Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:37

Anke, gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst.

En dat ziet er pijnlijk uit Lynn!

[***], wordt dat niet een hele grote zooi met vlas in een schuilstal? Ik ben altijd bang dat ze dat overal naar toe lopen. Of heb je een drempeltje of iets dergelijks voor je schuilstal? Bij ons gaan de paarden ook dag en nacht naar buiten zometeen. Maar twijfel nog heel erg wat voor ondergrond te gebruiken in de schuilstal. Er ligt nu beton in zonder waterafvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:43

SSdesign, het gaat super met vlas. Ik heb dat afgelopen winter voor het eerst gedaan. Dacht ook dat het één grote bende zou worden, maar dat ging echt heel erg goed. Heb er wel een mega dikke laag in gegooid en de eerste paar dagen lopen ze er wel wat uit, maar het zakt vrij snel in en dan wordt het een super mooi dikke, warme laag. Heb alleen dagelijks de mest eruit geschept en af en toe een pak vlas erbij gedaan en ik was dik tevreden. Merrie ook, ging soms overdwars languit in de stal liggen. De ruinen moesten dan even aan de kant }> . Heb een nieuwe telefoon dus ik kan je helaas even geen foto's laten zien.....

Mijn schuilstal staat gewoon op zand in de paddock en daaronder ligt wel drainage.
Het leegscheppen was eventjes een klus, maar met zijn tweetjes en wat hulp van de trekker was het binnen een paar uur geregeld.

Nils ik houd je op de hoogte. Eerlijk gezegd denk ik dat we aan 1 wagen niet genoeg hebben. Na overleg met de loonwerker en veel info opgezocht te hebben, is grof zand mengen voor nu de beste oplossing.

Auw Lynn!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:36

Auw, Lynn, dat ziet er pijnlijk uit %)

Ik geloof dat wij nog spannender voeren:
Shet en ruin:
- Cavalor strucomix original, niet de aanbevolen hoeveelheid
- Marstall Force (niet de aanbevolen hoeveelheid)
- gemalen lijnzaad
- twee lepels Seniores priores omdat de rest dan lekker aan elkaar plakt.
Soms krijgen ze daar nog kruiden bij (vroeger heette dat Equiral, nu weet ik eigenlijk niet)

Mijn merrie krijgt Seniores priores, Marstall wiesen fasern, Marstall force en een beetje Cavalor strucomix original (voor het lekkere) en gemalen lijnzaad. In de winter gaat daar ook omega gold olie bij. En haar poeders gaan erdoor. Zij krijgt momenteel drie keer per dag, de anderen maar één keer (en dat weet iedereen precies; in de ochtend en tussen de middag komt mijn merrie haar voerbak leegeten en blijft de rest waar ze op dat moment al waren. Op een gegeven moment komt de Shet wel kijken of er nog wat geknoeid is)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:51

Ik voel me best wel ouderwets haha.
Mijn paarden staan “gewoon” op stro.
Wel met matten er onder.
Alleen de schuilstal van een van de zomer weides gewoon zand. In de winter kunnen ze zelf naar binnen als ze willen.
Is vlas zo veel fijner dan stro op matten?
Ben bijna door mijn stro heen dus misschien eens proberen.
De geiten schapen en kippen hebben ook stro op matten in hun stallen (alleen de kippen geen matten). Die kunnen ook binnen en buiten wanneer ze willen. Kunnen die ook op vlas?

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:55

Mijn kippen staan ook op vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:55

Ik heb geen matten, dus kan je niet zeggen of stro of vlas prettiger is. Ik vind vlas gewoon erg prettig met uitmesten en ik heb er een veel kleinere mesthoop van.

Voorheen toen mijn paarden in de winter 's nachts op stal stonden, had ik ook altijd vlas. Ik doe er wel een mega dikke laag vlas in. Zowel in de boxen als in de schuilstal. Bij vlas zakt de nattigheid dan mooi naar beneden en dat wordt een goede, dikke, zachte laag. Bij stro vind ik dat het natter blijft.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:05

Mijn paarden staan op kale rubberen speeltuinmatten. Poepen ze veel op want ik voer daar ook, zou me denk ik veel strooisel kosten :+
Ze liggen daar liever dan buiten in het zand.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:07

Azmay, wordt dat geen zooi onder de matten? Matten zouden voor mij ook een optie zijn, bijvoorbeeld speeltuinmatten. Maar ik ben bang dat alle plas daaronder vreselijk gaat stinken. Of liggen de matten bij jou op zand?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:10

Ik heb geen stallen :D , dus over strooisel maak ik me niet druk. Ik heb schuilstallen en dat is hmgewoon bestrating. Ik veeg wel elke dag de bestrating schoon (gemorst hooi, mest ruim ik natuurlijk eerst op) en veeg het gemorste hooi in een hoek. Daar plassen ze dan. Of ze plassen op het zand. Dus geen bestrooiing nodig.1 xin de zoveel tijd ruim ik dat op en gaat t op de mesthoop.

Auw Lynn_Nikita! Dat ziet er echt pijnlijk uit

En Anke: wat schattig! <3

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:30

Zo jullie gaan snel zeg := ik doe even een poging om globaal wat bij te lezen, maar dit tempo kan ik echt niet volgen :))

Ik zie een knappe zadelkamer voorbij komen, wat een lieve man heb jij flew! :) Mijn papa heeft afgelopen winter een giga kast gemaakt voor mij, daar ben ik ook heel blij mee :j
Afbeelding

Zonde dat er geen pups aankomen nils, vreemd dat ze wel zo 'zwanger' toont...

Auw, dat ziet er pijnlijk uit Lynn! Goed koelen zou ik zeggen! Heb je wel iets van medicatie gekregen ofzo?

Wat een schatje Anke <3 Die oogjes ook, echt om op te eten <3

Ik ben nog op zoek naar een goed dieet voor mijn 2 draakjes. Momenteel krijgen ze een gewone ondehoudskorrel.
Jules 1,5 handje + lijnzaad en biotine
Vlekje 1 handje + lijnzaad en biotine
Verder onbeperkt (voordroog) hooi heel arm en houtig hooi, wel fijn spul voor ze :j
En eens om de 2 maanden een kuurtje psyllium, wat ik gewoon bij kramer mee bestel, samen met de biotine. Ik gebruik ook vezels.

Maar ik wil graag overstappen op de fibre force van cavalor ipv de gewone korrels, dat lijkt me veel zinvoller :j

Qua bodembedekking, de schuilstal is hier nog niet af... Maar we hebben wel alvast stro roosters liggen en misschien wil ik ook wel gaan naar matten/tegels met stro erop voor de winter :j

Zo, wij zijn gisteren alvast echt van start gegaan *\o/* De palen voor de buitendraad staan er en de draad zelf ook al voor een groot stuk, vandaag hoop ik al een deel van de track afgemaakt te hebben en alle buitendraad klaar te hebben :)
Afbeelding

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:41

Leuk he, om te starten?

Het gaat hier echt even te hard om te reageren op iedereen, sorry!
Zadelkamer heb ik netjes in orde, met een mooie kast van ruitersport het pakhuis, die maken qua prijs best aantrekkelijke kasten. Bezorgen trouwens ook door heel Nl, ik vond het een aanrader...

Ik heb op de matten in de stal houtvezel liggen, maar ik zit te denken om over te stappen naar gehakseld stro, omdat dat makkelijker composteert.

De ouders van vrienden van ons verkopen hun huis, misschien iets voor degenen die nog wat leuks zoeken (alleen naar mijn smaak wat te weinig grond) https://www.grootroessinkmakelaardij.nl ... ngelo-(gld)/koop/huis-4094958-Riefelerdijk-1/

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:42

Ziet er mooi uit sv +:)+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Loonwerkers zijn er!

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:46

Wat gaan jullie megahard....ik lees wel bij, maar het is zooo veel.
Ik heb ook matten, die op rubberen tegels liggen, die op de beton liggen. Helaas gaat de urine toch tussen de tegels door de beton op. In de winter doe ik er af en toe wat stro in en een streepjes vlas, maar in de winter heb ik er helemaal niets op.
Sinds kort eten mijn paarden pavo vital de aanbevolen hoeveelheid, en dat is mega weinig (de fjord 70 gr per dag, en Dirkje 100 gr per dag en een handje lucerne om het toch nog iets te laten lijken. Dirk krijgt nog 2x per dag een schep meusli en in de winter krijgt hij er nog senior priores bij. Ik gaf eerst Havens basisbrok maar opeens wilde dirk dat niet meer, daarna nog een tijdje vitalbix, totdat hij dat ook niet meer lustte....Hopelijk blijft hij de pavo wel lusten, maar omdat het maar zo weinig is hoop ik dat hij dit blijft volhouden.
Huizenjacht is moeilijk....wij willen uiteindelijk toch weer terug naar mijn geboortedorp, maar alles is daar gewoon megaduur dus ik denk dat we nog maar weer eens wachten misschien dat de prijzen ook weer dalen. Wij hebben helemaal geen haast want we zitten prima hier maar het zou wel leuk zijn.
Verder even een paardendipje qua rijden, wel heel druk geweest met hooi verzamelen. Mijn hooiboer stopte er plotseling mee....dus dat was even paniek. Helaas kan ik nu ook de mest niet meer kwijt dus
daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen...Gelukkig heb ik nog 2 maanden de tijd voordat hij echt stopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:50

Even een korte post vanaf mijn telefoon, druk aan het werk. :o

Het zijn inderdaad twee freemax zadels. Mijn Tinkers scheelden net 1 maatje, dus het werden er twee :)

Qua voer ga ik de tips even na. Ik heb al veel geprobeerd... Vitaminekorrels van diverse merken eten ze niet, alleen als ik het door een ander soort brok meng. Marstall zijn ze niet kapot van. Heb meerdere zakken weg kunnen gooien omdat ze het niet aten. Cavalor en mijten vind ik wel interessant, even kijken of ze daar ook proefzakjes hebben, voor ik weer twee zakken weg kan gooien. Natures best aten ze wel goed dus dat is eventueel een optie om nog naar terug te gaan. Voermeesters ook getest, aten ze goed maar ik vond dat nog iets te hoog in de suikers. Voor mijn vorige paard had ik Hugho kruidenmix, daar deed ze het fantastisch op en ik denk dat deze paarden het wel willen eten, maar die prijs blijft maar stijgen. Je betaalt nu al €30 voor 15 kilo -O-

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:06

Wat maakt dat jullie zo uitgebreid voeren ik brokken? Waarop baseren jullie dat? Bloedonderzoek naar tekorten?

Bij mij krijgen ze Pavo voor sobere rassen en hooi. De hoeveelheid brok pas ik enkel aan aan hoelang ze die dag op er gras staan ivm suiker in het gras.
En nu krijgen ze dan gemalen lijnzaad als kuur tegen zand.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:16

Wat gaan jullie hard. :wow:

Qua voer geven wij onze sportpaarden heel simpel voer eigenlijk. Ze krijgen hier Subli basisbrok vanuit stal, wij voeren zelf een klein beetje Pavo Sportsfit en/of Cerevit bij door de zemelen heen. Door de zemelen voeren wij een sportsupplement en Monnikspeper. Ook geven wij zo goed als onbeperkt ruwvoer.

Als we ze straks aan huis hebben dan gaan we over op Pavo Condition & Pavo Cerevit (mengen).


Wij hebben inmiddels een hele reeks huizen gezien, gisteren hebben we een bod gedaan op een heel leuk huis! Alles daar voor de paarden was top onderhouden. Er zit 1,5 hectare grond bij en 3 vrij nieuwe stallen, met nog plek voor meer.


Afbeelding

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:19

Ik voer ook redelijk uitgebreid op het moment.

Oude merrie krijgt op dit moment een halve schep pavo 18+, duivelsklauw en kurkuma.
Mijn ruin krijgt een halve schep pavo allsports, vitamine E en selenium en kurkuma. Aminozuren voerde ik hem ook nog, maar ik wil even kijken hoe het zonder gaat.

De reden waarom... de oude merrie is oud en versleten. Zonder de duivelsklauw heeft ze duidelijk pijn, mét is ze vrolijk en ontspannen. De kurkuma zou haar moeten ondersteunen bij haar artrose en EORTH.
De ruin verdenk ik van pssm2 (niet getest, de testen waren op dat moment niet wetenschappelijk gevalideerd) en heeft in het verleden meerdere malen tekort gehad aan selenium en vit e (een keer gebleken uit bloedonderzoek, later meerdere malen gestopt met bijvoeren, dat was te zien in zijn lichaamsgebruik).
De ruin is laatst geopereerd aan een sarcoïde, de kurkuma zou kunnen ondersteunen zodat deze niet meer terug komen.

In de winter schroef ik de muesli omhoog (1 schep per paard) en komt daar bietenpulp met zemelen bij. Zodat ze op gewicht blijven.

Karin_deB

Berichten: 8245
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:23

Ik voer Vitalbix Daily Complete en Luzerne, scheutje zonnebloemolie erover.
Ik voer van de Daily Complete de richtlijn en van de luzerne krijgt de shet een handje en de d-pony 1 schep per dag nu in de zomer.
In de winter gaat dat weer iets omhoog.
Verder hooi, gras en een zoutblok.

Daar doen ze het tot nu toe goed op.
Mn d-pony gaat nu wat fanatieker bereden worden dus mogelijk moet daar in de toekomst nog wat geschroefd worden aan voer.

Ik heb mn stalmatten verkocht, worden volgende week opgehaald.
Heb ze nooit gehad dus ben niet anders gewend.
Hier gaan ze op vlas en ook potten en dan 1x per jaar helemaal leeghalen.

@sv, lekker bezig! Ging het een beetje met palen plaatsen nu na de droogte?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:28

Oooh dat huis ziet er mooi uit zeg. Nu maar hopen dat jullie bod geaccepteerd wordt.

Ik voer ook niks bijzonders.
Melle kreeg jaren gewone basisbrokjes, maar eigenlijk al een hele tijd niet meer.

Rocky zuigt lucht, op gewone brokjes en snoepjes gaat ie zuigen dus die krijgt om wat dikker te worden seniores priores met wat psyliumvezels.
Puck krijgt hier een hapje van mee anders wordt hij jaloers _O-
Melle krijgt nu wat brokjes van voermeesters voor sobere rassen dacht ik, wat psylium en foenegriek.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:39

Mijn paarden lopen bijna altijd even naar buiten om te mesten en te plassen haha.
Ik hoef in princiepen maar 1x in de 2 weken te mesten... best handig :Y)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:43

Oh dat is ideaal! Die van mij poepen en plassen het liefste in de stal...

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:56

Wendy schreef:
De reden waarom... de oude merrie is oud en versleten. Zonder de duivelsklauw heeft ze duidelijk pijn, mét is ze vrolijk en ontspannen.


Mijn oude merrie staat ook op 18+. doet ze het goed op en ze vindt het lekker.
Shetje krijgt een handje dieetmix. Beide 2 keer per dag.

Zou duivelsklauw ook helpen bij geitjes? Mijn oude geitje loopt al paar dagen heel moeilijk. DA had al gewaarschuwd dat dit een keer ging gebeuren. Ik heb nog een pot duivelsklauw staan, ooit gekocht voor mijn merrie maar toch nooit nodig gehad. Is vast al ruim over datum, maar nog ongeopend meen ik.. Ik ga eens proberen... wie weet.

Toen mijn merrie nog op pensionstal stond, kregen ze voordroog en ze had eigenlijk altijd wat natte mest, het bekende nadruppelen, zeg maar. Ondanks vrijwel onbeperkt ruwvoer en een stevige scheppen 18+ en luzerne, moest ik haar de laatste winter echt flink bijvoeren met bietenpulp om op gewicht te houden... Ik stond daar ook vaak te mixen met allerlei supplementen en flessen olie. Was ook vooral in de tijd dat ik nog reed en probeerde haar nog soepel en aan de gang te houden. Nu hoeft dat gelukkig niet meer..

Ik heb haar nu een jaar thuis op dagelijks weidegang ( behalve de wintermaanden) , mooi droog hooi en alleen op 18+ en ze is het afgelopen jaar heel mooi op gewicht gebleven. Mest is ook stevig en ik heb haar al een jaar niet hoeven wassen aan de achterkant. Soepel zal ze niet zijn, maar ze glimt en ziet er nog supermooi uit met haar 26 jaartjes jong.

Maar ik heb nu nog een halve zak bietenpulp staan. In een voerton. Hoelang zou zoiets goed blijven? Ik denk dat dit nog van maart 2017 is... Het ruikt nog net zo lekker/vies als altijd en het ziet er al wit uitgeslagen uit als je een nieuwe zak koopt. Op de mesthoop of toch zo nu en dan nog voor de lekker bijvoeren?

Hier gebruik ik strokorrels. Laat 2 a 3 keer per jaar een paar pallets met 20 kilo zakjes thuis brengen en dat levert minimaal afval op. Heel blij mee. Enige nadeel is dat het vrij stoffig is bij het uitmesten en ze lopen het makkelijk de stal uit, zelfs met drempel. Ik heb al mijn tuig en spulletjes gewoon los in de paardenstal hangen, maar daar komt dus best een stoflaag op zo. Van de winter maar eens op zoek naar een paar oude keukenkastje die ik kan ophangen... Of misschien vaker het tuig gebruiken? :+


Mooi huis op de foto! Ziet er wel groot uit. Zit er ook een tuinman inbegrepen ;). Ik zucht even vanuit mijn eigen achterstand met allerlei tuinklusjes... Het gras groeit aan alle kanten. Heel blij mee, maar het onkruid ook.... hele bossen winde trek ik overal uit de tuin en de afrastering... Krijg het niet bijgehouden...

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:43

greendragon schreef:
Zou duivelsklauw ook helpen bij geitjes? Mijn oude geitje loopt al paar dagen heel moeilijk. DA had al gewaarschuwd dat dit een keer ging gebeuren. Ik heb nog een pot duivelsklauw staan, ooit gekocht voor mijn merrie maar toch nooit nodig gehad. Is vast al ruim over datum, maar nog ongeopend meen ik.. Ik ga eens proberen... wie weet.

Geen idee, ik weet wel dat het o.a. ook werkt voor honden, dus niet alleen bij paarden. Misschien even overleggen met de DA?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:05

SSDesign schreef:
Azmay, wordt dat geen zooi onder de matten? Matten zouden voor mij ook een optie zijn, bijvoorbeeld speeltuinmatten. Maar ik ben bang dat alle plas daaronder vreselijk gaat stinken. Of liggen de matten bij jou op zand?

Ze liggen op de tegels, haal ze er een of 2 keer per jaar uit en dat is wel smerig maar tussendoor stinkt het niet.