Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wel of niet verhuizen?

Wel verhuizen
143 (97%)
Niet verhuizen
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 147


undercover7
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-08-18

Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 23:55

Hoi!

Ik zal even zo kort mogelijk uitleggen waar ik mee zit (Sorry, het is alsnog een lang verhaal geworden);
4 maanden geleden heb ik een nieuw paard gekocht. Ze was toen net 3 jaar. De eerste maand heeft ze nog bij haar vorige eigenaar gestaan omdat de stal waar ze zou komen te staan nog niet af was. 3 maanden geleden is ze verhuisd naar haar huidige stal, dit is bij familie op de boerderij. Ze staat hier met 1 ander paard (paard is van hen). De vorige eigenaar heeft het paard op 2,5 jarige leeftijd gekocht, nu ongeveer een jaar geleden dus. Een paar maanden nadat de vorige eigenaar haar gekocht had, is ze al een keer verhuisd naar een andere stal. Mijn paard is nu dus in minder dan een jaar tijd al 3 keer van stal gewisseld en ik ben me ervan bewust dat zoveel verhuizen best veel stress meebrengt voor een paard. De laatste keer verhuizen, 3 maanden terug toen ze bij mij kwam, is ze er ook echt een maandje ziek van geweest (verkouden, virus opgelopen, hoesten, snot enz.) en is ze wat afgevallen. Met behulp van de dierenarts en veel zorg is ze nu weer helemaal opgeknapt.

Maar; ik ben niet helemaal tevreden over de plek waar ze nu staat -O- Ze staat vaak binnen als ik kom (want: het regent, er staat wind, het is te warm, het andere paard moest op stal). En als ze wel buiten staat, dan staat ze in een paddock waar ze zich maar een beetje verveeld. De afgelopen dagen heeft ze maar zo'n 4 uur per dag buiten gestaan door het weer, dat is 16 uur per dag op stal dus. Haar alleen buiten zetten zonder het andere paard gaat ook niet, ze blijft rondjes rennen en hinniken.. Ook vind ik haar wat te dun en wil ik gewoon graag dat ze onbeperkt ruwvoer krijgt. Maar dit is niet mogelijk omdat hun paard dan 'jaloers' wordt en als die ook meer ruwvoer krijgt zijn ze bang dat hun paard te dik wordt. Verder kan ik wel echt super goed met de staleigenaren opschieten en zijn we ook goede vrienden, dus ik wilde eigenlijk wel wat langer aankijken hoe het zou gaan. Totdat opeens vorige week het stalgeld van 275 euro verhoogd werd naar 300 euro, want ze waren toch wel wat meer geld kwijt dan verwacht aan hooi, bodembedekking enz voor mijn paard. (Ze staat daar op volpension). Ik schrok daar toch wel van, want ik ben ook maar een arme studente.. ik vond 275 eigenlijk al te veel en helemaal voor wat ze eigenlijk te bieden hebben (Stal, paddock, buitenbak, wasplaats) Toen ben ik opzoek gegaan naar hoe duur het zou zijn als ik ergens ander zou gaan staan. Helaas zijn er niet veel mogelijkheden hier in de buurt, maar afgelopen week vond ik toch iets:
Een plek waar mijn paard 24/7 buiten kan lopen in een paddock + weiland + grote schuilstal samen met 3 andere paarden. En onbeperkt ruwvoer. Voor 150 euro per maand op volpension, alleen elke dag even helpen met mesten. Ik ben gisteren wezen kijken en het is een hele fijne plek. Ligt ook naast het bos, in tegenstelling tot mijn huidige stal waar ik geen uitrij mogelijkheden heb... Het is alleen wel wat verder weg van mijn huis, 25km in plaats van de huidige 15km.

Maar; naast dat het ontzettend moeilijk gaat worden om mijn huidige stalling op te zeggen (omdat ik zo goed op kan schieten met de staleigenaren en zij verwachtten dat ik nog lang blijf en ze op korte termijn dan een nieuw paard moeten gaan zoeken als gezelschap voor hun eigen paard), zit ik er ook mee of ik dit mijn paard wel aan kan doen: alweer een verhuizing? Voor de 4e keer binnen 1 jaar... Ook al gaat ze dan naar een veel paard natuurlijkere plek, ze zal wel weer moeten wennen aan deze nieuwe plek.. en ze heeft nog nooit 24/7 buiten gestaan.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik heb er ook aan gedacht om haar misschien volgend voorjaar pas te verhuizen, maar grote kans dat deze plek dan weg is en het scheelt mij 150 euro per maand.. (zoals ik al zei: arme student :( ) én ik ben bang dat ze komende winter zoveel op stal komt te staan.

Bedankt voor degenen die het hele verhaal gelezen hebben :j Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een beslissing te maken, want ik weet echt even niet wat het beste is om te doen

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:05

Ik zou het beste kiezen voor je paard. Nog een keer verhuizen brengt inderdaad wel stress met zich mee. Maar als je dan een goede plek hebt gevonden waar ze jaren kan blijven zitten jullie wel goed met zijn tweeën.

Het zal weer wennen zijn voor je paardje maar ze komt wel in een paradijsje terecht.

imaudy
Berichten: 5020
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:09

Als het paard er beter van wordt dan moet je gewoon verhuizen. Als de omstandigheden goed zijn dan is een paard zo gewend. Heb je op de nieuwe stal wel een rijbak? Heb je gezien dat er onbeperkt ruwvoer gevoerd werd? Ik heb ook weleens op een stal gestaan met zogenaamd onbeperkt ruwvoer...eum nou niet echt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:11

Als je echt zeker bent van die nieuwe plek zou ik haar zsm verhuizen, want waar ze nu staat is niks.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:19

liever nog een keer stress van verhuizen dan een jaar zo staan. Als de plek goed is dan is het paard vaak zo gewend. Vergeet niet de problemen die je kunt krijgen op je huidige stal ( weinig buiten en weinig ruwvoer is gewoon slecht, zowel lichamelijk als geestelijk).

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:35

Bedenk wel dat je ook alle keren op die plaats moet komen, en dat iedere dag is 20km extra als je dat door rekent kom je alsnog wel duur uit MAAR het klinkt 10x fijner voor het paard. Is er een rijbak? Goede ruwvoer kwaliteit?
En is er écht niet iets dichterbij? Kan het mij haast niet voorstellen maar weet niet welke omgeving je zit, maar goed dat je er van bewust bent en mee bezig bent!

undercover7
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 00:43

imaudy schreef:
Als het paard er beter van wordt dan moet je gewoon verhuizen. Als de omstandigheden goed zijn dan is een paard zo gewend. Heb je op de nieuwe stal wel een rijbak? Heb je gezien dat er onbeperkt ruwvoer gevoerd werd? Ik heb ook weleens op een stal gestaan met zogenaamd onbeperkt ruwvoer...eum nou niet echt.


Ja ik heb wel gezien dat ze onbeperkt ruwvoer hebben! :j Er is wel een buitenrijbak, maar niet van goede kwaliteit.. Met een beetje regen is het al blubber. Waar ik nu sta hebben we wel een buitenrijbak van goede kwaliteit, zelfs na dagen regen ligt er geen plasje in. Alleen is die weer heel zwaar en stoffig als het lang droog is :')

Deni11 schreef:
Bedenk wel dat je ook alle keren op die plaats moet komen, en dat iedere dag is 20km extra als je dat door rekent kom je alsnog wel duur uit MAAR het klinkt 10x fijner voor het paard. Is er een rijbak? Goede ruwvoer kwaliteit?
En is er écht niet iets dichterbij? Kan het mij haast niet voorstellen maar weet niet welke omgeving je zit, maar goed dat je er van bewust bent en mee bezig bent!


Ja de extra benzinekosten heb ik uitgerekend, maar ik kom alsnog op veel goedkoper uit dan bij onze huidige stal.. Gelukkig heb ik best een zuinige auto :)
Er is wel goede ruwvoer kwaliteit! Geen hele goede kwaliteit rijbak helaas.. met een paar keer regen is de rijbak al best wel nat

We hebben wel nog een paar opties dichterbij, maar bij de meeste stallen komen ze helaas ook niet veel buiten in de winter.. En de 2 stallen (wel drukke pensionstallen) die wel goed leken zitten helaas vol en hebben een wachtlijst (en zijn alsnog op 15km afstand)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-08-18 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:07

Verhuizen. Kijk rond of er bij die nieuwe stal op stapafstand een betere bak is die je voor een vast bedrag per keer of per maand kan huren. Zo hebben wij het ook een tijd gedaan, dat werkte prima :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:43

Citaat:
Een plek waar mijn paard 24/7 buiten kan lopen in een paddock + weiland + grote schuilstal samen met 3 andere paarden. En onbeperkt ruwvoer. Voor 150 euro per maand op volpension, alleen elke dag even helpen met mesten. Ik ben gisteren wezen kijken en het is een hele fijne plek. Ligt ook naast het bos, in tegenstelling tot mijn huidige stal waar ik geen uitrij mogelijkheden heb... Het is alleen wel wat verder weg van mijn huis, 25km in plaats van de huidige 15km.

Kun je dat mesten ook (af en toe) afkopen (met geld of op een ander moment een andere klus doen)? Dat als je een keer krap zit in je planning je een dag over kunt slaan? Hoe zit het als je ziek bent?

MarjanB

Berichten: 16424
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:44

Derde optie nog bij een andere stal kijken? Ik ben d’r altijd voor om beste voor het paard te kiezen. Je zou ook nog 1 keer kunnen overleggen met je kennissen. Als die niet veranderen zou ik weg zijn.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:45

25 kilometer is niet niks. Je bent zomaar een hele tijd kwijt. Een slechte bak is ook niet leuk, dit betekent dat je niet lekker door kan trainen.

Ik zou doorzoeken tot je iets gevonden hebt waarbij je zeker bent dat je daar wil staan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:48

Utixo schreef:
25 kilometer is niet niks. Je bent zomaar een hele tijd kwijt.

Het is inderdaad echt een eind. Ik heb het ook gedaan, voor het welzijn van mijn paard, maar consequentie was wel dat ik niet elke dag kwam want het was echt ver en kostte (mede door files) echt veel tijd (maar paard stond er heerlijk). Vandaag ook dat ik ''alleen elke dag even mesten'' niet te licht op zou vatten, dat zou zomaar nog heel zwaar kunnen vallen.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:55

Ik zou idd ook verhuizen. De voordelen van je paard wegen niet op tegen de nadelen zou ik zeggen. Zo de huur verhogen zonder vooraf bericht vindt ik ook niet netjes. Zeker niet als jullie goede vrienden zijn en ze weten dat je student bent. Dan hadden ze ook kunnen overleggen of je zelf mee kon helpen met mesten oid.

Ik vind 25 km nog wel te doen overigens.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:59

Mijn paard staat 30km van mijn huis, maar ik hoef er niet elke dag naartoe. Dat gaat je opbreken.

Maar 300 euro vind ik echt veel geld.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101691
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:30

Ik zou ook verhuizen. :j Klinkt als een veel beter plekje voor je paard. Maar vind je het zelf okee om elke dag verder te moeten reizen? Ik zou het belang van het paard wel bovenaan zetten maar het moet wel betaalbaar en reisbaar blijven natuurlijk.

En je kan fijn buiten rijden zeg je, die slechte bak is dan toch niet zo erg?

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:42

Ik zou zeker verhuizen.
Je paard moet er echt "wonen", 24/7 er zijn.
Daar zou ik verder reizen zeker voor over hebben.

_Nelleke_

Berichten: 8056
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:47

In welke regio zit je?

Heb je ook al naar andere mogelijkheden gekeken behalve de stal waar je nu staat en de stal waar je naartoe zou kunnen.

Uit eigen ervaring zeg ik dat 25km echt ver is, zeker als je dagelijks moet mesten. Ik heb het zelf een jaar gedaan met mijn paard verderop maar dat vond ik persoonlijk echt lastig, zeker met files, spits etc. Het kostte me toch al snel een uur tot anderhalf uur per dag om heen en weer te komen. Tijd die ik niet aan mijn paard of aan iets anders kon besteden.

Eenvoudig antwoord: ik zou kijken naar een stal die dichterbij is en beter en betaalbaarder is dan de huidige.

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:49

Ik zou ook gaan verhuizen, ook denkend aan de lange termijn voor je paard.
Je kan het op een nette manier uitleggen en dan is het aan hun.. iedereen heeft weer een andere visie en als dat niet samen gaat dan krijg je op de lange termijn misschien irritaties die de vriendschap helemaal niet ten goede komt.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:51

Verhuizen, hoor. Naar deze plek of toch nog even zoeken naar iets wat dichterbij is. Elke dag móeten komen is best zwaar, zeker als het zo ver is Ik zou kijken of er een rooster gemaakt zou kunnen worden oid.

Ik zou in ieder geval zéker niet blijven uit loyaliteit naar de kennissen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:55

Een jong paard hoef je niet elke dag te rijden. Dus wanneer de bak slecht is rijd je niet of ga je lekker een stukje naar buiten. Daar worden ze sterk van.
Moeten jullie elke dag uitmesten?
Een mest schema kan uitkomst bieden als je met meerdere staat. Misschien vinden je toekomstige stalgenoten het ook wel eens fijn om een dagje over te slaan :)*

De afstand zou voor mij wel een min punt zijn maar als je bv 2 a 3 dagen niet perse hoeft(zie mest schema) dan zou ik het zelf nog wel overwegen.
Zeker als het paard verder goed staat.

Als je verhuisd bent zou ik het paard ff 2 weken de tijd geven. Gewoon niks doen zodat ze kan wennen.
Ik doe het ook altijd zo en dat gaat altijd goed. Zeker als ze buiten kunnen, voldoende eten en kunnen spelen.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:03

Aangezien het familie is, zou ik het onderwerp nog een keer aankaarten. Als je zegt dat je ook goed met ze overweg kan zou ik de handdoek niet meteen in de ring gooien.

Ik zou in het gesprek aangeven dat je geschrokken bent van de verhoging, dat je dat maandelijks niet kunt dragen. Verder aangegeven dat je dus graag wilt dat je paard meer en langer naar buiten gaat.

Wat het ruwvoer betreft, je kunt misschien hooizakken ophangen in de stal waar je dan het extra hooi in doet. '

Verder zou ik benoemen dat je de plek fijn vindt, maar zoals het nu gaat je toch na zit te denken om een andere plek te zoeken, waar ze wel meer en langer buiten staan en meer ruwvoer gevoerd wordt. En niet onbelangrijk die goedkoper is.

Mocht je de keus echt al gemaakt hebben, dan zou ik zeggen dat de verhoging teveel is dat je dat niet kunt dragen en daarom naar wat anders hebt gezocht.

Welzijn van het paard is belangrijk, maar dit is misschien geen walhalla maar heel slecht is het ook niet. Ik zou ook zeker de reisafstand niet onderschatten. Nu is het nog langer licht, maar in de winter moet je er ook heen. Succes met je keuze.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:21

Ik heb zelf ook zo een situaties meegemaakt, en achteraf had ik er altijd spijt van dat ik mijn paard niet eerder heb verhuisd.
Voor mij is gebleken dat ik liever een grotere afstand afleg en weet dat mijn paard buiten kan staan en in een stabiele groep paarden, dan dat mijn paard dichtbij staat maar op stal of in de modder.
Uiteindelijk heb je overdag ook nog wel andere activiteiten te doen, en dan is het fijn als je je daar niet schuldig over moet voelen omdat je paard opgesloten staat, of staat te verhongeren.
Het is idd wel een belasting om er elke dag naartoe te moeten gaan. Het hangt een beetje van je baan of je studie af of dat haalbaar is denk ik.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:37

Mijn paard heeft door omstandigheden ook een paar keer moeten verhuizen binnen 1,5 jaar tijd. Ze had tot 2 keer toe een zelfde reactie als jouw paard. Beide keren was een verhuizing naar een stal waar ze veel meer binnen zou staan.

De derde en laatste verhuizing was naar een paddock Paradise. Natuurlijk moest ze wennen, maar alleen de eerste dag had ze wat stress. De volgende ochtend lag ze al te slapen. Geen moment ziek geweest.

Ik zou dus zeker verhuizen. Het is mij en mijn paard alles meegevallen

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:44

Persoonlijk denk ik dat paard blij wordt van in een kudde staan. Dus meerdere paarden. Kan kiezen bij wie hij wil eten, en buiten met schuilmogelijkheid het liefst 24/7, dat is wat ik denk de mijne is daar zo blij mee heel stabiel paard geworden. dan nu maar even weer verkassen, sterkte met je keuze

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:14

Is het mogelijk op de nieuwe plek om bijvoorbeeld om de dag te mesten, of beurten er van maken? Dan kun je een dagje overslaan(ivm de afstand) en de anderen kunnen op die dag een dag overslaan en weten waar ze aan toe zijn.