Eigen pensionstal beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:53

enjoymyhorse schreef:
Maar jij geeft een mening waarop ik weer antwoord. Is dat niet wat er op een forum gebeurt


Jij stelt een vraag aan mij en die beantwoord ik ;)

Zullen we nu maar weer ontopic gaan?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:56

Goed plan :D

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:57

Denk als je al dat gezwam hier leest je al geen zin meer hebt überhaupt nog pension klanten te gaan aan nemen :')

Ik l*l niet met de wind mee nee...

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:58

En dit gaan jullie met zn tweeen doen of komt er nog personeel? Met 31 paarden, volpension mesten buitenzetten voeren? Ik denk dat jullie elkaar dan weinig zien . Dan misschien iets kleiner beginnen en uitbreiden tzt. Wanneer er 31 paarden een wormspuit moeten ben je al een uur minimaal kwijt, hoefsmid hele dagen.en wanneer een paard extra zorg nodig is moet je ook tijd vinden . Ik vind het een prachtig plan maar wel heel ambitieus .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-10-18 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

mavantos

Berichten: 3581
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:59

Ik denk dat je stal zo zeker vol komt, er is namelijk in de randstad zo ontzettend veel vraag naar pensionstalling. Er zijn inderdaad zat andere opties, maar op dit moment kom je amper ergens tussen.

Ik zou wel kiezen voor recreatie óf sport. Naar mijn mening: (nogal zwart-wit gezien, maar die het als de basis)
Sport = minder naar buiten (dagdeel en mogelijkheid tot apart staan), veel service en betere faciliteiten.
Recreatie = zo veel mogelijk naar buiten (in groepen) en minimaal 1 goede rijbaan van wedstrijdformaat (20x40 of 20x60)

Ik denk dat je allebei de versies zo vol hebt, maar dat je klanten minder verloop hebt als je alles op orde hebt voor het juiste type persoon.

Kilimanjaro
@puppy_freek

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:01

Leuk hoor een pensionstalling beginnen.
De tekening ziet er mooi uit. En de uitloopjes een prachtig idee.

Toch een opmerking:
Bied niet teveel service. Dat vreet tijd en is niet winstgevend. En geeft een hoop gezeik.
Hou de verzorging zo simpel mogelijk. Elk dag opstrooien en wekelijks de boxen leeghalen. Laat de klanten de uitloopjes opruimen. Voor 30 paarden zijn de afmeting van de binnen en buitenbak ruim voldoende. Niet iedereen is op de zelfde tijd aanwezig. Laat de klanten zelf de paarden binnenhalen.
Je kunt het niet voor iedereen ideaal krijgen.

Er zullen klanten zijn die afhaken, maar er zijn er ook die graag komen.

Ik heb op verschillende pensionstallingen gestaan. Vaak met deze (zelf)verzorging. En dat werkte vaak erg goed. Het is duidelijk voor de klanten.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:12

Maar het risico is wel dat een klanten niet zo vaak komt of mest en jij erop aan gekeken wordt dat je een vieze stal hebt.

Mijn tip: ik zou hier een compleet ander concept in gooien. Een hit actief in de randstad zoals in dat andere topic. Binnenstallen eruit gooien en dat integreren in het concept, ideaal in de winter. Daar is een markt voor en ze willen er grof voor betalen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:13

poes schreef:
- oppotstallen. Bah hier ben ik echt heel vies van. Elke dag mesten is voor mij een must. Al heb ik ze liefst gewoon buiten met schuilstallen en voldoende droog land.


Op zich moet dat prima kunnen met elke dag voldoende nieuw strooisel en 1x per week leeghalen. 1x strooien per dag kan bij meer uur weidegang dan uren op stal ook ruim voldoende zijn.

Want of een paard 7x 22 u (=154 u) of 7x 10 u (70 u) op stal staat is daarin wel een grote factor natuurlijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:16

Ik heb met stro altijd dagelijks gemest en de andere opties gezien. Veel verbruik ja, maar beesten op hun eigen oude pis en stront zetten doe ik liever niet.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:17

Over veel weidegang heb ik niet zoveel gezegd. Dát is in de randstad vrijwel niet mogelijk buiten de late lente, zomer en met geluk vroege herfst periode om.

Wel genoeg buiten de stal in op zijn minste ruime paddocks met in elk geval 1 paardenvriendje erbij. Liefst dat ze op de paddock ook hooi kunnen eten.

Snap wel dat het lastig is, maar juist zo’n stal onderscheid zich dan van de rest.

Óf het hele concept omgooien en een paddock paradise of hit actief stal ervan maken. Mensen betalen daar echt flink voor hoor zodat het echt wel rendabel is.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:31

[quote="mavantos"]Ik denk dat je stal zo zeker vol komt, er is namelijk in de randstad zo ontzettend veel vraag naar pensionstalling. Er zijn inderdaad zat andere opties, maar op dit moment kom je amper ergens tussen.

Ik zou wel kiezen voor recreatie óf sport. Naar mijn mening: (nogal zwart-wit gezien, maar die het als de basis)
Sport = minder naar buiten (dagdeel en mogelijkheid tot apart staan), veel service en betere faciliteiten.
Recreatie = zo veel mogelijk naar buiten (in groepen) en minimaal 1 goede rijbaan van wedstrijdformaat (20x40 of 20x60)

Ik denk dat je allebei de versies zo vol hebt, maar dat je klanten minder verloop hebt als je alles op orde hebt voor het juiste type persoon.[/quot]

Idd.
Lokatie is het belangrijkste op de vraag of je voldoende klanten krijgt en daarna de prijs die je vraagt op die Lokatie.

Maar goed, als wedstrijd ruiter zou ik geen interesse hebben met 1 klein binnenbakje en zoveel klanten.

De overige faciliteiten zou ik in het echt moeten zien om daar een mening over te hebben.
Het trekt me niet aan om daar te willen staan.

Nu sta ik thuis, maar heb jaren op pension gestaan met mijn paarden, dus weet wel wat ik absoluut niet wil.

Succes met het kopen van jullie droomstal.

Silenna

Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:32

Ik vind 31 paarden extreem veel voor wat je nu te bieden zou hebben. Zou dan liever voor 15/20 paarden kiezen, die je vervolgens meer ruimte kunt bieden. Dan gaat de prijs omhoog maar de prijzen zijn toch al behoorlijk in de randstad, ik denk dat er behoorlijk wat mensen zijn die bereid zijn om te betalen voor ruimte voor hun paard daar.

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:41

Mijn twee shetlanders staan op 7,5 bij 12,5. Die kunnen net een normale galop doen. Dus voor grote paarden zelfs al zou er maar 1 per keer in komen te klein om zich lekker uit te leven. :o

Alex en Jorie <3

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:00

Duhelo schreef:
Concept ziet er mooi uit.
Uitloopjes vind ik wat krapjes, maar uiteraard beter dan niks. Die worden verhard veronderstel ik? => uitloopjes 3-4 keer per week uitmesten op zo een krappe ruimte, dit wordt letterlijk 1 vieze vuile mestboel. Ik heb er hier drie op een betonuitloop van 12*4. In de winter als ze er veel opstaan ivm het hooi daar dan ligt alles na een dag vol met mest. Zeker als het ook nog wat regent of sneeuwt dan wordt het gewoon een mestsmurrie
Dagelijks 1 of 2 keer uitmesten is echt wel een must.


Hier ben ik het volledig mee eens. Mijn paarden hebben een stal van 3,5 bij 3,5 en een uitloop hieraan vast van 3,5 x 12. Deze moet echte elke dag 2x worden gemest om een smeerboel te voorkomen. De paarden mesten namelijk alleen buiten bij ons.
Tocht kun je voorkomen door het werken met zogenaamde lamellen voor de deuren. Paarden wennen hier snel aan.
Zorg ook voor een voldoende hoge drempel om te voorkomen dat er strooisel mee naar buiten wordt gelopen.

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar de hoeveelheid grond die je gaat gebruiken voor deze 31 paarden. Je biedt zomers weidegang aan, maar tussen weidegang en weidegang zit veel verschil.

Toch vind ik het stoer dat je dit wilt gaan doen, want je haalt heel veel vreemd volk op je erf :7

Hilli

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:04

Charlotte446 schreef:
Is het dan ook normaal dat als je bij een Peugeot dealer gaat kijken voor een auto, je alles met een Porsche vergelijkt? Klopt niet helemaal toch. Dan pak je een merk uit dezelfde prijscategorie.

Dat is niet helemaal een terechte vergelijking. Een auto heeft een aantal basisvoorwaarden waaraan voldaan moet worden voordat 'ie functioneel is - zonder wielen wordt het toch wel een uitdaging bijvoorbeeld ;-)

Ik mis in je idee de oriëntatie van de stallen: is dat bijvoorbeeld noord-zuid, of anders? Wij hebben op stal een aantal stallen met buitenluiken op het zuidwesten en 's winters moeten die eigenlijk altijd dicht vanwege het feit dat het anders inregent. Daar moet je met inloopstallen nog meer rekening mee houden, plus het verwaaien van bodembedekking/hooi.

Verder de vraag of de uitloopjes geheel verhard moeten worden, of ook voor een deel zand kunnen zijn. Dat is wel meer werk met uitmesten en vraagt ook om drainage, maar het is fijner voor je paard (rollen, lekker in de zon liggen).

Hoe hou je je stallen stofvrij/hoe regel je dat er geen paarden in de stal staan als je een grote uitmestbeurt doet? Geeft veel stof en wat ammoniak, dus daar moet je wel over nadenken en met beperkt buitenkomen in de winter is het wel een uitdaging.

Is je weidegang alleen maar individueel, of zijn er ook groepen?

Hoeveel komt ene paard buiten in de winter en kan 'ie dan echt z'n benen strekken?

Kan ik mijn trailer/menwagen bij je stallen en staat 'ie dan een beetje makkelijk (en veilig)?

Ik denk dat het goed is om je binnenbak meteen 20x35 te maken, dan heb je daar maar één keer last van qua verbouwen. Ideaal dat je een grote buitenbaan op de planning hebt.

En tot slot: bedenk dat je met 37 stallen dus ook minimaal 37 stuks paardenvolk over de vloer hebt, en dan reken ik bijrijders nog niet mee. Daar moet je zin in hebben, ook in het gedoe onderling. dat lijkt me nog de grootste uitdaging, met een bedrijfsplan komt het met alle input wel goed denk ik :j

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:55

Ik zou de binnenbaan 20*35 gewoon maken, scheelt 'slechts' 5 meter met formale maten dus dat valt best mee.

Qua focus, zorg dat je weet wat je doelgroep is. Er zit echt een verschil tussen de sport- en de recreatie ruiter. Moet je maar eens op youtube Jos Burger koeien strategie intypen, dan krijg je echt een supermooi filmpje en je ziet daar heel duidelijk waarom een doelgroep kiezen zo belangrijk is. Maar je moet iets hebben waarvoor de mensen naar jouw stal toe komen, je moet uniek zijn.

En ik vind het lastig om te reageren zonder het te weten waar het ligt. Randstad zouden ze hier enorm blij mee zijn. Platteland komen er waarschijnlijk niet zoveel mensen. :+


leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:06

Polly schreef:
Weet niet welke regio het word maar weidegang in de winter op klei kan je wel op je buik schrijven, dat word niks

Dit dus

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Anoniem

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:28

Ik zou de uitloopjes achterwege laten. Ze zijn leuk als "extra" maar niet als vervanging van weidegang/paddock (van fatsoenlijk formaat min. 20 x20m). En min. 4 u per dag in de winter.

De binnenbaan van 20x35m zou voor mij een absolute no go zijn. Zeker met 35+ stallen word dat vreselijk druk in de winter. En voor het rijden van proeven is het bijzonder onhandig. Daarnaast zou ik als springruiter de buitenbaan liever 25X50 hebben of 30x50 dan 20x60. Ik vind een baan van 20 breed altijd net wat krap als ik een parcoursje wil springen.

Als laatste zou ik de tussen wanden dicht maken ipv de tralies die je nu heb. Mijn ervaring is dat het zeker rond om het voeren vooral veel onrust oplevert. Zelfs als het voorste stukje dicht is. Dan heb ik liever luiken waarmee ze de stal gang in kunnen kijken.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:43

Ik heb niet alles gelezen moet ik toegeven, maar maak ook een paar stallen zonder tralies aan de zijkanten. Wel de voorkant (bij de deur) gewoon traliers, maar de zijkanten gewoon helemaal dicht, of een klein tralie raampje. Er zijn paarden die heel erg op zich zelf zijn.

En misschien een paar quarantaine stallen voor mocht er een paard ziek worden.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:34

Ik zou toch echt eens gaan kijken of een pp/hit actief systeem daar niet haalbaar is. Deze manier van houden zijn juist geschikt voor een wat beperktere ruimte zonder dat de dieren in het gedrang komen.


Zo onderscheid je je van de rest, paarden hebben meer vrijheid, geen postzegel paddocks en over het algemeen trek je een wat vrijer volk kwa mensen.
Als je daarbij nog een goede buitenbak kunt aanleggen heeft dat echt wel toekomst. En er is echt vraag naar deze type stallingen

Omdat je in de regio dan een 'uniek' concept hebt kun je ook gewoon je prijs vragen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:38

Er zijn zoveel verschillende meningen.

Ik denk dat je tegen die tijd veel meningen hebt gehoord en dan je eigen stal ontwerp en regels paddocks ect kanmaken.

Dan trek je de klanten die bij jou concept en omgeving passen. ( Omgeving bedoel ik de regio).

Als je het allemaal al rond krijgt

The end

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:02

Ik zou een paddock paradise maken. Boxen zou ik niet meer aan beginnen. Een kast van 60x60 ... daar past geen westernzadel in en mijn boomloze zadel ook niet. Niet iedereen rijd met een Engels zadel.
Veel succes gewenst.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:35

Ik vind het een leuk en mooi concept, maar zou ook inderdaad meer ruimte voor de paarden willen zien!
De uitloop zou ik indd ook iets langer maken zodat ze toch een beetje beweging (lees:stappen) kunnen hebben. Voor de tocht zou ik enkele hangende lappen 'plastiek', ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven hangen aan de buitenkant van de stal. Dan is de stal eigenlijk altijd 'dicht' maar kunnen de paarden er wel nog doorlopen. Hier moeten ze wel even aan wennen natuurlijk.
Ik zou 2 opties aanbieden in je stal waarbij ofwel de paarden in de stal worden gehouden en eens per dag in de paddock worden losgegooid. Er zijn ook genoeg mensen die dit wél goed genoeg vinden voor hun paard.
Ik vind wel dat mijn paard behoefte heeft aan weidegang (met soortgenootje) en dit dan toch wel minimum 4 uren per dag. Ik zou dan zoeken voor meer land? in de omgevening en enkele weides maken die ook kunnen worden afgehuurd, en dan enkel voorbestemd zijn voor die paarden(groepen). Wel groot genoeg zodat ze even een sprintje kunnen trekken en spelen.
Een must zou ook wel zijn bijna zo goed als onbeperkt hooi in de stallen (best een goed slowfeedersysteem). Ik zou wel de stal richten naar de sportgerichte (spring)ruiters. De binnenbak is indd een dingetje, maar als de buitenbak al het hele jaar rond berijdbaar is, en de bodem van de binnenbak degelijk is om er toch in te kunnen longeren/losrijden op een slechte dag, is het wel oké!

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:53

Hoeveel hectare grond is er voor weiland beschikbaar en wat is de grondsoort?

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:04

Als ik rond kijk in mijn omgeving en op internet dan krijg ik het idee dat mensen steeds bewuster worden van dierenwelzijn. Ik zou hier op in spelen en idd kijken voor iets als paddock Paradise of andere ruimere stallen en grotere paddocks. Als ik in de randstad zou wonen zou ik bijna een moord doen voor een betaalbare stalling waar ze zomers en winters lekker veel naar buiten kunnen. Het liefst zie ik mijn pony's 24/7 in een ruime paddock met schuilstal. Maar overdag de hele dag naar buiten vind ik toch wel een minimum. Die paddocks die nu bij de stallen zitten zijn leuk maar imo niet geschikt om 22/7 in te staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, Trendiction en 110 bezoekers