Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 15:49

Lekker Azmay. 10 minuten is altijd beter dan niet ;)
Jammer dat de frees niet overal de grond in wilde Chasey. Veel plezier met Nick.
Je blijft maaien met dit weer Karin. Komen de paarden nog steeds 1/10?
Wat een werk Mentjuh. Ik ga gewoon in Shire knippen als het mij te lang wordt. Gelukkig heeft het nu een stabiele lengte.
Stuur je even een PB Mer1980
SP mocht je toch gaan roesten dan willen wij wel een foto hoor! :D
Zal voor je duimen pb. Arme paarden die hooi moeten eten.
Luxe ClauH! Ach een te groot hoofd :(:) Ik vind het een knapperd. Ik houd van bruintjes.

Mijn zand is netjes gebracht maar nu twijfel ik of de paddock gister al wel af was. Ze waren vanmiddag om 14:00 pas klaar := Ik ben benieuwd wat ik vanavond aan zal treffen.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:22

Lekker kort Azmay! Heb ik bij Samson destijds ook gedaan, die had manen van een halve meter, hup de schaar erin...
Ik knip ze bij alle paarden, trekken doe ik niet meer. Paarden hebben er een hekel aan en als je het invlecht zie je het verschil toch niet.

Mooie paddock Selka, balen dat ze je zand waren vergeten!

Hier al een paar dagen regen, bah. Had afgelopen zondag wedstrijd met Jake, was buiten dus de modder zat tot mn knieen, en de bak was best glad hier en daar dus had wat moeite om de proef netjes te rijden. Jake was een beetje voorzichtig en wilde liever niet buigen... Toch nog eerste en een mooie borstel gewonnen :')

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:53

Trekken is ook zo achterhaald. Dat mensen dat überhaupt deden. Ga bij jezelf eens haren uitrekken. :n

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:57

superpony, een paar uur voor een ijzerinfuus vind ik best lang. Staat bij ons volgens mij een uurtje voor gepland.
Manen laat ik lekker zitten, worden niet extreem lang en zitten ook niet vreselijk in de knoop.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:04

belle_boef schreef:
Trekken is ook zo achterhaald. Dat mensen dat überhaupt deden. Ga bij jezelf eens haren uitrekken. :n

Ja ik knip al jaaaaren....anders heeft Jake gelemaal geen manen :=
Maar toch hoor ik hier om me heen van veel mensen dat ze de manen nog trekken hoor!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 18:13

Ik heb nooit manen getrokken vond dat als kleine penny al zielig :+

Gefeliciteerd met de eerste plek Libera!

Mijn paddock was inderdaad nog niet af haha. Vandaag is het zand gestort en nu is ie klaar. Twijfel of ik er nog rubber om moet spannen om het binnen te houden.

Afbeelding

Hoe houden jullie zand binnen de omheining?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:17

Mijn zand loopt verder door onder de omheining. Dus het zand houdingen binnen

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:43

@Selka, Of een houten latje?

Paarden komen definitief 14/10 over.
We gaan de eerste week van oktober nog even naar centerparcs haha.

Mn vlas is net geleverd, even hoog als de schuur. Wordt een feest om dat morgen uit te laden met mn zusje :')
Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 00:38

Ben na het infuus nog lekker met de paardjes gaan tutten en mesten, want het was zulk mooi weer. Eten klaargemaakt en toen ml thuis was, meteen naar het bos met de hondjes. Helaas weer verdwaald, dus in het donker nog steeds zoekende naar de auto. GPS en maps is leuk, maar moet je wel weten waar je je auto hebt neergezet. En we wisten dat we ongeveer ergens naar links moesten, maar er kwam geen links....
Dus 21 uur pas gegeten en daarna kwam zoonlief nog even vertellen over zijn eerste stage dag.

Palousa_boy, gaaf uitzicht hoor!!!

ClauH, zo zie je niet dat hij uit verhouding is en het hoort er een beetje bij soms. Jij huurt? Of is het gemeentegrond wat ze aan het onderhouden zijn naast je?

Selka, ja, ik roest al een beetje, hahaha Maar daar heb ik wat voor :p

Ik zou wel iets doen om zand tegen te houden, want waar onze paddock over gaat in straat, loopt het zand behoorlijk over de stenen heen. En zoals bij de bak vind ik het ook jammer dat er geen kering zit. Maar goed, is allemaal niet over nagedacht door de eigenaar denk ik.

Hilary, Ik had eerst afspraak om half 2 en om 2 uur het infuus. Dit keer dus weer ferinject. Voor die staat een uur en dan 15min spoelen. Was daar 2jr geleden wat beroerd van, maar mn waardes zijn zo laag en zover ik weet, werkt deze wat beter en sneller.
Heb daarna altijd Venofer gehad en daar laten ze je ongeveer 3 uurtjes voor zitten. En dan moet je ook nog 4 of 5 maanden lang.
Vandaag geen last gehad van Ferinject.

Vroeger trokken wij ook de manen en mocht maar hand breed zijn. Onze trainster zei toen wel; trek na het rijden als je paard iets warmer is, dan gaat het makkelijker en sneller.
Heb ooit de manen laten groeien en was bij die pony wel erg mooi, maar kreeg een bijrijdster en die heeft alles eraf gehaald.....

Bij mn 2 quarters is het eigenlijk geen mooie lengte, maar ik hou het gewoon bij en haal wel de dunne pieken eraf. Helaas is het nu dun door maanden al met vliegendekens op lopen, ggrrr Was net zo mooi dik bij mn 25jr merrie.

Bij mn NF en shet knoopt het ook echt niet snel als je het zo los laat hangen en dat scheelt wel. Bij mn jonge quarter was het binnen 1 dag een puinhoop.

Karin; Dat gaat jullie lukken! :) Lekker even weg en dan nog als kers op de taart, paardjes naar huis :) Oktober kan niet snel genoeg beginnen, denk ik.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:54

Wij hebben een plank lopen onderaan om het zand tegen te houden.

SP, we huren van de gemeente. Soms jammer, want het houdt wel tegen om veel te investeren. Soms fijn, omdat er ook onderhoud is dat voor rekening van de gemeente komt.

Mag ik vragen hoe het komt dat jouw waardes zo laag zijn?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:01

Manen laten we hier ook gewoon groeien.
Bij de warmbloeden hangt het volgens mij 1 kant op en verschilt het per paard hoe dik het is.
Bij de trekpaarden hangt het van nature 2 kanten op dus dat zal niet zo snel een hangnek worden.

Knopen en klitten proberen we er wel zo uit te halen maar soms is knippen de beste optie. Stuk dat er dan uit geknipt is groeit vanzelf wel weer gelijk met de rest :+

Bij bak of paddock zou ik idd ook wel de onderkant dichtzetten. Nadeel is dan wel weer dat je regelmatig het zand naar binnen moet trekken anders gaat het er vanzelf weer een keer overheen en krijg je kom-bochten

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 09:27

Zal eens kijken of ik genoeg planken over heb van het honden gedeelte.

SP heb je wel lekker bewogen haha. Voortaan maar de locatie van de auto vastzetten op maps :D

Karin, succes. Heb je wel weer genoeg gedaan voor de dag. Heerlijk nog een weekje weg en dan de paarden aan huis.

Blijkbaar moet mijn paddock nu 3 weken rusten en minimaal 4 keer zeiknat worden ivm verharden van de laag tussen puin en zand. Geloof dat het alleen vrijdag en zondag gaat regenen. Moet ik alsnog sproeiers aanschaffen. Welke vinden jullie fijn? Die op de palen bevestigd worden of zo een op een statief?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:06

Wij hebben op statief. Besteld online dat scheelde nogal met de welkoop. Die van ons kunnen tot 15 meter maar daar zit wel een pomp achter.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:53

Vaste sproeiers moet je eigenlijk elke winter aftappen anders heb je kans dat ze bevriezen. Bij die goedkope is dat niet zo'n ramp maar als je bijvoorbeeld van die sproeiers van rainbird hebt kan dat best duur gaan worden..

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:24

Ik heb ook vaste sproeiers (nog niet getest trouwens haha).
Inderdaad even onthouden om die voor vriezen af te sluiten en leeg te laten lopen.

Ik heb net een kast in de schuur opgeruimd en schoongemaakt die al in geen jaren gedaan was. Ik voel de spinnen nog over me heen lopen :')

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:26

Ik had er eerst 1 op statief maar die donderde regelmatig om.
Nu heb ik 2 van die kleintjes met pin die je zo de grond in drukt.Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:40


Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:47

Sproeiers voor de winter niet alleen leeg laten lopen, maar ook even doorblazen met de compressor. Anders heb je kans dat er nog water in de leiding zit en ze alsnog kapot vriezen (ervaringsdeskundige helaas).

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 12:20

Goede tips!

Bedankt voor de linkjes belle_boef :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:20

ClauH, wij huren nu ook en het houdt ons ook tegen om nog meer te doen. We hebben al veel gedaan en dat was vooral veel arbeid, maar ik wil niet hele hoge kosten maken ook. Daarbij beperkt door regels van eigenaren die niks met dieren hebben.

Selka, wil je altijd kunnen sproeien of alleen nu? Sproei je al iets anders in de buurt van je paddock?

Het zou inderdaad verstandig zijn om iets van een app te hebben, dat je een punt kan zetten bij je auto en die gewoon terug kan laten zoeken. Dit is namelijk niet de eerste keer. Op veel plekken kennen we het bos aardig en de hei kennen we goed, maar in dit bos verdwalen we elke keer weer.

Bij thuiskomst trouwens ook leuk, lag rond eettafel alles vol veertjes en lag er aan aangevroten musje.........Heb de hele avond niet meer tegen de katten gesproken :(

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 12:23

SP, altijd denk ik. Ik kan mij voorstellen dat het in de zomer anders best mul wordt. Verder sproei ik niks in de omgeving. De paddock ligt in een stuk land naast het huis terwijl ons "echte land" achter de woning ligt.

Ahw arme vogel en muis. Actieve katten heb je.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:59

Ik maak altijd een screenshot van mijn locatie in Maps. Dan kun je ergens in het bos Maps weer opstarten, het punt van de auto aantikken en dan daarheen navigeren.
Er bestaan ook apps die je tijdens het wandelen (of rijden) mee laat lopen, dan kun je je terug laten brengen naar je beginpunt. Weet zo even geen namen, trouwens.
Wij gebruiken Endomondo. Geen idee of ie kan terugbrengen, maar ik kan dan iig zien of ik in de goede richting loop.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:19

Ja, zoiets moeten wij ook maar gaan doen. Gister werd het ook heel snel flink donker toen we nog te ver van de auto waren.
Het ligt ook wel aan mij. Normaal zeggen we bijv; we gaan rechtuit, linksaf, nog een keer links en weer links en dan heb je een vierkant gelopen. Maar onderweg zie ik van alles wat ik mooi vind en kies dan een ''leuk'' paadje. Zoals gister was een geweldig leuk kronkelpad met heuveltjes etc. Maar toen waren we dus compleet uit de richting.

Pff, was serieus geinteresseerd in een woning, maar had het vermoeden van recht van overpad door een boer. Steeds naar gevraagd, maar wordt gewoon niet eerlijk op geantwoord. Nu wel achter gekomen en daarom staat het huis denk ik ook nog steeds te koop, maar beter dat het er eerlijk bij staat of dat voor dat soort dingen een andere oplossing komt.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:22

Overpad is niet zo erg, als ze de boel maar een beetje netjes houden :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:59

Wij hebben ook een pad met recht van overpad voor 2 boeren naast de wei lopen.Deze weg loopt helaas naar de plek waar onze stal staat en mag niet afgesloten worden.We hebben borden geplaatst met verboden toegang en eigen weg.Toch vinden mensen dat ze daar mogen lopen en staan soms plots bij onze stal,niet alleen schrik je zelf maar ook de honden gaan er dan heen wat altijd een hoop gedoe op levert.Wij dachten toen dat het pad geen probleem ging opleveren omdat het niet langs huis lag.Maar ik denk dat ik het zo niet nog eens zou kopen.De stal mag ook nergens anders gebouwd worden helaas.