Koelen, creatieve ideeën ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 22:58

Zo, ik heb 2 paarden in de lappenmand -O- .

Beide moeten ze 2x daags min. 20 (per keer) hun "probleemzone" gekoeld hebben. Bij 1 paardje is dat vooraan de aanhechting van de pees, net onder de achterkant van de voorknie. Bij het andere paard gaat het om de hoeven/voeten.
Nu wil ik dat met alle liefde doen maar pfieuw, dit is best lang sproeien met de tuinslang :roll:

Vandaag heb ik al geprobeerd om zo'n koelpack rond het voorbeen te bandageren maar omdat het net om die plek aan de voorknie gaat, zakte mijn mooi bedachte creatie steeds af, het koelde net niet dát stukje.

Hebben jullie suggesties hoe ik dit klusje de volgende 14 dagen op een praktische manier kan klaren?

Oja, ik kan maar 1 paard tegelijk in mijn wasplaats zetten.

Alvast dank!

Don't take anything for granted


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 05:47


Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 05:51

Anne_GTI schreef:
Hoeven/voeten gewoon op een ontsmettingsmat zetten. Koelen pees creatief met tuinslang en gardenakoppelingen. Met een T stuk maak je een rondje van een stukje slang wat om het been past. Met een fijn boortje maak je gaatjes in de slang zodat de straaltjes naar binnen spuiten. Je parkeert paard op poetsplaats met een singel om. Met een touwtje leidt je de slang via de singel naar beneden op de juiste hoogte. Je zet de kraan aan en een wekker en koelen maar.


Een ontsmettingsmat ken ik niet?
Tja, ik zou idd kunnen proberen de tuinslang op een of andere manier aan hem vast te knopen. Of hij dat gaat appreciëren?

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 05:55

eilleen333 schreef:
Hoeven koelen: ijsklontjes in een opvoel-handschoen en die om de voeten knopen :)


Heb jij deze zelf al geprobeerd? Dat lijkt me in praktijk best moeilijk. Blijft dat zitten? En wat met de kootholte want die zal je toch moeten beschermen opdat de huid niet verbrandt wanneer je er ijsblokjes op bindt?

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 06:06

dieseltje09 schreef:
Hoeven koelen de brave manier...


[ [url=m/aq4deS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Helaas weet ik dat dit niet voor ieder paard is weg gelegd.

Hoeven koelen de iets minder brave manier, koop voor pakweg 14€ aqua springschoenen, worden verkocht voor paarden met droge hoeven.

https://www.horsetopshop.com/Waldhausen ... ngschoenen

Laat ze helemaal nat worden en steek ze in de vriezer! Omdoen als je ze nodig hebt en trucje voor de volgende dag herhalen



Wat een brave fjord! Helaas vrees ik dat bij mijn dame de bakken en het water binnen de kortste keren de stal doorgezwierd worden.

Ma hey, die aquaschoenen, dat lijkt me wel een goed plan! Het brengt me trouwens op het idee dat ik ook springschoenen heb die mss wel eens water opzuigen? Dadelijk kijken want dan ga ik ook eens proberen die de diepvries in te leggen.
Enige wat ik dan weer lastig vind, wat ik hierboven ook al zei, hoe bescherm ik de kootholte tegen (vries)brandwonden?

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 06:12


Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 06:15

In ieder geval, erg bedankt al aan iedereen die gereageerd heeft! _/-\o_ +:)+

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 06:19

Cheminee schreef:
Icevibes voor de pees.
Heb je je handen vrij voor de gene met hoef problemen.


Ik gebruik de icevibes nu ook voor de training zonder koel elementen om de pezen goed op te warmen voordat ik opstap.


Slik ... die zijn prijzig! Ik heb er geen ervaring mee natuurlijk maar wanneer ik op de foto's verder ga, lijkt het mij ook dat die net niet reiken tot over de aanhechting? Of is jouw ervaring anders?

Don't take anything for granted


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 07:39


Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 07:41

Samo schreef:
Ik heb laatste een flextrainer vochtig gemaakt en deze in de vriezer gelegd.
Het was voor het voorbeen, heb ik de beschermer van het achterbeen gebruikt (groter).
Wel een doek ertussen tegen bevriezen!


Dat is slim! Ik heb soortgelijks, dat ga ik ook proberen!

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 07:43

Cheminee schreef:
Ja ze zijn duur, maar ik zweer erbij (op aanraden da trouwens)

Mijn ervaring is dat hij echt goed alle pezen koelt en de trillingen voel je zelfs bij de schouder!

De eerste keer dat ik hem om deed dacht ik, wat een flop. De pezen blijven warm.. maar door de trillingen blijft de doorbloeding beter en krijg je dus ook niet het te koud effect.

Daarna zonder trillers gedaan en toen was het hele onderbeen goed koud. ( om te testen)


En omdat ik ze nu preventief gebruik om de pezen op te warmen voor het rijden, gebruik ik ze dus niet alleen bij blessures en zijn ze hun geld dus dubbel en dwars waard


Ik heb ze op marktplaats gevonden voor 100 euro.


Klinkt wel positief!
100€ zou ik er ook aan besteden maar eerlijk, aan nieuwprijs moet ik toch eens goed nadenken ...

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 07:45

ellepel schreef:
Je hebt voor mensen van die coolpacks.
Kun je om de plek leggen en even met bandage er omheen vastzetten :j

Oh duhh, nog vroeg. :o
Lees net dat je dat al geprobeerd hebt.
eventueel een peesbeschermer er omheen doen,dan blijft het vaak wel beter zitten


Idd, dat heb ik geprobeerd, ook de peesbeschermer ...
Het is je vergeven hoor, het is nog vroeg op de ochtend ;) .

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 11:01

@ eilleen333: ik zal het eens proberen op die manier!

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 12:17

[quote="Yvon"]Ik deed een 3 in 1 beenbeschermer ( door het klitteband kun je die vrijwel op elke plek op het been vast maken) en stak daar de tuinslang in... moeten ze wel een beetje meewerken door braaf stil te blijven staan :D[/quote

Dat is dus wel een probleem! Meneer staat geen 5 seconden stil. Zelfs vastgebonden tussen 2 touwen steigert hij en danst hij nog de wasplaats rond. Het wordt echt een feestje hem kalm te houden deze periode. Ik vind hem een geweldig beest maar hij is oervervelend wanneer hij maar beperkt mag bewegen.

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 12:19

Ilse_123 schreef:
Ik heb een bandage vochtig gemaakt en in de vriezer gedaan. Dan doe je eerst een dun lapje eronder (anders is het wel erg koud) en dan wikkel je de bevroren bandage eromheen.


Ik heb wel van die pads om onder een (rek)bandage te doen dus dit kan ik ook eens uittesten. Dankje!

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 12:26

RianneH schreef:
Deze dingen zijn ook mooi: https://www.ruitershoponline.nl/Rider%2 ... enkoelers;
En kan je ook vast zelf goedkoper maken :)

Ik heb altijd geleerd dat zacht stromend water het beste is, die voert de warmte beter af dan koelpaks die uiteindelijk opwarmen.

Waarom moet je de hoef koelen? Moet ie nat zijn of echt de kroonraad gekoeld worden?

Als ie nat moet zijn en je paard staat nog op de weide/paddock, dan kan je er ook voor kiezen de plaats rond de waterbak goed nat te houden. Zo hebben wij de warme zomer de hoeven heel mooi gehouden.


1 van de 1e reacties die ik kreeg, beschreef dit systeem, althans dat denk ik. Inderdaad veel geld voor wat plastiek buisjes. Ik zal manlief eens lief aankijken of hij weet hoe zoiets ineen te knutselen valt. Het lijkt wel praktisch ja. 't Is ook wat anderen opperden met de tuinslang door een bandage te steken en zo te bevestigen.

De hoeven moeten gekoeld, niet nat. Ze heeft lichte pulsatie op beide voorvoeten :( .

Wel fijn hoor dat jullie zo mee denken! Ben ik blij mee!!

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 10:29

katrien214 schreef:
Voor dezelfde blessure aan het voorheen gebruikte ik Equomed Lumark icepacks. Deze waren eigenlijk voor het onderbeen, maar wekten ook perfect voor de knie.
Zie trouwens op internet dat er nu ook een speciaal model is voor de knie. En ook handig in jouw geval, voor de hoeven.


Ik zoek ze even op

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 10:32

Kirrr schreef:
Ik kon niet alle links openen, dus misschien werd het al gezegd.
Maar zo'n gedraaide tuinslang en daar gaatjes in prikken. Gebruiken wij vaak na de training. Kan zowel aan voor en achterbenen.
Je kan achteraf nog klei gebruiken ook.

Zal kijken of ik een foto kan vinden.


Edit: dit soort tuinslang bedoel ik [ [url=m/BQanT9.jpg]Afbeelding[/url] ]


En hoe gebruik je dat dan precies?
Allicht kom ik weer blond over maar wikkel je de spiraal dan rond het been?

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 22:31

Kirrr schreef:
[ [url=m/IxzKWC.png]Afbeelding[/url] ]

inderdaad, gewoon rond de benen wikkelen.


Bedankt voor de foto! Duidelijk nu !!

Don't take anything for granted


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emmaa_92, Fleuribelle, kojack en 33 bezoekers