Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:47

Ik weet ook niet meer hoe regen eruit ziet. Tjonge jonge. Ik probeer ook 2 x pw wat met het peerd te doen, maar komende week moet ik dat mss toch maar overslaan. Pffff. Ben nog niet buiten geweest. Kwam vanmorgen beneden en de hele keukenvloer was zwart van de vliegen. Dus eerst maar meppen ;( . Wat een ellende....

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:00

Ah gatsie, zoveel vliegen in je huis... Daar zou ik ook naar van worden,

Vanochtend al op tijd met de pony's op stap geweest. Ik ben zo trots, Fernando heeft vandaag zijn eerste echte buitenritje gemaakt. We waren al wel wat op pad geweest, maar altijd met iemand die te voet mee was. Nu mijn bijrijdster op Zanzi en ik op Fernando, klein rondje dorp. Ook een stukje gedraafd en hij deed het zo goed!

Ons huis begint nu ook op te schieten. We hebben vorig weekend de keuken helemaal gestript en er is nieuwe elektra + leidingwerk in gekomen. Gisteren is de PVC-vloer in de woonkamer gelegd, dus die kunnen we nu gaan afwerken. Het wordt wel wat...

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:06

Hier ook ontzettend veel vliegen... en gisteren liep ik naar buiten, kwam er een windvlaag en toen zat ik van top tot teen onder de kortschildkevers... :( ik heb twee keer gedouched voordat alle jeuk weg was :+ Ik ging daarna naar de supermarkt en iedereen had het over die beesten. Blij om te horen dat het dus niet een normaal iets is om zwermen van die dingen tegen te komen. Door de droogte heerst er echt een plaag momenteel.

Wel iets leuks, we zijn voor Arwen aan het zoeken naar een mini tuigje en een licht concours wagentje :))

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:08

Ik doe al een paar weken niks behalve een poetsbeurt. Ik vind het te warm, ik wordt inderdaad gek van de vliegen en het is overal zo stoffig.

Ik ben echt een zonaanbidder maar ik wil regen!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:35

Stiekem moet ik er wel om lachen! Een half jaar geleden kon niemand in dit topic wachten tot het zomer was en we werden verlost van de nattigheid en modder en nu smeken we massaal om regen! :D

Jakkes Fabster! Hoe kan dat dan?

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:43

BB, ja dat gaan ze doen. Het is ook gewoon een bedrijf dat dit voor de gemeente uitvoert en ja ze vragen er geld voor (45 euro per uur) , maar als ze er toch al staan met alle machines dan maar meteen geregeld. We kunnen dan hopelijk de waterleiding er in leggen en dan later alles aan beide kanten aansluiten. Maar vergeleken met het graafwerk is dat het 'makkelijkste' werk. Nu zitten we vooral tegen het graafwerk aan te hikken.

Hoe krijgen ze daar onder geschuurd dan? Zit de waterbak dan op zo;n hoogte dat ze er onder kan komen?

kortschildkevers. yuk. Ik kende ze niet dus even plaatje opgezocht, maar die zien er echt niet lekker uit... Hier op het moment veel vlinders.. :) En ja vliegen..... de horren in huis doen hun werk goed, maar het is zo bijzonder dat het hoofd van mijn paard ( met vliegenkap) helemaal vol zit met vliegen en het hoofd van de shet nauwelijks.. Is altijd al zo geweest dat mijn paard alle vliegen aantrok... Stond die van mij in volledig harnas in de wei en de rest van de kudde had alleen een paar sliertjes aan hun halster...

'sochtends vroeg ga ik al hardlopen... Dan moet ik volhouden van mezelf, dus de paarden komen later aan de beurt, if at all...
Volgende week een rustweek voor mezelf en iedereen. Het is al een hele toer om de normale dingen te doen, laat staan iets van training....

Fijn Flew! hoe lang zitten jullie in de verbouwing? klinkt als een behoorlijk heftige...

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:45

Ik heb echt moeten googlen op: kortschildkevers ik had er nog nooit van gehoord en wij hebben er dus ook gelukkig geen last van.

Ik heb de paarden vandaag toch maar omgeweid, en even creatief gedaan met hekken := ik moet ze toch bescherming bieden dus nu komen ze via een hekken stelsel toch weer op stal als ze dat zouden willen.

Ik heb wel echt een heel dom paard := Het was mij al eerder opgevallen, maar als de andere 2 keurig rustig aan de wei oplopen naar rechte en zij dus keihard rechtdoor gaat richting het vorige stuk gaat ze dus langs het hek rennen en naar de anderen gillen want mevrouw snapt niet dat ze gewoon langs de andere kant van de stro-opslag moet wandelen zoals de andere 2 deden. Ik moet haar dus echt vangen, halster omdoen, teruglopen en dan richting de juiste weide lopen. Zo heeft ze wel meer van dat soort idiote dingen... Dom paard..

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:19

_O- _O- ik ken dat gedrag wel Mer! Een van mijn vorige fokmerries was ook zo'n dommie :')

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:35

Die kevertjes hebben wij ook maar geen hele zwermen.
Heb er geen last van iig.
Wel de gewone vlieg :r
Melle heeft waarachtig nog steeds zn kap om.
Dat scheelt al een hele boel ontstoken ogen.
Ze zitten wel veel op de neus maar daar lijken ze weinig last van te hebben.

Als het vanavond wat koeler is gaan we de paarden even doen denk ik. Ben nu toch aan het werk tot 18u.

Tyleenleiding wil ik ook nog eens hebben naar de wei toe. Voor een automatische drinkbak.
Hij zou wel laag moeten ivm de mini.
Zou dat wat uitmaken voor de groten dat ie zo laag hangt dan?

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:52

Een lage waterbak is niet erg, in de natuur drinken ze ook uit plassen en sloten dus laag bij de grond.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:55

Die van ons drinken uit drinkvijvers dus dan zal een lage drinkbak ook geen probleem zijn. Enige risico zou kunnen zijn dat ze er makkelijk in gaan staan met hun voeten.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:18

Ik vind het aankomende week ook te warm om te rijden... alleen 1 van mijn paarden word weer te dik als ik hem stil zet, hij was pas net op acceptabel gewicht.
Ik heb 2 weilanden met schuilstal en 1 waarbij ze echt naar binnen kunnen. Ze zijn pas net 1 week van die wei met binnenstad af dus die is nog aardig kaal. Eigenlijk pas over 5 weken pas weer er op. Alleen met die hitte aankomende week twijfel ik toch om ze daar op te zetten ivm de koelere binnenstal. (En meer schaduw)
Maarja, kort gras = gestrest = meer suiker dus nog dikker paard. Plus ik zal weer hooi moeten bijvoeren.
Of toch gewoon laten staan waar ze staan met schuilstal. Schuilstal staat wel “ingebouwd” tussen de bosjes en bomen dus staat weinig directe zon op.’

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:35

greendragon schreef:
Fijn Flew! hoe lang zitten jullie in de verbouwing? klinkt als een behoorlijk heftige...


Het is inderdaad een pittige verbouwing, waar we nu ongeveer een jaar in zitten. Het gaat een beetje af en aan want we doen veel zelf en zijn natuurlijk voor het deel dat we niet zelf doen afhankelijk van de aannemer en het installatiebedrijf. Nu zijn we echter van hen 'af' en gaan we de rest zelf doen.

Zowel de woonkamer (voorhuis) als de keuken zijn volledig gestript en worden weer opnieuw opgebouwd. Het was ook hard nodig. Later willen we de bovenverdieping nog aanpakken, maar eerst straks gaan genieten van een gemoderniseerde benedenverdieping.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:36

Jakkes, die kevers. Kende ze niet en hier zijn ze gelukkig niet. Lijkt me zo smerig als je helemaal onder zit.

Ik heb de drinkbakken expres laag laten hangen ivm natuurlijke drinkhouding.
Hier voorlopig ook de komende weken nog geen regen.
Heb de paarden sinds donderdag op een ander stuk staan. Gaat hard, je ziet het echt korter worden (groeit nu natuurlijk helemaal niet). Binnenkort maar weer naar andere stuk met hooi erbij.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:23

Hier gelukkig ook geen kevers...

De sportschool kan ik weer overslaan vandaag :
Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:27

MizzMontana schreef:
Dan mag je wel aardig door scheppen ja!
Maar bij zo’n hoeveelheid land hoort vast een trekker en een sleep enz :)
Daar droom ik voorlopig nog even van, een oldimer trekker met sleepje en bloter. Tot die tijd is het met de hand weg scheppen.

Was het iets voor jullie die boerderij?

Lynn ik zie het helemaal voor me! Zelf heb je dan eerst nog niets door totdat je in de spiegel kijkt of over je gezicht wrijft. Ik vraag me dan wel eens af hoe lang ik er dan al zo bij loop en wie ik allemaal tegen ben gekomen, die er dan niets van heeft gezegd maar zich waarschijnlijk wel heeft afgevraagd wat ik heb gedaan :')


Haha ja daar hebben we straks wel het nodige materieel voor, een deel hebben we inmiddels al bij elkaar verzameld, er is daar wat te koop en er zal nog wat bij moeten komen.

Boerderij lijkt zo met wat snel rekenwerk wel interessant, over een week of 2 wat verder mee aan de slag als degene die de verkoop begeleid weer terug is van vakantie. Grootste uitdaging zal de bank zijn gok ik, het gaat niet om een paar tientjes :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:23

Wij houden 2-3 keer per week er nog twee in beweging; samen met stalgenootje vroeg naar de pony's, zij longeert er dan één (dubbele longe meestal, soms een balkje erbij) terwijl ik vast het mesten doe. Ik kan beter tegen de warmte dan zij, dus prima opgelost zo, want de rijbak ligt zo vroeg nog half in de schaduw :)
Gras hebben we gelukkig nog wel, maar overdag staan ze toch bij de schuilstallen met hooi.
Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:34

Afbeelding
Hier heb ik ze voor nu even van de wei en mogen ze er vanavond weer op. Nu even deuiventakken snacken. Sproeier staat alweer aan en hopelijk kunnen we zo het gras nog wat helpen voor die hitte van komende week. Na die buitjes van gisteren zag je het direct groener worden

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:30

Hier ben ik nog wel gewoon met de paarden bezig 3 x per week. Ik ga meestal ‘s avonds en kan dan de trailer in de schaduw zetten en de laatste tijd waaide het ook steeds wel wat. Verder gewoon rustig aan doen en wat aangepast werk. Maar ik bekijk het gewoon per dag hoe het gaat en of en wat ik doe.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:11

Mer1980 schreef:
Dom paard..


Kruintje onder de ooglijn toevallig?

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:11

ClauH, leggen jullie de roosters op het harde of lijkt dat zo?

Druiventakken goed voor paarden??

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:31

Nee, we hebben een laag zand gestort en daar de roosters op gelegd.

Eronder ligt kleigrond met wat oud zand, maar dat was te hard om gelijk te trekken en we waren bang dat het anders in de natte periode alsnog een bende zou worden.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:41

Ik train allebei de paarden ook nog 5x in de week. Wel aangepast en sta in het weekend vroeger op dan wanneer ik moet werken. Slaaptekort is inmiddels op hetzelfde niveau als het regentekort. Esra staat wel stil.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:46

Wow, vijf keer per week trainen. Ik weet niet eens waar ik die tijd vandaan moet halen. :)) Ben al blij als ik ze beide twee keer per week meepak.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:19

Ik zou eigenlijk vaker dan 3x willen trainen, soms red ik wel 4x. Voorheen 5x en daar heb ik ook op zich nog wel tijd voor maar dan zou ik thuis moeten kunnen trainen dus dat is toekomstmuziek... nu moet ik steeds de auto lenen.

Die roosters klinken trouwens fijn en daar zijn we ook wel naar op zoek, welke zoektermen gebruiken jullie op marktplaats bijv? Want hier in de regio kan ik ze niet vinden :( en houd het wel al tijdje in de gaten