Help, mijn paard is een smosser.

Moderators: Apple, Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

neile

Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 08:13

;(

Ik ben radeloos op zoek naar tips voor er hier een 500 kilogram paard achter het behang getaped zal worden.

Mijn merrie is een hopeloze smosser. Ze krijgt het voor elkaar stilletjes maar zeker alle drinktonnen kapot te krijgen, mijn emmers vliegen alle kanten op als ik haar voer... met mijn goed afgemeten op haar gewicht en mejuffer's noden voer er in. Ze is te lui om een stap vooruit te zetten en duwt daarom met haar voeten en haar hoofd de emmer om. De laatste keer was ik ze als een baby aan het voeren: ik hield haar bak vast en ze moest zelf haar hoofd er in steken. Ze is drie jaar, for f*** sake! Ik ging mee alle kanten op want ze hield toch vast aan haar maniertjes (of eerder het gebrek aan). Mijn buren lachen zich een breuk met mijn gegrommel als de psylliumvezels op de vloer plakken, maar hé: de euro's hangen nog altijd niet aan de boom hoor!

We zijn nog bezig met haar stal helemaal klaar te krijgen, voorlopig hangt er nog geen voerbak in op. Ik had gehoopt haar op een meer natuurlijke manier vanaf de grond te kunnen voeren door middel van een emmer maar dat is kansloos met deze boerin. Ik ben ook nooit zeker dat ze het voer dat ze moet hebben, binnenkrijgt. Overdoseren doe ik niet graag. Ik was bezig met een kuur van psylliumvezels voor reiniging van de darmen, ben nog wat zoekende naar de consistentie van die brei: heeft al twee keer in het zand gelegen dus daaag werking. De elektrolyten daar moet ik maar een dopje van geven, maar je ziet het dus al gebeuren...

Tips?

- Kun je dit afleren? Hoe? Ideeën?
- Welke voerbak voorzie ik best? Ik heb schrik dat ze degene die ik zal ophangen ook zal molesteren. Is zoiets resistent tegen dit geweld?
- Tips voor meer mindfulness in mijn hoofd? :D

(Psst.. ik zie ze wel doodgraag hoor! ;) )

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio - Rust zacht mijn mooiste vriendinnetje...
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

neile

Re: Help, mijn paard is een smosser.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 08:23

Eilleen, en die zijn effectief niet stuk te krijgen? Ik dacht eventueel aan een metalen voerbak omdat ik net dacht dat die sterker waren...

Djeradalover: klinkt als een goed plan, maar zou op zich op termijn ook graag in de stal gaan voeren, en daar is een vrachtwagenband dan niet ideaal.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio - Rust zacht mijn mooiste vriendinnetje...

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 08:29

Maar met psylliumvezels geven en slobber is dat toch geen blijvende oplossing, toch?
Ik geef die net als reinigingskuur, dat is zo tegenstrijdig om ze dan van de grond te geven die nooit echt schoon kan zijn.

De korrels zou ik alvast wél zo kunnen geven denk ik.

Yeguada La Musa

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 08:38

Allright, dan ga ik mij eens laten gaan op Agradi. Alle redenen zijn daar goed voor, toch? :D

Yeguada La Musa

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 08:56

Minimelona: die had ik al, is effectief gesloopt met een grote barst in. Het kan dus. Plus, zo gooit ze haar voer nog altijd overal naartoe en dat is net wat ik niet meer wil. Speciekuipen krijgt ze ook stuk, ook al twee gesneuveld. Miss Demolition gaat hard, of ze gaat niet.

Ik ben aan het kijken naar een geschikte bak om op te hangen in de stal. Dat lijkt me het simpelste en hopelijk effectief.

Yeguada La Musa

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 09:11

Kamsel, die is wel interessant, maar blijft die écht staan? Heb jij ook een smosser of een rustige eter?

Divers, ik kan me niet voorstellen dat ze daadwerkelijk zo verveeld is? Mijn gedacht is dat ze gewoon zo snel mogelijk en zonder al te veel inspanning (want voeten verzetten IS inspanning) haar eten binnen wil krijgen. Ze komt vrij nonchalant over?

In de tussentijd ga ik eens kijken om de emmer rond haar oren te doen. We zullen zien wat dat geeft. Gevalletje overgeven aan druk, sowieso nog een dingetje voor haar! x)

Yeguada La Musa

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 09:27

Ze is drie jaar inderdaad. Ze staat op een paddock paradise, heeft een maatje, continue toegang tot ruwvoer en ik zou ze toch graag die extra's willen opvoeren om ze gezond te houden. Verveling kan, maar zie niet meteen wat ik daar nog extra aan kan gaan veranderen. Ik zou graag op de track op termijn nog obstakels maken en mogelijks ergens een verhoogje, maar dat zit er niet meteen aan te komen. Zijn nu druk bezig met de stallen klaar te krijgen en hebben in het eigen huis ook nog werk.

Met dit droge weer bijvoorbeeld zitten er amper nog genoeg mineralen in het gras, maar er staat hier nog wel echt veel gras dus aan ruwvoer geen gebrek. Dan wil ik dit graag opvullen om haar gezond te houden.

Kamsel, van mij zou de bak ook om mogen liggen als 'ie leeg is :D Ik vind het zonde van het voer want er gaat nu gewoon heel veel verloren.

Ik denk dat ik voor alle zekerheid toch ga zoeken naar een stevige voerbak voor aan de muur te monteren. Ook in de winter lijkt me dat het meest praktisch, dan kan ik snel voor mijn werk nog even de schuur inhollen om voer te geven. De stallen zijn hier inloopstallen en ik heb vanaf het huis daar een eigen ingang voor. Ik zag een heel grote bak passeren om ook hooi in te geven, mogelijks is dat ook een idee. Maar ik vermoed dat dat wel prijzig gaat zijn, eerst even bekijken hier. :D

Yeguada La Musa

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 00:22

Hahahaha! Geen besef van het feit dat er zoveel verwarring rond het woord 'smossen' kon zijn. Voor ons, Belgen, is dit inderdaad het equivalent van morsen. Morsen zeggen we inderdaad zo niet, maar we zeggen ook geen 'poepen', dat betekent bij ons ook heel wat anders. :D :D

Ik voel in eerste instantie vooral wat voor om te testen met opgehangen voerbakken in de stal, vooral om ook slobberachtige substanties te kunnen voeren. Ik twijfel of zo'n voerzak daar goed voor is?

Yeguada La Musa

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie