Spulletjes veulen jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlsaviFloris
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-10-18

Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 21:16

Deze week komt eindelijk mijn veulen thuis!
Ik heb meer dan 10 jaar gewerkt met een Arabische merrie, die sterk wantrouwig was naar mensen toe. Nu ze in de zomer op 26 jarige leeftijd overleden is, heb ik mij na lang twijfelen een jong hengstje van één jaar gekocht. Een jongeling was een bewuste keuze aangezien ik de nodige ervaring heb en ik heel wat mensen om mij heen heb die mij kunnen begeleiden op dit nieuwe avontuur. Bovendien voel ik me er ook echt klaar voor.
Ditmaal koos ik wel een totaal ander paardenras, zodat ik hem niet te veel kan vergelijken met mijn eerste paardje. Het is een Fries geworden. Mijn kleine man gaat naar een warme kleine privéstalling waar hij iedere dag buiten kan ravotten met soortgenoten.
Natuurlijk wil ik goed voorbereid zijn en alles in huis hebben om hem te verwelkomen. Ik heb al in de afgelopen jaren een hoop aan paardenspullen verzameld. Dus borstels, EHBO-kit, touwen, knopenhalster,.. heb ik al allemaal in mijn bezit. Ik voorzie in zijn stal voor 's nachts een zoutkristal. Er is volop ruwvoer en aangepast vokvoer aanwezig. Er zijn verse appels en wortels voor hem voorzien. De stal is halfopen zodat hij constant aan zijn buurman kan.
Ik heb ook een mooie halster gekocht en ik heb een speelbal voor op de weide aangeschaft.
dekens heb ik nog en die passen hem nog wel net. Maar die worden nu enkel gebruikt bij de gewenning aan een dekentje dus bij speelse oefeningen. Verder krijgt hij nooit een deken om zijn natuurlijke vetlaag goed te laten ontwikkelen.

Ben ik nog iets vergeten? Moet ik nog zeker iets voorzien? Zijn er ook voedingssupplementen die jullie aanraden om zijn bottengroei te stimuleren?

Alvast bedankt!

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:26

Waarom op die leeftijd op een pensiondstal? Soortgenoten zijn inderdaad belangrijk, maar leeftijdsgenoten nog des te meer.

Alle andere zooi achterwege laten, lekker tot een jaar of 2,5 / 3 in de opfok of met soortgenoten.

Krijg je een heel fijn paard voor terug .

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:29

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik weet niet wat dat ravotten met soortgenoten betekent en hoe lang / hoe vaak dat is?
Een jaarling hoort wat mij betreft in de opfok thuis met andere jonge hengsten.
Met 24/7 weidegang in de zomer en in de winter ook als dat lukt. Anders in een grote loopstal met paddock.
Zonder speelgoed, bling bling en dekens....

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:32

Ja je bent zeker iets vergeten. Dat veulens niet op een pensionstal horen maar lekker met leeftijdsgenoten in een opfok. Een veulen moet kunnen stoeien, lekker kunnen bewegen 24/7.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:36

Mijn jaarling staat ook op een pensionstal in kuddeverband, ze loopt nu nog 24/7 buiten in een groep van 15 paarden , van de winter in een uitloop met 6 paarden ,
Geen dekens etc .
Ik ben vooral bezig met schriktraining en lekker aan de wandel ,
Ze krijgt 1/4 pavo jonge paardenkorrel per dag verder alleen hooi.
Het is een haflinger van 1,5 jaar .

AlsaviFloris
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 21:48

marjoleinft schreef:
Mijn jaarling staat ook op een pensionstal in kuddeverband, ze loopt nu nog 24/7 buiten in een groep van 15 paarden , van de winter in een uitloop met 6 paarden ,
Geen dekens etc .
Ik ben vooral bezig met schriktraining en lekker aan de wandel ,
Ze krijgt 1/4 pavo jonge paardenkorrel per dag verder alleen hooi.
Het is een haflinger van 1,5 jaar .


Super dank je wel! Welke materialen gebruik jij voor schriktraining? Ik heb al vlagjes, de dekens die ik gebruik om op de grond te leggen, te laten ritselen,..

AlsaviFloris
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 21:50

Suzanne F. schreef:
Ja je bent zeker iets vergeten. Dat veulens niet op een pensionstal horen maar lekker met leeftijdsgenoten in een opfok. Een veulen moet kunnen stoeien, lekker kunnen bewegen 24/7.

Hij staat op een loopstal met jonge soortgenoten en oudere soortgenoten. Hij mag iedere dag van 's morgens tot 's avonds laat winter en zomer buiten. Er zijn ook andere beestjes op de stalling, aangezien het eerder een kleine boerderij is. De reden waarom hij binnengaat 's nachts is, omdat we hier in België al een aantal gevallen hebben gehad van een paardenbeul die vaak veulens eruit kiest. Daarom wil ik hem 's nachts liever binnen. Bovendien is hij dat al van sinds zijn geboorte gewoon: eerst met de mama en daarna alleen met de vriendjes. De dekens is om dat te leren, aangezien hij zo went aan nieuwigheden. Zo kan ik op de piste hem laten wennen aan een deken op de grond, even op hem, een ritselend deken,.. Bovendien moet hij voor transport wennen aan dekens die hem beschermen op de aanhangwagen. Iedere dag gaan we dan ook korte spelletjes spelen om de band te versterken en daarvoor gebruik ik mijn vorig paardenmateriaal.
Ik vraag vooral naar specifieke tips: extra spulletjes in de EHBO-kit die ik vergeet? Supplementen?

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:55

Hoe moet een deken je paard op transport beschermen? Een lapje stof helpt niet als er werkelijk iets mis gaat.....

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:03

Niks geen zooi op z'n jong paard leggen ,
Beestje is geen trailer gewent ,
Inladen klep dicht zeiltje dicht en rijden geen poespas er omheen.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:10

Iedere dag spelletjes? Alsjeblieft, als je een fijn paard wil hebben dan blijf er vanaf tot ie 3 is!
Alles wat jij nu wil doen, kan ook prima als hij drie is, sterker nog, daar krijg je een veel evenwichtiger paard van, die jonge dieren willen uitproberen en als hij het van zijn vriendjes niet wint, dan wint ie het van jou wel. Met 3 jaar oud zijn ze wat volwassener en zijn ze veel makkelijker om op te voeden ( want dat hebben zn vriendjes al gedaan)

Als je een paard wil waar je wat mee kan, dan moet je een 3 jarige kopen.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:11

AlsaviFloris schreef:
[
Ik vraag vooral naar specifieke tips: extra spulletjes in de EHBO-kit die ik vergeet? Supplementen?


Specifieke tips: Niets van dit alles en al zeker geen dekens voor transport.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:22

Dat paard moet nog paard kunnen zijn, alles wat je in gedachte hebt overboord gooien en paard lekker met rust laten. Af en toe een halstertje om, een borsteltje erover en voetjes optillen. Tada!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:41

Ik vind het een super oplossing, opgroeien in een groep met verschillende leeftijden, zoals een paard hoort op de groeien en niet in een grote groep kleuters.
Ik heb mijn paard ook zo gehouden van jongs af aan.

Geniet van je paard TS, lekker een band krijgen en af en toe een rondje wandelen is prima!!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:38

Je hebt alleen een halster nodig en een hoevenkrabber. Meer hoef je er voorlopig de eerste 3 jaar niks aan te doen. Als je je inner-Penny wilt uitleven dan kan je beter naar een manege gaan en je veulen voorlopig met rust laten en lekker later opgroeien en spelen met leeftijdsgenoten.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:21

Suzanne F. schreef:
Je hebt alleen een halster nodig en een hoevenkrabber. Meer hoef je er voorlopig de eerste 3 jaar niks aan te doen. Als je je inner-Penny wilt uitleven dan kan je beter naar een manege gaan en je veulen voorlopig met rust laten en lekker later opgroeien en spelen met leeftijdsgenoten.


Je hebt voor zo'n jonkie idd niet zoveel nodig maar om nou te zeggen dat je de eerste 3 jaar niets hoeft te doen en het paard alleen te laten spelen vind ik ook overdreven. Je kunt ze best al dingen leren. Daar heb je later alleen maar profijt van. Je moet alleen niet te veel/lang en te vaak met ze bezig zijn. Maar zo nu en dan mee voor een korte wandeling kan prima samen met een ouder paard. Kun je hem meteen aan verkeer etc laten wennen. Ik heb met mijn pony's ook weleens een soort schrikparcours gedaan zodat ze aan enge dingen kunnen wennen en weleens wat dingen op de rug gelegd toen ze rond de 2 waren. En ik vind het ook belangrijk om te oefenen met andere mensen zodat ze braaf zijn bij de smid etc.

Verder ga ik met de rest mee. Niet te veel betuttelen met dekens etc op deze leeftijd

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:54

capopjekop schreef:
Je hebt voor zo'n jonkie idd niet zoveel nodig maar om nou te zeggen dat je de eerste 3 jaar niets hoeft te doen en het paard alleen te laten spelen vind ik ook overdreven. Je kunt ze best al dingen leren. Daar heb je later alleen maar profijt van. Je moet alleen niet te veel/lang en te vaak met ze bezig zijn. Maar zo nu en dan mee voor een korte wandeling kan prima samen met een ouder paard. Kun je hem meteen aan verkeer etc laten wennen. Ik heb met mijn pony's ook weleens een soort schrikparcours gedaan zodat ze aan enge dingen kunnen wennen en weleens wat dingen op de rug gelegd toen ze rond de 2 waren. En ik vind het ook belangrijk om te oefenen met andere mensen zodat ze braaf zijn bij de smid etc.

Verder ga ik met de rest mee. Niet te veel betuttelen met dekens etc op deze leeftijd

Ze heeft een jaarling hengst, een Fries. Ik weet niet of Friezen echt anders zijn, maar met mijn jaarling KWPN-hengsten ga ik geen spelletjes doen - en zeker niet met mijn twenters :+ ....

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:59

Mijn jaarling staat ook op een “pensionstal” (wel een 24/7 buiten pensionstal overigens, zomer en winter). Elke dag zou ik niet wat met hem doen als ik jou was, want een jong paard heeft echt de tijd nodig om dingen te verwerken. Maar je kan best al wel 1 a 2x per week “iets met hem doen”. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld buiten een rondje wandelen, of kennis laten maken met enge dingen zoals een zeiltje op de grond o.i.d.

Zelf heb ik 1x per week Parelli les met mijn jaarling. De les is volledig aangepast op jaarling niveau: ze hebben namelijk niet zo lang concentratievermogen. Tijdens deze lessen werken we vooral aan onze band en respect, en hoe om te gaan met enge dingen. Ook oefenen we voor trailerladen omdat ze al een nare ervaring heeft gehad hiermee. Buiten wandelen zorgt ervoor dat ze verkeersmak worden en zelfverzekerder, daar heb je later alleen maar profijt van! Maar pas op dat je niet te veel met hem wil doen in een week. Een a twee keer per week “iets” doen is zat. En verder af en toe een borstel erover en voetjes optillen/uitkrabben. Verder lekker paard laten zijn in een kudde met verschillende leeftijden. Ik ben persoonlijk ook geen fan van de opfok, een pensionstal is prima als ze maar in een gemengde kudde staan en niet te veel op stal. Succes met je jonkie! :)

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:05

Ik weet niet wat de ts onder spelletjes verstaat. En elke dag lijkt me ook te veel van het goede. Ik nam die van mij eens in de 2/3 weken mee naar buiten voor een blokje om. Meestal max een half uurtje maar vaak korter. Verder af en toe borstelen en in het begin dagelijks even de benen op pakken om te oefenen. Maar dan heb je het over 5 minuutjes ongeveer. En Hans ging als puppy pony ook weleens mee als ik de dames in de bak ging losgooien of liet vrijspringen. Hij hoefde niks te doen dan maar was er wel bij.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:12

Polly schreef:
Ik vind het een super oplossing, opgroeien in een groep met verschillende leeftijden, zoals een paard hoort op de groeien en niet in een grote groep kleuters.
Ik heb mijn paard ook zo gehouden van jongs af aan.

Geniet van je paard TS, lekker een band krijgen en af en toe een rondje wandelen is prima!!


Hoezo, hoe een paard hoort op te groeien?

Gaan we nu weer kinderen met paarden vergelijken?

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:14

Emita schreef:
Mijn jaarling staat ook op een “pensionstal” (wel een 24/7 buiten pensionstal overigens, zomer en winter). Elke dag zou ik niet wat met hem doen als ik jou was, want een jong paard heeft echt de tijd nodig om dingen te verwerken. Maar je kan best al wel 1 a 2x per week “iets met hem doen”. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld buiten een rondje wandelen, of kennis laten maken met enge dingen zoals een zeiltje op de grond o.i.d.

Zelf heb ik 1x per week Parelli les met mijn jaarling. De les is volledig aangepast op jaarling niveau: ze hebben namelijk niet zo lang concentratievermogen. Tijdens deze lessen werken we vooral aan onze band en respect, en hoe om te gaan met enge dingen. Ook oefenen we voor trailerladen omdat ze al een nare ervaring heeft gehad hiermee. Buiten wandelen zorgt ervoor dat ze verkeersmak worden en zelfverzekerder, daar heb je later alleen maar profijt van! Maar pas op dat je niet te veel met hem wil doen in een week. Een a twee keer per week “iets” doen is zat. En verder af en toe een borstel erover en voetjes optillen/uitkrabben. Verder lekker paard laten zijn in een kudde met verschillende leeftijden. Ik ben persoonlijk ook geen fan van de opfok, een pensionstal is prima als ze maar in een gemengde kudde staan en niet te veel op stal. Succes met je jonkie! :)

Maar dat zijn dingen die jij nodig hebt, dat paard niet. Alles wat je hier verteld heb je ze binnen enkele dagen geleerd als ze 3 of ouder zijn.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:18

Leuk!
Ik zou het verder hier bij laten en aankijken hoe het gaat.

Mijn jonge paard krijgt in de wintermaanden geregeld kilo gemengd musli/basisbrok erbij.
Een fries is ook een sober ras, dus ik zou niet al te rijk geven, gewoon goede basis brok voor sobere rassen.

Verder iedere dag ff in de hand, als het lukt, gaan wandelen met andere paarden erbij.
Je kunt al eens een jas of deken op zijn rug gooien.

Geniet er van!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:29

TS je veulen heeft leeftijdsgenootjes nodig. Niet zomaar jonge paarden.

Een net gespeend veulen kan het beste opgroeien met een ander net gespeend veulen. Dan hebben ze steun aan elkaar binnen de groep en kunnen ze op hun eigen niveau
Als dat op de stal waar hij nu staat zo geregeld is prima. Anders is een opfokstal wellicht een beter idee.
Veulen hoort nog niet in zijn eentje in een box te staan.(indien van toepassing) Een grote box of loopstal met 2, 4, 6 of meer is meer is prima. In de wei buiten is nog beter. Zeker overdag lekker naar buiten.

Verder hoef je er niet veel mee te doen. Schriktraining is de basisschool voor een veulen. Dat ga je pas met hem doen als hij 3 is.
De basis heeft hij als het goed is al gehad bij de fokker.(halster om, overall betasten, voetjes optillen)
Nu is het peuterschoolwerk. Dus met andere veulens spleen. En iedere dag heel even in handen. Voetjes uitkrabben, controleren op wondjes, overall even aanraken.
Geen lange sessies maar heel kort. Diertje kan zich nog niet zo lang concentreren.

En is ook echt niet nodig.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:37

Het meeste is al gezegd en met het meeste ben ik het eens. Ga alsjeblieft niet teveel doen meteen. Daar wordt de band niet beter van (eerder slechter) en het is voor jonge paarden echt niet fijn om iedere dag iets te moeten leren. Als zo nodig iets wil doen, is twee keer per week 10 minuten zat. En laat hem vooral verder lekker groeien en hard worden. Geen dekens enzo, hij krijgt een wintervacht en dat is voldoende.

Het wachten wordt beloond. Ik heb ook 2 jaar vrij weinig gedaan en mijn paard laten opgroeien in de opfok (met vier veulens van dezelfde leeftijd). Nu staat ze sinds een maand op onze nieuwe stal (wel in een kudde) en ben ik rust weer terug begonnen met grondwerk oppakken twee keer per week. En ik leer haar pas wat nieuws als ze de stap ervoor beheerst. De andere dagen mag ze nog steeds lekker op het land of in de paddock in een kudde.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:39

TS je bent heerlijk enthousiast maar vergeet niet dat hij nog erg jong is en elke dag spelletjes(training) vraagt best veel van zo'n jong dier.
Je band wordt er echt niet minder van als je hem de rust en de ruimte geeft omzich te ontwikkelen zonder dat hij dekens op krijgt of schriktrainingen doet.
Neem je tijd, meelopen aan een halster en voetje geven is al meer als genoeg basis.
Het is aan te raden een fries over het algemeen niet te vroeg onder het zadel te doen, liever 5 jaar dan 3 jaar. Als 3 jarige kan je nog makkelijk aan de gang met al die spelletjes en trucjes
Rolfje schreef:
Polly schreef:
Ik vind het een super oplossing, opgroeien in een groep met verschillende leeftijden, zoals een paard hoort op de groeien en niet in een grote groep kleuters.
Ik heb mijn paard ook zo gehouden van jongs af aan.

Geniet van je paard TS, lekker een band krijgen en af en toe een rondje wandelen is prima!!


Hoezo, hoe een paard hoort op te groeien?

Gaan we nu weer kinderen met paarden vergelijken?

Ooit in de natuur weleens een kudde gezien met alleen maar veulens?
Paarden horen juist op te groeien in een kudde met álle leeftijden
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 09-10-18 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:40

:') Zo moeilijk om af te wijken van de norm.

Mijn shets hebben ook altijd op pensionstallingen gestaan, samen met mn fjord. Opgroeien deden ze in de kudde, spelen deden ze met de kudde.
Ik maak(te) af en toe een klein wandelingetje, mn jaarling kan ongeveer een kilometer wandelen en dan is hij moe.
Kwa spelletjes doe ik dat in de kudde, een zeil neerleggen, spelen met een yogabal.
Het liep bij mn jaarling nogal uit de hand, ik had het zeil nog niet eens uitgevouwen en de jeugd (een 3 jarige en een 4 jarige tinker en mn jaarling shet) stonden er al op :+

Loop niet te hard van stapel, maar ik zie echt geen reden om het niet te doen.