Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:24

Beetje oneerbiedige titel, wilde het eerst "oudjes in volpension" noemen maar dat dekt de lading niet meteen. Ik vraag me af wie het ook heeft .. paarden waar je omwille van welke reden dan ook (ouderdom, artrose, andere ziekten, karakter, .... ) niks meer mee kan qua rijden of echt werken, maar die wel in volpension met alle faciliteiten staan.

Ik heb momenteel 2 oudjes al jaren in volpension staan, en heb steeds vaker momenten dat ik mij afvraag waarom. Ik doe er in verhouding niks mee, beetje rondwandelen, beetje poetsen, soms een poging tot wat grondwerkachtige toestanden, ... Daar heb je op zich geen volpension-stal voor nodig natuurlijk. Het kost goed wat geld per maand, terwijl je "niks" aan de paarden hebt ... Nu gaat de stal ook nog uitbreiden qua faciliteiten en gaat het pensiongeld als dit af is ook nog eens omhoog (begrijpelijk).

Maarja, de pony's staan er goed, er wordt rekening gehouden met hun beperkingen (en die zijn er nogal wat.. ) en ik moet niet persé gaan als het eens niet lukt. Naast dat de sfeer op stal gewoon fijn is en ik goed kan opschieten met de mensen daar. Dus we blijven maar staan :+

Zijn er nog mensen in soortgelijke situaties? Wat doe jij nog met je paard? Gebruik je alle faciliteiten of niet? En heb je soms ook datzelfde gevoel?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:58

finnens schreef:
Als jij tevreden ben, je pony's zijn tevreden en je hebt het geld er voor over is het dikke prima toch?


Nou, het geld zou ik ook best wel voor andere doeleinden kunnen gebruiken :+
Maar om nu daarom te zeggen van "ik verkas ergens naar een stuk weide en ze moeten het daar maar mee doen" is dan ook weer niet de bedoeling.

Toch fijn dat er nog anderen zijn die het op deze manier hebben, al zijn sommige situaties toch net nog wat anders (wel nog rijden, omdat een ander rijpaard er staat, etc.). Soms denk ik dat ik wel gek ben, zoveel geld betalen voor paarden waar je niks meer mee kan/doet ... Ben er zeker van dat andere mensen dit ook denken :')


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:54

Neen, dat is waar, maar in het geval van mijn pony's zou dat geen oplossing zijn (eentje is blind en heeft nooit echt met andere paarden gestaan, de andere is allergisch voor gras/suikers en totaal niet sociaal). In mijn ideale wereld staan ze lekker samen (liefst met nog wat vriendjes) op een groot stuk met een mooie schuilstal maar dat gaat 'm niet worden ;) Met de mogelijkheden die er zijn voor hun staan ze waar ze nu staan meer dan prima, en heb het idee dat ze het zelf ook helemaal ok vinden op deze manier (heb ze al op diverse manieren gehouden door de jaren heen). Komt dan ook nog eens erbij dat je hier fantastische buitenrij/wandelmogelijkheden hebt en dat is voor mij toch wel een must.

Dus dan neem ik het feit dat ik betaal voor faciliteiten waar ik maar zeer beperkt gebruik van maak maar voor lief. De verzorging, het in de gaten houden, de mogelijkheden die je hebt (bv keuze van eigen voer), de gezelligheid op stal en de geweldige uitrijmogelijkheden maken het wel doenbaar, haha.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:38

ellepel schreef:
En mijn kast met al mijn spullen, ...de kantine waar ik even een kopje koffie kan drinken.
En oh ja de wc voor als ik nodig moet!
En ik hoef ook niet elke dag heen,doe ik ook niet want ze staan prima

Ik moet er niet aan denken ergens op een wei met gewoon niks. :(


Stel je voor ja! :oo :')
Is ook wel iets wat je zo snel gewend bent en verwend door bent dat je er helemaal niet bij nadenkt dat dat op andere plaatsen niet aanwezig is ... Denk dat er toch genoeg het verschil in kosten rechtvaardigd, hahaha.




Even een ander soort vraagstelling: wat doen jullie wel nog met jullie "pensioenpaarden" in volpension?
Beperkt dit zich echt tot zeg maar poetsen of aaien? Of doen jullie wel nog andere dingen?

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:40

@ Yontheke : daar heb je ook zeker gelijk in :j Als je ze aan huis hebt is het daarom niet altijd makkelijker/goedkoper ... En ergens op een weitje wat je huurt vind ik zelf ook maar niks (zeker niet als het heel afgelegen is of dergelijke).


@ Bunn : misschien een rare vraag, maar heb je niet het idee dat je ze daarmee tekort doet? Ik bedoel qua interactie dan ... altijd maar hetzelfde om het zo te zeggen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:05

Daar heb ik ook al aan zitten denken maar uiteindelijk gebruik ik alles toch wel eens ... alleen niet zo intensief als de gewone mensen :+ Ik bedoel: de binnenbak gebruik ik misschien 25x op een jaar, maar het is toch wel fijn als het rotslecht weer is om binnen wat te kunnen rondstappen ipv dat buiten te moeten doen.

Zelfde met de buitenbak .. denk dat ik daar ook wel eens in zal wandelen/spelen/grondwerken ... De weides zet ik ze nooit op, maar laat ze wel eens een kwartiertje/half uurtje daar grazen ... Etc. Dus niet gebruiken kan ik niet zeggen, alleen niet standaard gebruiken zoals andere mensen doen.

En denk ook niet dat het handig is om uitzonderingen te gaan maken, want dan krijg je sneller onvrede en discussies en dat komt de sfeer dan ook niet ten goede. Ik probeer alles gewoon zoveel mogelijk te gebruiken :Y) Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:17

:) Moet eerlijk toegeven dat ik ook wel al eens (regelmatig) heb gedacht hoe makkelijk het zou zijn als ik ze beide weg zou doen en dan 1 "gewoon, echt" paard in de plaats zou hebben. Gewoon naar stal gaan en doen wat je wil, zonder rekening te moeten houden wat voor weer het is, of de wind al dan niet hard waait, of andere dingen die issues veroorzaken. Gewoon een ongecompliceerd paard waar niks aan scheelt en die graag met & voor je werkt en waar je veel plezier mee hebt.

Maarja, aangezien dat laatste waarschijnlijk toch een utopie is (er zal altijd wel iets zijn) en ik echt niet zou weten wie mijn pony's zou willen, en ik ze toch wel heel erg graag heb .. blijven we maar gewoon gaan.

Maar ben toch ook wel blij dat ik niet de enige ben in deze situatie :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:05

Fijn weer om die verhalen te lezen :)

xHaithi schreef:
Heb ik gedacht aan verkopen? Uiteraard, vaak, maar vroeger wilde ik het eigenlijk niet opgeven, denkende dat het onder andere omstandigheden wel zou kunnen werken, en nu is ze te oud (bijna 17 jaar) en heeft ze een volstrekt onaantrekkelijk profiel om überhaupt te koop te zetten.

Voor mij is dat alleen niet genoeg wat voor best wat frustratie zorgt om eerlijk te zijn.


:(:)

Wel herkenbaar wat je schrijft.
Heb ook al vaker gedacht hoe het zou zijn als ik ze zou verkopen, maar denk niet dat het voor hen goed zou aflopen.. Niet omdat ik zelf zo geweldig ben maar omdat ze echt moeilijk verkoopbaar zijn door hun leeftijd en beperkingen.

Echter mis ik het rijden en gewoon dingen doen wel.. Heb geprobeerd dit op te lossen door een paard van stal bij te rijden maar dat was het toch ook niet. Dan voelde ik mij alleen maar schuldig omdat ik tijd in een ander paard stak en die van mij daar gewoon stonden (of zij dat zo erg vinden is dan weer een andere vraag, haha).

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:05

Dat is inderdaad een hele hap :=
Hier is gelukkig nog niks gezegd over stalgeldverhoging, maar ik verwacht het nog steeds wel en zie het eigenlijk niet zitten. Al zal dat niet zoveel zijn als bij jou vermoed ik (toen werd toch een kleiner bedrag gezegd, maar het is altijd afwachten natuurlijk).

Maar het is toch niet makkelijk allemaal, intussen ben ik ook verhuist naar een eigen appartement en ondanks dat ik op voorhand zoveel berekeningen heb gemaakt heb ik mij precies toch ergens vergist ... dus financieel is het een stuk anders dan verwacht. En dan 2 oude paarden in volpension ... Nu ben ik met eentje wel terug beginnen te rijden (naja, ik zit erop en we hobbelen wat :P ) maar het blijven dezelfde oude dieren met hun gebreken. Gesprekken over de financiën komen dan ook altijd op hetzelfde neer 'als ze er niet meer zouden zijn.. of toch eentje niet meer... '. Dus ik hoop dat de stalverhoging gewoon even vergeten wordt, of dat ik misschien toch iets kan regelen op dat gebied als het zo ver is... Weet nog niet wat ik ermee moet.

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:27

Dat zou fijn zijn, al is dat ook weer niet voor alle paarden geschikt. Die van mij zouden er niet terecht kunnen bv. Die hebben een hele individuele aanpak nodig en hebben zo'n (medische) handleiding dat 'gewone stallen' eigenlijk al afvallen. Heb het op mijn huidige stal getroffen dat de eigenaren zo meedenkend zijn, zou anders niet weten hoe het zou lukken.

Hoewel ik denk dat je vaak bij mensen privé of bij een boer ofzo wel dergelijke stalling vind? Al is dat dan misschien niet volpension, wat natuurlijk ook wel een verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:04

@ Yontheke : :(:) Ik kan je helemaal begrijpen, moeilijk is het ook hé.

@ nouklime : beetje zelfde situatie als waar ik nu in zit, hoewel die van mij een stukje ouder zijn (en ook niet zo kapot, in principe kan je er nog heel veel met hen). Maar vooral met de hypotheek en alle andere kosten van het alleen wonen (en een hond die besloten heeft even niet meer zo gezond te zijn) heb ik me toch wel wat verslikt in alles. En dan denk je wel eens 'als ik nu die maandelijkse paarden-kosten niet had'. Maar als ik dan weer op stal sta en zie hoe ze reageren en hoe blij en gelukkig ze zijn met de aandacht .. tja .. dan smelt je toch weer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:26

Wiwabalia schreef:
En naar een paardenrusthuis? Daar nemen ze vaak wel de tijd voor alle medische zorgen. Je hebt boijvoorbeeld de paardenkamp in Soest.


Geen optie, tenzij ze echt een volledig gedeelte kunnen inrichten naar de wensen van mijn 2 pony's. Ze kunnen namelijk (beiden om hun eigen redenen) niet samen met andere paarden, niet op een weide en niet 24/7 op stal, dus dan wordt het al moeilijk.

Verder wil ik ze ook niet weggeven/afstaan/... en wil ik nog graag op bezoek kunnen, en dat is dan al moeilijk als je met 200 km enkele reis zit.


@ Temeraire : gewoon ergens op een weitje met schuilstal is inderdaad ook geen optie, deels om bovenstaande redenen (waardoor ook een verhuis op zich al een groot iets is, wat ik alleen nog zou doen als het echt niet anders kan, en misschien dat er op zo'n moment wel andere beslissingen genomen worden..) maar ook inderdaad omdat ik weet wat het inhoudt qua werk en kosten. Heb ze een tijdje in eigen beheer gehad (betaalde kale stalhuur voor de faciliteiten) maar ben niet voor niks naar een volpension-stal gegaan, dat hou ik ook altijd in mijn achterhoofd. In theorie is alles mooi en simpel, maar de praktijk ... :P

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:50

@ Isabel_k : dat is ook niet wat je verwacht als je een paard koopt/krijgt. Fijn dat je er zo in staat!

@ Kyno : dat laatste is niet sneu, denk ik .. In ieder geval ben je niet alleen met die gedachten. Sta op een stal met zo'n 35 paarden en al de rest pakt gewoon zijn paard/pony en gaat rijden, springen, naar buiten, .... En ik moet elke dag kijken hoe mijn pony zich die dag voelt en dan de afweging maken wat kan, om mij dan soms nog te vergissen en onderweg (soms letterlijk) de plannen moeten bijstellen. Ik wil ook graag zo onbezorgd naar mijn paard(en) kunnen en gewoon doen waar ik op dat moment zin in heb, en een paard hebben die graag met mij meedoet en geen rare medische dingen heeft die hem hinderen..


Las eerder nog ergens een reactie dat een eigenaar bereid moet zijn om verder te reizen en de verzorging aan een ander over te laten, maar snap niet goed waar die vandaan komt. Mijn pony's staan in volpension op een half uur met de auto (enkel). Mijn reactie op ze naar een rusthuis doen (De Paardenkamp bv., al kom je daar niet zomaar binnen) gaat erom dat ze dan om te beginnen al niet meer van jou zijn, en ze staan dan op 200 km enkel en dat vind ik toch wat overdreven. Daarnaast kunnen beiden niet gewoon bij andere paarden in een weide (elk door hun eigen redenen), dus moeten ze in zo'n rusthuis al aparte faciliteiten hebben, of maken, om mijn paarden te kunnen verzorgen. De verzorging en medicatie op zich zal wel lukken, daar ben ik niet bang van. Neem aan dat ze wel kijken per paard wat die aan voer nodig heeft en gewoon overnemen waar de paarden het al goed op doen. Maar het is eerder het praktische. Als ik dan mijn paarden ergens anders moet gaan stallen waar ze nog wel in mijn bezit zijn dan denk ik niet dat ik noodzakelijk goedkoper uit ben en ik ga dan met zo'n oude paarden niet meer zitten verhuizen als het niet nodig is.

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:15

Voor mij telt dat ook, of zelfs nog meer, want je doet ook nog eens alles zelf ;)

En ja, dat voor gek verklaren ken ik ook wel. Hier regelmatig ook discussies met moeder, zeker omdat het dan over het geld gaat (en ik zou het zoveel makkelijker hebben als ik die paarden, waar ik toch niks mee kan, weg zou doen) naast het in het algemeen gek verklaren. Nu denk ik dat soms van mezelf ook wel, waarom ik zoveel geld uitgeef aan 2 paarden waar ik 'niks' mee kan, terwijl ik ook gewoon 1 gezond paard zou kunnen hebben.

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:37

Het stomme aan heel die discussies met mijn moeder is dat zij er van overtuigd is dat hij gewoon terug moet van waar ik hem heb. Ik heb hem namelijk 8 jaar geleden geadopteerd van een opvang, met een contract dat als er iets gebeurd, ik niet goed voor hem zorg of ik het zelf niet meer kan/wil dat hij dan het recht heeft om terug te gaan. Dus lekker makkelijk zou je denken. Echter heeft de opvang een aantal jaar geleden besloten om de paarden die goed stonden te schenken aan die eigenaars, waardoor de pony dus officieel van mij is. Alleen weet mijn moeder dit niet :+ Dus eigenlijk kan hij niet eens terug (weet zelfs niet of ze op die moment nog paarden opvangen, denk het niet of heel beperkt) maar dat kan ik niet zeggen natuurlijk want dan krijg ik helemaal de wind van voren. Dus voorlopig is het maar steeds dat je een 26-jarig blind paard niet meer gaat verhuizen (wat je in mijn ogen ook niet doet) en dat het best wel lukt allemaal. Pony heeft overigens wel geluk dat hij zo lief is :Y)

En pas op, ik geniet ook echt wel van beiden hoor. Het zijn prachtige dieren, speciale karakters maar ze doen het zo goed en ik hoor ook steeds hoe geweldig de dieren op mij reageren en hoe braaf ze zijn en wat voor een band ik met hen heb enzo. En dat is ook echt wel. Daarom dat ik ze niet kan missen. Maar ik zou zo graag weer onbezorgd rijden en gewoon plezier maken. Nu ligt dit voor een deel waarschijnlijk wel aan mij, de jongere pony (is nu 23 :P ) kan best nog wel mee gereden worden en ik zit er nu ook weer vaker op, maar ik heb steeds zo'n schrik dat ik teveel vraag van hem of teveel wil. Krijg dan van oa de chiropractor op mijn kop dat die pony voor zijn leeftijd er super goed bijstaat en bijloopt en dat het hem deugd zou doen om de bossen in trekken en te draven en galopperen dus dat ik gewoon moet rijden. Maarja, wat als .... :+

Anoniem

Re: Wie heeft het ook? "Onbruikbare" paarden in volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:59

Mooie post van Gini inderdaad, en doorgaans kan ik ook echt wel genieten van wat nog kan en wat we nog doen en gewoon het samen zijn :j Maar soms is er ook dat stemmetje wat zegt 'en daar betaal je zoveel voor, je kan ook zonder je paard in het bos gaan wandelen'. Bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:23

Fijne reacties weer, leuk om ieders eigen ervaring en gevoel erover te lezen.
Het 'onbruikbaar' is inderdaad wat je er zelf van maakt maar als je kijkt naar wat doorgaans het doel is (rijden) wordt een paard waar je dat niet meer mee kan al snel onbruikbaar (voor het doel) genoemd.

Vandaag ook weer iets waarvan ik denk "gaat ie weer.."
Terwijl je geniet van samen met je ene paard in de weide te zitten (hij kwam er zo lief contact zoeken steeds <3 ) staat je andere er zo bij : [MD] Bulten.. Herkenbaar? En dan zit je daar toch weer mee in je maag, en met wat pech volgen er weer kosten die je niet voorzien hebt en die eigenlijk op dit moment niet passen (maar wat moet gebeurd gewoon hoor). En zo gaat het steeds maar door, waardoor je soms wel eens denkt: zonder is toch makkelijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:29

Neen, zelfs geen hamster, zou ik mij ook teveel zorgen om maken :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers