"Goedkope" oplossing zware rijbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

"Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 13:34

Ik ben me aan het oriënteren op een redelijk "goedkope" oplossing voor een zware rijbak.

De rijbak is omgeschept, dus wit zand uit de bodem.
Nu is de bak eigenlijk te zwaar / mul.
Ik heb veel topics gezien over snippers en dergelijke.
Snippers kosten al gauw rond de 1000,-. Nu is het niet mijn eigen rijbak dus wilde ik ook niet perse uit eigen zak 1000,- gaan betalen.

Zijn er mensen met andere goedkopere oplossingen?

_merel_

Berichten: 1843
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:38

Beregenen? Heel veel water erop

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:39

_merel_ schreef:
Beregenen? Heel veel water erop


In grote delen van het land geld momenteel een sproeiverbod en gezien de droogte lijkt het me niet zo'n strakke actie om voor iets nutteloos als een bak te gaan beregenen.

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:40

Ik volg. :)

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:48

Ik heb mijn bak ook gekeerd. 's Winters is hij tóp, ook na weken regen, maar nu is het inderdaad net de Sahara. Ik rijd momenteel in de wei.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:52

Ik heb wel eens gelezen dat kokos heel erg fijn is. Maar ook dat zal niet heel goedkoop zijn.
Wil de eigenaar van de bak niet mee betalen? Of bv met meerdere pensionklanten samenleggen?

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:01

Besproeien met grondwater? Als je daar beschikking over hebt.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:04

Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb uiteindelijk tochvoor tapijtvezels gekozen. Nu 3 weken in gebruik. Goedkope oplosding is idd water erop... maar 'goedkoop' bestaat niet, dan zul je al een mengsel moeten husselen of nieuw zand erop. Ik reken de kosten maar zo; een peesblessure kost meer dan de ( op dat moment) duurdere oplossing

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:05

Kokos is niet zo heel duur en een goede oplossing, of houtsnippers..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:07

Hier doen we het met grondwater maar hij ligt ook na sproeien nog vrij zwaar dus wij zullen hier toch ook nog iets moeten bedenken. Ik vind alleen heel erg verschillende ideeen over hoe je het precies aan pakt met bv tapijt. Kom prijzen van 1000 euro tegen maar ook van 5000

_merel_

Berichten: 1843
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:40

Polly schreef:
_merel_ schreef:
Beregenen? Heel veel water erop


In grote delen van het land geld momenteel een sproeiverbod en gezien de droogte lijkt het me niet zo'n strakke actie om voor iets nutteloos als een bak te gaan beregenen.


Grondwater?

Daarnaast ga je het vandaag zoiezo niet meer oplossen... dus misschien is het handig om te wachten tot het natuurwater je bak weer begaanbaar nat maakt en hem daarna zelf nat houden! Een megamulle bak wordt ook niet comfortabel met enkel een lading snippers erin.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 15:41

Mmh øke dus over het algemeen zijn vezels / snippers nog steeds de beste keus.
En het goed nat houden.

Ik kan me herinneren dat kennissen van vroeger houtsnippers door de bak hadden, maar dat dit ook glad werd bij regen. Of heb ik dit nu mis ?

Bedankt voor de vele reacties al trouwens, top *\o/* :)
Het hoeft ook zeker niet a la minute opgelost te worden maar wil er wel rustig achteraan gaan. :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:47

xAnnouk schreef:
Ik ben me aan het oriënteren op een redelijk "goedkope" oplossing voor een zware rijbak.

De rijbak is omgeschept, dus wit zand uit de bodem.
Nu is de bak eigenlijk te zwaar / mul.
Ik heb veel topics gezien over snippers en dergelijke.
Snippers kosten al gauw rond de 1000,-. Nu is het niet mijn eigen rijbak dus wilde ik ook niet perse uit eigen zak 1000,- gaan betalen.


Zijn er mensen met andere goedkopere oplossingen?

Voor het begaanbaar maken van een zware bak ís 1000 euro een goedkope oplossing ;) . Als je er daarmee bent heb je al ontzettend geluk. Ik snap dat je weinig zin hebt om dat zelf op te hoesten als het niet je eigen bak is, maar een goedkopere oplossing ga je niet vinden denk ik. Of je moet ergens gratis aan houtsnippers kunnen komen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:51

TS: hoe lang heb je de bak al? Veel bakken die normaal prima te doen zijn, zijn nu veranderd in extreem mulle bakken, als het iets is van de afgelopen 2 maand zou ik eerder denken dat het weer de boosdoener is.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:54

Houtsnippers gaan op den duur rotten, dat wil je echt niet.

Kokos ken ik, vond ik zelf in die bak waar het toen in zat niet top, spul ging een beetje op hoopjes zitten, plakte wat aan elkaar en na een paar jaar was er heel veel van vergaan.

Ik heb hetzelfde probleem alleen geen echt wit zand maar wel te mul. Ik heb het advies gekregen om leemhoudend zand te mengen in de toplaag. Ben er nog niet helemaal over uit of dat het uiteindelijk ook gaat worden maar moet zeggen dat het me meer aanspreekt dan vezels, snippers ed.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 15:56

GDG schreef:
Voor het begaanbaar maken van een zware bak ís 1000 euro een goedkope oplossing ;) . Als je er daarmee bent heb je al ontzettend geluk. Ik snap dat je weinig zin hebt om dat zelf op te hoesten als het niet je eigen bak is, maar een goedkopere oplossing ga je niet vinden denk ik. Of je moet ergens gratis aan houtsnippers kunnen komen.


Je kan inderdaad stellen dat 1000,- niet veel is om een bak goed te krijgen, daar ben ik het ergens ook wel mee eens, maar 1000,- vind ik wél veel geld :) Dus vandaar mijn vraag of er misschien andere oplossingen zijn :D
In ieder geval bedankt voor je input.


siskeh schreef:
TS: hoe lang heb je de bak al? Veel bakken die normaal prima te doen zijn, zijn nu veranderd in extreem mulle bakken, als het iets is van de afgelopen 2 maand zou ik eerder denken dat het weer de boosdoener is.


Een 1,5 jaar gok ik. Altijd al zwaar geweest.


0000 schreef:
Houtsnippers gaan op den duur rotten, dat wil je echt niet.

Kokos ken ik, vond ik zelf in die bak waar het toen in zat niet top, spul ging een beetje op hoopjes zitten, plakte wat aan elkaar en na een paar jaar was er heel veel van vergaan.

Ik heb hetzelfde probleem alleen geen echt wit zand maar wel te mul. Ik heb het advies gekregen om leemhoudend zand te mengen in de toplaag. Ben er nog niet helemaal over uit of dat het uiteindelijk ook gaat worden maar moet zeggen dat het me meer aanspreekt dan vezels, snippers ed.


Een ander soort zand mengen is ook een optie inderdaad, daar had de staleigenaar het ook al over.
Het is trouwens een kleine stal staan maar 2 :+

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:57

Bij ons ligt die ook vrij snel zwaar. Nu helemaal met de droogte. Normaal hou ik hem vrij nat maar daar is nu gewoon niet tegen te sproeien. Ik wacht tot het goed gaat regenen en dan weer bijhouden met gelijk leggen en sproeien.

Wordt de bak veel gesleept? Dat is eigenlijk wel het beste veel rechttrekken en nat houden.
Kokosvezel zou ook kunnen maar heb al vaker gelezen dat het niet lang duurt voordat het ook verdwenen is en het dan als nog duur wordt.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:07

Dit topic had van mij kunnen zijn! Ik sta op de perfecte stal, alleen kan ik in de zomer geen gebruik maken van de bak en rijden we in de wei. Voor het balans van mijn pony is het wel prettiger om in de bak te werken -O-

Geven tapijt snippers problemen voor de mesthoop?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:11

Houtsnippers gaan rotten en dan krijg je alleen maar meer problemen. GDG heeft gelijk. Ik zou voor €1000 tekenen maar ik begrijp dat het alsnog een hele uitgaaf is.

Soms vernieuwen pensionstallen etc. hun rijbak. Dan kun je vaak goedkoop aan de toplaag komen. Misschien eens informeren bij een loonwerker of zij ergens bezig zijn?

Mooblie, tapijt mag absoluut niet op de mesthoop. Chemisch afval.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:15

Jarenlang een bak gehad met zand-kokosmengsel, was er erg tevreden over. Na ca 6 jaar was de kokosvezel aan vervanging toe, maar omdat het toen extreem nat weer was, hebben we de bak laten keren. Toplaag is nu woudzand, super drainerend met regen maar nu te mul. Misschien dat we daar tzt weer kokos doorheen mengen.

Gelukkig hebben we een paddock die even groot is als de rijbak en daar ligt een mengsel in van rivierzand en leem, en ik moet zeggen dat ik daar nu nog redelijk goed in kan rijden. Op sommige plekken waar weinig leem zit is het mul maar het grootste deel is redelijk stevig. Het zand zit aan de oppervlakte en het leem zit daaronder en vormt een stevige vlakke onderlaag.
Dus leem door het zand mengen zou een relatief goedkope oplossing kunnen zijn (ik schat dat je met EUR 500 een heel eind komt)

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:23

Dat afvoeren van de toplaag kan nog weleens een duurder probleem worden dan de aanschaf Het is niet je eigen bak schrijf je, wat vindt de eigenaar? Mag ke de bak verbeteren en zo achterlaten als je vertrekt? Of moet je de bak in originele, onvervuilde staat opleveren.

Wel even iets om rekening mee te houden in je beslissing welke vezels je toevoegt. Ik zou zelf voor biologisch afbreekbaar gaan, al rijd ik nu heerlijk op polyflock bodem omdat de pensionstal daarvoor gekozen heeft.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:25

0000 schreef:
Houtsnippers gaan op den duur rotten, dat wil je echt niet.

Met de goede snippers heb je daar geen last van. Maar dan heb je het wel over 3000-4000 euro voor een bak.
Ik heb dennenhout. Heeft 15-20 jaar prima gefunctioneerd. Omdat wij op verzakkende grond zitten is de paddock nu opgeknapt en weer voor deze snippers gekozen.

Denk dat vocht de goedkoopste oplossing tot stabiliseren is. Maar is ook afhankelijk welke zandsoort erin ligt.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:32

Ik volg ook even, vrees dat er geen goedkope kant-en-klaar oplossing is. Heb hier (eigen piste) voor tapijtvezel gekozen, maar is nu ook vervelend met de droogte dat het gaat ontmengen, en dan kan je ook niet slepen, maar qua zwaarte is het wel een dag en een nacht verschil.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:58

Kokosvezels en houtsnippers zijn natuurlijk afbreekbaar en hoef je niet speciaal af te laten voeren als de bak ooit weg zou moeten.

Wij hebben veel plezier van de "lange" kokosvezels door de bodem, veel werk maar bak is al jarenlang goed.

Soms kun je via de gemeente gratis houtsnippers krijgen, maar inderdaad..dat word wel snel glad met regen en het rot en dan slipt de bodem weer dicht.

Kabayo

Berichten: 13951
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: "Goedkope" oplossing zware rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:03

Hier maken we de bak nat. Hij is ook ontzettend zwaar nu. Dit water pompen we uit de put die onder de stal zit (voormalig ligboxstal voor koeien dus zeer grote put). Deze zit vol regenwater
Afbeelding