Staart paard wordt steeds dunner.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Staart paard wordt steeds dunner.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 16:26

Hallo allemaal,

Ooit was ik gezegend met een paard die een mega dikke staart had, ik moest haar staart in 2 delen kammen omdat ik de staart niet in 1 hand kon vast houden.

Op het moment is haar staart bijna gehalveerd denk ik en ik snap niet waarom. Met uitborstelen van de staart komen er niet veel haren mee, dus ik ontdek geen haaruitval. Er zijn ook geen andere paarden die aan haar staart zitten.

Ze schuurt in de zomer heel af en toe een keer, maar even een beetje Klitwortel erop en ze schuurt weken niet.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is en vooral wat ik er aan kan doen?

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:28

Voeding? Algehele gezondheid? Iets onder de leden? Stress? Leeftijd? Hormonaal? Ik durf het niet zo op basis van OP te zeggen. Ik denk dat een VA je daar beter in kan informeren.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Staart paard wordt steeds dunner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:35

Staart te lang gelaten waardoor hij er soms op staat en zo plukken eruit trekt?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 16:38

Voor de rest is ze kerngezond, glimmende vacht met appeltjes en met haar manen is ook alles goed. Ze is net 7 jaar geworden. Staart is bewust relatief kort geknipt voor de zekerheid, ik heb nooit hele plukken gevonden maar je weet het nooit.

Misschien handig: ze krijgt 2 keer per dag een schep havens sport brok en 3/4 schep Cavolor Endurix en daarnaast nog bietenpulp en natuurlijk hooi.

Ze wordt 5 a 6 keer per week getraind en is dus in topconditie.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 29-07-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SeaSide

Berichten: 2307
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Staart paard wordt steeds dunner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:40

Hoe vaak gaat ze op de trailer en hoe doe je dan haar staart over of achter de stang en in een bandage of niet?? Die van mij moet in een staart bandage anders gaat zijn staart stuk, en dat kan met 1 ritje al een hele hoop haar zijn.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 16:43

SeaSide schreef:
Hoe vaak gaat ze op de trailer en hoe doe je dan haar staart over of achter de stang en in een bandage of niet?? Die van mij moet in een staart bandage anders gaat zijn staart stuk, en dat kan met 1 ritje al een hele hoop haar zijn.

Ze wordt vervoerd in een vrachtwagen, de staart is dan altijd voor de stang dat kan ook niet anders.

Echter wordt ze alleen vervoerd voor wedstrijden ongeveer om de week.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Staart paard wordt steeds dunner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:45

Een paard dat ik kende verloor ook in korte tijd heel veel haar en bleek een probleem te hebben met de lever. Misschien een goede om in je achterhoofd te houden als er niks anders uitkomt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:21

Draagt ze ook een deken in de winter? Of mss een vliegendeken zomers?
Zo ja, dan zou ik daar eens kritisch naar kijken en dan met name de lengte over de rug bekeken. Let dan vooral op daar waar de staartflap begint. Het kan zijn, als de deken wat te lang is en de overgang van de deken naar staartflap over het eerste stuk van de staart schuurt waardoor logischerwijs haar afbreekt/schuurt zonder dat je daar zelf erg in hebt.
Niet iets waar je normaliter bij stil zou staan, maar kan zeker een oorzaak zijn.

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:31

Verliest ze over de gehele lengte haren of alleen onderin? Die van mij slaat zijn staart onderin kapot op vliegen en andere beestjes.

Tyrion
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Staart paard wordt steeds dunner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:43

Hoe vaak borstel of kam je de staart? Hiermee trek je ongemerkt toch best wat haren mee. Ik doe nooit iets met de staart, haal alleen de zichtbare stro’tjes eruit en alleen voor een wedstrijd was en ontklit ik de staart. Verder blijf ik eraf

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:11

Tyrion schreef:
Hoe vaak borstel of kam je de staart? Hiermee trek je ongemerkt toch best wat haren mee. Ik doe nooit iets met de staart, haal alleen de zichtbare stro’tjes eruit en alleen voor een wedstrijd was en ontklit ik de staart. Verder blijf ik eraf



Misschien wat off topic.

Maar elke dag als ik train, 4/5/6 dagen in de week. Doe ik de staart inspuiten met anti-klit en uitborstelen.
Staarten worden hier absoluut niet dunner van, maar vaak zelfs dikker.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:16

Mijn haflinger had ook een geweldige mooie volle staart. Afgelopen herfst verloor ze steeds hele strengen haar uit haar staart. Eerst dacht ik dat ze er op was gaan staan. Maar ondanks dat de staart na de eerste keer extra kort was geknipt bleven er plukken uitvallen. Pas in januari na dat er ook andere klachten ontstonden en ik bloed liet prikken bleek ze torenhoge leverwaardes te hebben. Aan het paard zag je verder niets. En haar manen waren nog steeds vol. Nu de waardes weer normaal zijn heeft ze bovenin haar staart weer een volle bis. Het puntje is nog steeds heel dun. Maar dat gaat vast wel weer goed komen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:41

Borstel je hem dagelijks uit? Was je hem vaak? Is de staart lang zodat ze er op kan gaan staan? Vaak lijkt hij niet lang maar als ze achteruit lopen dalen ze in de achterhand zodat ze er alsnog op kunnen gaan staan. En er loopt geen terror veulentje bij he?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:56

Mijn paard had ook altijd een dikke staart. Vorig jaar is zij geopereerd en daarna is de staart dun geworden. Ze heeft bijna een jaar moeten ontgiften van alle medicatie en narcose. Haar lever was overbelast. De staart is nu weer veel dikker en ze zit nu weer goed in haar vel.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 21:04

Ik borstel de staart elke keer als ik ga rijden maar ik doe er ook elke keer antiklit in voordat ik borstel. De staartwortel is wel gewoon dik maar alles daar onder wordt steeds dunner.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Staart paard wordt steeds dunner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:34

Een merrie? Gooit ze haar staart tussen de tralies door, zodat de ruin er naast aan kan knabbelen? Dat heb ik gehad met mijn ruin en een buur merrie.

Misschien de staart in een losse vlecht doen op stal..

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:40

Heb hier al een paar keer gemerkt dat staart en manen dunner worden van teveel anti klit. De kinderen zijn er hier weleens te royaal mee en dat is niet bevorderlijk voor een volle staart. Dagelijks uitkammen kan in mijn ogen prima mits je voorzichtig kamt en eerst onderin de klitten uitkamt en dan rustig baar boven werkt.