Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 19:44

Hoi bokkers,

Wie heeft er ook een paard die tegen de wand, tussen de tralies en in de reling van de stal poept? Weet iemand de oorzaak hiervan? Hij heeft dit een tijd niet gedaan, maar nu doet hij dit wel weer ineens.

De verandering rond huisvesting: Eerst stond hij van 8:30 uur tot 20:30 uur buiten, nu van 8:30 tot 17:00 uur buiten. Ook staat hij nu naast een paard die hij niet zo leuk vindt. Kan het protest zijn? Hij poept vooral aan die zijde..

Wie heeft dezelfde ervaring en wat is de oorzaak?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:46

Schijt aan de buren? :Y)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:50

Ladygiroc schreef:
Schijt aan de buren? :Y)

Haha :D .

Of hij wil zijn eigen kleine leefruimte een beetje schoner houden. De oorzaak heb je al aardig te pakken zo te lezen (te weinig buiten en geen fijne buur).

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 19:56

Ladygiroc schreef:
Schijt aan de buren? :Y)


Haha ja! Dat denk ik dus ook. Het stalpersoneel irriteert zich er mateloos aan, want er ligt niks in zijn stal, bij de buren en in de reling wel :P

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 19:57

GDG schreef:
Ladygiroc schreef:
Schijt aan de buren? :Y)

Haha :D .

Of hij wil zijn eigen kleine leefruimte een beetje schoner houden. De oorzaak heb je al aardig te pakken zo te lezen (te weinig buiten en geen fijne buur).


Hij staat momenteel langer op stal (helaas). Hij matcht niet zo goed met zijn buurman helaas.. Daarom dacht ik misschien aan protest..

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:57

Mijne poept in zn stal echt altijd strak tegen de achterwand.
Er ligt ook nooit mest voorin de stal (waar hij vaak ligt) en ook nooit in de waterbak of voerbak.
Hij is vrij netjes.
Ook in de wei, als hij moet mesten of plassen, neemt hij afstand. Loopt volledig buiten de groep afgezonderd en doet zijn ding. Daarna komt ie terug.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:58

Een van onze paarden doet het ook. Hij poept tussen de tralies door naar buiten, of in zijn voerbak. En hij heeft een wonderlijke voorkeur voor het met poep aftanken van zijn automatische drinkbak, en da's nog best mikken! En waarom? Geen idee, het is gewoon een viezerik.

Hij heeft nog niet bedacht dat hij het ook bij zijn buurman kan lozen, hoop dat dat niet gaat gebeuren :D .

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:01

Ik heb eerder het idee dat paarden in de stal een voorkeur hebben om met hun hoofd naar een bepaalde plaats te staan. De mest komt dan automatisch een metertje of twee naar achteren te liggen.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:27

Hier ook eentje, Ik vraag mij af HOE, de rand van de stallen is bij ons hoger als dat ze (in theorie) kan poepen en toch ligt er vaak poep op de rand en was plaats (haar buur) :+ . Maar ook waterbakken en voerbakken zijn favoriet, maakt niet uit waar je ze neerzet of hangt... _O- _O-

Ze staan inprincipe altijd buiten alleen met zadelen en soms voor handigheid even op stal (draden verzetten enzo). Dan krijgt ze toch voor elkaar in korte tijd. :=

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:36

Ik heb de logica ook nog niet gevonden. We hadden op stal een waterbakpoeper die overdag (als de mijne buiten stond) in de box van de mijne stond, 's nachts stond ze in de paddock. De waterbak lag echt vrijwel iedere dag vol. De mijne poept met grote regelmaat tegen de muur aan, poepte hij maar over de rand bij de (lege) stal, waar hij op zich prima bij kan qua randhoogte, want dat zou veel makkelijker mesten zijn. Maar hij smeert het aan de muur en gooit het daarna met rollen de stal door. De box is overigens 3x5 en rollen is geen probleem. Hij mest eigenlijk nooit op de strook beton tussen deur en hooinet, ondanks dat hij wel vaak zo staat.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:42

Muurplakker, traliepoeper en waterbakvervuiler: check

Waarom? Geeeeen idee.

Wat nog vreemder is: paard heeft het jarenlang gedaan. Op meerdere stallen en verschillende boxen. Totdat ze behandeld werd door een cranio. Sindsdien vervuilt ze enkel nog de vloer van de eigen stal

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:45

Hier doen ze het ook hoor. Das raamdecoratie

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:20

Misschien is de stal te klein en staat hij inderdaad te lang op stal. Hoe mest hij buiten?

Die van ons staan 24/7 buiten, maar mesten amper bij hun hooiplekken. We hebben 3 bakken met hooi en ligt vrijwel nooit mest.
Mijn merrie zie ik ook echt even weglopen van het eten en de rest en ergens mesten waar ze vaker mesten. Dat zijn toch de plekken waar ze verder weinig tijd doorbrengen.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:02

Muurpoeper, check. Iig vroeger. Ik heb het moeten 'afleren' omdat het problemen gaf (ze stond te strak tegen de muur, stond te persen terwijl het er niet uit kon, aangekoekte poep aan staart & billen wat open smetplekken gaf). Nu doet ze het niet meer.

Maar waarom? Tja, geen idee.... Ze deed het op de vorige stal, en die stallen waren super groot. Nu staat ze in kleinere stallen en doet ze het niet (lees; is ze ook wat minder schoon dus :P). Het is een super zindelijk paard. Als ze op een andere plek dan haar vaste plek mest, dan is er wat aan de hand := Ze loopt soms 50 meter om van haar slaapplek & eetplek naar de poepplek in de weide te lopen. Ideaal :P

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 10:45

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb eerder het idee dat paarden in de stal een voorkeur hebben om met hun hoofd naar een bepaalde plaats te staan. De mest komt dan automatisch een metertje of twee naar achteren te liggen.


Dat zou ook een goede zijn.. Mmm

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 10:45

Melissa1996 schreef:
Hier ook eentje, Ik vraag mij af HOE, de rand van de stallen is bij ons hoger als dat ze (in theorie) kan poepen en toch ligt er vaak poep op de rand en was plaats (haar buur) :+ . Maar ook waterbakken en voerbakken zijn favoriet, maakt niet uit waar je ze neerzet of hangt... _O- _O-

Ze staan inprincipe altijd buiten alleen met zadelen en soms voor handigheid even op stal (draden verzetten enzo). Dan krijgt ze toch voor elkaar in korte tijd. :=


Ja dat is wel apart idd. Hij doet het overigens niet in zijn voerbak of waterbak hoor.. Alleen in de reling, tegen de tralies of bij de buren of tegen de muur.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 10:47

Rocamor schreef:
Muurplakker, traliepoeper en waterbakvervuiler: check

Waarom? Geeeeen idee.

Wat nog vreemder is: paard heeft het jarenlang gedaan. Op meerdere stallen en verschillende boxen. Totdat ze behandeld werd door een cranio. Sindsdien vervuilt ze enkel nog de vloer van de eigen stal


Flynn is in april behandeld door een cranio.. Maar die heeft er niks over gezegd..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 10:48

superpony schreef:
Misschien is de stal te klein en staat hij inderdaad te lang op stal. Hoe mest hij buiten?

Die van ons staan 24/7 buiten, maar mesten amper bij hun hooiplekken. We hebben 3 bakken met hooi en ligt vrijwel nooit mest.
Mijn merrie zie ik ook echt even weglopen van het eten en de rest en ergens mesten waar ze vaker mesten. Dat zijn toch de plekken waar ze verder weinig tijd doorbrengen.


Flynn mest ook in het hooi als hij buiten staat.. In zijn stal op het hooi overigens niet.. De stal is een gewone afmeting, daarnaast is hij een pony.. Buiten mest hij vaak bij de andere drollen.. Maar als hij aan het eten is laat hij het gewoon vallen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:51

Vorige paard ook, vond het heerlijk om met haar kont tegen de muur aan te gaan staan en dan te poepen.
Was vaak wat dunner, dus het liep heerlijk langs de wand naar beneden.
Onze nieuwe 4 jarige merrie plast tegen de deur van haar stal aan en de urine stroomt onder de deur door het gangpad op. Stal blijft lekker droog ( als ze niet zoveel poepte en uitsmeerde over de hele stal) maar de stalhoudster is er minder blij mee

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 10:57

proudmama schreef:
Vorige paard ook, vond het heerlijk om met haar kont tegen de muur aan te gaan staan en dan te poepen.
Was vaak wat dunner, dus het liep heerlijk langs de wand naar beneden.
Onze nieuwe 4 jarige merrie plast tegen de deur van haar stal aan en de urine stroomt onder de deur door het gangpad op. Stal blijft lekker droog ( als ze niet zoveel poepte en uitsmeerde over de hele stal) maar de stalhoudster is er minder blij mee


Haha die van mij ook hahaha! Die zegt dat ik t zelf er maar uit moet halen.. (sta in volpension haha)..

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:02

Mijn paarden poepen ook achterin hun stal. De 1 meestal strak tegen de muur en de ander gebruikt de laatste meter. Ik vind het ideaal. Achterin poep scheppen en voorin alles schoon. Mijn stal is wel 6 meter lang dus ruim zat.

In het weiland maken ze ook vaste poep plekke

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:08

Ja hoor mijn merrie doet dat ook, alles tegen de muur aan dan. Het liefst alles op 1 grote berg op elkaar gestapeld.
Plassen ook altijd in dezelfde hoek.
Bij haar konden we juist goed zien wanneer er met de nacht onrust was geweest op stal. Dan lag het veel meer verspreid.
In de weide en paddock ook vaste plekken waar ze mest.
Gewoon een schone merrie

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:11

Is het niet mogelijk om paarden te wisselen zodat jouw paard een buur heeft waar hij goed mee op kan schieten? Niet eens perse om het probleem te verhelpen, maar het is toch best lang op stal en als het dan niet klikt met het buurpaard dan lijkt me dat toch best vervelend voor je paard.

Hier een paard wat 24/7 buiten staat en het altijd nog weer presteerde om in een automatische drinkbak te poepen :+

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:29

Jep herkenbaar wij hebben een merrie gehad die poepte tegen de muur, door de tralies, in haar voerbak & ook de waterbak :Y) en waarom... Echt geen idee met de buren kon ze prima overweg. Regelmatig was het dus drollen van plekken halen die er niet voor bedoeld waren ~~}>

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard poept tussen de reling/tralies en tegen de wand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:20

Op hooi mesten is ook bloedirritant, net als in de drinkbak. Bij onze drinkbak kan het gelukkig echt niet.

In het begin mestte ze wel bij het hooihuisje en de bakken, maar ik denk door een nieuwe situatie en de onderlinge verhouding.

Nu de kudde stabiel is, er altijd hooi ligt, mesten ze echt niet meer bij het eten. Zie ze ook echt weglopen om verderop te gaan mesten. Dat kan ook als ze niet daarna hun plekje kwijt zijn natuurlijk.

Maar is me wel opgevallen hoe dat allemaal ontwikkelt en wat er allemaal mee speelt, wat ons niet direct opvalt.

Stallen zijn vaak ingedeeld op het gemak van de mens, zoals degene die voeren en niet voor het paard. Soms kan plekken veranderen al veel helpen.