Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:18

Selka, hebben jullie een Duitse Dog? Ik vind dat zulke machtig mooie honden. Vroeger bij mijn ouders ook een paar gehad, maar we vonden ze erg moeilijk in de opvoeding en ze waren zo gevoelig voor een maagtorsie. Beide honden vrij jong overleden...
Hier zou ik graag een hond willen hebben. als waakhond, maar vooral voor ratten en muizen. Maar we zijn allebei vier dagen per week van huis en ik ben bang dat ze mijn krielkipjes niet met rust kunnen laten...

Afgelopen weken even in meeleesmodus. Beetje druk met werk enzo.

Gisteren is de nieuwe hulpindehuishouding begonnen. Die komt als het goed gaat voortaan elke week een dagdeel. Kost wel wat , maar die tijd die ik nu overhou voor klusjes of gewoon rust gaat het vast waard zijn. Huis is nu dus als schoon en netjes en het weekend moest nog beginnen! :) Normaal ben ik groot deel van de zondag bezig met huis schoonmaken. Dat hoeft nu niet meer....heerlijk..

Verder ben ik druk met de shet. Ik heb me voorgenomen hem nu echt aan het werk te zetten, Vooral om zijn gewicht naar beneden te krijgen. Met het groene gras van de afgelopen weken is ie ondanks graasmasker naar mijn idee weer behoorlijk uitgedijd en hij was al niet zo slank. Maar na de enting drie weken geleden was ie paar dagen behoorlijk sloom en down. En paar dagen later kreupel. Gelijk van het gras afgehaald, ondanks dat hij niet de typische klachten had voor hoefbevangenheid, maar hij liep voor wel op eieren. Dus toen maar begonnen met twee keer per dag tien minuten stappen in de paddock. Vond ie stom, maar hij liep als een lammetje achter me aan. Pas na een week begon ie weer te etteren en te bijten, zoals normaal....;) Maar nog steeds heel gevoelig en stijf op de voorkant. Toch maar doorgezet met bewegen en nu lijkt hij het weer te doen, dus we houden het ritme erin; elke dag even aan de longe, flink veel stappen en wat rondjes draf. Hij is zo scheef als een banaan, maar nu vooral conditie opbouwen en afvallen. Hopelijk kan ie van de winter dan eens aan de dubbele longe ( daar snapt ie nu niets van) en dan wat meer op soepelheid trainen.

Mijn man is nu bezig met het aansluiten van een lamp in de nok van de schuur, zodat we verlichting in de paddock hebben. Dan heb ik daar geen excuus meer in..

Hoe houden jullie het onkruid uit de bak? met de groeispurt van de afgelopen weken is overal langs de rand gras opgekomen. Ik kon dat tot nu toe er wel uittrekken, maar nu is het niet meer te doen...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:46

Ik lees net alles weer bij, maar teveel om op alles te reageren.

Was donderdag met hondjes en shet wandelen in bos en merkte halverwege al dat ik niet zo lekker werd. Je moet terug, dus op stal direct gaan zitten en wat water, maar bleef beroerd. Naar huis, gaan liggen en niet meer opgestaan. 's avonds 39,6 gr koorts en echt honds beroerd.
Gister een ijsje en wat crackers gehad en vandaag een boterham.

Dat betekent dus ook niet rondrijden, advertenties nakijken etc. Hopelijk is nu niet net een droomhuis aan ons voorbij gegaan.

Iedereen een fijn weekend

Karin_deB

Berichten: 8245
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:49

Beterschap :(:)

Hier ook een niet fitte dochter, moest gisteren uit het niets spugen toen we in Blijdorp waren en daarna nog 3x en verhoging :(:)
Ook onrustige nacht met beide kids dus aardig brak :z

Eventjes naar stal geweest en Jewel gepoetst en Floor heeft even op Roos 'gereden' :)
Afbeelding

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:26

Oh hoe schattig zo ponyrijden!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:52

Leuke foto!

Hier ook al ziek. Marloes hele week al slecht in orde. Ik nu ook. Heb me moeten afmelden voor de ride and run vandaag. Had er zo naar uitgekeken!

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:55

Beterschap aan alle zieken!

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:44

Wat lief zeg! Buitenritje maken.
Het begint weer koud te worden zeg. Straks weer dekens op en dekens af.. vind dat altijd een vervelende periode. Wel niet wel niet misschien? Vanaf wanneer gooien jullie de dekens op?

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:46

Niet. Tenminste dat is mijn doel.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:54

mentjuh schreef:
Wat lief zeg! Buitenritje maken.
Het begint weer koud te worden zeg. Straks weer dekens op en dekens af.. vind dat altijd een vervelende periode. Wel niet wel niet misschien? Vanaf wanneer gooien jullie de dekens op?

Zodra het regent moet Diva een deken op, die is gewoon niet waterdicht.
Was vorige week goed te zien, Kim had de druppels mooi op de vacht en Diva er echt in. Die was ook veel sneller droog.

Gisteren de 100 grams liner er ook al bij moeten doen, regendeken alleen stond ze koel onder.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:57

Die van mij staan al onder een regendeken. Mijn mini kan heel slecht tegen regen en kou, direct stram, stijf en begint te hoesten. Ze staat ‘s nachts op stal onder haar recuptex, dat is nu ze nog niet geschoren is warm genoeg. Als ze geschoren is moet ik even kijken wat het wordt. De paarden staan ook onder regendekens, op stal niks op aangezien het nu nog warm genoeg is.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:58

Hier gaat er bij uitzondering een deken op, als het nodig is uiteraard. Aan de hand van de paarden kijken we of het nodig is of niet. Als ons oudje stijf begint te worden krijgt ze bijvoorbeeld een paar dagen een deken op maar die gaat zo snel mogelijk weer af.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:07

Beterschap aan de zieken! Volgens mij heerst het een beetje want je hoort het veel om je heen.

Hier heb ik gisteren de dekens opgedaan. Ze hebben beiden een Bucas Turnhout. Geloof dat deze dekens tot -10 graden en 16 graden op kunnen. Vind dit ook altijd een lastige periode qua dekens maar doordat deze deken veelzijdig is scheelt dat wel...

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:08

Lief Karin!

Dekens gaan er alleen bij nood op.

Gisteren heb ik me 3 slagen in de rondte gewerkt buiten. Toen t droog was, snel nog een muur geschilderd. Ook 4 composthopen uitgesleepd. Dt voelt altijd zo goed, als t er er lekker bijligt. De weides zijn bemest en de bulten weer weg.

Van rijden zal wel niets komen, maar bekappen moet hoog nodig gebeuren, dat kan droog binnen. En als t te doen is, ga ik in de bak spelen.

Eerst mijn huis maar eens opruimen.

Fijne zondag allemaal!

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:13

Ik heb vanochtend de regendeken opgegooid bij mijn warmbloed. Die had gisteren nog zo’n vliegendeken op maar vond dat wel fris natgeregend.. Nachtje zonder maar het is wel echt fris bij ons in stal.

De IJslander staat nog fijn zonder deken, en zelfs halfgeschoren hoeft hij niet een deken op met deze temperaturen en moet hem nog scheren..

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:28

Wat jammer dat je de Ride & Run nu moet missen, Chasey!

Voor wat betreft dekens: ik ben gezegend met prinsessenpony's. De één begint al te bibberen als ik het weerbericht voorlees en de ander is lastig op gewicht te houden. Zij staan dus al lang en breed met dekens op. := Eerst alleen 's nachts, nu ook overdag.

Zonet de haag gesnoeid en mijn zadelkamer opgeruimd. Alles wat ik niet meer gebruik op de foto gezet en dat ga ik zo te koop aanbieden. Wat verzamelt een mens toch een hoop spullen door de jaren heen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:32

Hier ook ziek. Al een week snipverkouden. Hoest me helemaal gek.

Ik heb er 1 staan die met regen en kou ern regendeken op heeft (enin de winter een dikke jas). Hetbtrekpaard zodra de grond echt koud wordt, vanwege zijn rotte knie. Maar de rest gewoon bloot.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:39

Hier blijven ze zonder deken. Aan rijden kom ik haast niet toe op het moment en verwacht dat dat straks als de dagen korter zijn nog minder wordt. Als ik toch een ritje wil maken dan maar niet draven en galopperen zodat ze niet gaat zweten.
Ze beginnen ook een beetje dik te worden naar mijn idee, dus laat ze dat vet maar even gebruiken om zich op te warmen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:08

Allemaal zieken in het topic, beterschap!
Ik ga hem als hij dikker in de vacht komt scheren, meestal deken op zodra ik zelf een jas aantrek

Geklus bijna klaar, alle muren zijn geverfd, sierstrips geplakt vloerverwarming erin alleen die *** tegelzetter is vertraagd. Manlief niet heel duidelijk geweest met afspraken maken aangezien ik moest werken en nu komt die vandaag niet terwijl het vanavond af zou zijn. het was zijn eigen voorstel om in het weekend te komen en nu is het dinsdag pas af omdat het toch langer duurde dan hij dacht dus ipv langer te blijven ging hij gisteren zelfs eerder naar huis en komt hij morgen pas. heel fijn aangezien ik maandag alles weer had willen inruimen en wij dus t/m woensdag nog op de slaapkamer moeten wonen en de honden op een kleine gang. Als het klaar is moet ik weer 3 dagen werken en mijn vrije dagen zit ik dus boven "opgesloten" en kan ik alleen met een ladder van het balkon af

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:37

-O- Nog geen last van ziektes hier haha.
Beetje snotterig maar dat is het dan ook.

Dekens nog niet op.
Ik heb voor Melle eigenlijk op moment alleen een 300grams winterdeken. Da's nu nog te warm.
Zijn 100 grams heeft hij gesloopt.
Voor Rocky heb ik nog helemaal geen deken en puck staat altijd bloot.
Melle heeft nog steeds een vliegendeken om omdat ik m niet af krijg _O-
Morgen maar eens proberen hem te vangen, ben vandaag tot 18u aan het werk.
Van de week maar de schuilstal af gaan maken, dan kunnen ze lekker droog staan wanneer ze willen.
Rond de hooibak is het al weer een lekkere blubberbende :(

Oh dat is ruk Lynn, met een ladder van je balkon af _O-
Klinkt wel grappig :o haha

Ik heb tot aankomende dinsdag 6 dagen achter elkaar gewerkt. Vanaf dinsdag 12u heb ik eindelijk lekker lang weekend tot die week daarop.
Of nouja weekend, moet nog veeel doen thuis.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:06

Lynn_Nikita schreef:
Allemaal zieken in het topic, beterschap!
Ik ga hem als hij dikker in de vacht komt scheren, meestal deken op zodra ik zelf een jas aantrek

Geklus bijna klaar, alle muren zijn geverfd, sierstrips geplakt vloerverwarming erin alleen die *** tegelzetter is vertraagd. Manlief niet heel duidelijk geweest met afspraken maken aangezien ik moest werken en nu komt die vandaag niet terwijl het vanavond af zou zijn. het was zijn eigen voorstel om in het weekend te komen en nu is het dinsdag pas af omdat het toch langer duurde dan hij dacht dus ipv langer te blijven ging hij gisteren zelfs eerder naar huis en komt hij morgen pas. heel fijn aangezien ik maandag alles weer had willen inruimen en wij dus t/m woensdag nog op de slaapkamer moeten wonen en de honden op een kleine gang. Als het klaar is moet ik weer 3 dagen werken en mijn vrije dagen zit ik dus boven "opgesloten" en kan ik alleen met een ladder van het balkon af


Met hond op nek om m uit te laten. Zie t helemaal voor me := . Maar dat is wel irritant, ja.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:31

Fabster schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Allemaal zieken in het topic, beterschap!
Ik ga hem als hij dikker in de vacht komt scheren, meestal deken op zodra ik zelf een jas aantrek

Geklus bijna klaar, alle muren zijn geverfd, sierstrips geplakt vloerverwarming erin alleen die *** tegelzetter is vertraagd. Manlief niet heel duidelijk geweest met afspraken maken aangezien ik moest werken en nu komt die vandaag niet terwijl het vanavond af zou zijn. het was zijn eigen voorstel om in het weekend te komen en nu is het dinsdag pas af omdat het toch langer duurde dan hij dacht dus ipv langer te blijven ging hij gisteren zelfs eerder naar huis en komt hij morgen pas. heel fijn aangezien ik maandag alles weer had willen inruimen en wij dus t/m woensdag nog op de slaapkamer moeten wonen en de honden op een kleine gang. Als het klaar is moet ik weer 3 dagen werken en mijn vrije dagen zit ik dus boven "opgesloten" en kan ik alleen met een ladder van het balkon af


Met hond op nek om m uit te laten. Zie t helemaal voor me := . Maar dat is wel irritant, ja.

_/-\o_
Hond weegt 33 kg. Gelukkig zit die beneden op de gang

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:24

Mijn merrie en de nieuwe merrie in ons groepje hebben sinds vrijdagavond hun regendeken op. Mijn ruin viste ik gisteren uit de wei met wat gevoelige rugspieren (binnen staan had ie blijkbaar niet aan gedacht :roll: ), dus eerst onder een powercooler gezet om op te drogen, daarna even mee naar de vereniging genomen om te rijden, beetje lang en laag stretchen en opwarmen, daarna z’n powercooler weer op en bij terugkomst een regendeken op. Hij stond er vanmorgen lekker bij en ik mocht ook z’n rug weer aaien zonder dat ie mee aankeek alsof ie vermoord werd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:48

Ow, heerst het? Ik ben nog steeds niet fit. Gister wat lichtjes gegeten en heb wel honger, maar ben ook beroerd. Als ik honger heb, wel misselijker dan als ik wat eet. Maar wat moet je eten he?!

Manlief heeft 2 dagen de paarden alleen gedaan. Zouden nu met hondjes lopen, want wilde naar buiten, maar voelde me na kleine inspanning toch te beroerd en slap. Echt niet handig. Moet morgen echt kunnen uitmesten. Donderdag en vrijdag dus niet kunnen doen en gister had mn man wel 10 kruiwagens. + de rest aanvegen en dingen doen. Uiteraard had hij die dagen wel hooi gevuld, maar mesten werd even niks.

Wij hebben de new forest en shet al 3 jaar geen dekens meer op. Vorig jaar de merrie van 25 deken af gelaten. Haar zoon van 19 was ex stalpaard en nog iets teveel moeite met overgang naar 24/7 buiten, dus deken op gehad. Wel vaak overdag aantal uren af enzo. Dit jaar krijgt hij ook niks meer op.

Ik vind zonder dekens zoveel makkelijker. Vacht doet gewoon zijn werk en ze zijn helemaal niet zo vies als je zou denken. Als we rijden en ze zweten, laten we ze gewoon goed op adem komen. Dat is het belangrijkste. Natte haren maken niks uit, kun je ze gewoon mee buiten zetten. Sowieso blijven ze 24/7 in beweging en kunnen ze zichzelf goed warmhouden met onbeperkt hooi en bewegen.

Ze liggen zelfs als het vriest en sneeuwt gewoon languit op de paddock. Heb vorig jaar echt een keer gekeken of ze niet vastgevroren zaten. En sneeuw blijkt extra leuk te zijn om in te rollen. Bij vers sneeuw houden ze gewoon niet op met rollen en gek doen.

Mn merrie van 25 wordt ook gewoon nog gereden.

Karin, leuke foto!!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:07

Chasey schreef:
Leuke foto!

Hier ook al ziek. Marloes hele week al slecht in orde. Ik nu ook. Heb me moeten afmelden voor de ride and run vandaag. Had er zo naar uitgekeken!


Zou jij ook meedoen in Bussloo?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:11

Mijn ruin krijgt het toch vaak voor elkaar om met een natte vacht op de track (gewoon aarde) te gaan rollen, of zich uitgebreid in het zand te paneren (en bij voorkeur met je hoofd in een mesthoop). Als hij dan nog nat is als ik wil rijden, krijg ik hem gewoon niet schoon genoeg om er een zadel op te durven gooien. Bij voorkeur houd ik hem zonder dekens, hij kan de temperaturen prima aan. Maar als ik hem wil rijden en weet dat het daarvoor gaat regenen en hij niet zal drogen voordat ik wil zadelen, gaat ie toch een deken op krijgen komend jaar.

Edit: ride & run op Bussloo? Leuke locatie :) Zouden de crosshindernissen er nog een beetje goed bijstaan?