Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:37

ijzers of niet? wat voor voeding en hoeveel. totaal plaatje?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:52

Op dit moment geen ijzers, krijgt ze wel weer om medische redenen.
Ze staan nu 24/7 buiten waarvan de helft van de tijd in de wei, andere helft op het zand met hooi.
Ze hebben sowieso 24/7 beschikking over hooi. Krijgen verder vrijwel niks bij. Hooguit wat lijnzaad als zandkuurtje of wat brok (een handje of 2) voor de sier. Is deze informatie relevant voor de bodembedekking?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:07

Shanna schreef:
Op dit moment geen ijzers, krijgt ze wel weer om medische redenen.
Ze staan nu 24/7 buiten waarvan de helft van de tijd in de wei, andere helft op het zand met hooi.
Ze hebben sowieso 24/7 beschikking over hooi. Krijgen verder vrijwel niks bij. Hooguit wat lijnzaad als zandkuurtje of wat brok (een handje of 2) voor de sier. Is deze informatie relevant voor de bodembedekking?



tja dat is maar net wat jezelf relevant vind, Ik vind het wel, stofgevoelig en slechte hoeven staat in de op!
In mijn ogen zegt het paard( dat het niet oke is met de hoe het nu is) los je dat op met een andere bodem in de stal? Ik denk van niet. ik denk dat je verder moet kijken en dat is eigenlijk het enigste wat ik wil zeggen.

Zo te horen ben je al een heel eind heel goed op weg, denk aan puzzelen, steeds weer wat stukjes die op z'n plek vallen.

voor mij is het paard het uitgangspunt, is er iets niet in orde moet ik verder naar het totaal plaatje kijken. huisvesting, voeding en kwaliteit daarvan( wat voor gras en de bemesting)wat voor hooi? soortgenoten en hoeveel beweging en wat voor soort beweging.
Wie en wat voor bekapping en wel of geen ijzers en wie er de ijzers ondermept ook daar zitten megaverschillen in. medicijn gebruik etc etc. wat is d'r mentale en fysieke gesteldheid.

Een hoefzweer kan soms heel lang sluimeren voordat het eruit komt, kan ook ontstaan binnen no time.
Vaak weet je dan niet. Maar wat ik wel veel zie is dat ook hoefzweer vaak te maken heeft met een weerstand probleem, maar ook dat is niet meetbaar.


En ik kom er keer op keer op uit, zeker bij de paarden die tobben met van alles en nog wat. hoe dichter bij de natuur. hoe beter de paarden het gaan doen.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:15

riegje schreef:
Shanna schreef:
Op dit moment geen ijzers, krijgt ze wel weer om medische redenen.
Ze staan nu 24/7 buiten waarvan de helft van de tijd in de wei, andere helft op het zand met hooi.
Ze hebben sowieso 24/7 beschikking over hooi. Krijgen verder vrijwel niks bij. Hooguit wat lijnzaad als zandkuurtje of wat brok (een handje of 2) voor de sier. Is deze informatie relevant voor de bodembedekking?



tja dat is maar net wat jezelf relevant vind, Ik vind het wel, stofgevoelig en slechte hoeven staat in de op!
In mijn ogen zegt het paard( dat het niet oke is met de hoe het nu is) los je dat op met een andere bodem in de stal? Ik denk van niet. ik denk dat je verder moet kijken en dat is eigenlijk het enigste wat ik wil zeggen.

Zo te horen ben je al een heel eind heel goed op weg, denk aan puzzelen, steeds weer wat stukjes die op z'n plek vallen.

voor mij is het paard het uitgangspunt, is er iets niet in orde moet ik verder naar het totaal plaatje kijken. huisvesting, voeding en kwaliteit daarvan( wat voor gras en de bemesting)wat voor hooi? soortgenoten en hoeveel beweging en wat voor soort beweging.
Wie en wat voor bekapping en wel of geen ijzers en wie er de ijzers ondermept ook daar zitten megaverschillen in. medicijn gebruik etc etc. wat is d'r mentale en fysieke gesteldheid.

Een hoefzweer kan soms heel lang sluimeren voordat het eruit komt, kan ook ontstaan binnen no time.
Vaak weet je dan niet. Maar wat ik wel veel zie is dat ook hoefzweer vaak te maken heeft met een weerstand probleem, maar ook dat is niet meetbaar.


En ik kom er keer op keer op uit, zeker bij de paarden die tobben met van alles en nog wat. hoe dichter bij de natuur. hoe beter de paarden het gaan doen.


Ze heeft een uitgebreid topic over het verloop van de hoef verder.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:06

riegje schreef:
Shanna schreef:
Op dit moment geen ijzers, krijgt ze wel weer om medische redenen.
Ze staan nu 24/7 buiten waarvan de helft van de tijd in de wei, andere helft op het zand met hooi.
Ze hebben sowieso 24/7 beschikking over hooi. Krijgen verder vrijwel niks bij. Hooguit wat lijnzaad als zandkuurtje of wat brok (een handje of 2) voor de sier. Is deze informatie relevant voor de bodembedekking?



tja dat is maar net wat jezelf relevant vind, Ik vind het wel, stofgevoelig en slechte hoeven staat in de op!
In mijn ogen zegt het paard( dat het niet oke is met de hoe het nu is) los je dat op met een andere bodem in de stal? Ik denk van niet. ik denk dat je verder moet kijken en dat is eigenlijk het enigste wat ik wil zeggen.

Zo te horen ben je al een heel eind heel goed op weg, denk aan puzzelen, steeds weer wat stukjes die op z'n plek vallen.

voor mij is het paard het uitgangspunt, is er iets niet in orde moet ik verder naar het totaal plaatje kijken. huisvesting, voeding en kwaliteit daarvan( wat voor gras en de bemesting)wat voor hooi? soortgenoten en hoeveel beweging en wat voor soort beweging.
Wie en wat voor bekapping en wel of geen ijzers en wie er de ijzers ondermept ook daar zitten megaverschillen in. medicijn gebruik etc etc. wat is d'r mentale en fysieke gesteldheid.

Een hoefzweer kan soms heel lang sluimeren voordat het eruit komt, kan ook ontstaan binnen no time.
Vaak weet je dan niet. Maar wat ik wel veel zie is dat ook hoefzweer vaak te maken heeft met een weerstand probleem, maar ook dat is niet meetbaar.


En ik kom er keer op keer op uit, zeker bij de paarden die tobben met van alles en nog wat. hoe dichter bij de natuur. hoe beter de paarden het gaan doen.


Ze heeft een uitgebreid topic over het verloop van de hoef verder.[/quote]

Dat verandert toch niets aan dat wat ik zeg, look at the bigger part. Ik wil iets of iemand aan het denken zetten, Meer niet. Is de ingeslagen weg de juiste?

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:20

Ik ben inderdaad heel erg van het zo natuurlijk mogelijk paarden houden. Ze staan ook in de winter zo’n 12 uur per dag buiten met onbeperkt hooi, in de stal is ook altijd onbeperkt hooi beschikbaar middels een slowfeeder. Ze is wel stofgevoelig, maar droog hooi kan ze gelukkig wel hebben. Zaagsel en stro dan weer niet.

Bij voorkeur heb ik er ook geen ijzers onder, maar omdat ze het om medische redenen nodig heeft krijgt ze het wel. Ze is dan ook nog steeds onder behandeling van de smid van de kliniek.


jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 01:48

Vind het altijd zo knap dat mensen weten wat goed zou zijn voor een paard zonder het gezien te hebben. Vertrouw op je veeartsen bij de kliniek en je smid hoor,

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:32


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:51

Inmiddels heb ik de turf in gebruik, en ik moet zeggen dat ik het een stuk minder ideaal vind dan gedacht/ gehoopt.
Ik vind de stal erg nat, en moet dus elke dag een volle kruiwagen aan mest en nattigheid eruit scheppen, waarna ik een vol pak Turf erbij moet strooien. Dat is ruim €12,50 per dag aan strooisel! :oo
Ik ga het nu mengen met vlas om te kijken of dat beter bevalt, maar zoals het er nu uitziet ga ik geen turf meer bijbestellen. Het is me echt veel te duur in gebruik.. :n

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:42

Jammer zeg, had gehoopt op positiever nieuws. Maar idd waar de natte plek is misschien mengen met vlas zou dan nog een optie zijn.
Hoeveel uur per dag op stal nu?

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:31

Nu ‘s nachts op stal, dus gemiddeld 12 uur (van 20 tot 8).
Ik had ook gehoopt op positiever nieuws, dat het qua kosten vergelijkbaar zou zijn aan vlas of hopelijk nog goedkoper, maar €12,50 per dag bijstrooien is me echt veeeel te duur. Als ik een geldboompje had gehad, oke, maar helaas hebben we die niet. :n
Op het lage stofgehalte na merk ik ook nog niks van de pluspunten, al denk ik wel dat de smid wel verbetering zal merken.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:20

Oke, dus idd minder stof, en het is zo nat dat het er idd uit moet bv een dikkere laag eventueel met vlas gemengd zou geen verbetering geven denk je?

tienus63

Berichten: 12000
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:34

Ik vind dat de dikke stropellets beduidend veel meer vocht opnemen dan vlas. Pellets zijn stofvrij.
Misschien is dat een optie om te proberen.
Equibedding is ook beter voor de hoefgezondheid dan vlas.
Wie weet als je die met turf mengt dat je dan een combinatie van de voordelen van beide producten hebt.
En ik denk dat je qua compostering helemaal gebeiteld zit, met mijn boerenverstand verwacht ik hele kleine mesthoop.

#trotsoponzeboeren

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:21

Hoeveel pakken heb je nu nog? Want als ik de foto's in het andere topic zie, ligt er nog steeds maar een flinterdun laagje op de rubber tegels. Dan is het verbruik vaak flink hoger dan met een dikke laag. Ik zou er eens 6-8 pakken ineens in storten en dan eens kijken wat er gebeurt. De natte plek maar krap wegscheppen, alleen het midden, en het dan weer dichtgooien met de rand er omheen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:01

Er ligt nu een laag van zo’n 20 cm in, best wel dik dus. Maar omdat ik er dagelijks 1 kruiwagen uit haal moet er ook 1 pak bij. Ik heb nu nog zo’n 12 pakken/ 12 dagen dus en mest al zuinig uit.

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:11

Misschien is Rapsodie gehakseld koolzaadstro iets voor jou om te proberen. Het stoft nagenoeg niet in vergelijking met de merkloze pakken koolzaadstro.

Fries Maike P. Ster Maiko 373 x Olof 315
Yinthe fan ‘t Boveneind Martzen 521 x Maiko 373
Minente KWPN, Elite Impresario x Jazz x Casanova

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:13


Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:17

Ik heb nu een half pak vlas door de turf gemengt, maakt de laag gelijk een stuk luchtiger! Ik ben benieuwd hoe dit zich houdt..

Afbeelding

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:45

Ik ook, hoop dat het de oplossing is.

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:42

Ik zit ook te denken over ander strooisel. Tot nu toe al jaren vlas en bevalt op zich redelijk goed. Alleen vind ik het de laatste tijd erg stoffig. En probleem is dat de paarden het opeten.
Ik meng het nieuwe vlas altijd goed met wat er nog in ligt en dan gaat het goed, maar het blijft wel uitkijken.

Mijn paardjes staan deze tijd van het jaar ongeveer van 20.00 tot 7.00 uur op stal. Als ze binnen komen plassen ze op een emmer (scheelt weer een heleboel nattigheid *D ).

Ik heb al wel een aantal dingen langs zien komen die me aanspreken, maar ik lees hierboven eigenlijk nergens over het opeten van het strooisel. (ik heb vreetzakken)
En ik las ook ergens dat bij een bepaald strooisel de muizen de zakken niet kapot vreten. Dat doen ze bij vlas dus wel.

Hoe zit het met het opeten door de paarden en het kapottrekken van de zakken bij :
Equibedding
Aubiose
Rapsodie
Hemparade

Te koop: Trekker True Talent zadel en een Pegaso zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:45

Ik heb gelukkig geen stal-vreters, ik heb ze dan wel allemaal op onbeperkt hooi in een net staan. Dus als ze willen eten gaan ze allemaal wel voor het hooi.
De turf is totaal niet aantrekkelijk om te eten, ook de muizen zitten er niet aan. Persoonlijk ben ik met equibedding wel bang dat ze een hap zouden nemen omdat het op bix lijkt, maar nog geen ervaring mee :+
Wat is aubiose? Dat is toch gewoon een merknaam voor hennepstrooisel? Net als hemparade?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:26

Vlas is idd zo gevaarlijk als ze het eten, de ergste verstoppingskoliek due veeartsen tegenkomen.

Shanna, heb nog is zitten denken over de natte plekken, als je paard redelijk op 1 plaats plast zou je misschien daar juist op de bodem vlas kunnen doen en de top laag turf doen. Of idd zoals nu wat gemengd.
Hoe gaat het nu?

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:52

Equibedding willen ze wel eens hapje proberen, omdat het echter gewoon stro is maakt dit niet heel veel uit.
Muizen zitten niet aan de zakken.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:02

Wij gebruiken sinds begin dit jaar de strokorrel van Equibedding, voor die tijd hadden we vlas. Dit bevalt ons heel erg goed, mooie bodem die goed vocht opneemt en absoluut geen stof bevat en zelfs ons vieze paard op stal houdt hiermee een droge, vrij nette bodem. De paarden nemen er soms ( de 1e paar keer) een hapje van maar dat is eigenlijk zelden. Muizen zijn er niet in geïnteresseerd. Omdat je het nat moet maken waarbij de grote korrels uit elkaar vallen ( blijft niet nat!) zou je bijv. wat azijn door het water kunnen doen, dan is de kans dat ze er van eten nog kleiner.

Daarbij is de Equibedding prettig geprijsd. https://www.facebook.com/equibedding/
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-11-18 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:02

Ik ben nog bezig met de juiste verhouding van het mengen te zoeken, laatst 2 dagen enkel poep eruit en de stal opgestrooit maar gisteren was hij zo nat dat ik toch echt maar weer al het natte heb verwijderd. Met een half pak vlas tussen de turf (ik gok zo'n 8 balen turf) bleef het dus niet droger, nu na het uitmesten dus weer gemengt met een iets hoger percentage vlas, hoewel ik wel wil dat de turf de overhand houdt. De vlas is vooral ter verdikking van de laag en hopelijk voor een betere vochtopname. Als dit niet werkt ga ik inderdaad de onderlaag vlas en de bovenlaag turf proberen..
Of misschien dan toch stro-korrels onder de turf?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Liesringo en 85 bezoekers