Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:06

Ik heb mijn paarden bij aankoop nooit kunnen laten keuren door mijn eigen dierenarts. Heb ze beiden op een kliniek laten keuren. Een van de twee is zelfs in Duitsland gekeurd en die waren een stuk grondiger, al was de keuring in NL ook prima.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:13

Dit is de nieuwe aanwinst.

Afbeelding

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:18

Leuk paard. Wat voor bloed zit er in?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:22

nils schreef:
Leuk paard. Wat voor bloed zit er in?



I Am Moerhoeve’s Star x Marius Claudius x Calato Z

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 23:02

Antheman schreef:
Wat een knapperd Hillary! Wat is dat er voor 1?

Zalig weer! Ik heb al heerlijk gereden.

Quarter, maar aan z’n bouw/bespiering is het niet te zien :p

Ik heb vanmorgen ook lekker gereden, beetje stapwerk op een barebackpad in het zonnetje, was goed te doen :j

Mijn pony heb ik niet laten keuren, wist toch wel dat er wat mankementen aan zaten. Mijn Quarter is in Texas door een DA bekeken, maar echt een keuring heb ik daar ook niet laten doen.
Toen mijn stalgenootje een pony kocht in Friesland (2 uur rijden zonder trailer) heb ik aan een lescollega gevraagd of zij in de buurt nog een kliniek kon aanraden en welke ervaringen ze had met een bepaalde kliniek. Je kunt ook een topic openen en advies vragen voor een bepaalde regio.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 23:44

Yontheke, mooi paard!

Hilary; ik dacht nog; quarter, maar dacht gelijk, zal wel niet, want niet iedereen is natuurlijk quarter fan zoals ik, hahahaha

Soms vergeet ik dat mensen zonder paard echt niks snappen van paarden. Ik loop dus met shet en de honden een rondje bos, want shet moet beter in conditie. Hoe vaak mensen dan een opmerking moeten maken; Hey, je hebt je vergist. Dat is geen hond etc etc.
Een oud boertje zei zelfs; je moet er niet naast lopen, maar erop zitten.......Ik op 95cm??

Keuren ligt eraan. Maar ik wil er altijd zelf bij zijn. 1x niet gedaan en ook belazerd.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 00:15

Hier ook een nieuwe aanwinst:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:24

Ik heb 3 kapotte paarden achter de rug. Gekocht zonder te keuren. Bij mij komt er niets meer in zonder keuring.

Leuk paard libera. Vertel eens wat meer...

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:04

Wat is dat voor een knapperd Libera?

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:17

Leuk paard Yontheke! Wat zijn je plannen met hem? Of had je dat al verteld en heb ik eroverheen gelezen :7

Ik keur eigenlijk bijna nooit, maar komt ook omdat ik meestal jonge paarden koop. Idaza destijds wel gekeurd omdat die toch ook gePROKt moest worden.

Mijn nieuwe aanwinst is een Engelse Volbloed merrie, voormalig hunter paard. Ik ga dr een beetje dressuur mee doen en hopelijk een veulentje fokken volgend jaar!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:43

Geen bijzondere plannen. Gewoon lekker rijden en mee aan de slag. Na bijna 2 jaar nog eens op jumping gaan denk ik :D.
Ik moet er wel aan wennen terug een groen jonkie zonder veel balans. Haha, dat is voor mij bijna 10 jaar geleden.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:45

Ik heb nog nooit in mijn leven een paard gekeurd.
En ik heb al vanaf mn 16e eigen paarden en ponys.
Nog nooit rare dingen gehad.
Alleen Rocky laten testen op Pssm1

T was vanmorgen weer zover -:(-

Afbeelding

Zo maar even nieuw lint gaan kopen.

Mooie knappe paarden Libera

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 09:06

Oh bruintjes <3 Leuke paarden! Yontheke ik vind m echt een springpaardenhoofd hebben. Ik houd wel van de wat grovere koppies.
Libera, sjiek ding voor een hunter. Ik hoop dat je er een mooi veulentje uit mag fokken volgend jaar.

Oh Claudia ik snap de frustratie maar hij staat zo heerlijk rustig. Het gras is daar veel hoger en groener. Is gewoon slim :D

Mijn paarden zie ik amper nog. Ze hebben een nieuwe volle wei gekregen en blijkbaar is slapen onder de appelboom prettiger dan onder de walnoot bij het huis. Ze gaan in ieder geval vol genoeg de winter in :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:31

Ik mag vandaag met Barney naar de kliniek. Hij loopt alsof hij hoefbevangen is, maar dat is na onderzoek al uitgesloten, net als spierbevangen. Dus nu binnenin kijken.

3 mogelijke uitkomsten:
1-Niks te zien; gaat ie mee naar huis en geven we hem nog een maand de tijd om op te knappen. Hij staat al een tijdje vol op de pijnstillers.
2- wel wat te zien en behandelbaar. Dus dan gaan we behandelen.
3- wel wat te zien, maar niet behandelbaar (en gaat ook niet vanzelf over). Dan wordt t zijn laatste ritje.

Dus ik maak me wel een beetje zorgen.

Keuringen heb ik ook nog nooit gedaan. En alhoewel ze allemaal wel (eens) wat mankeren, had dat er nooit uitgekomen op een keuring. Ik heb ook allemaal cheapy paarden en doe niks in de sport. Dus zie zelf het nut niet. Heb trouwens ook nog nooit bij een handelaar gekocht. Alhoewel... mijn eerste shet volgens mij wel.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:41

Fabster schreef:
Ik mag vandaag met Barney naar de kliniek. Hij loopt alsof hij hoefbevangen is, maar dat is na onderzoek al uitgesloten, net als spierbevangen. Dus nu binnenin kijken.

3 mogelijke uitkomsten:
1-Niks te zien; gaat ie mee naar huis en geven we hem nog een maand de tijd om op te knappen. Hij staat al een tijdje vol op de pijnstillers.
2- wel wat te zien en behandelbaar. Dus dan gaan we behandelen.
3- wel wat te zien, maar niet behandelbaar (en gaat ook niet vanzelf over). Dan wordt t zijn laatste ritje.

Dus ik maak me wel een beetje zorgen.

Keuringen heb ik ook nog nooit gedaan. En alhoewel ze allemaal wel (eens) wat mankeren, had dat er nooit uitgekomen op een keuring. Ik heb ook allemaal cheapy paarden en doe niks in de sport. Dus zie zelf het nut niet. Heb trouwens ook nog nooit bij een handelaar gekocht. Alhoewel... mijn eerste shet volgens mij wel.


Jeetje wat vervelend, is die al getest op pssm?
Ben voor Diva nu het formulier langzaam in aan hetvullen voor pssm2, ze heeft net te veel symptomen om er gerust op te zijn.

Heb Kim en Diva beide niet gekeurd gehad, voor een jaarling zag de dierenarts er weinig voordelen in en Kim heb ik via internet besteld zonder haar echt gezien te hebben :o
Laatst bijgewerkt door Azmay op 26-09-18 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:42

Wat vervelend Fabster. Hopelijk is het wel iets wat nog te behandelen is.

Paard 1 (Andor) niet gekeurd, Straalbenen klasse 4 wat op 5 jarige leeftijd al zo was dus ten tijde van kopen had dit ook zichtbaar geweest bij RX keuring als ik die gedaan had. Echter aankoopprijs was zo laag dat keuren weinig zin had en dit wist ik ook. Maar 10 jaar later staat ie er nog wel steeds :)

Paard 2 (Amaro, de haflinger) als jaarling gekocht, had keuren ook weinig zin, maar op 2 jaar al zo kapot aan spat en een vergroeiing in het spronggewricht dat een pijnloos grasmaaier leven er zelfs niet in zat. Maar 14 maanden van mogen genieten.

Paard 3 (Un Ami) als 18 jarige gekocht (bijna 19) en wist dat hij op 15 jarige leeftijd nog rx was goedgekeurd. Na anderhalf jaar bleek dat hij in zijn rechtervoorvoet een hele vervelende hoefkraakbeen vergroeiing had die enkel operatief te verhelpen was en wegens de lage aankoopprijs en 20 jarige leeftijd besloten om dit niet meer te doen. Prijs en leeftijd was er ook niet meer naar om nog RX te keuren. Dus ook maar anderhalf jaar van mogen genieten.

Maar je kan dus wel snappen dat ik nu met een 4 jarige wel eens alle puntjes op de I wilde zetten vooraleer ik tot aankoop over ging. De prijs van deze zit ook wel in het 5 à 6 voud van alle andere. Tuurlijk kunnen ze allemaal de dag na de keuring een been breken of een peesklap oplopen maar dan weet je op de moment van kopen tenminste dat ie gezond was.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 26-09-18 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:43

Wat naar Fabster, hopelijk is het iets onschuldigs.

Claudia, o jee alweer!

Libera, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Superpony, oh die opmerkingen raak je wel aan gewend. Bliksem wordt ook altijd een hond genoemd en als ik naast Nick loop (of vroeger James) ook de standaard opmerking 'je moet er op zitten, niet er naast lopen'.
Mijn standaard antwoord 'hij is moe'. :P

Yontheke, mooi! Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Veel plezier.

Nick is ook niet gekeurd, want hij zou toch afgekeurd worden. Dat wisten we, was duidelijk vermeldt.
Ikzelf ben ook een krakende wagen, past mooi bij elkaar. :')

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:43

Op wat zou Nick dan afgekeurd worden Chasey?

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:46

Heel veel succes vandaag Fabster. Ik duim voor Barney.

Leuke nieuwe paarden! Ik heb wel gekeurd en er spijt van :+ Paard werd afgekeurd, niet durven kopen. En nu nog steeds geen paard. Terwijl dat paard (waar ik helemaal verliefd op was) een paar weken later door een andere DA werd goedgekeurd en verkocht is.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:51

Heb je zelf een vermoede wat ie heeft Fabster?
Hopelijk is het niet ernstig of iig te behandelen.

Dat Rocky daar staat is niet het grootste probleem. Hij blijft inderdaad gewoon braaf in de buurt.
Maar dat ie de draden dus sloopt met als risico dat de rest ook ontsnapt vind ik minder.

Melle ook als veulen gekocht dus niet gekeurd.
Puck ook veulen dus ook niet gekeurd en Rocky, tja 9 jaar, pssm1 test gedaan en verder eigenlijk niet heel druk gemaakt over de rest.
Mijn vorige paarden ook allemaal als jaarlingen gekocht en mijn eerste ooit gekocht van de manege waar ik reed. Die stopte toen wegens ziekte.
Bikkelhard beest.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 09:55

He bah Fabster. Ik ga ook voor Barney duimen. Succes.

Ik heb mijn vorige KWPNer gekeurd en alles op de foto laten zetten behalve de rug... na een jaar bleek dat ie zware KS had en als 4 jarige moeten laten gaan. Klinisch bleef hij 100% en dat zou volgens de DA niet mogelijk zijn. Toch wel helaas.
Paard daarvoor had de diepe buiger door. Was weer aan elkaar gegroeid en daar zag je niks van op de foto maar was klinisch super slecht. Daarna alleen nog maar baby's gekocht en daarvan alleen de Shire laten keuren maar een keuring voor een jaarling stelt niks voor. Was meer voor de verzekering. KWPNer heeft chips in beide achterbenen maar is klinisch 100%. Advies bij hem is pas te opereren als hij gaat kreupelen. En zijn knieën zijn niet mooi glad dus springen wordt afgeraden. Nu is het een dressuurpaard op en top en meneer denkt niet eens aan springen. Komt goed uit :) Hem heb ik als 4 jarige op de foto gezet. Ik wil graag weten waar ik op ga zitten tegenwoordig. Zijn rug is helemaal goed godzijdank.

Snap dat het rot is Claudia. Bij mijn uitbreker heeft een extra draadje geholpen icm goed stroom.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:02

Yontheke, Zijn achterhand, die is extreem steil. Waardoor hij slappe kniebanden heeft.
Die achterhand moet dan ook wel een beetje getraind blijven, anders krijgt hij er last van. Dan gaan die knieën een eigen leven leiden. Maar zolang ik regelmatig balkjes draaf en kleine sprongetjes tussendoor gaat het eigenlijk heel goed! En vooral kilometers maken over het harde, dat doen we geregeld :)

Zal zo ff snel bijlezen, de hoefsmid belde, die is er zo. Snel die paarden uit de paddock halen. _O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:05

Pssm heb ik moeten opzoeken. Is ie niet op getest, maar aan de symptomen te zien, denk ik niet dat dat t is. Maar een bloedtestje moet ik er mss maar even bij doen. Kan geen kwaad.

Die opmerkingen ‘je moet er op gaan zitten’ ken ik ook ja. Ik zeg altijd: ‘klim er maar op meneer’ (het zijn op een 1 of andere manier altijd mannen, die dat moeten zeggen) óf: ‘ik kan wel horen, dat u er verstand van heeft’. Ligt een beetje aan mijn bui, wat ik zeg :D

Ik zou zondag meedoen aan de paarden3daagse in Huijbergen. Maar Caj is ook kreupel :roll: (soms word ik zo moe van die beesten). Die heeft haar ‘enkelbanden’ weer eens verdraaid. Van het voorjaar al 5 maanden stilgestaan, toen had ze het linksachter, nu rechtsachter. Ziet er nu trouwens minder slecht uit, dus dat komt wel weer goed. Maar geen rit dus. Had nog een manehe gebeld, daar in de buurt, of ze paarden verhuren. Maar dat deden ze niet. Dus voor mij gaat t feest niet door, jammer genoeg....
Laatst bijgewerkt door Fabster op 26-09-18 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:05

Ik heb nu sterker lint gehaald en koord voor in het midden.
Ga op het koord dan ook stroom zetten, heb nu op de middelste geen stroom maar volgens mij gaat hij onder de onderste lint door :wow:
En dan er tussen doe ik nog een keer van dat dunne oranje draad als extra.
Hopelijk helpt het.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:07

Wat voor een ras is Barney?
Pssm komt bij bepaalde rassen niet veel voor. Wel bij quarters en tinkers. Maar ook hij andere rassen hoor.

Edit: je vorige bericht nog eens gelezen maar ik zou toch pssm1 niet uitsluiten hoor.
Daar gaan ze ook zo van lopen dat ze spierbevangen lijken. Eigenlijk zijn ze dat dan ook.