Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:55

Hallo bokkers,

Ik zit er over te denken aan huis een kleinschalige pensioenplek aan te bieden. Hooguit 2 boxen voor een pensioen paard of pony.
Simpel, op een boerenbedrijf, geen luxe maar wel jaarrond weidegang en snachts een stalletje.
Ik wil niet dagelijks mensen op het erf hebben, vandaar de keuze ouder paard of pony, waarbij eigenaar bv eens in de maand komt kijken.

Wie doet dit nog meer?
Voor en nadelen?
Belangrijke dingen?
Hoe is alles geregeld wbt voer, hooi, veearts en hoefsmid kosten?

Anoniem

Re: Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:04

Wel al nagedacht dat juist die oudjes het meeste arbeidsintensief voor jou zullen zijn? Omdat die als niet al iets mankeren waardoor ze op pensioen komen te staan, dit binnen no time wel zal gebeuren en er zorg op maat geleverd moet gaan worden?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:06

MiniMeLona schreef:
Wel al nagedacht dat juist die oudjes het meeste arbeidsintensief voor jou zullen zijn? Omdat die als niet al iets mankeren waardoor ze op pensioen komen te staan, dit binnen no time wel zal gebeuren en er zorg op maat geleverd moet gaan worden?


Denk aan dat ze dagelijks hun Cushing tablet moeten hebben, of hun slobber 4x per dag..
En veel eigenaren van oudjes willen ook wel vaker dan 1 x per maand keer langs komen om te knuffelen, hoeven uit te krabben oid….

Als je privacy wil op je erf, moet je er vooral geen paardenmensen op laten! :D :+ :Y) 8-)

Anoniem

Re: Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:07

Whahaha nou idd Sjolvir, ons kent ons!!

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:08

Er zullen vast nadelen zijn maar ik zeg doen!!
Mijn paard is inmiddels ingeslapen maar dit was precies naar ik opzoek was toen hij met pensioen ging dus er zal echt vraag naar zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:08

MiniMeLona schreef:
Wel al nagedacht dat juist die oudjes het meeste arbeidsintensief voor jou zullen zijn? Omdat die als niet al iets mankeren waardoor ze op pensioen komen te staan, dit binnen no time wel zal gebeuren en er zorg op maat geleverd moet gaan worden?


Ja, ik haal daar juist mijn voldoening uit. Het gaat me ook absoluut niet om snel en makkelijk geld verdienen. Ik vind het leuk om voor oudjes te zorgen, ik wil ook geen 100en euros vragen maar gewoon de kosten er uit plus een kleine vergoeding wat voor mij dan een extraatje is.

Ik heb zelf een Cushing patiënt gehad van 30 dus weet hoe of wat. Ik ben zowat 24/7 bij huis dus no problem.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:15

Ik sta met mijn paarden op een rusthuis. Naast met gepensioneerde paard mag ik mijn mini's daar houden. Er zijn mensen die 1x in de maand komen maar veel mensen komen toch ook wel even 1x in de week.

Iets waarbij men al zou zeggen ik heb liever niet dat je te vaak komt zou voor veel paardenmensen een no go zijn.

Het is leuk de oudere paarden maar als je er maar 2 gaat houden zeg ik nee.. neem er minimaal een kleine kudde. Oudere paarden trekken vaak aan een maatje op en als die wegvalt is dat best wat. Dan staat bet paard alleen tot je er weer 1 heb en klikt dat dan wel?

Misschien leuk om over een inloopstal na te denken en er dan 4 of 5 houden?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:25

Uit eigen ervaring met een ouder pensionpaard: een paard dat financieel niets meer waard is (want te oud) en waarvan de eigenaar maar zeer zeer weinig betrokken is, geeft een zeer grote kans op miserie ivm betalen.
Bij ons staat er ook zo een... kan 10x bellen voor het stalgeld nu eindelijk eens te storten. En ja wat kan je doen? Paard heeft verzorging nodig. halve stal kan niet want te oud en geen spullen. Achter de rug verkopen of weggeven (als het al legaal zou zijn) kan niet, want niemand wilt zo’n oudje. Slacht kan niet, want nog kerngezond en niet zelf eigenaar. En beslag leggen op spullen kan ook niet, want iemand die maar 1x per maand komt heeft hooguit een borsteltje en een Touw. Persoonlijk aanspreken lukt ook niet, want ze is er nooit. En dat weet die eigenaar zelf ook goed genoeg, dus die laat paard gewoon staan ipv op te halen of te betalen.

Dus... klinkt leuk, maar bezint eer ge begint!
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 26-09-18 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:27

Wat ik echt een ding zou vinden is mn pony bij een onbekende neerzetten en maar 1x per maand langskomen, die mensen moeten jou op basis van niks vertrouwen gaan geven met hun dierbare pony. Ik zou denken dat een bezorgde eigenaar vaker een kijkje wil nemen. Onbezorgde eigenaren wil je ook niet aangezien die ws de betaling ook geen belangrijke zaak vinden.

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:01

Maar het kan wel. Bij mij staat een oudere pony, wordt keurig betaald, eigenaresse komt niet vaak maar dit is een kwestie van vertrouwen. In het begin kwam ze vaker maar ze heeft wel door dat de pony gelukkig is en ik er goed voor zorg. Extra zorgen valt best mee, ik heb een dekje gekocht en ze moet wat vaker naar de hoefsmid maar ook dit wordt keurig betaald.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:22

Ik heb ook mijn oude pony bij iemand op de boerderij staan. Ik maak netjes elke maand het geld over en kom ook maar 1x per maand. Ze zijn er dus wel bij, alleen denk ik dat je dat echt een beetje moet kunnen peilen als ze komen.

Anoniem

Re: Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:10

Ik ga er ook niet bijzeggen dat men maar eens per maand mag komen. Maar ik zit er niet op te wachten dagelijks mensen te krijgen.
Mensen die hun paard in de opfok hebben komen toch ook niet dagelijks?

Wbt het aantal, ik heb zelf een paard en wil er nog een pony bij op den duur. Vorige is net overleden. Dus altijd 2 stabiele ponys in de kudde.

Bedankt voor alle reacties, denk idd dat het ook echt verschilt per persoon inderdaad.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:43

zullen best mensen voor zijn, persoonlijk zet ik niet mijn paard ergens neer om er voor te betalen en dan iemand anders alle zorg te laten doen of niet meer langs te komen. Dan moet het vertrouwen wel echt heel groot zijn. Misschien in je kennissenkring of via via dat je zulke mensen kunt vinden.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:00

Is opfok dan niet handiger? Stuk minder zorgen, meer vraag naar, en je hebt geen mensen dagelijks op je erf

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:00

Ik heb mijn pony 10 jaar op deze manier in pensioen gehad.
Wel inderdaad via via.
1 x per maand vooraf betalen en ff een appeltje brengen.
Maar zoals hierboven al gezegd, in de opfok gaat het toch ook niet anders.
Daar ging ik ook 1x per maand checken. Dat is natuurlijk wel op grotere - professionele basis.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:18

MiniMeLona schreef:
Wel al nagedacht dat juist die oudjes het meeste arbeidsintensief voor jou zullen zijn? Omdat die als niet al iets mankeren waardoor ze op pensioen komen te staan, dit binnen no time wel zal gebeuren en er zorg op maat geleverd moet gaan worden?


Niet alle pensioenpaarden zijn oud hoor. Sinds 2 jaar heb ik een pensioenpaard staan, hij is op 8-jarige leeftijd bij mij gekomen nadat er in alle halswervels chips waren ontdekt. Hij is van een vriendin van mij, zij komt zo'n 4 x per jaar, betaalt maandelijks de pensionkosten en bijkomende kosten waar nodig.

Ik vind het gezellig en dankbaar dat ik wat voor zo'n dier kan betekenen en zij is geholpen door te weten dat hij heel goed verzorgd wordt en absoluut niet meer aan het werk gaat.

TS, lees je goed in over zorgen voor oudere dieren en hun eventuele mankementen. Ik vind het iig een topidee.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:21

Poekkie schreef:
Uit eigen ervaring met een ouder pensionpaard: een paard dat financieel niets meer waard is (want te oud) en waarvan de eigenaar maar zeer zeer weinig betrokken is, geeft een zeer grote kans op miserie ivm betalen.
Bij ons staat er ook zo een... kan 10x bellen voor het stalgeld nu eindelijk eens te storten. En ja wat kan je doen? Paard heeft verzorging nodig. halve stal kan niet want te oud en geen spullen. Achter de rug verkopen of weggeven (als het al legaal zou zijn) kan niet, want niemand wilt zo’n oudje. Slacht kan niet, want nog kerngezond en niet zelf eigenaar. En beslag leggen op spullen kan ook niet, want iemand die maar 1x per maand komt heeft hooguit een borsteltje en een Touw. Persoonlijk aanspreken lukt ook niet, want ze is er nooit. En dat weet die eigenaar zelf ook goed genoeg, dus die laat paard gewoon staan ipv op te halen of te betalen.

Dus... klinkt leuk, maar bezint eer ge begint!


Oei, dan heb jij het niet getroffen met je pensiongast. Die zou ik liever kwijt dan rijk zijn.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:22

Nicky1963 schreef:
Poekkie schreef:
Uit eigen ervaring met een ouder pensionpaard: een paard dat financieel niets meer waard is (want te oud) en waarvan de eigenaar maar zeer zeer weinig betrokken is, geeft een zeer grote kans op miserie ivm betalen.
Bij ons staat er ook zo een... kan 10x bellen voor het stalgeld nu eindelijk eens te storten. En ja wat kan je doen? Paard heeft verzorging nodig. halve stal kan niet want te oud en geen spullen. Achter de rug verkopen of weggeven (als het al legaal zou zijn) kan niet, want niemand wilt zo’n oudje. Slacht kan niet, want nog kerngezond en niet zelf eigenaar. En beslag leggen op spullen kan ook niet, want iemand die maar 1x per maand komt heeft hooguit een borsteltje en een Touw. Persoonlijk aanspreken lukt ook niet, want ze is er nooit. En dat weet die eigenaar zelf ook goed genoeg, dus die laat paard gewoon staan ipv op te halen of te betalen.

Dus... klinkt leuk, maar bezint eer ge begint!


Oei, dan heb jij het niet getroffen met je pensiongast. Die zou ik liever kwijt dan rijk zijn.


Daar ben ik het volledig mee eens! Ook al leek dit eerst de perfect pensiongast toen ze zich voorstelde. Alleen... zo iemand kwijt raken is nog niet zo eenvoudig. Waar kan je immers met een oud paard heen en als stalhouder blijf je toch verantwoordelijk. Dus bij deze een goede waarschuwing voor de TS. Ik zou eerder een opfok plekje aanbieden dan een pensioenplekje na deze ervaring.

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:21

Myrthe3 schreef:
Ik ga er ook niet bijzeggen dat men maar eens per maand mag komen. Maar ik zit er niet op te wachten dagelijks mensen te krijgen.
Mensen die hun paard in de opfok hebben komen toch ook niet dagelijks?

Wbt het aantal, ik heb zelf een paard en wil er nog een pony bij op den duur. Vorige is net overleden. Dus altijd 2 stabiele ponys in de kudde.

Bedankt voor alle reacties, denk idd dat het ook echt verschilt per persoon inderdaad.



Eerlijk, ik kom meerdere keer per week bij mijn paard kijken en lekker voeren. Ieder voor zich, sommige bij ons komen nooit andere komen 2-4 x per week. Even wandelen en knuffelen. Opfok geen ervaring mee

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:05

Omdat ik op zoek ben naar een plek voor mijn kwpn merrie ben ik op dit topic terechtgekomen.
Ik heb dus geen ervaring met aanbieden maar wel met een zoektocht.
Ik ben dus al langere tijd op zoek maar heb nog niet echt iets kunnen vinden wat dichter bij mij in de buurt is. En ben mijn zoektocht aan het uitbreiden.
Dit is absoluut niet makkelijk en mijn paard is me zeker nog alles waard.
Als ik lees dat je niet te vaak mensen op je erf wil hebben schrikt dit mij wel af, niet dat ik wekelijks zou kunnen komen maar moet me ook niet bezwaard gaan voelen als ik wel kom.
Er zijn stallen waar je maar bepaalde dagen mag komen ook dat is voor mij een no go, juist omdat het verder weg is moet ik wel kunnen gaan op het moment dat ik ook de mogelijkheid heb om te kunnen gaan.
Ook voor mij als eigenaar moet het goed voelen, ik laat de zorg voor mijn familielid over aan een vreemde en dat is op zijn zachts gezegd niet makkelijk.
Ik hoop dat je wat aan het verhaal van mijn zoektocht hebt

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:14

Ik denk dat het een prima idee is. Er zijn zat mensen op zoek naar zo’n plek en die het ook geen enkel probleem vinden dat ze niet te vaak mogen komen. Zelf zou ik het ook zeker overwegen als ik er een paard voor had.
Maar regel je dan bv ook de hoefsmid? Want dat zou voor mij wel een vereiste zijn. Niet dat je iedere 6 weken verplicht op moet komen draven om zelf nog de smid te regelen.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kleinschalige pensioenplek aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:14

Ik lees even mee.Als mijn dame van 35 er niet meer is zit ik er ook aan te denken om een pensioen pony in "pension" bij te nemen als maatje voor mijn paard.Alleen niet te veel bemoeien met mijn manier van paarden houden en te veel langskomen.1 keer per week moet kunnen.En dan goed overleg wat iemand wil natuurlijk.Maar ja een pony van mijzelf erbij is wel makkelijker.Ook moet een pensioen pony binnen 2 dagen komen omdat mijn paard niet alleen kan staan.Moeilijk om iemand te vinden die nu belangstelling heeft omdat mijn dame natuurlijk over een uur dood kan neer vallen maar ook 40 kan worden.