Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 01:13

Hier is het hooi binnen en opgestapeld 17 grote balen, vd week komen de muizenvallen eronderAfbeelding

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


carika
Berichten: 1575
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 06:47

Lowara schreef:
Hier is het hooi binnen en opgestapeld 17 grote balen, vd week komen de muizenvallen eronder[ [url=m/HdjyWG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit. Waarom heb je ze op pallets staan? Ik doe dat alleen bij pakken zonder folie.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:06

joyce B schreef:
Ik 5 grote ronde balen van een stuk waar ik normaal gerust 11-14 balen vanaf haal. Helaas verwacht ik dat ze iets minder smakelijk zullen zijn want ze hebben 6 dagen gelegen met de eerste dagen (donderdagmiddag gemaaid, vrijdag/zondag af en toe wat druppen water er op en maandag/dinsdag/woensdag droog weer en rond 16:00 geperst. Ben benieuwd hoe het straks uit het plastic komt.

Ik had eerste snee 14, ook niet veel, maar samen met de 9 die ik over heb van vorig jaar heb ik nu voor de hele winter voordroog en dan 4 reserve voor volgend najaar om mee te beginnen als ik pas 2e snee voordroog maak.

Voor de zomer 2e snee hooi op zolder en ik koop nog wat gerstestro bij om te voeren.

Ik kom nu het jaar wel rond verwacht ik, maar die 5 van nu zijn wel het meest trieste aantal ronde balen van dat stuk in 12 jaar...

We hebben ze met kar en oprijplaten zelf maar van het land gehaald (dankzij de tip op bokt) en daarmee voorkomen dat ze erg duur zouden worden omdat het loonbedrijf de reistijd (half uur enkele reis) meeneemt in het uurtarief voor de shovel met balenklem... Bij grote hoeveelheden komt dat al op een 5,- per baal, maar nu zou het eerder op 15,- per baal uitkomen met wat pech.

Heb een 20/25 meter diepe strook van 70 meter lang gras laten staan voor strookbegrazing en nog een blok van 40-60 wat aan het bijgroeien is en het grote stuk is nu weer mooi kort. Als het droog blijft kunnen ze daar van de winter eventueel ook nog wel een tijdje van eten. Er is niet strak langs de randen gemaaid dus er staat nog genoeg.



enjoymyhorse schreef:
Wij hebben 4 ronde grote balen binnen.
Anders 13/ 15 stuks.
Maar zijn er toch weer 4 en zo gaan we niet te lang de winter in.


En dan nog durven mensen te beweren dat er niet minder hooi is.
Wij hebben onze 2e snede, soms zelfs 3e altijd voor de verkoop. Onze vaste opkoper zal nu toch elders hooi moeten zien te scoren.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:36

Ja. En dan heb ik het dit jaar nog een derde keer laten bemesten na de droogte. Anders was er niet meer gemaaid. Hadden ze het alleen nog op kunnen grazen. Normaal bemest ik in het voorjaar en meestal (niet altijd) weer na de eerste snee.

Of eerste snee onbemest als het land nog te nat was en dan pas na de eerste snee bemesten.

Of de echte droge hooi oogst minder is weet ik niet zeker want denk dat er dit jaar vaker hooi ipv voordroog is gemaakt. Alleen het totaal van de ruwvoeropbrengst zal veel lager liggen. Boer naast mij heeft dit jaar maar 3 snedes van zijn land gehaald terwijl hij normaal wel 4 of 5 snedes heeft. Die bemest elke snede weer. Bij hem groeide het gras ook niet goed van de zomer.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:05

In verband met de geplande opname van mijn man in een revalidatiecentrum, hebben wij de eerste snee al vroeg gemaaid."Om het maar achter de rug te hebben". Vanwege het mooie weer en nog steeds geen opname nog eens gemaaid. Dus een 2e snee gescoord. Toen werd het langdurig droog en hebben we ook al wat van de wintervoorraad moeten aanspreken. Maar zoals iedereen weet kwam er weer regen en bruiste het gras weer de grond uit. Intussen is mijn man opgenomen, maar met hulp van (schoon)zoon toch nog weer gemaaid en nog weer 29 midibalen erbij. Deze hebben we over. We willen ze wel verkopen. 3e snee, geen regen in gehad, nauwelijks onkruid en 1x bemest met rundermest. Voor vragen hierover graag een pb.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:19

suffie schreef:
Ik vind het schandalig wat Venhorst doet. Wij zijn jaren vaste klant geweest met ons melkveebedrijf, altijd hooi en stro afgenomen, maar met dezelfde naam als particulier hoor je er bij hun niet meer bij.
Wij wonen in dezelfde regio, dus geen voorrijkosten, maar er zijn regio's waar je nog €50 extra betaald voor het bezorgen. Vraag me af of ze de grote stallen nog wel leveren en wat die nu betalen? De kwaliteit van hun hooi was het afgelopen jaar/herfst 2017 in ieder geval bar slecht.

en toch he, Ik betaal liever meer voor goed hooi waarvan ik weet mijn paarden alles op eten dan dat ik minder betaal en er veel hooi richting mesthoop gaat omdat ze er onwijz mee knoeien of als het weer eens beschimmeld is (vaak het geval bij De baaltjes voordroog).
Dan ben je uiteindelijk ook duur uit en heb je een hoop ergenis.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:41

Met Popstra eens, maar ik heb nu evengoed mooi hooi uit de Eifel en wel even wat goedkoper als Venhorst.
Die prijzen zijn niet normaal :n


meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:08

Klopt goedkoop is vaak uiteindelijk niet zo goedkoop.
Ik ben dan ook heel blij met mijn 2 vaste adressen voor het hooi. In de kleine baaltjes heb ik eigenlijk nooit rare dingen, 1x een egeltje meegeperst, verder nooit niets, dit al jaren lang. Het adres voor de foliebalen heb ik ook geen rare dingen, geen afval-onkruid-stokken of plekken met schimmel. Paarden eten van allebei het hooi erg graag.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:18

Onze hooimeneer die gewoon altijd zo normaal mogelijk prijzen hanteert die heeft gewoon goeie service waar bij slecht hooi gewoon terug mag/vervangen word (en dat komt trouwens echt zelden voor)

Twee jaar terug eens een aantal balen die echt niet gegeten werden
En een ander moment een paar balen die gewoon niet goed waren
En dat word gewoon vlot en zonder gezeik afgehandeld
Daar hoef je echt geen idiote prijzen voor te hanteren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:28

als je balen voordroog al open hebt is dat een beetje gedoe he om terug te brengen of te bewaren!?
En stallen uit mesten waar veel hooi geknoeid is is ook tijdrovend en een ergenis.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:44

Hier geen moeite
Wij Bellen
Hij regelt het

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:11

Popstra schreef:
als je balen voordroog al open hebt is dat een beetje gedoe he om terug te brengen of te bewaren!?
En stallen uit mesten waar veel hooi geknoeid is is ook tijdrovend en een ergenis.


Ik rol ze dan helemaal uit op zolder. Dan blijft het goed.
En tegen hooi knoeien kun je een slowfeeder net gebruiken.

Julius <3

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:16

carika schreef:
Lowara schreef:
Hier is het hooi binnen en opgestapeld 17 grote balen, vd week komen de muizenvallen eronder[ [url=m/HdjyWG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit. Waarom heb je ze op pallets staan? Ik doe dat alleen bij pakken zonder folie.


Altijd op pallets of dichte ondergrond zetten, anders komt er geheid water in. Zelfs door het plastic heen

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:19

Olikea schreef:
Popstra schreef:
als je balen voordroog al open hebt is dat een beetje gedoe he om terug te brengen of te bewaren!?
En stallen uit mesten waar veel hooi geknoeid is is ook tijdrovend en een ergenis.


Ik rol ze dan helemaal uit op zolder. Dan blijft het goed.
En tegen hooi knoeien kun je een slowfeeder net gebruiken.

Dus jij sleept een zware baal BESCHIMMELDE kuil helemaal naar zolder Om hem vervolgens daar uit te spreiden :') :')

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 01:27

Je moet ook wel een beetje een fijne hooiboer hebben en een goede verstandshouding. Eind 2017 ging mn man hooi halen en zei dat er de laatste keer wat slechte balen tussen zaten. We hadden niks mee teruggenomen of laten zien. Op de mestbak gegooid, wat dus ook geld kost als die sneller vol is.

Hij gaf gewoon 5 extra baaltjes en dat was meer dan wij hadden weggegooid. Nu had ik een tijdje terug iets in hooi gevonden, maar zei tegen mn man, zeg maar niks vanwege de hooicrisis. Toch ter sprake gekomen en kreeg 2 extra baaltjes.

Maar wij halen echt zelf, bekijken dus elke baal en hebben nooit verpakt. Dan zie je uiterlijk een beetje wat je koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:01

Popstra schreef:
Olikea schreef:

Ik rol ze dan helemaal uit op zolder. Dan blijft het goed.
En tegen hooi knoeien kun je een slowfeeder net gebruiken.

Dus jij sleept een zware baal BESCHIMMELDE kuil helemaal naar zolder Om hem vervolgens daar uit te spreiden :') :')


Zou ze ook kunnen bedoelen dat ze dat doet vóórdat het beschimmeld is? Ze schrijft niet voor niets ‘dan blijft het goed’, lijkt mij.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:43

[quote="Popstra]
Dus jij sleept een zware baal BESCHIMMELDE kuil helemaal naar zolder Om hem vervolgens daar uit te spreiden :') :')[/quote]

Niet goed gelezen. Ook dacht een gewone aangebroken rol

Julius <3

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:27

Maar al is het nog niet beschimmeld, hoe krijg je zo'n zware baal de zolder op?
Paar jaar terug eens een baal gehad dat warm werd, die hebben we dan op stal uit elkaar gegooid, maar dan schrik je pas hoeveel hooi er in een baal zit. Veel heel veel. :)

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:09

Ja.. zit dan ook te kijken zo van : "Waar laat ik dat!"

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:27

Toen wij nog in pension stonden en de stal steeds slechter en viezer kuil aanbood en er hele gestoorde regels op nahield qua eigen hooi bijvoeren, heb ik in nood ook de vieze kuil uit elkaar getrokken en in hooinetten gespoeld en onder een afdakje laten drogen. Scheelde toch net iets op de darmen.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:27

Ja ik heb mazzel. Dat steekt mijn stalhouder met de trekker zo de zolder op.

Julius <3

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:10

carika schreef:
Lowara schreef:
Hier is het hooi binnen en opgestapeld 17 grote balen, vd week komen de muizenvallen eronder[ [url=m/HdjyWG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit. Waarom heb je ze op pallets staan? Ik doe dat alleen bij pakken zonder folie.

We staan hier op kleigrond, plus de plek loopt soms iets onder water

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:23

Altijd op pallets of dichte ondergrond zetten, anders komt er geheid water in. Zelfs door het plastic heen[/quote]

Wij hebben er honderden op de grond staan en er komt bij ons alleen water in, als de baal stuk is door schade of een muisje ofzo.
Even met degene overleggen die er plastic omdraait ,misschien een paar rondjes extra?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:59

Hier staan ze ook gewoon op de grond en idd ook nooit last van :n
Ooit op pallets gehad en gelijk last van ratten die dat een prachtige plek vonden om onder te gaan wonen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:40

We laten ze nu op de grond zetten. Niet meer op pallets

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, boemel, Googlebot, IASCrawler en 77 bezoekers