Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:07

Mijn esdoorn in de paddock laat door dit weer ook al zn helicoptertjes al los. Ze liggen serieus zwartgeblakerd in het gras.
Ben nog weinig tot geen nieuwe plantjes (zaailingen noemen ze die toch?) Tegengekomen moet ik zeggen,dat is weer een meevaller.

I love you to the moon and back


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:27

De natuur is echt een beetje van slag hé door dit mooie weer!

Hier nog wel wat groen in de wei en 1 weitje met hoog gras dat in het zaad is geschoten. Op dit plek heb ik naar schatting 2000m2 gras (ruwe schatting) en met 2 shetten die volslank zijn :+ gaat het niet snel.
Nu zie ik wel dat de wei het zwaar te verduren krijgt met strookbegrazing. Nu maakt het niet meer uit, al gaat heel de weide kapot. Wij gaan hier toch wel en mijn zwager (koper van ons huis) gaat het toch helemaal omploegen.
Straks op het nieuwe plekje definitief geen strookbegrazing maar 6 weitjes die ik na het grazen zelf gelijk ga maaien.

Vrijdag wordt de omgevingsvergunning eindelijk aangevraagd *\o/* Heb zo'n zin in de nieuwe stal straks. Nu een oude lage inloopstal, maar niet echt een plek om te wassen of poetsen. Of in de winter lekker een verlichte plaats binnen om te kunnen tutten met de pony's. Dat missen mijn dochters wel en dat wordt straks anders.


Ik las over pakjes hooi. Hier een tijd graszaadhooi gehad, een enorm groot pak van ongeveer 450 kg. Totaal niet praktisch. Dit jaar gewoon hooi gehad in kleine handzame pakjes en dat is veel fijner en makkelijker voeren.
Wij willen straks een hooizolder. Nu wil ik wel brandmelders door de hele stal. Zijn jullie niet bang voor brand? Leggen jullie nieuwe pakjes gelijk al op zolder en wat uit elkaar of de eerste tijd buiten?

MarloesHJ

Berichten: 2460
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:24

Ik heb het hooi niet in de stal liggen maar in de kapschuur. Heb nu ook nieuw hooi liggen wat een week of 6 al ligt, ligt gewoon gestapeld in de schuur en lag bij de boer ook gewoon gestapeld op een kar.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:50

Wij pakken het ook gewoon gelijk in de schuur.
Zo vanaf het land.
Kurkdroog hooi gebeurt weinig mee, maar als er net voor het persen een paar druppels regen zijn gevallen dan heb je eerder kans op broei.

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:14

Misschien een domme vraag, maar hoe zit het met broei van pakjes tarwestro? Wil de hooizolder (zit aan het huis, met rieten dak, dus moet echt niet misgaan) liever gebruiken voor stro opslag. Maar geen idee of dat ook wel eens mis gaat?

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:36

Oei 5,- voor een 20-22kg baaltje van eerste snede. Dat is al aardig aan de prijs toch?

I love you to the moon and back

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:42

NienkeK schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe zit het met broei van pakjes tarwestro? Wil de hooizolder (zit aan het huis, met rieten dak, dus moet echt niet misgaan) liever gebruiken voor stro opslag. Maar geen idee of dat ook wel eens mis gaat?

Stro kan zeker broeien. Gebeurt vooral als er veel onkruid wordt mee geperst in de baal. Ook zijn grote balen stro ontvankelijker voor broei dan kleine baaltjes.

Onkruid zorgt voor vocht in de baal. Het gaat met stro dus ook zeker weleens mis.

Eea hangt ook samen met de vochtigheid van het stro, hoe laat het op de dag geperst is en zoals al gezegd; de hoeveelheid onkruid. Opslagruimte moet goed geventileerd zijn.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:29

Selka, de Cashel is er ook in maatje klein. Mijn Welsh merrie (past halster maat Shet op z'n ruimst) heeft maat Weanling / Small Pony.

Wij voeren altijd hooi bij, eigenlijk. Met dit weer hangen de pony's tussen 10 en 19u bij de schuilstallen rond, dus krijgen ze daar hooi. Momenteel zo'n 15-20 kg per dag, afhankelijk van hoe laat we vandaag voeren en er morgen verwachten te zijn.

Oy with the poodles, already

belle_boef

Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:32

Ik heb ze hier op de laatste groene weide gezet. Vonden we ergens wel zonde om die op te offeren maar als de droogte langer aanhoud hebben ze er niks aan gehad wat ook zonde is. Nou maar hopen op regen in 2 weken

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:39

Vorig jaar moesten we het land 3x maaien omdat er te veel stond... nu is het een soort woestijn... ik voer ook veel hooi bij. Vorig jaar was de behoefte ongeveer 0...

De regenhaspel staat er nu op (en de paarden dus op stal) en ik hoop eigenlijk dat we een ander wel groen stukje kunnen afzetten voor ze. Dit is niks zo.


Afbeelding


Gelukkig hebben we hooi genoeg. We hebben ook nog 120 prima gewikkelde balen over voor verkoop maar wij zitten wel erg ver van België :+

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:57

Ik lees wel mee, maar het het zo snel dat ik er niet toe kom om te antwoorden op mensen hun prachtige foto's en leuke (en minder leuke) reacties.

Ik heb grote kuilpakken voor de winter, als ik mee nodig heb komt de boer ze brengen van de winter.
Nou wil ik deze stapel graag goed beschermen. Wie heeft daar ervaring mee?
Ik twijvel tussen kuilkleed en dicht plastic. Ik ben van plastic (gamma plastic) bang dat het toch teveel gaat wapperen. Van een kuilkleed ben ik bang dat het niet genoeg beschermd, maar dat is ook raar want het moet het plastic dat over de kuil van de boeren ligt ook beschermen ... Ik vond plasticzeil dat over vrachtwagens gaat, heel mooi spul!! maar nu even niet in mijn prijsrange. (Was circa 300-500 euro voor de afstand die ik nodig heb).

Wat is een goede manier om kuilpakken af te dekken?

belle_boef

Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:35

Voordroog zijn toch al ingepakt? Wat ik wel zie is zo’n zwaar zwart gaasnet erover. Geen idee hoe je die noemt.

Net een rondje op Roosje buiten gedaan. Eerste keer, mooi braaf. Alleen os ze zo rond dag mijn zadel wel wat schuift, niet heel handig in onze kennismakingsfase. Pepper was even onrustig maar zag ik later van een afstand mooi grazen, ze moet het maar leren.

Manlief is druk bezig met zijn 2 waterpompen reviseren en aan het uitzoeken hoe doe het beste aangesloten kunnen worden. Hopelijk heeft hij ze vlot aan de praat en kunnen we de andere weides ook sproeien.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:52

Leuk!
Heeft mijn vriend ook gedaan en daardoor kunnen we nu water oppompen. Ideaal!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:54

Oefening baart kunst. Gewoon vaak doen.

Dunya heeft vandaag de 4e keer gesprongen in 1,5 week.
Enorme vooruitgang op die korte tijd
Nu ook mooi de handen mee naar voren trots!
Afbeelding

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

belle_boef

Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 06:33

Anke schreef:
Leuk!
Heeft mijn vriend ook gedaan en daardoor kunnen we nu water oppompen. Ideaal!



Heb je een foto? Wij missen nog wat onderdelen.

MizzMontana

Berichten: 5674
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 06:53

Ziet er goed uit Anke! Het blijft een leuke pony ;)

Ik had steeds volgehouden dat ik niet aan sproeien op de wei ging beginnen, maar zo langzaam aan wil ik toch wel de apparatuur er voor aan gaan schaffen. We hebben een grondpomp dus kan sproeien met grondwater.
Voor nu maar weer hooi in de wei voeren.

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:14

jeannaa schreef:
Gelukkig hebben we hooi genoeg. We hebben ook nog 120 prima gewikkelde balen over voor verkoop maar wij zitten wel erg ver van België :+


Helaas ook erg ver van mij. Jammer hoor!

I love you to the moon and back

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:25

weslyjune schreef:
Ik lees wel mee, maar het het zo snel dat ik er niet toe kom om te antwoorden op mensen hun prachtige foto's en leuke (en minder leuke) reacties.

Ik heb grote kuilpakken voor de winter, als ik mee nodig heb komt de boer ze brengen van de winter.
Nou wil ik deze stapel graag goed beschermen. Wie heeft daar ervaring mee?
Ik twijvel tussen kuilkleed en dicht plastic. Ik ben van plastic (gamma plastic) bang dat het toch teveel gaat wapperen. Van een kuilkleed ben ik bang dat het niet genoeg beschermd, maar dat is ook raar want het moet het plastic dat over de kuil van de boeren ligt ook beschermen ... Ik vond plasticzeil dat over vrachtwagens gaat, heel mooi spul!! maar nu even niet in mijn prijsrange. (Was circa 300-500 euro voor de afstand die ik nodig heb).

Wat is een goede manier om kuilpakken af te dekken?

Ik doe (deed, heb nu hooi in kleine pakjes) er gewoon kuilkleden over. Dan is er toch nog wat ventilatie en kunnen vogels en katten het plastic dat om de balen gewikkeld zit niet kapot maken.

De kuilkleden zijn overigens ook niet goedkoop.

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:37

Wat is er zo anders aan een kuilkleed in vergelijking met bv een goed stevig zeil?
(Behalve de prijs dan :') )

I love you to the moon and back

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:39

Kuilkleed lijkt op een soort vliegendeken(weet niet hoe ik het anders moet omschrijven), ze zijn dus wat opengewerkt. Ik kan mij zo voorstellen dat het onder een dicht stevig zeil een natte bedoening wordt.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:53

ClaudiaHS schreef:
Als jullie de keus zouden hebben. Zou je dan voor kleintjes gaan 18/20 kg f de verpakte van 100 kg ong?


Die hele kleintjes als je echt niet uit de voeten kunt met grotere. Anders heb je echt super veel plastic afval. Dat vind ik van onze midi balen al eigenlijk.
Maar qua hanteerbaarheid en voersnelheid kunnen wij super uit de voeten met onze midi balen. Met 2,5 paard.

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:12

Ik kan het allebei wel kwijt Pol.
Heb ongeveer 12meter x 6meter aan vloeroppervlak x 4 meter aan hoogte in mijn schuur.
Zolder heb ik niet.

Morpheus81
Berichten: 568
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:13

Wij zijn ook al een jaar of 3 aan het hannessen met zeil over onze balen in plastic. Wij hebben 4 katten en die krabben de balen anders aan. Wij hebben de eerste jaren een plastic dicht zeil gebruikt, maar dat is echt ellende. Ten eerste is dat ook duur (135 euro voor 10x12 meter in zware kwaliteit) en door de zon droogt het snel uit, waardoor er gaten in komen. Zelfs het zeil van de extra zware kwaliteit gaat maar 2 jaar mee. Verder is het echt een onhandelbaar ding! Als er maar half een beetje wind staat, is het een ramp om het over je stapel te krijgen (zie je me vliegen?). Daarbij werkt het ook niet fijn als je stapel half op is. Je hebt dan zo'n klapperend stuk ellende over. En als laatste vinden de katten zo'n tent helemaal geweldig, dus we moeten het rondom met stenen afleggen en echt zorgen dat er geen enkel iniminie gaatje is, want dan gaan ze erin en krabben de balen van binnenuit open (ervaringsdeskundige helaas). Wij hebben nu een kuilkleed gekocht. Was A) goedkoper, B) 10 jaar garantie, C) geen windprobleem en veel beter hanteerbaar.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:14

Hoogte haal je niet met die ronde balen. Die kun je (bijna?) niet stapelen. Dat zou dan een voordeel zijn van kleine baaltjes.
Maar wat ik zeg: de hoeveelheid plastic is dan enorm.


scappa

Berichten: 101
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:15

Dit gaat echt beetje te hard om alles bij te kunnen lezen.
Zijn ook al een paar dagen bezig met fundering van de schuur te plaatsen. Graven met deze hitte is niet heel fijn om te. Ze komen woensdag het beton storten.
Ik heb maar een kleinweitje waar vooral heel veel klaver staat. Durf ze niet te veel te geven.
We willen nog een keer een stuk grond erbij kopen. Maar dan moet er wel iets te koop komen.
Vanaf dat ze thuis staan voer ik kuil bij. Wij hebben van die ronde baaltjes.
Ik koop de balen bij de boer waar mijn paard hiervoor al jaren heeft gestaan. Kom er bijna wekelijks maar nog niets gehoord over een te kort. Hij gaat er vanuit dat er in het najaar nog een keer gemaaid kan worden.

Scappa dressuur M1 / Springen B / SGW B
Lugano
Odin


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Eve_16, GoogleAdsense en 74 bezoekers