Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:50

uitkijken voor vliegen eitjes.
Niet elke bult is droes, goed temperatuur in gaten houden en bij snot ed wel bellen

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:53

Nick heeft af en toe ook zo’n bult, dat komt van een teek in Nicks geval.
Soms zit de teek er nog in, soms een kapotte teek en soms een vieze korst met daaronder een dode teek, of een gaatje zonder teek.
Edit, er komt van vocht/pusachtig spul uit. Geen dikke klodders pus, maar meer wondvocht.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:46

Als er idd pus uit komt dan kun je eventueel zelf wat schoonspoelen als de holte groot genoeg is. Met een spuit kun je dan spoelen met Bétadine oplossing bijvoorbeeld, dat dan een paar dagen zodat de bacteriën dood zijn (en er als het goed is geen pus meer uit komt)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:43

Citaat:
ClauH, dat is pas een brave baby! Nu nog steeds zo lief?


Braaf geboren en braaf gebleven. Dat heeft hij overigens duidelijk niet van zijn moeder }:0

Hij heeft trouwens ook zo'n plek gehad van een teek. Zonder koorts zou ik het toch even aankijken....

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 16:24

Ik zou ook groene klei smeren zodat er geen beestjes in kunnen komen en afwachten.

Dat is handig ClauH! Heerlijk zulke dieren.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:55

Lyn_nikita, als ik Twix ooit fatsoenlijk zadelmak krijg en een andere auto en een trailer gekocht heb wil ik graag een keer we starten. En trec lijkt me ook geweldig.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:03

Lynn_Nikita schreef:
Hier is het ook bloedheet de ruin komt zijn schuilstal amper uit.

Ik hoop dat het vanavond afkoelt zodatik weer kan rijden. Gisteren les gehad en wij gaan echt vooruit, merk ook dat wekelijks les die stok achter de deur is om ook echt weer te rijden ipv excuses te zoeken. Vrij langzaam ( voor mijn gevoel) gaan wij vooruit maar 2 jaar geleden was hij nog erg groen en net onder het zadel en ik was doodsbang voor alles na mijn merrie die omhoog kwam.
Inmiddels is die angst steeds minder en met momenten gewoon weg en ontspant hij steeds meer en wordt een stuk rechter en zwalkt niet meer. Ook bitloos ipv bitje terwijl ik dat nooit gedacht zou hebben maar hij reageert daar echt het beste op en volgt mooi de hand. Wie van jullie rijdt er trail of WE? Ik ben daar steeds meer mee bezig als afwisseling en aangezien hij zoals mijn instructrice het noemt, hypermoboel en van elastiek is past het ook echt bij hem.


Ik heb regelmatig meegedaan aan PTV-trainingen (TREC) en ook twee keer een wedstrijd gestart. Ook thuis doe ik vaak de gekste oefeningen, sprongetjes, en gewoon leuk spelen. Hebben we beide plezier van. :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:10

Pusbulten kun je kampfer/trekzalf opsmeren om het doorbreken te stimuleren.
Eenmaal open, meerdaags uitspuiten met betadine oplossing.
Bij koorts en open wond, antibiotica geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:06

Pffff klinkt het heel gek als ik zeg, dat ik het bijna lekkerder vind, als de gevoelstemperatuur -15 is bij noord oostenwind? :D .

Mijn oude ruin schuurt zich ineens helemaal kapot |( , zo zielig. D.a. is al geweest, begrijpt er ook niet zo veel van. Hij is 24 en het lijkt niet op typische zomereczeem klachten. Wel is er een variant (midline dermatitis) waar het op lijkt, maar hij heeft nooit eerder last gehad. Nu even kijken of hij misschien aarsmaden heeft, maar dat ziet er ook niet echt naar uit. Heb al een eczeemdeken gekocht, maar die is met deze temperaturen best wel warm...….

Smeer de plekken nu in met hydrocortiderm en heb een spulletje gehad, dat eigenlijk voor koeien is. Dit moet je van kruin tot staart druppelen. Hopelijk doet dat nog iets. Jeuk is vreselijk!

Afbeelding

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:09

Lijkt me meer op een schuurreactie van een vieze kont.

Ik ben erg te spreken over M-T-G

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:14

Wat vreemd dat jij hier een vieze kont in ziet?
Dit is helemaal kaal tot op zijn huid en er zit hier al zalf op. Vies is het zeker niet of niet geweest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-18 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:18

Alleen jeuk op zijn kont? Beide kanten of enkel die ene plek? Niet jeuk na een insectenbult en daarna jeuk van de kapotte plek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:20

Nee ook onder zijn buik. Op de buiknaad. Daar is het begonnen. Vooraan en dan loopt de jeuk door tot zijn liezen en zelfs over de naad op zijn koker heeft hij jeuk..... Sinds maandag zijn billen. Billen wel aan beide kanten.

Bij ons dit jaar wel extreem veel gewone vliegen.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:51

Idaza heeft het ook op haar buik, helpt wel als ik zorg dat ze zelf kan kiezen of ze binnen of buiten staat, dan gaat ze als de beestjes te erg worden lekker op stal staan.
Maar anders is het echt tot bliedens toe open. Ik smeer er SWAT op tegen de vliegen, weet niet of dat in NL verkrijgbaar is. MTG vind ik vies rotspul, is gewoon mineraal olie met sulphur, waar ze verschrikkelijke brandwonden van kunnen krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:03

Als er op het land geen schaduw meer is dan zet ik hem ook op de paddock met schuilstal. Daar maakt hij dankbaar gebruik van. MTG ken ik niet. Heb Deltanil gekregen van de d.a. SWAT ga ik eens even opzoeken.

Ga Boviclip ook proberen. 1 in staart en 1 in manen. Kijken of dat iets doet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:17

Kan het niet van de warmte zijn? Dat t daar zweet en dat gaat jeuken?

Of zo'n mugjes die mijn merrie ook bij de navel heeft een die bijten.

Niks aan voer verandert?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:22

Ik denk ook aan warmte.... voer is hetzelfde gebleven. Of toch iets van insecten. Lastig hoor.

Over het algemeen hebben we hier weinig last van mugjes. Zit op 500 mtr van de Waddenzee. Vaak wel een beetje wind en weinig bomen rond mijn wei

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:49

Ik gebruik tegen jeuk een mengsel van Listerine en babyolie. Dat doet het heel goed. Maar dat zou ik niet op open plekken smeren. Het lijkt wel of ongedierte de geur van Listerine (ik gebruik trouwens eigen merk mondwater. Wel de blauwe. Die is extra cool) ook niet fijn vinden. Ik smeer elke avond voor het slapen gaan. De menthol koelt de jeuk, de alcohol ontsmet en de babyolie houd de huid zacht en soepel. Verhouding 3/4-1/4 met het meeste Listerine.


Afbeelding
De regen gaat precies langs ons ;(
Laatst bijgewerkt door Fabster op 25-07-18 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:53

Heb net een foto gemaakt van de wond, ze is nog altijd happy maar gaat nu de wei even niet op want daar zijn echt te veel vliegen.

Spoiler:
Afbeelding

Het is niet zo heftig hoor maar kan me voorstellen dat mensen er niet op wachten tijdens hun ontbijt :')

De korstjes die weg zijn lijken mooi schone stukken te laten zien dus we wachten nog eventjes af.
Werken deden we toch al niet met dit weer ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:57

Fabster schreef:
Ik gebruik tegen jeuk een mengsel van Listerine en babyolie. Dat doet het heel goed. Maar dat zou ik niet op open plekken smeren. Het lijkt wel of ongedierte de geur van Listerine (ik gebruik trouwens eigen merk mondwater. Wel de blauwe. Die is extra cool) ook niet fijn vinden. Ik smeer elke avond voor het slapen gaan. De menthol koelt de jeuk, de alcohol ontsmet en de babyolie houd de huid zacht en soepel. Verhouding 3/4-1/4 met het meeste Listerine.


[ [url=m/nQnn8E.jpg]Afbeelding[/url] ]
De regen gaat precies langs ons ;(

Oh dat is ook nog wel eens iets dat ik kan proberen. Ik doe het inderdaad niet op de open plekken.
Azmay, het valt mee hoor... Mijn cracker zit er nog in :D . Geen idee wat het is of zou kunnen zijn. Hopelijk knapt het snel op.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:15

Goeie tip fabster dat ga ik ook eens proberen!
De mijne heeft ook altijd wat jeuk. Met dit weer wel erger maar heel het jaar door een beetje. Best vreemd eigenlijk. Geen meit geen worm, suikerarm voer zondet luzerne en extra selenium... soms denk ik dat het tussen z’n oren zit haha.
Als ik een passend eczeem deken kan vinden toch eens proberen. Zal een uv werende warmer zijn dan een vliegendeken? Het is al zo warm..
Vliegen zijn hier trouwns ook extreem... de dazen vallen dan wel weer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:18

mentjuh schreef:
Goeie tip fabster dat ga ik ook eens proberen!
De mijne heeft ook altijd wat jeuk. Met dit weer wel erger maar heel het jaar door een beetje. Best vreemd eigenlijk. Geen meit geen worm, suikerarm voer zondet luzerne en extra selenium... soms denk ik dat het tussen z’n oren zit haha.
Als ik een passend eczeem deken kan vinden toch eens proberen. Zal een uv werende warmer zijn dan een vliegendeken? Het is al zo warm..
Vliegen zijn hier trouwns ook extreem... de dazen vallen dan wel weer mee.

Ik heb zo'n Rambo sweet itch hoody gekocht en schrok dat ik hem uit de verpakking haalde..... Dacht dat het veel te warm zou zijn, maar gister en eergister heeft hij hem de hele dag op gehad, zonder te zweten.

Gewone vliegendeken bedekt zijn buik niet en daar zit hem nu net de jeuk.


Ik heb mijn paarden het liefst zo veel mogelijk zonder deken, maar ja, wat is erger? Warmte of jeuk?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:24

Dat is hoopvol! Ik heb ze ook veel liever naakt op de wei maar dat is echt niet te doen nu... liever iets te warm dan jeuk. Op het heetst van de dag ga ik ze denk ik maar even lekker douche dan op stal met een ventilator opdrogen en weer naar buiten. Ik zet ze toch om in de wei met inloop binnen stal. Gister stonden ze beide te zweten buiten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:25

Uv werend is vaak juist koeler.
Ik heb ze bloot, vliegen gaan ook eigenlijk alleen maar op hun hoofden zitten.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:27

Zelf zweer ik bij mijn propoliszalf. Gemaakt van de beste ingrediënten die de bijen voor ons hebben aangeleverd.

Daar hebben al zoveel mensen en dieren baat bij gehad.