Bak/paddock shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Groot genoeg?

Ja
6 (26%)
Nee
17 (73%)

Totaal aantal stemmen: 23


Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Bak/paddock shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:19

Hoi! Binnenkort krijg ik een bak/paddock thuis. Voor mijn shet/Welsh om, grondwerk, vrijheidsdressuur, vrijspringen, losgooien/opjagen(als je begrijpt wat ik bedoel), enzovoort in te doen.

Is 9 m breed en 15 m lang voldoende?

En welk zand raden jullie bij aan? (Eronder komen dreineringspijpen.

Groetjes Lianne

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Bak/paddock shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:31

Ik denk dat t wel groot genoeg is. Hoe groot is je pony?
Het zand laat ik aan iemand anders over ;)

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:32

JustMeI2 schreef:
Ik denk dat t wel groot genoeg is. Hoe groot is je pony?
Het zand laat ik aan iemand anders over ;)


Schofthoogte 1.10m
Zijn lengte van kont tot borst is ongeveer 1.25m

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Bak/paddock shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:39

9 x 15m vind ik wel aan de kleine kant eigenlijk. Dat is minder dan een kwart van een gewone bak. Ik denk niet dat je daar veel zal kunnen doen, zelfs met een shetlander / kleinere pony.

Zou toch voor een grotere oppervlakte gaan, op z'n minst toch de lange zijde een stuk langer zodat hij langer rechtuit kan rennen, dat is wel prettig met vrijspringen en losgooien en minder belastend voor oa de pezen.

Ik veronderstel dat het enkel is om met de pony te 'werken', en hij daar niet de hele dag op moet staan oid?

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:44

billionache schreef:
9 x 15m vind ik wel aan de kleine kant eigenlijk. Dat is minder dan een kwart van een gewone bak. Ik denk niet dat je daar veel zal kunnen doen, zelfs met een shetlander / kleinere pony.

Zou toch voor een grotere oppervlakte gaan, op z'n minst toch de lange zijde een stuk langer zodat hij langer rechtuit kan rennen, dat is wel prettig met vrijspringen en losgooien en minder belastend voor oa de pezen.

Ik veronderstel dat het enkel is om met de pony te 'werken', en hij daar niet de hele dag op moet staan oid?



Hij kan niet groter helaas.
En het is idd alleen voor het werken

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Bak/paddock shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:08

Ik denk dat het zo op ‘papier’ wel een mooie afmeting lijkt, maar dat het in het echt toch tegenvalt. Aan de andere kant, het is een kleinere pony.. heb je eventueel de mogelijkheid om het eens uit te zetten met lint en prikpaaltjes? Dan krijg je misschien voor jezelf een beter beeld bij de ruimte. Qua zand kan ik je geen advies geven, sorry.

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 21:42

PeeltjE schreef:
Ik denk dat het zo op ‘papier’ wel een mooie afmeting lijkt, maar dat het in het echt toch tegenvalt. Aan de andere kant, het is een kleinere pony.. heb je eventueel de mogelijkheid om het eens uit te zetten met lint en prikpaaltjes? Dan krijg je misschien voor jezelf een beter beeld bij de ruimte. Qua zand kan ik je geen advies geven, sorry.


T is misschien aan de kleine kant. Maar het is de enige oplossing. Want het is echt nodig aangezien als ik op gras iets met hem doe hij super afgeleid is. En daar heb k al 4 jaar aan gewerkt.

Als het de enige oplossing is, zou je het dan wel of niet doen?

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Bak/paddock shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:03

Als het inderdaad je enige oplossing is dan zou ik het doen. Misschien moet je de activiteiten die je met hem wilt doen wel iets bijschroeven, maar je komt er dan snel genoeg achter wat wel en wat niet kan :)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Bak/paddock shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:08

Voor echt vrijspringen/losgooien is het te klein ben ik bang, ook al is het een kleine pony. Dat zal waarschijnlijk niet praktisch werken, als ik me eigen even ga oriënteren qua grootte. Dit is nog kleiner als een kwart van een rijbak.


Voor trucjes met vrijheidsdressuur en grondwerk enzo zal het geen probleem zijn. :) daar zal ponylief geen aanloop voor nodig hebben :')

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 22:14

Melewel94 schreef:
Voor echt vrijspringen/losgooien is het te klein ben ik bang, ook al is het een kleine pony. Dat zal waarschijnlijk niet praktisch werken, als ik me eigen even ga oriënteren qua grootte. Dit is nog kleiner als een kwart van een rijbak.


Voor trucjes met vrijheidsdressuur en grondwerk enzo zal het geen probleem zijn. :) daar zal ponylief geen aanloop voor nodig hebben :')


Met losgooien bedoel ik vooral hem een beetje "opjagen" op een vriendelijke manier om hem een beetje te laten rennen. (Als het lukt hahah want mijn olifantje reageert weinig op de longeerzweep haha)

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 22:15

Trouwens voor iedereen, natuurlijk ga ik nog wel gewoon met hem het weiland in om echt lekker te crossen enz haha. Maar de "bak" is vooral zodat ik daar dingen kan trainen waarbij het echt niet de bedoeling is dat hij zich alleen focust op t gras.
En daarnaast gebruik ik hem ook gewoon als stukje waar hij overdag een tijdje kan staan (als het nodig is)

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bak/paddock shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:38

Staat je paardje alleen want als je er eens een andere bijzet is het wel echt heel klein

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 23:13

Amber_anne schreef:
Staat je paardje alleen want als je er eens een andere bijzet is het wel echt heel klein


K heb ook nog een ezeltje. En die gaan dan natuurlijk niet tegelijk nee daar in. Maar als ik bijv met mijn ezeltje de weg op ga, dan zou k mijn shet eventueel in de bak kunnen zetten als het nodig is oid