Wat te doen met zware bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 23:21

Ja ik weet het, zijn meer forums die gaan over een zware bak. Maar die van ons is toch wel erg bijzonder :+

Wij hebben 4 maand geleden een nieuwe bak laten graven. En dan denk je yes! *\o/* Lekker aan de gang. Maar not... de droogte heeft ons ook de das omgedraaid maar ondanks al de regen heeft het helemaal niks voor onze bak gedaan. Overal staan de bakken vol water en die van ons is nog kurk droog.(Ja het is gewoon een bak zonder dak) Slepen of dergelijks heeft helemaal geen zin. Na 1 x met het paard er door heen is hij weeer giga meul.

Nu vraag ik af wat jullie hebben gedaan/opgelost en wat voor adviezen jullie hebben.

Baal als een stekker om dat het natuurlijk veel geld heeft gekost maar nog niet goed is.

Bedankt voor de reactiess +:)+

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:26

zelfde probleem hier, bak is letterlijk 5 meter :+ verplaatst en dus heel erg meul geworden, vooral het nieuwe stuk. Wat bij ons voor nu goed werkt is slepen en daarna beregenen (dmv sproeiers of gewoon door een goeie fikse regenbui) mocht dat niet voldoende werken een loonwerken met een wals inhuren en de bak eerst goed slepen (gaten eruit) en daarna laten walsen en goed nat sproeien.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 23:31

Lillian__ schreef:
zelfde probleem hier, bak is letterlijk 5 meter :+ verplaatst en dus heel erg meul geworden, vooral het nieuwe stuk. Wat bij ons voor nu goed werkt is slepen en daarna beregenen (dmv sproeiers of gewoon door een goeie fikse regenbui) mocht dat niet voldoende werken een loonwerken met een wals inhuren en de bak eerst goed slepen (gaten eruit) en daarna laten walsen en goed nat sproeien.


Bij ons was de bak helemaal nog niet aanwezig en hebben grond laten brengen. (20×60 20×20 is daarvan paddock/longeerhoek) ook nog drainage er in om dat we erg laaggrond hebben. De bak ligt verder heel mooi recht, is ook loonwerker bij geweest heeft de bak ook goed voorelkaar gekregen.(bewust laten komen met het vele regen) maar na de tijd was het gelijk weer mis. Eigenlijk ondertussen alweer na het gebruiken. Overal stond alles onderwater behalve de bak.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:33

misschien werken je drains te goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:43

Wat voor zand ligt erin?

Soms wil het helpen om er snippers of leem doorheen te laten mengen om de toplaag te stabiliseren. Maar sproeien en slepen ontkom je nooit aan.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:47


AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:59

Lees graag even mee. Hier laatst de hele top laag vervangen en onze bak is ook weer erg zwaar. Slepen en beregenen werkt wel iets maar nog niet voldoende. Mijn idee is ook om er met een weiderol of wals er over heen te gaan en daarna goed nat houden. Doe ik hier overigens met een giertank en water uit een riviertje naast het huis.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 00:14

Gloa schreef:
Wat voor zand ligt erin?

Soms wil het helpen om er snippers of leem doorheen te laten mengen om de toplaag te stabiliseren. Maar sproeien en slepen ontkom je nooit aan.


Ja, wat voor zand is het, zeg het maar. Wij noemen het heel scherp zand. Waardoor het water er goed door heen kan komen. De leem hebben ze er juist tussen uitgezeeft om dat onze ondergrond zelf ook van leem was en bang waren dat hij anders weer te nat zou worden(geadviseerd)

Slepen ook Helemaal geen problemen mee hou van een goed onderhouden bak!

Om dat er zo veel verschillende snippers zijn vind ik het moeilijk te beoordelen wat we dan voor snippers zouden moeten nemen. Verstandig om dan goed te laten informeren en of iemand hier moet de tip hebben!

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 00:16


VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 00:18

AnnetB schreef:
Lees graag even mee. Hier laatst de hele top laag vervangen en onze bak is ook weer erg zwaar. Slepen en beregenen werkt wel iets maar nog niet voldoende. Mijn idee is ook om er met een weiderol of wals er over heen te gaan en daarna goed nat houden. Doe ik hier overigens met een giertank en water uit een riviertje naast het huis.


Jaa erg vervelend zeg! Logisch natuurlijk dat het moet zakken maar zo duurt het wel erg lang. Hoe was bij jullie de bak dan met al het regen?

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:25

Scherpzand (of ook metselzand genoemd) is heel grof zand.
Het laat zeer goed water door; dat wel.
Maar het "plakt" niet aan elkaar en zal daardoor altijd mul blijven.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 00:34

Brainless schreef:
Scherpzand (of ook metselzand genoemd) is heel grof zand.
Het laat zeer goed water door; dat wel.
Maar het "plakt" niet aan elkaar en zal daardoor altijd mul blijven.



Zou hier geen oplossing voor zijn om het wel beter te krijgen? Doormate bijvoorbeeld toplaag mengen met ander zand of vezels dergelijke?

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 04:16

Ik zit op klei grond en had ook zelfde probleem. Nooit een plas.
Wij hebben er polyvlokken in gemengd en probleem was bij ons over. Ook een beregening wel maar goed....

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:30

Je kunt het beste iemand laten komen die verschillende soorten vlokken verkoopt en hem om advies vragen. Het ligt heel erg aan het soort zand dat je hebt wat voor vlokken je moet kopen.
Houd er rekening mee dat vlokken van kunststof zijn. Belangrijk i.v.m. milieuregels en event. verkoop later....
Jammer trouwens dat je alleen scherpzand hebt 'overgehouden'. Daar zit sowieso weinig structuur in.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:53

wij hadden hetzelfde probleem. Zitten op klei en hadden op advies stierenzand (heel grof) gebruikt omdat dit zo snel water zou door laten. Met als gevolg een super mulle bak waar niet in te rijden viel. ondanks dat we er all weather tuft in hadden. We hebben toen een laag van 5 centimeter plaatzand (heel fijn en vierkante korrel) laten storten en dat er doorheen laten mengen. Nu heb ik een topbodem.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:03

Je hebt er gewoon verkeerd zand in gedaan. Daarnaast moet er een toplaag zijn van speciaal zand gemengd met snippers, dit kan zowel hout zijn als polyvlokken. Anders blijft je bak te zwaar en mul.

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:42

TS, Ook met regen blijft ie nog best wel zwaar. Wij hebben M3C oftewel paardenbakkenzand. De vlokken hebben we hier liever niet omdat je bij vervangen dan het zand moet afvoeren als chemisch afval, dat maakt het heel duur. Vandaag na de regen weer even gesleept, kan dan een paard een beetje normaal rijden en dan is het weer zwaar. Zal morgen eens kijken of ik een weiderol kan regelen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:47

Ik heb er 3 vrachtwagens speciaal zand ( geen leem, maar wel zoiets) door laten mengen en nu heb ik een fijne bak. In de zomer wel ff een half uurtje sproeien voor ik ga rijden, maar voordeel is dat hij in de winter ook goed blijft

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:59

Wij hebben houtsnippers (hout chips noemen ze het) door het mulle zand gedaan. We hebben expres geen tapijtvezels gedaan, omdat je zand dan gelijk verontreinigd is, voor het geval je het ooit nog is moet afvoeren.
Iedere 2-3 jaar voelen we de snippers weer aan en de bak is nu altijd droog en niet meer mul!

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:03

Tyke schreef:
Ik zit op klei grond en had ook zelfde probleem. Nooit een plas.
Wij hebben er polyvlokken in gemengd en probleem was bij ons over. Ook een beregening wel maar goed....


Hebben jullie toen de geadviseerde hoeveelheid er in gedaan? En alles zelf gedaan of laten doen. Wat heeft dat ongeveer gekost. (Richtlijn)

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:05

Suzanne F. schreef:
Je hebt er gewoon verkeerd zand in gedaan. Daarnaast moet er een toplaag zijn van speciaal zand gemengd met snippers, dit kan zowel hout zijn als polyvlokken. Anders blijft je bak te zwaar en mul.


Ja... als je geadviseerd word om dit zand te doen doe je toch wat :P

Aan wat voor hout snippers moet je dan denken? (Ik denk dan van die je in de tuin doet als padje) :=

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:06

loulou schreef:
Ik heb er 3 vrachtwagens speciaal zand ( geen leem, maar wel zoiets) door laten mengen en nu heb ik een fijne bak. In de zomer wel ff een half uurtje sproeien voor ik ga rijden, maar voordeel is dat hij in de winter ook goed blijft


Zou je dan bewijze van volgende x eerder ander zand als toplaag doen of toch polyflokken? Is hij dan echt goed of nog steeds redelijk zwaar?

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:08

Dispar_Vulgo schreef:
Wij hebben houtsnippers (hout chips noemen ze het) door het mulle zand gedaan. We hebben expres geen tapijtvezels gedaan, omdat je zand dan gelijk verontreinigd is, voor het geval je het ooit nog is moet afvoeren.
Iedere 2-3 jaar voelen we de snippers weer aan en de bak is nu altijd droog en niet meer mul!



Is dit kwa kosten goedkoper of maakt dat niet zo veel uit in verhouding?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:35

VeraaaBalloo schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Wij hebben houtsnippers (hout chips noemen ze het) door het mulle zand gedaan. We hebben expres geen tapijtvezels gedaan, omdat je zand dan gelijk verontreinigd is, voor het geval je het ooit nog is moet afvoeren.
Iedere 2-3 jaar voelen we de snippers weer aan en de bak is nu altijd droog en niet meer mul!



Is dit kwa kosten goedkoper of maakt dat niet zo veel uit in verhouding?


Ik geloof dat het ongeveer dezelfde prijs was. Wij zijn de buurt wezen kijken bij stallen met tapijt- en houtsnippers en hun ervaringen gevraagd.
Tapijt had meer onderhoud aan sproeien en vlakken. En hout is dus beter/goedkoper te verwijderen. Daarom voor hout gekozen.

Zo zien ze eruit:
https://goo.gl/images/j6qHXA

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Wat te doen met zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:57

Ik had ook super zware rijbak met verkeerd zand er in
Wij hebben tapijtvezels erdoor heen laten mengen en nu is het een top rijbak die wij amper sproeien en ook al is hij droog dan nog heel goed te rijden