Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:30

De paarden hier staan nu op een weiland dat het grootste deel van de dag in de schaduw ligt. Hierdoor valt het wel mee, een groene oase is het natuurlijk al lang niet meer, maar de paarden vinden wel nog genoeg te eten. De weilanden die wel in de vlakke zon liggen, worden nu gespaard.

De stalprijzen nu al omhoog gooien vind ik wel voorbarig. Eerst maar eens kijken wat de zomer nog gaat doen en hoe slecht de oogsten precies zijn. Daarbij vind ik dat van die stalprijzen aanpassen naargelang hoe de oogst is, altijd wel discutabel, want meestal gebeuren zulke aanpassingen alleen in opwaartse richting.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:34

Mag ik hier een vraag neer gooien? Ik pas op het moment op 3 paarden waar 1 hb gevoelig shetje tussen zit. Normaal zet ik ze ‘s morgens zo’n 4 uur op de wei, de rest staan ze met hooi op de paddock.
Nu lees ik overal over meer kans op hb met dit weer en twijfel ik wat ik met het shetje moet doen. Wei is nog wel groen, maar wel kort... merk nog niks aan het shetje

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:56

Het weer is echt extreem, droogste zomer sinds 1976. En deze is nog droger dan die van toen...

Dus ja, het is erg extreem. Hier op het zand zijn de weilanden niet alleen geel en droog, het gras gaat ook dood. Er is een run op graszaad omdat veel boeren hun weilanden straks opnieuw moeten inzaaien en bang zijn dat er dan geen graszaad meer is.

Er is vreten genoeg, de afgelopen jaren was er overvloed. Maar waar anders je beesten gewoon je eigen gras aten, moet je nu extra hooi kopen. Dus er zijn extra kosten. Voor de akkerbouwers wordt het echt een zwaar jaar, afhankelijk van de plek waar ze wonen. Serieus minder opbrengst of heel veel beregenen...

Dat overleven we allemaal en ja, het kan nog veel erger. Maar het is wel extreem droog en dat heeft consequenties..

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:06

Damn weerbericht voor de komende twee weken is niet best als je zoals ik niet goed tegen warmte kan..
%)
Afbeelding
Afbeelding

Hier in Drenthe heb ik de paarden ook van het gras af en voer ik hooi.. De ene weide is helemaal geel, de andere gaat nog maar groeit voor geen meter en droogt ook rap in.. Zandgrond is in de winter super, maar nu even niet..

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:24

Kendra schreef:
Het weer is echt extreem, droogste zomer sinds 1976. En deze is nog droger dan die van toen...

Dus ja, het is erg extreem. Hier op het zand zijn de weilanden niet alleen geel en droog, het gras gaat ook dood. Er is een run op graszaad omdat veel boeren hun weilanden straks opnieuw moeten inzaaien en bang zijn dat er dan geen graszaad meer is.

Er is vreten genoeg, de afgelopen jaren was er overvloed. Maar waar anders je beesten gewoon je eigen gras aten, moet je nu extra hooi kopen. Dus er zijn extra kosten. Voor de akkerbouwers wordt het echt een zwaar jaar, afhankelijk van de plek waar ze wonen. Serieus minder opbrengst of heel veel beregenen...

Dat overleven we allemaal en ja, het kan nog veel erger. Maar het is wel extreem droog en dat heeft consequenties..


Afbeelding

Nog net niet, maar de verwachting is wel dat we er (net) overheen gaan deze paar dagen. Alleen toen hield de droogte nog 4 weken aan, dat is nu niet de verwachting.
http://www.weer.nl/nieuws/30-daagse-verwachting/

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:50

superpony schreef:
Nu de prijzen verhogen heeft nog niet veel nut en is ook niet helemaal eerlijk, want dan moeten je vaste klanten al meer betalen voor wat gaat komen

Kan ook zijn omdat ze nu gewoon meer kosten maken omdat er bijgevoerd wordt. Normaal wordt er op veel pensionstallen helemaal niet bijgevoerd in de zomer maar nu staat er gewoon geen gras meer dus zullen ze toch hooi moeten voeren en die kosten moeten toch ergens vandaan komen.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:14

Het regent hier, Apeldoorn, spetterbuitje... maar wie het kleine niet eert!

Nu nog 13 km noordelijker, daar is de stal... kom maar, kom maar!

Anoniem

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:44

Bij mijn ouders komt straks een rode stip over.. papa blij :+

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:27

Ik wil ook druppels, stuur er even een paar? :D

Anoniem

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:42

Nou dat was echt een druppel op de gloeiende plaat.. het ruikt wel heeerlijk :j

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:51

De rode stip ging dus net langs de stal... geen drup op de wei helaas.


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:15


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:10

:oo

Daar is het weer even nat en ontstoft!

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:56

Tancreda4 schreef:
Mirim dat viel mij ook op dat er opeens super veel vliegen waren gisteren. Massaal uitgekomen ofzo?


Hier normaal veel dazen en ze zijn er nog wel maar ze zijn een stuk rustiger met dit droge dorre weer.. maar de vliegen!! en ook van die hardnekkig krengen die precies voor je mond gaan zoemen. Ja de vliegen lijken ook hier meer dan voorheen.

Ik heb een winter en zomer wei en ze lopen 24/7 erop. In de zomer heeft de winterwei rust en dan maai ik die geregeld maar voor het eerst in 3 jaar dat ik hier nu woon heb ik nog maar 1 keer gemaaid en heb zelfs de weides allemaal open gezet. zodat ze nog wat meer grasjes hebben. maar het groeit amper en begint er ook op sommige plekken geel te worden. Mijn paarden hebben een 2 inloopstallen waar ze zelf overdag in gaan staan is gewoon te warm en teveel vliegen.. Heb best medelijden met paarden die ik in de wei ziet staan zonder beschutting.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:15

Ja toch zie ik het veel paarden in wei nu zonder beschutting. Bij ons staan en in elke wei bomen en ook in paddocks. Dus ze kunnen kiezen. Ben wel beetje bang voor de echte warmte wat eraan komt. Op stal is het ook benauwd.
Wat doen jullie met de paarden? Buiten met beschutting of op stal?

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:21

Hier zijn ze ‘s nachts buiten en overdag binnen. Wel schaduw buiten van de bosrand, maar met de extreme hoeveelheid dazen en vliegen willen ze daar juist niet staan :(

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:28

Bij mij kunnen ze zelf kiezen wat ze willen.. we hebben ook veel bomen rondom de wei die schaduw geven maar toch ze kiezen er zelf voor om naar stal te gaan... Het is voor de beestjes echt afzien. Hier heeft het al weken niet meer geregend ik doe een moord voor een heftige plensbui zodat in elk geval beetje opfrist.

Aan de hand wat mijn paarden me laten zien en je heb geen beschutting zou ik zeggen.. overdag op stal met hooi en snachts lekker op de wei.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:40

Nu is het nog wel te doen voor ze, al hebben ze in de middag even geen schaduw wel wind.
Dekens zijn af en de hoeveelheid vliegen en dazen valt mee, met een goede spray, Endure, zijn ze afdoende beschermd.

Ik ga zo wel met de stalhouders in overleg over volgende week als de temperaturen dik boven de 30 graden komen.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:54

tylando schreef:
Ja toch zie ik het veel paarden in wei nu zonder beschutting. Bij ons staan en in elke wei bomen en ook in paddocks. Dus ze kunnen kiezen. Ben wel beetje bang voor de echte warmte wat eraan komt. Op stal is het ook benauwd.
Wat doen jullie met de paarden? Buiten met beschutting of op stal?

24/7 buiten met stallen en schuil mogelijkheden.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:11

Es_ther schreef:
tylando schreef:
Ja toch zie ik het veel paarden in wei nu zonder beschutting. Bij ons staan en in elke wei bomen en ook in paddocks. Dus ze kunnen kiezen. Ben wel beetje bang voor de echte warmte wat eraan komt. Op stal is het ook benauwd.
Wat doen jullie met de paarden? Buiten met beschutting of op stal?

24/7 buiten met stallen en schuil mogelijkheden.

heel vervelend maar de bomen bij onze wei geven in de ochtend schaduw en laat in de middag [ vanaf 150u ong ]
gelukkig wel een windje en we staan vlak aan zee is ook iets koeler
de stal is geen optie...
en ik ga rond 1230u naar stal en laat hem dan in de schaduw tot 1400u
het is niet anders helaas....
en...ik zie paarden die wel schaduw hebben gewoon midden in de wei in de hete zon staan...

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:12

MizzMontana schreef:
Hier zijn ze ‘s nachts buiten en overdag binnen. Wel schaduw buiten van de bosrand, maar met de extreme hoeveelheid dazen en vliegen willen ze daar juist niet staan :(


Hier exact hetzelfde .
Ze zijn blij als ik ze ophaal smorgens en in stal zet.
En vroeg in de avond gaan ze weer blij naar buiten.
Ik heb geprobeerd om ze buiten te houden , ze kunnen in de schaduw onder de bomen, maar ook vanwege de insecten daar verkozen ze het om in de brandende zon te staan .
Dus dan maak ik maar de beste keus en zet ze op stal.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:18

Het is hier nu nog lekker voor ze, de paddock is natgemaakt, dus het zand relatief koel.
Ze blijven vanaf nu 24/7 buiten en per dag bekijken we of ze ‘s middags een paar uur op stal gaan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:27

Ook mijn paard heeft jarenlang in weides zonder beschutting gestaan, daar had ik met extreem hoge temperaturen en felle zon echt een rotgevoel bij.

Nu staan ze aan huis en heb ik de mazzel een gigantische boom te hebben in de achtertuin. Onder die boom is altijd schaduw, echt de hele dag, dat stuk hebben we dan ook bewust bij het paardengedeelte getrokken. Er staat ook een schuilstal bij dus ze kunnen hier altijd uit de zon staan en dat doen ze met dit weer dan ook. Ik ben er zo blij mee! Natuurlijk is het alsnog erg warm, maar ik hoef me geen zorgen meer te maken.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:29

Mijn Quarter ziet 's nachts niet opperbest en aangezien ik niet zou willen dat ze in paniek raakt en de draadjes niet ziet staat ze 's nachts binnen. Overdag staat ze vaak van 8 tot 2/3 en dan van 6 tot 9. Van 3 tot 6 heb ik ze binnen zodra ze het zat is :)

Stal is bij ons heerlijk, we hebben aan alle stallen een buitenluik dus bij een beetje wind hebben de paardjes op stal al verkoeling :D