Stal in tweeen splitsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 16:08

Wij hebben een dubbele stal van 3x6 die we willen splitsen om er 2 stallen van te maken. Het moet op een simpele manier en ook weer makkelijk te verwijderen zijn.

Kan dit bijvoorbeeld met een dikke metalen buis? En zo ja, hoe bevestig je dat dan? Het zijn houten stallen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:12

Ik zou geen buis nemen. Als ze rollen kunnen ze vast komen te zitten. Ik zou als je de mogelijkheid hebt gewoon een tussenschot van een stal van marktplaats opzoeken

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:21

Ik zou er inderdaad voor zorgen dat ze nergens klem onder kunnen komen te zitten of met hun benen tussen kunnen komen.
Ik heb wel eens gezien dat iemand aan beide kanten U-profielen had en daar dan houten planken in liet zakken (stapelen zeg maar).

Wij hebben straks hetzelfde. In de winter willen we twee stallen, in de zomer wil ik er één grote inloopstal van maken. Omdat wij maar één keer per jaar hoeven te monteren en demonteren kiezen wij gewoon voor een normale zijwand die we er dan gewoon uithalen.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 19:53

belle_boef schreef:
Ik zou geen buis nemen. Als ze rollen kunnen ze vast komen te zitten. Ik zou als je de mogelijkheid hebt gewoon een tussenschot van een stal van marktplaats opzoeken


De buis zou op 1 meter hoogte komen, dan kunnen ze toch niet klem komen?

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:59

Dan kunnen ze er onderdoor rollen of er onder komen te liggen.
Dat is niet zo goed voor hun rug als ze dan opstaan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:13

Wij hebben flexibele indeling met halve wanden.

Zie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Rozekoek18
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-09-18

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:49

Ik zou geen buis nemen. Ik zou sowieso juist heel erg blij zijn met zo’n grote gezamenlijke stal en deze nooit in tweeen delen!

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:44

@joyce: technisch gesproken kunnen ze hier hun tanden in zetten en het geheel uit de ogen tillen.

De goedkoopste oplossing is 2 houten balken en hiertussen een stuk rubber of vloerbedekking vast maken. Het geheel hang je op met stevige musceton- en oog-konstruktie; makkelijk te bevestiging en deels of geheel te verwijderen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:24

Dubbeldun, om die angst heb ik er een touwtje omheen geknoopt.

Maar de schotten krijg je er in de praktijk alleen niet uitgetild. Je moet ze precies tegelijk recht optillen om ze er uit te tillen en zijn erg zwaar. Ik was meer bang voor schuren en met de billen omhoog drukken.

Ik had liever gehad dat er een sluiting op zat zoals bij een trailerstang. Maar met touwtje was het meteen ook opgelost.

De constructie met balken ophangen met ketting en Musketons had ik vroeger in de schuilstal. Met brave paarden die bevriend zijn ging dat prima.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:28

Metalen frames halverwege de lange wanden. Stelletje planken van 3 meter lang die je in die frames kunt schuiven. Zo hoef je alleen maar de planken weer weg te halen om er een 3 x 6 stal van te maken.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:51

Ik volg even mee, heb straks dezelfde situatie, waarbij de enige momenten dat ik ze zou willen kunnen splitsen oud en nieuw, uitslapen van roesje tandarts en evt boxrust na een ongeluk oid zijn.
Stal is 4x5, dus dan zou ik een flinke stapel goede planken van 4 meter moeten kunnen opslaan, best een duur geintje en niet handig qua ruimte voor die enkele keer...

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:01

Wildgrounds schreef:
Wij hebben een dubbele stal van 3x6 die we willen splitsen om er 2 stallen van te maken. Het moet op een simpele manier en ook weer makkelijk te verwijderen zijn.

Kan dit bijvoorbeeld met een dikke metalen buis? En zo ja, hoe bevestig je dat dan? Het zijn houten stallen.


Wij hebben op stal in een aantal boxen een wegdraaibare tussenwand. Zodra de stallen gebruikt moeten worden als kraamstal draaien we de tussenwand tegen de achterwand en dan heb je een 3x6

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:08

Delphi schreef:
Ik heb wel eens gezien dat iemand aan beide kanten U-profielen had en daar dan houten planken in liet zakken (stapelen zeg maar).


Dit heb ik hier ook, maar was al bij aanvang zo voorzien (om kraambox te hebben) dus de U-profielen zijn ingewerkt in de muur, ik weet niet of uitstekende U-profielen geen risico geven op verwondingen als de tussenwand weg is?

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:09

hwn schreef:
Delphi schreef:
Ik heb wel eens gezien dat iemand aan beide kanten U-profielen had en daar dan houten planken in liet zakken (stapelen zeg maar).


Dit heb ik hier ook, maar was al bij aanvang zo voorzien (om kraambox te hebben) dus de U-profielen zijn ingewerkt in de muur, ik weet niet of uitstekende U-profielen geen risico geven op verwondingen als de tussenwand weg is?

Dit is dus ook het systeem wat ik bedoel. Ik heb het gezien met uitstekende profielen en als je paarden niet al te lomp zijn werkt 't prima.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 00:33

Kan natuurlijk ook met twee balkjes die op de muur gemonteerd zitten met de juiste tussenafstand. Dat is minder scherp dan een u profiel.

Je hebt ook blokhutprofielpalen

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 01:02

Je zou er een wandje tussen kunnen plaatsen zoals een gewone stalwand en dan op een rails of wielen zetten die je dan vanaf de voorkant van de stallen eruit kunt schuiven.

Je hebt dus de wand van 6m en op 3m maak je daar een gluif in waar je haaks een wand inschuift op een rails of wielen. Zorg dat hij achterin ook in een gluif valt zodat de wand niet naar links of rechts kan verplaatsen bij wat druk door bv een rol.

Trek de wand vanaf de voorkant naar je toe en je hebt weer een stal van 6 meter

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 01:13

RoyceMack schreef:
Je zou er een wandje tussen kunnen plaatsen zoals een gewone stalwand en dan op een rails of wielen zetten die je dan vanaf de voorkant van de stallen eruit kunt schuiven.

Je hebt dus de wand van 6m en op 3m maak je daar een gluif in waar je haaks een wand inschuift op een rails of wielen. Zorg dat hij achterin ook in een gluif valt zodat de wand niet naar links of rechts kan verplaatsen bij wat druk door bv een rol.

Trek de wand vanaf de voorkant naar je toe en je hebt weer een stal van 6 meter

En als je dan met een ziek paard, of bij rotweer, in allerijl die stal wil splitsen? Dan haal je dat gevaarte te voorschijn en heb je ook tijd en zin om in het midden het strooisel weg te bikken zodat de boel weer gesplitst kan? Lijkt me nogal omslachtig.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:33

Rozekoek18 schreef:
Ik zou geen buis nemen. Ik zou sowieso juist heel erg blij zijn met zo’n grote gezamenlijke stal en deze nooit in tweeen delen!


Nou ik heb er dus een tussenwand tussen gezet met schuifdeur. Het eerste jaar heb ik die open gelaten en hadden ze ook uitloop van 12 x 12 meter paddock. Gevolg: een hele dikke haflinger en een hele magere andere pony, ondanks hooi op 3 plekken. Nu staan ze s-nachts gewoon apart - ieder eigen stal en eigen deel van het paddock - gescheiden door een draadje en zijn ze beiden weer netjes op gewicht.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:35


Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:55

Koper schreef:
RoyceMack schreef:
Je zou er een wandje tussen kunnen plaatsen zoals een gewone stalwand en dan op een rails of wielen zetten die je dan vanaf de voorkant van de stallen eruit kunt schuiven.

Je hebt dus de wand van 6m en op 3m maak je daar een gluif in waar je haaks een wand inschuift op een rails of wielen. Zorg dat hij achterin ook in een gluif valt zodat de wand niet naar links of rechts kan verplaatsen bij wat druk door bv een rol.

Trek de wand vanaf de voorkant naar je toe en je hebt weer een stal van 6 meter

En als je dan met een ziek paard, of bij rotweer, in allerijl die stal wil splitsen? Dan haal je dat gevaarte te voorschijn en heb je ook tijd en zin om in het midden het strooisel weg te bikken zodat de boel weer gesplitst kan? Lijkt me nogal omslachtig.


Zowiezo mest ik elke dag de stal en staat paard op stro. Dus bikken... Nee. Paard heeft altijd een droge stal en staat zelden op stal. Er zijn hele pensionstallen die hun stallen zo hebben gefabriceerd zodat ze machinaal kunnen mesten met een wagentje.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:22

optie 1; een paddockhek
optie 2; 2 of 3 balkdragers met stevige balken (bijv 20x7) zodat je ook een soort hek maakt. Kan vrij snel verwijderd worden.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:12

Ik haal even een ouder topic naar boven in hoop dat er afgelopen jaren meer ideeën zijn gekomen :j

Hier ook een inloopstal, ideaal alleen is het met voeren een probleem. Twee haflingers waarbij de oudste een stuk langzamer eet. De stal moet tijdens voerbeurten even gesplitst worden zodat het oudje de tijd heeft om rustig te eten.

Al geprobeerd: balk alleen is deze uiteindelijk gebroken. Ijzeren paal, staat door gewicht haf helemaal krom.
De jongste (11) word erg ongeduldig als ze haar hooi op eet en wil door naar het hooi van de andere haf.

Het moet dus een constructie zijn wat makkelijk te plaatsen is daar het alleen voor voerbeurten is.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:25

Voor alleen tijdens bakje eten is een draadje misschien wel voldoende?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:38

Nou zelfs de ijzeren balk is niet voldoende met daarboven een longeertouw. Staat steeds ertussen dus ook gevaarlijk.
Iets van eigenwijze had die noooooit te eten krijgt :D

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Stal in tweeen splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:45

stroomdraadje ?