Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hoeveel m2 vind jij realistisch?

2000
23 (13%)
3000
13 (7%)
4000
21 (12%)
5000
58 (34%)
meer
51 (30%)

Totaal aantal stemmen: 166



Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 14:26

We kunnen van een bevriende boer eindelijk *\o/* een stuk land huren. Hoeveel m2 maakt niet uit voor hem, ze hebben honderden hectare. Voor ons maakt het qua geld natuurlijk wel uit. Het liefste heb ik een paar hectare :$ :wave: maar dan gaan we failliet. De kostprijs aan kale huur per maand is € 100 voor 5000m2, wat eigenlijk ons maximum is. Op het stuk land komt nog een bak (40x20) stallen en een paddock (20x10). In de toekomst willen we er een track omheen (en hopelijk dan ook meer land erbij huren). De shetlander is van de buren en hier hebben we verder geen kosten aan.

Hopelijk kan Bokt ons helpen bij hoeveel we nodig hebben. Ik weet dat er paardjes op 2000m2 grond staan en 5000m2 is misschien weer wat teveel een hele hectare daarentegen is weer wat te duur. Paard heeft veel nodig (jong paard welke snel afvalt) en shetlander is ooit hoefbevangen geweest dus die kan met heel weinig toe.

Nog wat meer informatie: grond is vlak, staat nu tarwe op en wordt ingezaaid met gras. Kleigrond. Paddock kan ook kleiner als dat moet. Kan naast een sloot als we dat willen. Mest wordt regelmatig weggehaald dus hier niet veel opslag voor nodig. Stallen worden inloopstallen waar ze dag en nacht zelf in en uit kunnen lopen via bak&paddock. Bijvoeren in de winter is geen probleem, hooi kan altijd geleverd worden. Shet staat nu jaar rond op kleine weide en paard krijgt van aug-april sowieso onbeperkt hooi naast weidegang (als de wei niet te nat is kan hij er op). Land kan onderhouden worden zoals we zelf willen. Boer kan evt. ook hooien of bemesten.

Hopelijk kunnen jullie ons wat verder helpen, als er nog meer vragen zijn dan horen we dat graag, we willen het beste kiezen.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 14:32

dat hebben we al besproken en de stallen mogen er staan, ook voor tijdelijke mestopslag is plaats. Het lijkt goedkoop zo maar alle andere kosten komen er nog bij, hooi, bak aanleggen, stallen bouwen, omheining, krachtvoer en noem alle andere zaken maar op.. ik snap als je in een ander deel van Nederland woont dat deze prijzen een lachertje zijn maar omdat we in het buitengebied wonen, zijn onze salarissen ook niet van 'randstad-niveau' ;)

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 01:13

8nnemiek schreef:
Olga89 schreef:
Je wilt dus eigenlijk maximaal een halve hectare huren = 5000m2

Daarvan moet nog een bak 40 x 20 en paddock 20 x 10 af?

Als je 1 hectare zou huren - bak 40 x 20 en - paddock 20 x 10 hou je maar 40 x 70meter aan weide over net iets groter dan een Z dressuur baan, dat is wel weinig als enige weide en dan ben je zo door het gras heen

Een hectare is 10.000m2
De bak + paddock van jouw maten is 1000m2. Ergens maak je een rekenfoutje :+


Oh jee, ik maakte sowieso een rekenfoutje... huur is €2000 per jaar...

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 20:41

Wauw wat een reacties! Ik zal proberen komende tijd op allemaal te reageren :j maar zoals ik het nu lees moet ik naar andere grond verhuizen :D

Ik wil sowieso een schuilstal en als het nat is mogen ze het land niet op en krijgen het paard onbeperkt hooi in de paddock (shet beperkt in slowfeeder ;) Ze kunnen samen of apart staan. Shet en paard gaan prima samen met maar ook naast elkaar, zolang ze elkaar kunnen zien vinden ze het beiden best om met een draadje er tussen te staan (uiteraard hebben ze beide hun eigen karakter..) de verschillende voer behoeftes zijn dus geen probleem.

Track zou echt toekomst droom zijn, we weten dat dit op kleigrond erg kostbaar is...

Qua bouwvergunning is het allemaal in orde. Er zijn stukken die we kunnen huren waar al gebouwd is en dat mogen we afbreken of gebruiken en de boer heeft erg veel land, voor de weide is geen vergunning nodig. We mogen echt zelf kiezen dus dat is wel heerlijk. Ook voor lange termijn (lees komende tig jaren) mogen we het huren, dit doen ze met meerdere paarde-eigenaren.

Ik lees wel verschillende reacties, zitten jullie allemaal op kleigrond?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 12:57

We hebben meer dan 100 per maand te besteden, maar dit bedrag is alleen voor kale huur. Alle andere kosten komen er nog bij. Het allerliefste zouden we iets kopen natuurlijk, maar dat lijkt bijna onmogelijk in deze tijd...

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 23:43

Hoeveel m2 zand heb je dan per m2 gestort in de paddock? Gewoon direct op de klei? Wordt dat geen zompig modderbad?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 00:09

We hebben wat spaargeld opzij gezet en niet alles hoeft in 1 keer gedaan. We denken zelf volgend voorjaar te beginnen zodat we het hele seizoen kunnen klussen. Schuilstal, omheining en paddock eerst, dan de rest.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 10:41

Kanzi schreef:
Wij hadden een huis op 3800 m2, waarvan ongeveer 2000 / 2500 weide voor 1 paard en shetlander.
Onze bak was een paar vrachtwagens zand op de klei gestort, dat lag er al en voldeed meestal eigenlijk wel prima. Onze buren hebben voor heel veel geld een eb en vloedbak aan laten leggen, maar die was eigenlijk altijd wel wat zwaar om te rijden.
We hadden een paddockje met schuilstal, deels bestraat.
Af en toe deden we daar een verse laag zand op.
Ik heb er naar volle tevredenheid 12 jaar de paardjes op gehad.
Ik moest wel het jaar rond hooi voeren.

Dit klinkt super!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 11:37

begrijpelijk. We hebben echter heel erg goed contact met de man dus daar zeker vertrouwen in. Uiteraard kunnen dingen anders lopen in de toekomst. Stal wordt ook gewoon een inloop/schuilstal.

Paardjes staan het liefste buiten en zo zie ik het zelf ook het liefst. Weidepalen kunnen er altijd uit en verder doen we schrikdraad dus dat kan ook mee mochten we weg moeten.

Een track van zand wordt het niet helaas. Dat lijkt ons te kostbaar op gehuurde grond. We gaan voor de 5000 meter en beginnen volgend voorjaar. Dus alle tips tot die tijd zijn welkom.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fdalebout en 103 bezoekers