Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:06

Ik wou Equibedding noemen.
Een dikke strokorrel, 16 mm dik en dus anders dan de andere merken. Absoluut stofvrij.
Stofvrij en bij onze merrie die beginnende WLD had, bleek het een leuke bijkomstigheid te zijn dat mede door verandering van strooisel dit verdwenen is.
Voorheen stond ze op vlas, soms op stro.
Maar ze is niet zo netjes op stal, dus stro werd me te duur.
Stal blijft nu veel droger en frisser tov vlas.

Door het produktie zitten er geen bacteriƫn en schimmels in de pellets.

Bij koeienstallen worden er inderdaad goede resultaten met turfstrooisel behaald, maar die potten het echt op.
Daar wordt volgens mij halve meter uit de stallen geschept. In de vakbladen lees je weinig slechte verhalen over turf en vee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:33

joyce B schreef:
Wat kost die turf? Heb hier een paard met rotstraal problemen en ook al een keer een hoefzweer. Ondanks goed uitmesten en elke ochtend hoevenkrabben en paar keer per week geconcentreerde zinkzalf er op. Ze staat op gehakseld koolzaadstro. Stro zie ik niet zitten, veel te nat. En van houtkrullen hoor je ook over hoefproblemen.

Overweeg nu lava/kalk doir of onder het strooisel te mengen.

Is koolzaadstro niet te hard.
Weet dat gehakseld koolzaadstro bij koeien juist klauwproblemen kan geven, zoals bloedinkjes in de zolen en mortellaro ( soort rotstraal/schimmel infectie)
Koolzaadstro is vaak heel hard en veroorzaakt juist wondjes.

We gebruikten het weleens onder de koeien bij gebrek aan beter.

Kalk door gehakseld stro of stropellets zou kunnen helpen.
Maar let wel op, kalk droogt ook enorm uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 06:25

Strokorrels zijn juist superzacht en praktisch als je ze eerst nat maakt.
Een laag van paar cm wordt dan een dikke zachte ondergrond van 15-20 cm.

Zelf maak ik het niet meer nat.
Paarden lopen het immers zelf uit elkaar en door het plassen vallen de pellets uit elkaar.
En dat hussel ik door elkaar.
Toen ik het net ging gebruiken maakte ik het eerst wel nat. En had ik ogen als schoteltjes hoe dik dat dunne laagje werd.

Als ik de natte plekken eruit moet halen, gooi ik emmer Equibedding op die plek en strooi er wat over wat nog in de stal ligt.

Gewoon gehakseld stro is hartstikke stoffig en glad. Hoe fijner hoe stoffiger.
Qua werking vond ik dat beetje als vlas. Ik vind die twee ook zwaarder uitmesten en koekt snel aan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:34

Ik vind dat de dikke stropellets beduidend veel meer vocht opnemen dan vlas. Pellets zijn stofvrij.
Misschien is dat een optie om te proberen.
Equibedding is ook beter voor de hoefgezondheid dan vlas.
Wie weet als je die met turf mengt dat je dan een combinatie van de voordelen van beide producten hebt.
En ik denk dat je qua compostering helemaal gebeiteld zit, met mijn boerenverstand verwacht ik hele kleine mesthoop.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie