Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:20

ClaudiaHS schreef:
Wat voor een ras is Barney?
Pssm komt bij bepaalde rassen niet veel voor. Wel bij quarters en tinkers. Maar ook hij andere rassen hoor.

Edit: je vorige bericht nog eens gelezen maar ik zou toch pssm1 niet uitsluiten hoor.
Daar gaan ze ook zo van lopen dat ze spierbevangen lijken. Eigenlijk zijn ze dat dan ook.


Barney is een onbekende kruising. De gok is ijslander x welsh. Maar dat is niet aangetoond. Hij heeft echt last van zijn voorvoeten. Mijn theorie is het volgende:

Het is ong 2 maanden begonnen. Hij liep toen op eieren. Was veel met m op pad geweest en hij loopt voor de kar (hij is 1.27). Hoefsmid erbij: hoeven te kort gesleten. Hij heeft laag hangende zolen en daarom gevoelig. Tijd laten staan, hoeven weer gegroeid en was weer goed. Was ook vooral rechtsvoor. Na een tijdje weer slecht lopen. Weer vooral rechtsvoor.kon me al niet voorstellen dat t weer te kort stond, maar goed; hoefsmid erbij. Hoeven niet te kort, Had al gezien dat het boven de kogel wat gevuld was met vocht. Hoefsmid voel schiefel op de kogel: gaat vanzelf over. 2 wkn later is mijn juf er voir les (met ander paard). Zij zegt: hij is hoefbevangen. Nou, je kan me veel vertellen, maar als ie bij mij nig hoefbevangen wordt (ik ben helemaal ingericht op paarden met voedings/metabole problemen), dan kan ie echt niet blijven. Zelf gevoeld, nóg een keer de hoefsmid erbij (inmiddels stond ie helemaal strak); biet hoefbevangen, niet spierbevangen, maar wel met me eens, dat (mss door pijn asn rechtsvoor/schiefel) hij de rest heeft overbelast. Verder aan de buitenkant niks te zien. Dus oijnstillets erin. Moet dan met een week toch een stuk beter zijn. Nu 10 dagen aan de oijnstillers, maar ik sta niet te juichen. Dus vandaar de kliniek.

Dus dat pssm, denk ik niet. Want dan gad spierbevangen toch wel een oordell moeten zijn, inmiddels. Maar nogmaals, ik bespreek t met de da en doen eventueel een bloedtest.

Ik ben best zenuwachtig -O-

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:36

mentjuh schreef:
De leuke staan altijd ver weg haha!
Opzich niet erg maar de volgende x dan toch laten Keuren op locatie denk ik.
Alleen grote kans dat het dan niet door mijn eigen dierenarts kan. Hoe doen jullie dat normaal?


:D Dat is altijd zo. Het goede komt van ver.

Ik zoek dan online een dierenarts uit die regio. Uiteraard niet degene die bij de verkoper komt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:38

Wat vervelend voor Barney. Hopelijk ontdekken ze wat er met hem aan de hand is.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:44

Zapje schreef:
Terwijl dat paard (waar ik helemaal verliefd op was) een paar weken later door een andere DA werd goedgekeurd en verkocht is.


Een keuring is een momentopname.

Al snel kunnen ze even gevoelig zijn. Trap op wei of wat gek gedaan en zich verstapt. Vaak is zoiets met enkele dagen weer voorbij. Dat is dan net pech hebben.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:19

Fabster, wat naar dat je nu ook niet kan meedoen aan de 3daagse :(

Hoefsmid is weer geweest. Voor beide. Kunnen ze er weer even tegenaan.
Toen ik Nick uit de paddock haalde schrok hij van een bosjestijger.......... Dus in de achteruit kont in de draad. Kon net dus ook met het koord bezig van de paddock. Dat hing helemaal slap. Soms....... :') ~~}>

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:54

Fabster, wat naar zeg sterkte vandaag en ik hoop dat het makkelijk te behandelen is.

Wat betreft keuren poeh, mijn eerste paarden (20 jaar terug) heb ik eigenlijk nooit gekeurd. Toen ik mijn eerste eigen paard uiteindelijk verkocht als springpaard naar Spanje hebben ze die helemaal laten keuren en ze bleek 100% goed. Daarna heb ik vrij goedkoop jonge paarden gekocht.

Mijn wedstrijd dressuurpaard toendertijd heb ik voor een symbolisch bedrag overgenomen, maar ik wist dat hij OCD had achter en 3/4 op beide straalbenen voor. Ik heb er nog 1 1/2 jaar erg veel plezier van gehad en hem in de dressuur behoorlijk mee in de prijzen gereden op niveau. Het was helaas toch afgelopen voor hem toen de vorst zo erg was dat de stal op slot was 3 weken lang, je kon door de ijzel niet rijden in die winter, de bak was bevroren en je kon met de trailer niet weg. Dat heeft hem de das om gedaan doordat je met HKO vooral veel moet bewegen op rechte lijnen om de doorbloeding goed te houden. 3 weken stilstand was funest.

Mijn oude fokmerrie heb ik ook goedkoop gekocht en daar fijne veulens mee gefokt welke ik bijna allemaal heb gehouden tot minimaal 3 jaar. Dan ook op de foto gezet en ggk. Alleen de Florencio had een OCD linksachter en daar is hij ook met eerlijk verhaal mee verkocht. Echter is die verkoper niet eerlijk geweest en is de nieuwe eigenaar er via mij achter gekomen omdat ik vroeg of hij al geopereerd was. Deze loopt wel Subtop nu. Mijn zelfgefokte merrie Briantha (v. Goethe) was ook 100% ggk maar daar had ik ook ggk op de foto maar niet de hals gedaan, daar bleek achteraf dus een verknelling in te zitten wat pas naar boven kwam door een blessure aan haar hoefbandje. Daardoor stond ze op rust en viel de bespiering weg in de hals, doordat de bespiering de wervels niet meer ondersteunde kreeg ze neurologische uitval en was het afgelopen. Alle andere nakomelingen van de merrie waren wel goed en er zijn er zelfs verkocht naar het buitenland.

Mijn huidige fokmerrie is klinisch 100% ggk. Maar heeft een op 3 plaatsen gebroken hoefbeen achter. Echter in verkeerde handen gaan ze daar zeker mee rijden, Bij mij is ze grasmaaier en toekomstig mama.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:57

pssm1 testen is volgens mij niet zo duur, paar tientjes.
Wil nu 2 hebben, is een paar honderd euro :=

Maar Diva ziet er nu echt super uit, ergens dus wel twijfel want ze heeft niet veel symptomen behalve terugval die gelinkt lijkt aan kou en regenbuien maar ook weer niet altijd. Denk dat ik toch maar een test doe voor mijn eigen gemoedsrust. Wil graag een veulen van haar ooit maar dat is dan ook meteen de deur uit.

Vind haar stiekem echt stoer zo kaal 8-)
[ITP] Van dikke manenbos naar kaal, veel aerodynamischer!

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:04

Klinkt niet als pssm1 indd Fabster.
De test kost indd 60 euro maar lijkt me niet nodig om die te doen.

Net een km draad/lint vervangen. Mij benieuwd of die pony er nu nog door komt. ~~}>

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:39

Even van onder mn steen... pssm1 wordt bij Tinker en Quarters veel getest. Echter zijn er een boel meer rassen waar de percentages zeer hoog liggen helaas. Ik heb daar wel een schema van voor de geïnteresseerden :o

Duimen dat jouw dame vrij is azmay!

Hier zelfs een jonge hengst aangekocht zonder keuring/pssm1. Ik hou van gokken als het om paarden aankopen gaat :o de vorige keer zeer goed uitgepakt, keer daarvoor niet, gelukkig hadden we toen een proeftijd afgesproken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:51

Fabster, wat naar! Maar fijn als je straks antwoorden hebt.

Ik sukkel ook zo met mn ruin en vorige week zijn voor voeten op de foto geweest. De ene is slechter dan de ander. Hadden zooltjes. Tijdens wisselen liep hij goed, dus zonder gelaten. Gister liep hij weer rot. Ik vermoed dat bij droogte zijn hoeven mooi hard zijn en wanneer het nat is zijn hoeven zachter worden en gevoeliger. Ik twijfel over 24/7 hoefschoenen voor die periodes.

ClaudiaHS, als ze het eenmaal doorhebben........Hopelijk werkt het en anders een stuk gaas met stroom erop.

Chasey, ik rij heel veel met paarden naast elkaar en mensen moeten altijd zeggen; heb je een reserve paard? Is dat voor als die stuk gaat? Het wisselt een beetje hoe ik reageer. Soms lach ik maar.
De leukste zijn natuurlijk ook als ik op de zwarte pony rij en de zwarte shet ernaast heb, dat mensen denken dat het moeder en kind zijn.......

Ik zie wel knappe, nieuwe paarden voorbij komen. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:29

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten.

Sterkte met de zere voeten en spier problemen.

Keuren is een momentopname, en geen garantie voor blijvend goed paard, maar als er al eerder grotere problemen waren of er iets aan zit te komen met verhoogd risico, kan het wel boven water komen. En met al dat gelieg en gedraai en verzwijgen van problemen in de paardenhandel, is een keuring wel zo fijn.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:44

Ben net terug uit de kliniek. En natuurlijk is het weer anders en lastiger dan bedacht :roll: . Het goede nieuws is dat er wel een uitkomst is: ontsteking in de sesamschede met heel veel ontstekingsreactie. Dus die bult was geen schiefel, maar dat dus. Op zich behandelbaar, maar kan erg lang duren (ergens tussen 3 mnd en een jaar). Probleem is, dat hij 2 gekantelde hoefbeenderen heeft aan de voorkant. Dat is al (erg) oud. En aangezien hij bij mij nooit bevangen is geweest, is ie daar dus mee gekomen. Die ontsteking is goed behandelbaar met cortisonen. Het nadeel daarvan is, is dat er een vergrote kans op hb is. En aangezien hij blijkbaar een hb verleden heeft, is dat dus van de baan. Dus dan wordt t soort van behelpen. Dus een smeersel met cortisonen, verder met de pijnstillers en bloedverdunners erbij om te voorkomen dat hij van de pijnstillers hb wordt. Dan zou hij over 2 wkn zonder pijnstillers moeten kunnen. Zo niet, dan moet ik aan de bel trekken. Maar als dat zo is, weet ik dus niet of ik er mee door ga.

Dus ik heb nu voor mezelf een stappenplan.

Over 2/3 wkn moeten die pijnstillers eraf kunnen. Zo niet, dan stop ik er mee.

Zo wel, dan krijgt hij tot de kerst om in ieder geval een eind in de richting te komen. Hoeft dan niet helemaal fantastisch te zijn nog, maar het moet wel ergens heen gaan. Want anders stop ik er alsnog mee.

Dus hij is wel mee terug naar huis, maar we zijn nog niet uit de gevarenzone.

Heb de hoefsmid al geappt voor eventueel ijzers. Voorgens de da kon dat wel helpen. Dus dat ga ik nog even met hem overleggen.

Altijd wat met die beesten.... :roll:

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:06

Dus op zich aan de ene kant goed nieuws en toch ook weer niet. Lastig hoor.

Hier het probleem in de wei gevonden.
Eerst alle lint vervangen. Zet ik de stroom erop...Geen stroom op het lint :o?
Halve middag bezig geweest met alles nalopen, verbinders anders gezet maar niks...
Dus op gegeven moment zoiets van nou ik kijk vanavond wel weer.
Wil ik dus terug naar huis lopen, hoor ik ineens wat.
Stak er een heel klein stukje van een uiteinde van lint tegen de metalen paal aan.
Ik buig dat weg, paf!! Fulle pulle overal :wow:
Echt serieus en daar heb ik een km lint voor vervangen :roll:

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:04

ClaudiaHS schreef:
Echt serieus en daar heb ik een km lint voor vervangen :roll:


Je moet het van de positieve kant bekijken; alles is nu weer helemaal strak en goed, dus je kunt weer vooruit voorlopig. :D

Ik had zoiets laatst ook. 0 stroom op de draad. Tig keer alles langs gelopen en niets te zien of te horen. Uiteindelijk stroom maar uit gezet en paar weken zonder gedaan....
En op een vrije zaterdag weer een poging gewaagd en overal met een electrische grasschaar het gras langs de kanten weggesnoeid en dat hielp al iets. Toen overal extra plastic paaltjes gezet tussen oude kromme schapengaas en stroomdraad. Weer iets beter, maar nog geen 6000 v.
En door het verder snoeien kwam ik ergens een klein verroest stukje gaas tegen wat net in een donker hoekje tegen de draad kwam en hoppa weer ruim 8000 op de draad... pff het kostte me een paar uur, maar alles lijkt het weer te doen...

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:09

Ja nou precies, gewoon 1 banketstaaf draadje wat niet goed zit.
Was dit bij een houten paal, dan was er waarschijnlijk niet veel aan de hand.
Maar ik heb dus ook metalen weide palen. Die geleiden natuurlijk als de beste.
Maar indd. Nu alles weer goed en strak aan 1 kant

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 20:08

He niet helemaal positief dus Fabster. Rot joh :( hopelijk kun je over 2 weken stoppen met de pijnstillers.

Nee Claudia! Oh wat balen. Eerst voortaan maar aan de draad voelen ;)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:31

Wat vervelend fabster!
Mijn quarter heeft ook eens een hele flinke peesblesure gehad en mijn (Belgische) DA had doen bloed afgenomen, deze gefilterd en puur de witte bloedcellen rechtstreeks in de pees geïnjecteerd. Paard is compleet (en snel) hersteld! Terwijl mijn DA hier zei dat het eigenlijk einde oefening was... (dubbele blessure 1 aanhechting was ook bijna door)
Wie weet kan deze behandeling jou ook helpen?
Zitten verder geen risico’s aan denk ik, puur het natuurlijke genezingsproces helpen met eigen lichaamsstoffen.


Vandaag wezen kijken bij een heel leuk valkje! Super braaf, nuchter en cool. Beetje aan de slome kant maar dat past veel beter bij onze dochter dan een wat fellere dus dat is voor ons juist positief, deze stond op bijna 2 uur! Rijden pfff.. ik ga deze daar op stal laten keuren door een andere arts dan de hare. Dus volgende week nog een keer op en neer.

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:04

Lastig Fabster, duim dat de behandeling aanslaat.

Spannend Mentjuh.

Fijn dat de stroom het weer doet Claudia, wel balen dat het toen pas boven water kwam van het lek.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 00:14

Fabsterm stap voor stap en dan verder kijken en beslissen. Het is zooooo moeilijk soms.

Claudia, alles is weer netjes en nieuw in ieder geval :)

Mentjuh, wat leuk. Braaf is zo belangrijk en fijn. Hopelijk wordt hij goedgekeurd.

Toen mn man van werk kwam, stond ik klaar op stal, dus snel rondje bos. Was nog zo mooi vandaag, dat het even moest gewoon. Hele rondje in draf gedaan en grootste deel ML met de 25jr merrie voorop, man, man, man......Wat een stoomlocomotief. Ik zette een foto op fb en schreef er al bij; je hoort vaak mensen die een ouder, rustig paardje zoeken......Neem er niet een van boven de 20, want dan zijn ze gewoon gestoord. ( is een grapje, ze is altijd al zo geweest )

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:22

Sterkte Fabster! Dit is al vaker zo gegaan, toch?

Superpony, ik hoop ook dat mijn ponies op die manier oud mogen worden :)

Ik heb zin in vanavond! Dan ga ik naar Linda Parelli toe.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:17

hier ook echt niet leeftijdsgebonden hoe gek ze zijn. Mijn 24 jarige is knettergek ( staat nu wel stil maar die was ook een doordrammer vol gas buiten) en mn jonkie is een heel stuk relaxter

Antheman veel plezier

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:40

@Fabster, wat een rotnieuws zeg. Hopen dat de pijnstilling wat doet!

@Claudia, wauw dat is wel jammer van al je werk en moeite ja!
Maar goed, je kan er idd voorlopig weer tegenaan :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:42

Ze is wel echt heel lief en betrouwbaar hoor.

Toen ik ooit een quarter wilde, zocht ik wat anders, maar zag haar en was smoorverliefd. Niks geen coole quarter, maar helemaal mijn type.
Helaas na een aantal jaren alles verkocht.

Toen zij 5jr geleden verwaarloosd was en bij ons terug kwam, was ze zo een hoopje ellende. Maar de aandacht, het eten en alles gaf haar meteen haar oude ik weer terug. Omdat ze ''al'' 20 was, behandelde wij haar als porseleinen prinsesje.
Ze knapte zo goed op en werd steeds weer mooier en meer haar zelf qua karakter. Wij genoten dara zo van. En nog, genieten we echt van haar dat ze inmiddels 25 is en het zo goed doet. Ik hou van alle 4 echt evenveel, maar zij heeft dat extra stukje wauw, vanwege haar verhaal.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:37

Vroeg ik vorige week toch om hulp omtrent de gemeente/subsidie/poel?

Ik was al eerder gemaild met de vraag of ik kon bellen. Nu kreeg ik te horen dat de gemeente het project gewoon wil uitvoeren op hun kosten. Ik laat ze maar snel komen om iets af te spreken :D

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:44

Dat is goed nieuws, en inderdaad, het ijzer smeden als het heet is.