Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:37

Shanna schreef:
Voor deze turf betaal ik 12,50 per pak (ik heb een pallet vol gekocht gelijk).

Zo komen haar hoeven uit de stal;

[ [url=m/Xi0903.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ben benieuwd hoe vaak je moet bijstrooien, cq de hele stal moet leeghalen.


Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:55

@TS, strokorrels zijn zo hard of zacht als je zelf wilt.

Door korrels te bevochtigen vallen ze uit elkaar. Meestal wordt de stal nadien niet meer helemaal leeg gehaald en vermengen de gebruikers de droge oude uit elkaar gevallen pellets, met wat ze aan nieuwe pellets in de stal gooien.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:21

jobamara schreef:
Stro en alle verwante producten bevatten vlgs mij mijten, veel luchtwegallergien worden veroorzaakt door uitwerpselen vd mijt, stof wat niet zichtbaar is en dus diep in de longen komt. Zou kunnen dat de korrels verhit zijn en dit probleem niet hebben maar door vocht toe te voegen krijg je weer schimnelsporen en ook een gunstige bodem voor bacterien.
Dit is de reden dat ik jaren geleden al naar turf gekeken heb omdat het zowel voor de luchtwegen als voor de voeten een goed alternatief zou zijn.

Inderdaad zoals je zelf al opmerkt, zijn de schimmels en sporen in Equibedding nagenoeg niet meer aanwezig door verhitting.
Dit heb ik laten onderzoeken bij GD in Deventer.

Schimmels en sporen die dan ontstaan, komen door externe factoren.
Verkeerd gebruik van het de korrels, bijvoorbeeld dat er matten in de stal liggen, stal niet goed uitmesten, geen ventilatie in de stal, hevige regenval die in buitenstal naar binnen slaat, voerresten die gemorst worden.

Geloof trouwens dat er op iedere paardenkeutel wel schimmels willen groeien als je hem maar lang genoeg laat liggen. :+
Kijk maar eens naar de mestbult, daar liggen altijd wel behaarde mestballen en champignons groeien er ook.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:05

jobamara schreef:
Heb je het ook op mijten laten testen?

Nee, ik heb de strokorrels niet laten testen op mijten.
Lijkt me ook overbodig omdat een mijt alleen maar kan leven bij een hoge luchtvochtigheid, en bij gematigde temperaturen, en zich voedt zich met schimmels en organisch materiaal.

Door verhitting en het persen van de korrel wordt de voedingsbodem van de mijt al weggenomen cq gedood, de luchtvochtigheid is te laag voor een mijt want de korrel is veel te droog en de temperatuur is tijdens het productieproces van de korrel veel te hoog.
Dus logisch geredeneerd is de aanwezigheid van mijten in de strokorrel minimaal.

Bovendien zijn mijten overal aanwezig, in de grond en op andere planten.
En wat betreft luchtwegallergiƫn en hoefproblemen, in de praktijk heeft mijn strokorrel zijn nut bewezen voor dergelijke paarden.
Soms als enige oplossing, soms als ondersteuning met het werk van dierenarts en/of hoefsmid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers