Staan jullie paarden nu op de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:39

Onze paarden staan elke dag even op de wei.
We hebben maar zo’n 3000m2, maar wel veel gesproeid en dankzij stroombegrazing ziet alles hier nog groen.
Mijn tinker kan best een beetje suiker verdragen, die staat dus overdag de hele dag op wei met een beetje extra hooi. De belg staat in de paddock met onbeperkt hooi omdat hij niet tegen suiker kan, die komt elke dag een uurtje op wei.

Scarpati

Berichten: 347
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Istanbul (TR)/Weustenrade (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:50

Bij ons staan ze ook niet op de wei sinds deze week, maar op de paddock.
Het was echt net een steppe dus willen het nu even de kans geven weer te laten groeien :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:16

Onze pony's staan sinds eind mei 24/7 op de wei, maar met toegang tot de paddock en schuilstallen waar we hooi voeren. Met het hete weer en de vliegen stonden ze overdag (10 tot 19-20u ongeveer) vrijwillig bij de stallen en 's nachts op de wei. Ik schat dat we momenteel nog zo'n 3.500 - 4.000 m2 gras over hebben. Onze pony's blijven ook nu dus gewoon in de wei.

Bij paarden die al een tijdje niet meer in de wei komen, zou ik rustig opbouwen, zoals je dat ook in het voorjaar doet.

Dat verhaal van veel suikers in het gras nu is overigens onzin. Gras maakt onder invloed van zonlicht suiker aan om te groeien. Dat groeien kan echter alleen als ook aan de andere voorwaarden wordt voldaan:
- voldoende voedingsstoffen in de bodem
- voldoende hoge temperatuur
- voldoende water...
Dat laatste ontbrak nogal de laatste tijd, temperatuur en zonlicht hadden we geen gebrek aan. Door te weinig water (of temp of voeding) groeit het gras niet, maar wordt wel suiker aangemaakt. Dat wordt dus opgeslagen in de plant. Zodra aan alle groeivoorwaarden weer kan worden voldaan (nu dus), worden de suikers weer gebruikt om het gras te laten groeien. Momenteel zit er dus minder suiker in het gras dan een week of drie geleden.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:29

Nog 24/7 maar Door suikerrijk nu strook begrazing en krijgt ze wat hooi bij. Mijn shet mag niet meer op het land ivm suiker. Die staat op een postzegel met hooi.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:33

Overdag buiten, 't weitje waar ze staan is 3x niets meer, eerder een grote paddock met de illusie van wat ooit gras was, dus voer is hooi. Heb ongeveer 1/3 afgezet zodat dat rustig kan bekomen en ze daar over een week of twee rustig aan opmogen. De winterweide is ook afgegraasd dus die kan ondertussen ook bekomen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 21:36

Hilary schreef:
Onze pony's staan sinds eind mei 24/7 op de wei, maar met toegang tot de paddock en schuilstallen waar we hooi voeren. Met het hete weer en de vliegen stonden ze overdag (10 tot 19-20u ongeveer) vrijwillig bij de stallen en 's nachts op de wei. Ik schat dat we momenteel nog zo'n 3.500 - 4.000 m2 gras over hebben. Onze pony's blijven ook nu dus gewoon in de wei.

Bij paarden die al een tijdje niet meer in de wei komen, zou ik rustig opbouwen, zoals je dat ook in het voorjaar doet.

Dat verhaal van veel suikers in het gras nu is overigens onzin. Gras maakt onder invloed van zonlicht suiker aan om te groeien. Dat groeien kan echter alleen als ook aan de andere voorwaarden wordt voldaan:
- voldoende voedingsstoffen in de bodem
- voldoende hoge temperatuur
- voldoende water...
Dat laatste ontbrak nogal de laatste tijd, temperatuur en zonlicht hadden we geen gebrek aan. Door te weinig water (of temp of voeding) groeit het gras niet, maar wordt wel suiker aangemaakt. Dat wordt dus opgeslagen in de plant. Zodra aan alle groeivoorwaarden weer kan worden voldaan (nu dus), worden de suikers weer gebruikt om het gras te laten groeien. Momenteel zit er dus minder suiker in het gras dan een week of drie geleden.


OK, dat wist ik niet. Het zal dus eerder zo zijn dat ze idd weer moeten wennen als ze al weer een paar weken niet op de wei hebben gestaan.
Dank voor je info!

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:40

Hier dag en nacht buiten met hooi.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:53

Hier staan ze nu 2 tot 3 uurtjes per dag op de wei en de rest van de dag in de paddock.
Als het gras weer wat meer is aangegroeid gaan ze weer de hele ochtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:17

Hier nog steeds 24/7 op de wei. Afwisselend op 4 verschillende stukken zodat het gras rust krijgt, en ze worden 3x per dag bijgevoerd :o

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:23

Ik heb de paarden ook sinds een week van het gras af. Gelukkig hebben ze ruime paddocks met slowfeeders in zich te vermaken.

Ik denk dat ik van de week even een track van prik paaltjes ga maken zodat ze toch weer een beetje op het gras kunnen.

Ik vertrouwde het niet met het fructaan. De berichten zijn zo wisselend en de da waarschuwde al voor hb. Better safe than sorry.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:42

bij ons 24/7 op de wei vanaf half april en met deze droogte stond er nog gedroogd gras genoeg
nu is de wei weer groen aan het worden
bijvoeren was niet nodig gelukkig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het is een grote wei voor 6 paarden en er is dit jaar niet gehooid ,alles was voor de paarden..
laatste foto is van ruim 1 week geleden

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:09

Bij ons zijn ze er nooit af geweest.
Gras was gemaaid en is tijdens de droogte gewoon gegroeid. Staat zon halve meter gras op. Valt niet tegen aan te eten

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 01:13

Koekie73 schreef:
RoyceMack schreef:
Die van mij heeft altijd buiten gestaan.
Ze werden bijgevoerd. Wij hebben prima paddocks maar dat werd uiteindelijk ook zo stoffig en de paddocks zijn niet heel groot (kan niet even in volle galop een sprintje trekken bv) en beweging is toch wel heel belangrijk.

Paarden krijgen ook vitamine, luzerne, slobber en musli bijgevoerd met magnesium ed. En er wordt erg goed gelet op gewicht. Tot nu toe gaat alles goed. Alleen die rotvliegen... Paard krabt zn hele hoofd kapot.

Voorheen stond ik ook op een stal waar paarden heel veel binnen stonden en niet teveel voer kregen (twee voerbeurten per dag van een bultje voordroog) en ze niet voldoende beweging kregen.. Mochten maar met twee of drie de weide/paddock in durende 1 uur (winter) of 4 uur in de zomwr.
Veeeel te weinig. Zowel beweging, sociaal als het eten. Ik ben weggegaan. Die mensen hoefde je niks meer te vertellen hoe het werkt in een paardenlichaam. Die wisten ales beter.



Stond je waar ik nu sta? -O- -O-
Ik heb in ieder geval wel veel bijgeleerd. Persoonlijk kan ik hier gewoon niet mee leven voor onze merrie. Anderen blijkbaar wel. Ik denk vanwege de erg fijne en uitgebreide faciliteiten. Voor mij weegt dat niet op tegen het geluk en de gezondheid van mijn pony. Stalgenoten praten het goed als ze dan ineens toch een extra uurtje in de paddock mogen maar dan vergeten ze dat ze alsnog 20+uur op stal staan. Ik word daar zo verdrietig van.

Maar goed, met deze omstandigheden dus opbouwen als ze al even niet meer op de wie hebben gestaan. Dat had ik al gedacht maar heel fijn om dat bevestigd te krijgen van jullie. Ook op een evt andere stal is dat belangrijk om rekening mee te houden.

Ik ga vrijdag op een stal kijken waar ze sowieso altijd (ook in de winter) hele dagen buiten staan EN onbeperkt ruwvoer krijgen. Het is wel 30 minuten rijden, maar goed, dat heb ik er wel voor over.


Nee wij hebben het niet over dezelfde stal. Maar wat jij zegt: dat je stalgenoten het goed praten.. Ik hoorde die van mij destijds ook wel zeuren over dingen maar niemand onderneemt actie. Ik heb meermaals aangegeven dat ik meer voer wil voor mn dier, heb zelfs extra hooi zelf bijgekocht en zelf bij gaan voeren. Hierdoor gingen ze helemaal niet meer voeren (want als ik meer koop bij hen was dat alleen maar winst voor hen).
Ik kon de hele winter wel huilen dat mn paard soms gewoon hele dagen niet buiten kwam.
Heb me elke dag schuldig gevoelt.

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 01:20

Die van ons staan zomers 24/7 op de wei. Met die droogte zijn we begonnen met strookbegrazing en bijvoeren van ruwvoer (fikse aanslag op de wintervoorraad) gelukkig hebben we de 2e wei niet hoeven gebruiken. Dat wordt volgende week weer gemaaid.

Nu het gras weer goed groeit zijn we gestopt met bijvoeren maar nog wel strookbegrazing. Dit ivm de waarschuwing van suikers.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 07:04

@roycemack nou precies! Ik heb elke dag het gevoel dat ik maar steeds naar stal wil om haar een tijd buiten te zetten; wat ik ook vaak doe maar als het niet haalbaar is vanwege werk, dan staat ze weer te staan op stal.
En wat je zegt; iedereen klaagt maar niemand zegt iets tegen staleigenaar.

Ik heb inmiddels een hele fijne plek gevonden; hele dag op het land (ook in de winter) en onbeperkt ruwvoer. Het is wel 30 minuten rijden voor ons maar ik heb het er wel voor over. Bovendien staan we dan direct aan het bos!

Ik heb dus gisteravond stalling opgezegd. Ik kreeg als reactie ‘prima’ en ‘je hebt een opzegtermijn’ (die ik niet heb, maar toen werd ik uitgemaakt voor leugenaar)
Vooral voor mijn dochter van 12 vind ik het heel erg vervelend dat het zo loopt.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 07:22

Die van ons hebben aldoor op de wei gestaan. Het gras is nu weer flink aan her groeien, maar hier zijn per groep paarden (6 of enkele wei 8)minstens 3 weilanden.

Onze groep is aan het 5e weiland toegekomen en is niet bijgevoerd, vd andere groepen gaan er veel paarden standaard snachts naar binnen en die krijgen op stal sowieso nog 2x ruwvoer en vorige week zijn er balen hooi in de weilanden gegooid maar ze eten liever gras :D

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:43

Hier stonden ze gewoon de hele dag in de wei.
Heb ook niets bij hoeven voeren en ze staan er nu nog :)

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:50

Hier ook hele dag op wei. Heb nu wel weer een deel afgezet, dat begint nu weer groen te worden. Zodra daar genoeg staat begin ik weer met opbouwen

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:05

Bij ons staan ze 24/7 en zijn niet van het land gehaald. 1 wei is bijgevoerd de andere wei had het niet nodig.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:37

Koekie73 schreef:
@roycemack nou precies! Ik heb elke dag het gevoel dat ik maar steeds naar stal wil om haar een tijd buiten te zetten; wat ik ook vaak doe maar als het niet haalbaar is vanwege werk, dan staat ze weer te staan op stal.
En wat je zegt; iedereen klaagt maar niemand zegt iets tegen staleigenaar.

Ik heb inmiddels een hele fijne plek gevonden; hele dag op het land (ook in de winter) en onbeperkt ruwvoer. Het is wel 30 minuten rijden voor ons maar ik heb het er wel voor over. Bovendien staan we dan direct aan het bos!

Ik heb dus gisteravond stalling opgezegd. Ik kreeg als reactie ‘prima’ en ‘je hebt een opzegtermijn’ (die ik niet heb, maar toen werd ik uitgemaakt voor leugenaar)
Vooral voor mijn dochter van 12 vind ik het heel erg vervelend dat het zo loopt.


Stalhouder heeft ook zorgplicht en de plicht om te voldoen aan de minimale basisbehoeften van de paarden toch?
Ik zou schijt hebben aan de opzegtermijn.
Indien je geen borg hebt betaald, betaal je voor deze maand en thats it. Paard moet daar weg.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:39

Ik heb de hele droogte periode gesproeid dus ik had gewoon normaal gras. Dus ja ze staan er op. 5 á 6 uurtjes per dag want ik wil ze er graag ophouden tot 1 november.