Spulletjes veulen jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Spulletjes veulen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:10

Iedere dag spelletjes? Alsjeblieft, als je een fijn paard wil hebben dan blijf er vanaf tot ie 3 is!
Alles wat jij nu wil doen, kan ook prima als hij drie is, sterker nog, daar krijg je een veel evenwichtiger paard van, die jonge dieren willen uitproberen en als hij het van zijn vriendjes niet wint, dan wint ie het van jou wel. Met 3 jaar oud zijn ze wat volwassener en zijn ze veel makkelijker om op te voeden ( want dat hebben zn vriendjes al gedaan)

Als je een paard wil waar je wat mee kan, dan moet je een 3 jarige kopen.


Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:11

AlsaviFloris schreef:
[
Ik vraag vooral naar specifieke tips: extra spulletjes in de EHBO-kit die ik vergeet? Supplementen?


Specifieke tips: Niets van dit alles en al zeker geen dekens voor transport.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:12

Polly schreef:
Ik vind het een super oplossing, opgroeien in een groep met verschillende leeftijden, zoals een paard hoort op de groeien en niet in een grote groep kleuters.
Ik heb mijn paard ook zo gehouden van jongs af aan.

Geniet van je paard TS, lekker een band krijgen en af en toe een rondje wandelen is prima!!


Hoezo, hoe een paard hoort op te groeien?

Gaan we nu weer kinderen met paarden vergelijken?

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:14

Emita schreef:
Mijn jaarling staat ook op een “pensionstal” (wel een 24/7 buiten pensionstal overigens, zomer en winter). Elke dag zou ik niet wat met hem doen als ik jou was, want een jong paard heeft echt de tijd nodig om dingen te verwerken. Maar je kan best al wel 1 a 2x per week “iets met hem doen”. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld buiten een rondje wandelen, of kennis laten maken met enge dingen zoals een zeiltje op de grond o.i.d.

Zelf heb ik 1x per week Parelli les met mijn jaarling. De les is volledig aangepast op jaarling niveau: ze hebben namelijk niet zo lang concentratievermogen. Tijdens deze lessen werken we vooral aan onze band en respect, en hoe om te gaan met enge dingen. Ook oefenen we voor trailerladen omdat ze al een nare ervaring heeft gehad hiermee. Buiten wandelen zorgt ervoor dat ze verkeersmak worden en zelfverzekerder, daar heb je later alleen maar profijt van! Maar pas op dat je niet te veel met hem wil doen in een week. Een a twee keer per week “iets” doen is zat. En verder af en toe een borstel erover en voetjes optillen/uitkrabben. Verder lekker paard laten zijn in een kudde met verschillende leeftijden. Ik ben persoonlijk ook geen fan van de opfok, een pensionstal is prima als ze maar in een gemengde kudde staan en niet te veel op stal. Succes met je jonkie! :)

Maar dat zijn dingen die jij nodig hebt, dat paard niet. Alles wat je hier verteld heb je ze binnen enkele dagen geleerd als ze 3 of ouder zijn.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:57

Gillbo schreef:
Ooit in de natuur weleens een kudde gezien met alleen maar veulens?
Paarden horen juist op te groeien in een kudde met álle leeftijden

De natuur........ja tuurlijk, hoeveel wilde kuddes heb jij zelf gezien? Die bestaan amper nog op de wereld. En de vergelijking met mensen gaat gewoonweg niet op.
Ik heb ze al 30 jaar in de opfok, met leeftijdsgenootjes. Krijg altijd zeer fijne paarden terug die erg sociaal zijn en heel makkelijk in omgang.

Leeftijdsgenootjes is juist heel belangrijk, daar vinden ze steun aan en daar kunnen ze mee spelen, dat doen ze niet met een ouder paard.

Ik weet niet of je weleens wat groepen leeftijdsgenootjes bij elkaar hebt gezien en dan echt van veulen tot 3 jaar, dat zijn hele stabiele groepen waarbij de rangorde ook duidelijk gemaakt wordt.

Mensen hebben een ouder iemand nodig, paarden niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, Isab123 en 32 bezoekers