Vallen paarden van granen af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Vallen paarden van granen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 18:46

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Ik kreeg een reactie op een forum, waarbij er gezegd werd dat een paard af kon vallen van granen. Dit zit natuurlijk in krachtvoer van de standaard brok (pavo/masters/havens/subli etc). Ik voer normaal gesproken alles graan en melasse vrij, maar vorige week heb ik een zak PAVO Condition gekocht voor mijn pony voor de winter. Maar nu is hij iets afgevallen.. Zou dit kunnen komen doordat ik overgestapt ben van een dieetmuesli zonder graan en melasse naar iets met graan? Wat denken jullie?

En nee hij heeft geen wormen etc. Hij krijgt momenteel wel het dubbele aan voordroog (zo'n 20 kg) en overdag staat hij nog op het land.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3



Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 21:38

Suzanne F. schreef:
Die ervaring heb ik wel gehad, net als met wortels. Het klinkt heel stom, ik weet het. Maar heb het echt meerdere keren meegemaakt. Als je je paard wilt laten aankomen moet je geen wortels en granen voeren.


Mmm ja, hij is namelijk aan het afvallen sinds ik van voer gewisseld ben..

Hier een omschrijving..

k zal mn voerschema kort omschrijven.
- 300 gram vitalbix + halve schep Equifibra (verdeeld over twee voerbeurten)
- Als ik zelf kom na het rijden een halve schep PAVO Condition en halve schep Equifibra
- Hij kreeg eerst in de avond een hooinet van 90x60 cm, maar dit worden nu twee hooinetten van 90x60 cm. Dat komt ongeveer neer 15 tot 20 kg.
- Overdag staat hij van 9 uur tot 16/17 uur op het land.
Zijn trainingsschema dan:
- 2 a 3 keer in de week dressuurmatig rijden (basis werk - stap/draf) van ongeveer 45 minuten.
- 1 keer natural horsemanship
- 1 keer dressuurmatig aan de hand/academische rijkunst
- 1 keer naar keuze (wandelen buiten het terrein/longeren met cavaletti)
- 2 tot 3 dagen vrij per week

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 21:39

cissy schreef:
Hoe oud is je paard, hoe is zijn gebit, wat doet hij voor werk, hoeveel voer krijgt hij?


k zal mn voerschema kort omschrijven.
- 300 gram vitalbix + halve schep Equifibra (verdeeld over twee voerbeurten)
- Als ik zelf kom na het rijden een halve schep PAVO Condition en halve schep Equifibra
- Hij kreeg eerst in de avond een hooinet van 90x60 cm, maar dit worden nu twee hooinetten van 90x60 cm.
- Overdag staat hij van 9 uur tot 16/17 uur op het land.
Zijn trainingsschema dan:
- 2 a 3 keer in de week dressuurmatig rijden (basis werk - stap/draf) van ongeveer 45 minuten.
- 1 keer natural horsemanship
- 1 keer dressuurmatig aan de hand/academische rijkunst
- 1 keer naar keuze (wandelen buiten het terrein/longeren met cavaletti)
- 2 tot 3 dagen vrij per week\

Gebit is in juni gedaan, ze komt in oktober nog een keer kijken voor controle. Ontworming is gedaan (stond al in t bericht).. Ik ben overgegaan op voer door eerst een paar weken te mengen en dan over te gaan. Dus abrupt overgaan is niet aan de orde..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 21:41

xyzutu2 schreef:
Het klinkt alsof je vrij abrupt over bent gegaan van graanvrij voer naar graanrijk voer en daar ook niet echt een rustige opbouw voor hebt gebruikt, anders zou je na een week nog niet helemaal over zijn van voer A naar voer B.
Als je de darmen overvalt dan kunnen ze slechter gaan functioneren en daar kan een paard wel van afvallen. Los daarvan bestaan er ook paarden die gewoon echt niet goed zijn in het verteren van granen en de zetmeel die daarin zit. Mijn paard kocht ik met 200 kilo ondergewicht terwijl de vorige eigenaren al een maand probeerden om hem weer op gewicht te krijgen met kilo's merriebrok en maismix. Daar viel hij alleen maar harder van af. Dus het kan wel. Dat van die wortels vind ik trouwens wel interessant klinken! Hoeveel wortels gaf je per dag voor je het afval-effect zag?


Ik heb eerst een aantal weken het voer gemengd voordat ik over ging. Dus abrupt overgaan is niet aan de orde..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Vallen paarden van granen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 21:42

Even voor de duidelijkheid. Mijn paard krijgt geen wortels hoor.. ;)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 12:02

xyzutu2 schreef:
Ik dacht zo'n 5% en dat valt best mee, maar ik dacht dat het suikergehalte ook samenhing met het moment waarop ze geoogst werden? Het is natuurlijk vooral water, maar bij insulineresistente paarden en co komen de suikers uit die paar kilo peen wel bovenop de suikers die ze al via het hooi/gras enz krijgen.
Ik heb nog nooit gehoord dat ze ervan afvielen, maar vind het wel een interessant idee.


Ik heb een tien jarige Connemara (sober ras). Hij staat momenteel onder de deken. Ik heb hem altijd onder de dekens gehad, omdat hij simpelweg te weinig vacht aan maakt..

Het hooi is een schatting is 15 tot 20 kg. Voordroog is veel zwaarder door vocht. Het gaat om twee hooinetten van 90x60. Ik ben idd overgegaan op PAVO en sinds dien valt hij af, maar het is ook kouder geworden.. Dat speelt ook mee.. En in het gras overdag zit minder in. Hij heeft twee weken geleden een wormenkuur gehad en volgende week gaat tie naar de tandarts.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 12:04

Sizzle schreef:
Wat is de energie inhoud van je vorige voer en van je huidige?


Ik had een dieetmix zonder granen en melasse van subli.. Naar mijn idee was dit minder energievol (speciaal voor sobere rassen) Hier kreeg hij een halve schep van per dag.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 12:07

elbony schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom ben je overgestapt van melasse en graan vrij naar een melasse en graanproduct?

Is je paard blij?
Dit vraag ik speciaal, vanwege eigen ervaring: ik heb meegemaakt dat er kilo's krachtvoer (6 per dag !) in een paard geknikkerd werden en hij bleef maar aan de dunne en zette absoluut niet aan, paard was ook echt niet blij.
Na een eigenaar wissel en een sober voerbeleid: alleen ruwvoer(gras en kuil) kwamen de spekjes er wel weer aan. Heeft niet lang geduurd. Paard was toen blij.
PS: lees dit aub niet als kritiek. Het is gewoon oprecht bedoeld als een mogelijkheid


Mijn paard staat op deze stal sinds 21 april. Hij doet t erg goed. Hij is een stuk rustiger geworden sinds hij hier staat. Eerst stonden ze wel iets langer buiten (12 uur op een dag) en nu is dit 6/7 uur. Ik merk wel dat hij soms iets meer geïrriteerd wordt en graag eruit wilt. Maar tot nu toe is hij nooit afgevallen.. Anders had ik in zijn gedrag ook andere dingen moeten zien als hij niet happy geweest zou zijn. En dat is niet het geval. Ik vind het hem hier beter doen dan op mn vorige stal.

o nee joh zie het niet als kritiek! ;) No worrie. Ik wil t beste voor hem.

Ik ben overgestapt, omdat ik meer met hem werk. Ook zwaarder werk met hem doe dan een half jaar geleden..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 12:08

troi schreef:
Hoe is het weiland eraan toe? Bij ons staat er weinig voedzaams meer op en zouden ze nodig hooi overdag in het weiland ook enorm gaan afvallen. Tussen 9 en 17 geen ruwvoer (hooi) is wel echt heel lang namelijk.


Het weiland is niet super meer helaas..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 12:10

Suzanne F. schreef:
Ik vind sowieso dat hij weinig voer krijgt. Als de Pavo condition iets opvoert komt het vast al helemaal goed. Hij mag zeker op de dagen dat hij werkt 2 x daags een kleine schep brok hebben. Dus als je in gram wilt afwegen toch zeker wel 2 x 750 gram is 1500 gram brok.
Granen voer je erbij, die hebben vaak geen complete vitamine mineralen verhouding. Daar zou ik een halve schep van voeren. Op een werkdag is 2 kilo krachtvoer echt niet gek.


Ik heb een pony (sober ras). Als ik het krachtvoer opvoer krijg ik andere klachten. Dat betekent dat hij gaat schuren.. Of een ontplofte bom wordt. 1,5 kg brok is echt veel te veel. Het is een pony.. Ik ken geen een pony die zoveel krijgt (behalve sport pony's). Ik heb de basis er nog niet eens in zitten (stap draf/lengte maken).

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Vallen paarden van granen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 14:53

@ troi

Er is zeker wel gras maar de voedingsstoffen zullen minder zijn.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 20:49

Sizzle schreef:
Pavo: 3% vet
Subli dieet: 5% vet.

Ik zou het probleem daar voor een deel zoeken :)

Je gaf een product voor langzame verbranding, nu geef je een snelle verbrander.


Thanks!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 20:50

Oliiviia schreef:
elbony schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom ben je overgestapt van melasse en graan vrij naar een melasse en graanproduct?

Is je paard blij?
Dit vraag ik speciaal, vanwege eigen ervaring: ik heb meegemaakt dat er kilo's krachtvoer (6 per dag !) in een paard geknikkerd werden en hij bleef maar aan de dunne en zette absoluut niet aan, paard was ook echt niet blij.
Na een eigenaar wissel en een sober voerbeleid: alleen ruwvoer(gras en kuil) kwamen de spekjes er wel weer aan. Heeft niet lang geduurd. Paard was toen blij.
PS: lees dit aub niet als kritiek. Het is gewoon oprecht bedoeld als een mogelijkheid


Dat is gewoon een paard met mogelijks maagzweren :=
6 kg krachtvoer is een enorme aanslag op de maag, dat kan een paard gewoonweg niet verwerken.
Gelukkig krijgt hij nu lekker hooi :)

@TS: Hoe is zijn mest? Is hij niet toevallig aan de diarree van het voordroog? Hoe lang krijgt hij al voordroog bij?
Moest het mogelijk zijn, zou ik toch op hooi overschakelen.


Zijn mest is top, niet te dun.. Niet te waterig, maar ook niet te hard.. Geen rare dingen. En nee hij krijgt geen dunne poep van voor droog.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 20:52

fransje23 schreef:
troi schreef:
Hoe is het weiland eraan toe? Bij ons staat er weinig voedzaams meer op en zouden ze nodig hooi overdag in het weiland ook enorm gaan afvallen. Tussen 9 en 17 geen ruwvoer (hooi) is wel echt heel lang namelijk.

Er is wel een verschil tussen geen ruwvoer hebben en op een arm weiland staan.

Ts is je pony ook te mager aan het worden of komt hij juist beter in model? Op welke plekken op het lichaam merk je dat hij afvalt? Is zijn buik minder dik of kan de singel 4 gaten korter (bij wijze van spreke)?


Flynn valt in rond zijn buik (ribben dus/flanken).. Dat houdt dus in dat hij ruwvoer te kort komt of te weinig andere verbranders krijgt denk ik dan altijd. Maar de kou is nog niet eens zo erg toegenomen.. Daarom dat ik het niet zo goed begrijp.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 20:55

joyce B schreef:
Doe een quick scan met de partij ruwvoer. Dan weet je of het ruwvoer wel voldoende voedingswaarde bevat. Ik heb bij mij thuis nog geen 1 gezond paard gehad dat je niet op gewicht of te dik kreeg met ruwvoer. En dan spreek ik over 10-12 kg per dag voor een paard. Geen 20...

Mijn trainingspaardje werd afgelopen najaar ook ineens erg mager en kregen er moeilijk weer wat bij, ook geen spieren. Dat was erg arm ruwvoer. Van Natuurland, al jaren onbemest, erg veel structuur en de paarden aten het ook niet zo graag. We zijn hem bij gaan voeren met grasmix en geweekte bietenpulp. In combi natie met pavo vital voor de vitamines, want van een beetje merriebrok werd hij al erg heet. Toen ging het beter. We hebben hem afgelopen zomer in iets mindere hoeveelheid er wel mee doorgevoerd. Kreeg wat vetbultjes op ribben icm de weidegang maar werd ook mooier gespierd. Hij werd maar 3x per week getraind. Goede kwaliteit, goed verteerbaar ruwvoer is echt de basis

Bij een snel te dik paard met lagere energie waarde, bij een harder werkend of dunner paard hogere energie waarde.

Heb je een paard met gebitsproblemen, maagzweer of opnameprobleem in bijvoorbeeld de darmen, kan dat ook de oorzaak zijn. Dat zie je vaak bij oudere paarden. Mijn oudje voer ik in de winter 2x per dag bij met gehakseld gedroogde grasmix of lucerne, geweekte Grasbrok en geweekte speedybeet dan nog wat dieetmix en pabo vital voor de smaak en vitamines. Hiermee blijft hij op gewicht. Hij is nu 27,5



Haha nee mijn pony is pas 10. Al die dingen zijn uitgesloten. Maar grasmix is een goede optie idd!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 18:08

fransje23 schreef:
Gizeppie schreef:
Flynn valt in rond zijn buik (ribben dus/flanken).. Dat houdt dus in dat hij ruwvoer te kort komt of te weinig andere verbranders krijgt denk ik dan altijd. Maar de kou is nog niet eens zo erg toegenomen.. Daarom dat ik het niet zo goed begrijp.


Op zijn ribben of achter de ribben?
Stond je pony eerst 24/7 op gras? Waarschijnlijk zit er minder volume in de darmen omdat het ruwvoer minder vocht bevat dan het verse gras wat hij eerst at.


Buik en ribben.. Dus vooral achterin. Mn singel kan nog op hetzelfde gaatje.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Vallen paarden van granen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 18:03

Ik wil hem idd weer van de granen af hebben.. Ik merk dat hij beter functioneert zonder granen.. Ook zn vacht ziet er dan beter uit.. Maar wist niet dat het zoveel invloed zou hebben..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Googlebot, Leliesan, Saartjuh_b en 29 bezoekers