Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:22

Bij ons gingen vorige week de palen (van de rijbak) er nog redelijk in maar kan mij voorstellen dat dit per grondsoort verschilt...

Selka, inderdaad heel fijn een rij bak bij huis! Hoe groot is het grondstuk wat je gaat gebruiken voor de PP en wat wil je er allemaal in hebben?


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:28

Hier op de klei leem krijg ik de prikpaaltjes ook niet verder dan 2cm de grond in :+

Net de hoefsmid hier gehad, moest weer nodig. Nu hopen dat ze het er goed op doen. Hij heeft wat meer weg gesneden dan ik comfortabel mee ben maar ze doen het er tot nu toe goed op bij hem dus we kijken het weer even aan.

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:04

Prikpaaltjes krijg ik ook haast de grond niet in.

Trailer weet ik nog niet wanneer we daar mee bezig gaan.
Of misschien dat ik hem weer verkoop.
Hij dient nu als meubelopslag Omdat we de woonkamer leeg moesten hebben en geen idee hadden waar we met de meubels heen moesten _O-

Ben nu aan het rondvragen voor een loonwerker die mijn mestbult kan weghalen. Ding ligt midden op de paddock al een jaar en wil er vanaf.
Degene die het zou weghalen beloofd me dit al sinds april en het is inmiddels half aug >;) :roll:
Dus nu kijken of iemand anders het kan weghalen, of dat het over mijn kleinste weitje gaat en dan wordt die gefreesd.
Wil mijn hooiboer wel doen en dan freest hij gelijk mijn rijbak.
Dan kan dat weitje ook meteen opnieuw ingezaaid worden.

Ook binnenkort eens langs de buurboer om te vragen of we het stuk rechts van ons huis kunnen kopen/huren :D

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:30

Lijkt me een lekker gevoel nils, de eerste x rijden in je zelf aangelegde rijbak!!

Wij hebben koeienroosters in de wei als verharding voor ze schuilstal en als pad van de ingang naar de schuilstal.
Afbeelding
Bevalt super!! Ligt er nu al een aantal jaar in en ligt er nog in zoals op dag 1. Alles wat op de foto zwart zand is uiteraard opnieuw ingezaaid en mooi groen.
Geen natte voeten meer met het natte weer! Zowel voor de paarden als mezelf haha!

Al hebben we afgelopen jaar de “tuin” plat gegooid en weiland van gemaakt. Nu sluit deze aan aan de oude kippenschuur welk gerenoveerd is en een ruime inloop stal in gemaakt.
Afbeelding
Voor de winter zit er een padock ring om de wei. Voor de stal ook koeienroosters geplaatst zodat ze buiten ook met droge voeten kunnen staan. Voorheen liepen ze heel het weiland kapot (24/7 buiten) en zo kunnen we de weilanden sparen en Hebben ze toch ruimte genoeg om te rennen en te spelen, aan de voor en achterkant van de ring zijn 2 brede stoken waar ze kunnen spelen en uitgebreid rollen en er zit een krabpaal in.

De eersre foto is bij de grote wei (2 aparte weilanden, een links en een rechts van de oprijlaan, de weilanden liggen hier voor het huis). Ach, in de maanden dat ze op de wei lopen is het ook vaak genoeg nat dus nog steeds fijn dat de roosters er liggen.


We hebben wel besloten dat de 2 perenbomen er ook uit gaan. Wat een overlast aan wespen! Dit jaar al weer 2 nesten in huis en buiten stikt t er van...
De peren vallen ook in de wei, vinden de paarden niet erg maar met 1 ben ik heel erg bezig om hem suiker arm te voeren en ondertussen staat hij lekker peren te nuttigen... ik denk dat ze plaats gaan maken voor 2 rode esdoorns!
We hebben in de wei een prachtige groene esdoorn en een rode beuk. Past er mooi bij denk ik. Schaduw is toch erg fijn!
Meer hier met bomen in de wei? Hoe hebben jullie dat opgelost?
Wij hebben de ring vlak langs de bomen laten lopen en een 4kant er omheen gezet met stroom er op.

Leuk om te lezen dat er meer zijn die vroeger over al op kropen en makkelijk waren met inrijden en naar buiten en nu (net als ik) een heel stuk voorzichtiger zijn geworden haha!
Ik ga wel eerst wandelen metn grote knuffel hengst. Komt vast goed!

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:40

Handig die koeienroosters.
Let er wel op dat erdoor giftig is. Weet niet of alle soorten dat zijn.

We gaan te snel om op alles te reageren.
Ik heb een topic voor pepper gemaakt.
[ITP] Pepper doet raar
Ze werd helemaal blij van de vlasvork


Karin_deB

Berichten: 8221
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:41

@nils, rijden in je eigen bak, vast een top gevoel *\o/*

@Selka, ik zit op zandgrond inderdaad.
Ben erg benieuwd!
Fijn de tips en hulp van je vader!

@mentjuh, handig die koeienroosters!

Hier besloten de stroom bij ons in de tuin door te trekken naar de wei zodat ik daar toch stroom op het lichtnet kan zetten ipv een accu/batterij apparaat.

Van de week nog even het apparaat bestellen + alle koord en benodigdheden.

I love you to the moon and back

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 05:59

mentjuh schreef:
Lijkt me een lekker gevoel nils, de eerste x rijden in je zelf aangelegde rijbak!!

Wij hebben koeienroosters in de wei als verharding voor ze schuilstal en als pad van de ingang naar de schuilstal.
[ [url=m/84y7KV.png]Afbeelding[/url] ]
Bevalt super!! Ligt er nu al een aantal jaar in en ligt er nog in zoals op dag 1. Alles wat op de foto zwart zand is uiteraard opnieuw ingezaaid en mooi groen.
Geen natte voeten meer met het natte weer! Zowel voor de paarden als mezelf haha!

Al hebben we afgelopen jaar de “tuin” plat gegooid en weiland van gemaakt. Nu sluit deze aan aan de oude kippenschuur welk gerenoveerd is en een ruime inloop stal in gemaakt.
[ [url=m/unyUMY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor de winter zit er een padock ring om de wei. Voor de stal ook koeienroosters geplaatst zodat ze buiten ook met droge voeten kunnen staan. Voorheen liepen ze heel het weiland kapot (24/7 buiten) en zo kunnen we de weilanden sparen en Hebben ze toch ruimte genoeg om te rennen en te spelen, aan de voor en achterkant van de ring zijn 2 brede stoken waar ze kunnen spelen en uitgebreid rollen en er zit een krabpaal in.

De eersre foto is bij de grote wei (2 aparte weilanden, een links en een rechts van de oprijlaan, de weilanden liggen hier voor het huis). Ach, in de maanden dat ze op de wei lopen is het ook vaak genoeg nat dus nog steeds fijn dat de roosters er liggen.


We hebben wel besloten dat de 2 perenbomen er ook uit gaan. Wat een overlast aan wespen! Dit jaar al weer 2 nesten in huis en buiten stikt t er van...
De peren vallen ook in de wei, vinden de paarden niet erg maar met 1 ben ik heel erg bezig om hem suiker arm te voeren en ondertussen staat hij lekker peren te nuttigen... ik denk dat ze plaats gaan maken voor 2 rode esdoorns!
We hebben in de wei een prachtige groene esdoorn en een rode beuk. Past er mooi bij denk ik. Schaduw is toch erg fijn!
Meer hier met bomen in de wei? Hoe hebben jullie dat opgelost?
Wij hebben de ring vlak langs de bomen laten lopen en een 4kant er omheen gezet met stroom er op.

Leuk om te lezen dat er meer zijn die vroeger over al op kropen en makkelijk waren met inrijden en naar buiten en nu (net als ik) een heel stuk voorzichtiger zijn geworden haha!
Ik ga wel eerst wandelen metn grote knuffel hengst. Komt vast goed!


Volgens mij zijnrode esdoorns erg giftig. Dat zou ik nog even opzoeken/heroverwegen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 05:59

Gefeliciteerd, Karin_deB!

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 06:37

Dat was even schrikken fabster! Nooit geweten en er staat een enorme esdoorn in de wei. Even goed opgezocht en gelukkig is het een Noorse esdoorn welke niet giftig is...

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:03

Goeiemorgen allemaal!

Nils wat lekker dat je weer hebt gereden :)

Esdoorns zou ik idd ook even goed nakijken of je dat wel wil.

Gefeliciteerd Karin!

Selka wat balen dat je de grond niet in komt met de boor :(

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:14

Leuk dat je fijn hebt gereden Nils! Hier gaan de schrikdraad paaltjes al weer redelijk de grond in. Maar wij hebben best wel wat regen gehad (50 mm), nu is het overigens alweer 2 weken droog -O- .

Maar komend weekend lijkt het te gaan regenen. Ik wacht rustig af. Hier keileem, dat echt bokhard was, nu gaat het nog goed gelukkig.

Gefeliciteerd Karin!

Hier rondom het huis en de paddock ook een paar flinke esdoorns, maar ik maak mij er eerlijk gezegd niet zo druk om. Het gaat met name om de zaden waar een stof in/op zit die giftig is voor paarden. Maar dan moeten ze het in grote hoeveelheden eten en niet of weinig bijgevoerd krijgen. Vaak zijn jonge paarden erg gevoelig.
Mijn paddock ligt in vol met die zaden, maar mijn knollies beginnen er echt niet aan. Er staat ook prunus naast mijn bak en hulst. Van de hulst nemen ze weleens een hapje, maar daar krijgen ze ook niets van, terwijl het wel giftig is.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:18

Wij hadden ook iets van 50mm en toen dat net gevallen was heb ik paaltjes gezet. Nu kan het echt niet meer maar is het gelukkig ook niet meer nodig.

Volgens mij was esdoornblad ook giftig maar was het uberhaupt alleen als er een bepaalde schimmel oid in zat?

Wil graag weer gaan rijden maar mijn vaste rijmaatje vertrekt vandaag dus zal mijn verzorgster vaker mee moeten nemen. Het is nu een beetje een ellende tussen weinig energie, oppas zijn en te warm weer. Het is altijd iets :+

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:18

Esdoorns zijn prachtige bomen, maar zelfs de niet-giftige soorten hebben een groot nadeel: ze geven enorm veel zaailingen in het voorjaar. Die moet je uittrekken met de hand of maaien, anders heb je binnen een paar jaar een leuk esdoornbos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:22

In zowel de bladen, zaden en kiemen van de esdoorn zit een stof hypoglycine A, die giftig is voor paarden.

Wat wilma84 zegt klopt, die zaailingen zijn vreselijk! Nu met de droogte van deze zomer zijn bij mijn esdoorns bijna alle zaden al dood en verdroogd uit de bomen gevallen. Is de droogte toch nog ergens goed voor.....

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:41

Ik heb zulk leuk nieuws! :))
De Fokker van mijn hond Lucy heeft weer een nestje. Zelfde vader, andere moeder. Ze fokken deze kruising speciaal voor de jacht. En omdat ze zo blij zijn dat wij Lucy een prinsessen-leven geven, had ze gevraagd of wij eventueel interesse zouden hebben in een halfzusje van Lucy. Wij zeiden toen dat we daar zeker interesse in hebben en nu gaan wij haar zaterdag ophalen <3
Meet Lotje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het pupje met de stip op haar hoofd <3

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:47

Ooooh wat een snoepie <3 ! Wat voor kruising is het? Ik heb zelf een (staande) jachthond en vind ze geweldig!

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:04

Het is een beetje een gekke kruising :+
Een Engelse springer (werk/jacht lijn) x Dogo Argentino (jachtlijn).
Het vorige nestje was een oeps nestje, maar alle pups doen het zo uitmuntend in de jacht dat ze er toch voor gekozen hebben de kruising nog een keer te doen. 2 pups houden ze zelf, 1 aan ons en dan is er nog 1 over :D

Wij hebben onze hond echt als gezelschap, bewaking (want ze is ontzettend waaks!), en ook als gebruikshond :) ze is voor ons echt helemaal perfect. Een echte knuffelkont.

Dus we hopen dat Lotje een beetje op Lucy gaat lijken straks
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:22

Oh Lucy is ook heel knap! En een leuke kruising +:)+ .

Doen jullie ook iets van jacht of jachttraining?

Dit is onze hond:
Afbeelding

Hij is nu 1.5 jaar oud en ondanks zijn uitdrukking wordt hij zo langzamerhand ook behoorlijk waaks. Zo lief om te zien. Hij wordt dan heel stoer, blaft hard en zwaar (baard in de keel :D ), staart in de lucht en zelfs zijn haren gaan omhoog :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:27

Moet straks om 12:00 even met hem naar de dierenarts..... Vanmorgen tijdens het wandelen rende hij een veld in met veel hoog gras en onkruid en ineens liep hij vreselijk met zijn kop te schudden en hield hij zijn rechteroor scheef. Ik kan niets ontdekken en het doet hem ook geen pijn, maar hij schud nog steeds. En het jeukt hem.
Laat voor de zekerheid even kijken of er niets in zit.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:30

Whaha ik volg het jachthondentopic en het puppy erbij topic en dacht dat ik die twee door elkaar aan het halen is maar dit is dan weer wat anders _O-

Leuke pup en die volwassen hond is ook erg mooi gelukt, ik snap dat je zoiets best nog eens wil :j

Geen slecht plan [***], heb met spip nu meegemaakt dat een aar bleef klooien dus snap wel dat je er naar laat kijken.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:45

Wat een schatje op te zien Djoena. Goed gelukte kruising. Doen jullie zelf ook aan jachttraining?
Die van jouw is ook mooi Afab.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:48

Dankje belle_boef.

Ik doe wel aan jachttrainig. Erg leuk om te doen! Bij mij om de hoek woont een jager en die heeft gezegd dat ik wel een keer mee mag met mijn hond. Maar ik weet niet of ik het leuk vind om dieren doodgeschoten te zien worden..... Het is een beetje hypocriet natuurlijk, maar ik twijfel nog.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:51

Dat snap ik dan ook wel weer. Zou voor mij er aan liggen hoe de jager qua mentaliteit is. Correct en zorgvuldig om de wildstand te reguleren of eentje die het enkel voor plezier doet.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:53

Natalie36 schreef:
Ik heb wel nog een andere vraag voor jullie. Ik ben me aan het oriënteren op trailers. Ik kan hem niet binnen of onder een overkapping zetten. Mijn eerste idee was dus om een aluminium trailer te kopen. Maar die zijn wel flink duurder en de kans bestaat natuurlijk dat ik dat ding uiteindelijk niet tot nauwelijks ga gebruiken. Heb de paarden nu 11 jaar aan huis zonder ooit een trailer nodig gehad te hebben. Zijn er hier mensen met ervaring met houten trailers ‘bloot’ buiten laten staan? En waar moet ik dan rekening mee houden qua rot en schilderen of wanden vervangen?

Ze zijn ook goedkoper dus eerder er kosten aan hebben of weg doen kan ook eerder uit.

Mijn houten trailer heb ik na 6 jaar al ingeruild ivm slechte plek in de bodem en die had mij terug gerekend 150 euro per jaar gekost. Mag ik niet over klagen.

Mentjuh: dat ziet er echt super mooi uit.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:00

Wat een leuke hondjes. Mooie stoel ook


Hier moet beneden de hele dekvloer eruit en gaan deze week breken ipv over 2 weken, Alles omzetten, regelen wat een gedoe.
Tegelijk gaat het met poes nog steeds niet goed. Eet nu wel vis maar ook niet veel. Ik ben bang dat ik een keuze moet gaan maken maar omdat ze nog zo levendig is vind ik dat erg moeilijk. Voor dr leeftijd is zij nog best actief namelijk

Hond staat nu op prednison, benieuwd hoe dat gaat
Zoon start volgende week op een andere school en dagbehandeling, 45 min met de taxi, ook een hoop geregel en gedoe
Ach, houd mij bezig denk ik dan maar ( terwijl ik bijna gek wordt van al het geregel en gestress)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, SentiBot en 38 bezoekers