord "inslapen" al wel gevallen is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:31

nouklime schreef:
Ik meld mij ook.... 3 jaar geleden kwam mijn paard met een grote peesblessure achter te staan zonder kans op herstel. Ondertussen is hij al 3 jaar gras maaier en maken we maandelijks een bosrit of iets anders en staat hij vooral paard te zijn. Ik heb er vorig jaar een jong paard bijgekocht omdat ik het rijden echt mistte na 2 jaar. Ik heb echt mijn plezier weer terug maar vind het erg zwaar om 2 paarden en een hypotheek financieel te trekken. En heel stiekem zoals hierboven ook genoemd wordt spookt het inslapen wel is door mijn hoofd... Hij is nu 16 jaar ga ik nog 15 jaar zoveel geld per maand betalen? Ik vind dat ik voor hem gekozen heb en hij altijd jaar in jaar uit voor mij gewerkt heeft dus dat ik dat verplicht ben te doen! Maar het spookt wel is door mijn hoofd. Ik heb hem al 12 jaar en weg doen zou ik NOOIT doen! 1 omdat ik bang ben dat hij in de handel verder gaat als recreatiepaard. 2 omdat ik niet zonder hem kan haha!

Vooral dit. Mijn paard is 14 jaar. Ik heb hem 10,5 jaar. Van die jaren heeft hij er ook al minstens 5 stilgestaan en misschien 2 zonder al teveel problemen gelopen. Van de dierenartsrekeningen nog niet gesproken.

Ik heb hem ooit 1x gratis weg gegeven en ben hem na de 3de eigenaar op 10 maanden zelf weer tegen betaling! gaan ophalen. Ik zou voor geen enkel ander paard nog over hebben, wat ik allemaal voor hem heb over gehad.

Rusthuis wil ik ook liever niet. Altijd buiten trekt hij dus ook niet goed.

Temeraire schreef:
Ik heb een vergelijkbare situatie. Maar vergis je niet in de kosten van een weitje met schuilstal waarbij je alles zelf doet.
Zo heb ik mijn paard namelijk staan, maar qua kosten betaal ik net zoveel als een vrij luxe pensionstal.

Ook dit. Ik heb namelijk een eigen weide. Goedkoper was het op het einde van de rit wel (als je de aankoop van de grond niet meetelt) maar dat eeuwige er elke dag langs moeten, breekt gewoon op.

CnB schreef:
@ nouklime : beetje zelfde situatie als waar ik nu in zit, hoewel die van mij een stukje ouder zijn (en ook niet zo kapot, in principe kan je er nog heel veel met hen). Maar vooral met de hypotheek en alle andere kosten van het alleen wonen (en een hond die besloten heeft even niet meer zo gezond te zijn) heb ik me toch wel wat verslikt in alles. En dan denk je wel eens 'als ik nu die maandelijkse paarden-kosten niet had'. Maar als ik dan weer op stal sta en zie hoe ze reageren en hoe blij en gelukkig ze zijn met de aandacht .. tja .. dan smelt je toch weer :+

Ik ben inderdaad gewoon een stukje verliefd op hem. Dat ik hem niet meer rijd maakt op zich nog niks uit. Ik word gewoon blij van hem in de stal of wei te zien staan.

Maarja, de kosten he.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:24

CnB schreef:
Voor mij telt dat ook, of zelfs nog meer, want je doet ook nog eens alles zelf ;)

En ja, dat voor gek verklaren ken ik ook wel. Hier regelmatig ook discussies met moeder, zeker omdat het dan over het geld gaat (en ik zou het zoveel makkelijker hebben als ik die paarden, waar ik toch niks mee kan, weg zou doen) naast het in het algemeen gek verklaren. Nu denk ik dat soms van mezelf ook wel, waarom ik zoveel geld uitgeef aan 2 paarden waar ik 'niks' mee kan, terwijl ik ook gewoon 1 gezond paard zou kunnen hebben.

En heel cru, hier op bokt is het bijna heiligschennis om die situatie te veranderen want je moet maar alles overhebben voor een paard want dat is je grote liefde, je moet heel je leven er op aanpassen, desnoods maar dubbele jobs draaien om toch maar je paard te kunnen betalen. Als je dat hier in de “echte wereld” zo gaat verkondigen, zelfs onder de paardenmensen, wordt je echt vierkant uitgelachen. Althans bij ons in de buurt. Iedereen bij ons op stal had mijn “onbruikbare” al lang laten hemelen...
Ben je daardoor dieronvriendelijk en je paard niet waard? 5 jaar geleden zou ik volmondig ja geantwoord hebben, tegenwoordig vind ik het eerder realistisch.

Kijk, je moet het kunnen beslissen en met jezelf kunnen leven, dat is eerlijk gezegd de enige reden waarom mijn “onbruikbare” er op dit moment nog steeds is. Maar ik twijfel echt meer en meer.
Ik wil gewoon niet meer krom moeten liggen en mezelf (en mijn man) “luxe” moeten ontzeggen omdat hij gewoon een massa geld kost om er maar gewoon te staan en dan blijft hij op dit moment gelukkig nog redelijk gezond (zijn beenproblemen niet meegerekend) en zonder problemen staan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:55

Ik heb overigens nog een gezond jong paard dat en heerlijk braaf is en waar ik mee competitie rijd.
Daar heb ik ook een paard voor.

Met die andere heb ik alle dingen die je hierboven hebt opgesomd al lang en breed gedaan. Het is mijn liefde voor dit paard dat het maakt dat hij er nog steeds is. Ik heb er ooit al meer naast gestaan dan er op gezeten en dan was hij vaak ook nog eens niet heel fijn met rijden ook niet. Maar ik geef eerlijk toe, ik heb een paard om mee te rijden en te sporten en zou buiten mijn “onbruikbare” geen enkel paard meer houden waar ik niet meer op kan rijden. Misschien mijn huidige als die gezond en wel 25 wordt en echt op pensioen kan maar niet meer als ie stuk gaat op zijn 7. Daar doe ik niet meer aan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie