Vallen paarden van granen af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Re: Vallen paarden van granen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:05

Het klinkt alsof je vrij abrupt over bent gegaan van graanvrij voer naar graanrijk voer en daar ook niet echt een rustige opbouw voor hebt gebruikt, anders zou je na een week nog niet helemaal over zijn van voer A naar voer B.
Als je de darmen overvalt dan kunnen ze slechter gaan functioneren en daar kan een paard wel van afvallen. Los daarvan bestaan er ook paarden die gewoon echt niet goed zijn in het verteren van granen en de zetmeel die daarin zit. Mijn paard kocht ik met 200 kilo ondergewicht terwijl de vorige eigenaren al een maand probeerden om hem weer op gewicht te krijgen met kilo's merriebrok en maismix. Daar viel hij alleen maar harder van af. Dus het kan wel. Dat van die wortels vind ik trouwens wel interessant klinken! Hoeveel wortels gaf je per dag voor je het afval-effect zag?


Anoniem

Re: Vallen paarden van granen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:08

Klinkt als een te grote suikerbom om zomaar te proberen, maar het zou wel geweldig zijn als het werkte...
Iemand zin om het te testen? :D

Anoniem

Re: Vallen paarden van granen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:27

Ik dacht zo'n 5% en dat valt best mee, maar ik dacht dat het suikergehalte ook samenhing met het moment waarop ze geoogst werden? Het is natuurlijk vooral water, maar bij insulineresistente paarden en co komen de suikers uit die paar kilo peen wel bovenop de suikers die ze al via het hooi/gras enz krijgen.
Ik heb nog nooit gehoord dat ze ervan afvielen, maar vind het wel een interessant idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:00

Heleennn schreef:
Suzanne F. schreef:
Wortels werden toen echt gevoerd dus winterpenen en dan 2 x 2 grote handen. Dus dan praat je wel over 10-12 grote wortels denk ik? Per dag.

Wow van het lezen alleen al zou mijn paard dikke benen krijgen... ik kan het enkel afraden om elke dag zoveel wortels te voeren.


Ik denk dat dat effect wel per paard verschilt. PSSM 1 paarden worden er bij wijze van spreken acuut hoefbevangen van door de suikers, maar een gezond (of anders ziek :') ) paard niet. Sowieso lijkt langzaam opbouwen me wel verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:54

Gizeppie schreef:
xyzutu2 schreef:
Het klinkt alsof je vrij abrupt over bent gegaan van graanvrij voer naar graanrijk voer en daar ook niet echt een rustige opbouw voor hebt gebruikt, anders zou je na een week nog niet helemaal over zijn van voer A naar voer B.
Als je de darmen overvalt dan kunnen ze slechter gaan functioneren en daar kan een paard wel van afvallen. Los daarvan bestaan er ook paarden die gewoon echt niet goed zijn in het verteren van granen en de zetmeel die daarin zit. Mijn paard kocht ik met 200 kilo ondergewicht terwijl de vorige eigenaren al een maand probeerden om hem weer op gewicht te krijgen met kilo's merriebrok en maismix. Daar viel hij alleen maar harder van af. Dus het kan wel. Dat van die wortels vind ik trouwens wel interessant klinken! Hoeveel wortels gaf je per dag voor je het afval-effect zag?


Ik heb eerst een aantal weken het voer gemengd voordat ik over ging. Dus abrupt overgaan is niet aan de orde..


Ah, ik las in de openingspost dat je vorige week een zak Pavo kocht en dat je paard nu ineens afviel. Als je al weken bezig bent met mengen dan is het een ander verhaal. Het lijkt me eerder dat je pony afvalt door andere oorzaken. Dat kan uiteenlopen van verharen, wormen, kou tot noem maar op...
Ik weet niet hoe groot je pony is, maar 20 kilo voordroog is wel erg veel. Het kan zijn dat het super arm is in suiker, eiwitten en energie (heb je een Pavo Quickscan geprobeerd?), want dan komen sommige paarden toch in de min te staan, hoe veel je er ook van voert, en dan moet je alsnog compenseren met extra (kracht)voer.
Welk ras is hij?

Wat je ook kunt proberen als je vooral spieren mist en niet zozeer vet op de ribben, is eens een half uur lang een warme deken over je pony te leggen, bijvoorbeeld tijdens het voeren. Als na dat half uur de spieren op de rug en achterhand voller zijn dan heeft je pony ze 'opgezogen' gehouden doordat hij het te koud heeft. Dat doet mijn paard namelijk ook als het weer tijd wordt voor dekens helaas. ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 110 bezoekers