Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:19

pol013 schreef:
Phoe jullie gaan veeel te hard.

Zijn er meer mensen die het wel leuk vinden om het wel te hebben over de tips en trics van paarden thuis houden maar die niet echt tijd hebben om 5 pagina's bij te lezen na een halve dag? Misschien een rustiger/kleiner topic starten naast dit topic?

Dit is wel echt een kletstopic geworden ja, misschien is een info topic (wat niet in de HK staat?) Wel een goed idee.

De paardenhoofden zien hier ook zwart van de vliegen op de wei zonder vliegenkap op, hier bij huis valt het mee gelukkig.


MizzMontana

Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:22

Herkenbaar Claudia... hier ook 1 die de sliertenfrontriem na een paar uur altijd achter de oren heeft zitten. Vliegenkap vandaag maar op gedaan, ze heeft alleen zo’n dun velletje dat die kap gaat irriteren als ze die een paar dagen achter elkaar op heeft.

Iets anders, weet iemand waarmee ik dit kan fixen?
Het draad onder de weidepoort door heb ik kapot gemaaid }:0 >;) Dus nu heb ik aan 1 kant geen stroom meer... Binnen zou ik een kroonsteentje pakken, maar buiten met regen werkt vast niet. Daarnaast is het ook één dik draad en niet een heleboel van die losse draadjes. Hopelijk is er een andere oplossing dan het hele draad uitgraven en vervangen.
Afbeelding

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:26

Ik denk dat je die draad even een stukje moet strippen zodat het metaal bloot ligt, dan weer aan elkaar solderen en dan zo'n stukje rubberachtig spul erom heen, dat kan je warm maken met bv een aansteker en dan krimpt dat weer mooi om de draad heen. Ik weet niet hoe het spul heet maar zo heeft mijn man het laatst gedaan met de draad naar mijn stroomklok die poreus was geworden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:28

De kabel strippen en doorlussen met een stukje ijzerdraad en daarom heen wat van die zwarte tape. Dan houdt het wel weer een tijdje. Hoef je niet gelijk het stuk te vervangen onder de grond.

Ik denk dat het met vlagen gewoon wat drukker is in het topic.
Zelf zou ik er geen topic naast maken. Onlangs is er ook een 2e topic gemaakt voor een ander topic hier op het forum waar ik al jaren in zat. Het oude topic, die al jaren liep viel gelijk dood. De hele sfeer lag er ineens uit.

edit. Claudia, een krimpkousje. ;)
Laatst bijgewerkt door Chasey op 17-07-18 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:28

Oooh wat een heerlijk puppenbeest! <3

Ik ben benieuwd of er een sproeiverbod gaat komen.. ik hou het gras nog mooi groen maar sproei ook heel veel. Kan me voorstellen dat dat straks aan banden gelegd gaat worden als de temperaturen zo blijven..

Hmm. Niet handig MizzMontana. Ik heb geen idee hoe je dat kunt oplossen.

Volgens mij is die bui al verdampt want ik zie niks op de buienradar! :')

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:30

Dat zijn krimpkousen wat je bedoeld neem ik aan.

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:32

Ahja Chasey, ik zat al aan een krimpsokje te denken maar wist t niet zeker haha.

Ik hoef ook geen 2e topic, blijf lekker hier, maar voor degene die dat wel willen.
Gewoon doen toch :)

Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:33

Meestal wordt dit topic ook wel weer rustiger naarmate het aantal pagina's vordert.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




MizzMontana

Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:33

Krimpkous gegoogled, dat ziet er uit alsof ik het daarmee kan maken. Dank!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:47

Tot nu toe geen beregen verbod hier, maar de mannen denken hier dat het niet lang meer duurt. Wat zouden we graag regen hebben. Niet een buitje maar dagenlang mooie regen. De gewassen lijden flink.

Vliegen viel mij ook op, gisteren ineens een heleboel. Heb ze niet graag een halster om. Mijn ouwe kan echter inmiddels slecht zien met een vliegenkap en gaat dan onzeker lopen. Toch maar weer de franjes uit de kast halen...

Ik ben dus niet de enige met verkoudheid zie ik al. De rest ook beterschap!

Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:52

Zo dan, die oude van jou is al 34 jeannaa? Wat een mooie leeftijd! _/-\o_

Ik ben nog steeds benieuwd hoe lang we grondwater kunnen pompen voordat we modder uit de kraan krijgen. We zitten hier niet aangesloten op de waterleiding, dus als de grond opdroogt moeten we aan de Bar le Duc. :P Maar zolang de achterburen nog vrolijk sproeien zal het wel meevallen denk ik.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 12:00

Eng Delphi. Gelukkig niks gebeurd.
Ahh jouw baby’s Anke. Helemaal nokkie.
NienkeK, wat leuk. Ik zou voor de shet gaan maar ik wil dan ook geen vreemde mensen op mijn erf haha. Sproeien uit de sloot mag hier trouwens niet. Zou eens nagaan of dat bij jullie wel mag.
He dat is schrikken Fabster. Fijn dat het lijkt mee te vallen.
Ohh wat schattig MM! Kom je nog wel aan iets toe of blijf je maar verliefd staren? :D
Ja niet normaal he ClaudiaHS? Ik word er horendol van. Er hangen inmiddels 3 vallen maar vanavond hang ik een vierde op. De paarden waren vanochtend zo aan het schudden dat ik ze maar een masker op heb gedaan. Alleen arme Shire pony staat zonder want ik kan maar niks vinden wat hij past. Net weer een aantal besteld en een vliegenfranje ding XXL. Er moet toch eens iets passen?!
Naaien kun je proberen of misschien een plukje manen vlechten met een paar slierten?

Ik hoorde net op de radio dat Vitens de waterdruk verlaagd. Nu sproei ik al amper maar om te voorkomen dat echt heel mijn tuin doodgaat wilde ik eens in de week sproeien. Twijfel of ik dat nu wel of niet moet doen.

Mocht iemand nog een idee hebben waar ik een XXL vliegenkap vandaan kan halen dan houd ik mij aanbevolen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:02

Hier stikt het momenteel ook van de vliegen terwijl het hier aan de noordwest kust vaak juist erg meevalt.

Voorspelling voor ons is dat er 0 mm valt tot in ieder geval 30 juli...... -O- . Maar ja, kan me er wel druk over maken, maar er verandert toch niets. Dus vooralsnog geniet ik maar van het zonnetje.

polo13, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik twijfel of een topic ernaast gaat werken. Ik klets af en aan mee vanaf topic nr 1 en soms gaat het megahard en soms valt het wel weer mee. Je moet je natuurlijk niet verplicht voelen om op alles en iedereen te reageren. Probeer eruit te pikken en tips te geven waar je wat mee kan en laat de rest lekker kletsen ;) . Doe ik ook als ik weinig tijd en/of zin heb.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:13

Selka schreef:
Eng Delphi. Gelukkig niks gebeurd.
Ahh jouw baby’s Anke. Helemaal nokkie.
NienkeK, wat leuk. Ik zou voor de shet gaan maar ik wil dan ook geen vreemde mensen op mijn erf haha. Sproeien uit de sloot mag hier trouwens niet. Zou eens nagaan of dat bij jullie wel mag.
He dat is schrikken Fabster. Fijn dat het lijkt mee te vallen.
Ohh wat schattig MM! Kom je nog wel aan iets toe of blijf je maar verliefd staren? :D
Ja niet normaal he ClaudiaHS? Ik word er horendol van. Er hangen inmiddels 3 vallen maar vanavond hang ik een vierde op. De paarden waren vanochtend zo aan het schudden dat ik ze maar een masker op heb gedaan. Alleen arme Shire pony staat zonder want ik kan maar niks vinden wat hij past. Net weer een aantal besteld en een vliegenfranje ding XXL. Er moet toch eens iets passen?!
Naaien kun je proberen of misschien een plukje manen vlechten met een paar slierten?

Ik hoorde net op de radio dat Vitens de waterdruk verlaagd. Nu sproei ik al amper maar om te voorkomen dat echt heel mijn tuin doodgaat wilde ik eens in de week sproeien. Twijfel of ik dat nu wel of niet moet doen.

Mocht iemand nog een idee hebben waar ik een XXL vliegenkap vandaan kan halen dan houd ik mij aanbevolen!


Edit, verkeerde knopje :+
Wij hebben er voor ons trekpaard een besteld bij krämer, een van Felix bühler. Mooi ding die goed afsluit en uit m'n hoofd zeg ik dat de voorpluk ook naar buiten kan, maar de paarden trekken de maskers bij elkaar af dus ze dragen ze hier niet }:0

Zie net dat ze bij kramer geen trekpaard spul meer hebben dus daar kun je niet meer terecht. Ken eigenlijk geen andere winkels waar ze Felix bühler verkopen :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:27

Voel je inderdaad niet verplicht om overal op te reageren. Dat is geen doen!
Soms doe ik het ook niet als ik de puf er niet voor heb. Ik probeer het meestal wel. Ligt er ook een beetje aan of ik even 'snel' met de telefoon kijk. (Heb een schurft hekel aan typen met de telefoon). Of dat ik even rustig achter de laptop zit.

Vraagje: Nu het voorlopig nog wel droog blijft, zijn jullie al aan het 'hamsteren' met hooi? Voordat het straks misschien wel een keer zo duur is?
Wij hebben op dit moment nog wel wat, maar we voeren 1 baal per 2 dagen, ongeveer. Dat gaat best hard zo.

Verder heb ik de handdoek in de ring gegooid wat sproeien betreft. De jonge aanplant deed het voor kort nog wel goed, maar heeft het zo zwaar dat ik het niet meer zie zitten om nog zoveel moeite te doen om het te redden. Het ziet er allemaal zo slecht uit. En met de komende vooruitzichten... geef ik het op. Richt ik me op de planten die nog wel te redden zijn.
Aangezien we hier in de straat al zo'n lage waterdruk hebben en het ook nog lager wordt/is heb ik er gewoon helemaal geen puf meer voor. :n
De waterdruk is zo laag dat de sproeier niet goed meer functioneert. Hij wil niet meer goed draaien, blijft continue stil staan. Met hogere waterdruk doet ie dat wel. (Andere sproeiers zelfde effect).

De vliegen explosie is inderdaad een drama! Ikzelf word er ook helemaal dol van.

Nu ik even rustig zit, lees ik eventjes terug. :9k
Anke, wat een schattige foto. Afgespeend en wel. Dat ze maar snel een leuk bazen mogen krijgen!

Ik lees behoorlijke bedragen voor paddockroosters. Ik schrik er een beetje van hoe duur die dingen zijn!
Ook offertes voor alleen een paddock zonder extra dingen zoals drainage.
Voor alle werk wat de loonwerker bij ons verzet heeft zijn wij in totaal 3000 euro kwijt aan de loonwerker.
Daar zit het uitgraven van de vijver, het maken van de paddock, het maken van de bult en vrezen, weides egaliseren etc. bij in.
De tijd moet natuurlijk nog wel leren hoe het paddockzand zich houd komende herfst en winter, maar dat zien we dan wel weer. (Zit op dit moment geen drainage in).

Een dazenlijm spuitbus klinkt wel handig inderdaad, ik vind dat geklieder met een kwast en die dazenlijm best wel een rotklus.

Mizzmontana, wat een leuke pup. En goed voorbeeld doet volgen haha.

NienkeK. Alle sloten hier in de buurt zijn gort droog :') Valt niks meer uit te pompen.
En ik meende ergens te lezen dat je ook geen water (meer) uit sloten ed. mag halen.

Mer1980, hoe bevalt zo'n halve IBC als voerbak? Ik hang nu altijd een hooinet op voor Nick in de schuilstal. Maar ik zou een aparte voerplek waar hij niet van de grond hoeft te eten ook wel handig vinden.
Scheelt toch weer prutsen met zo'n hooinet. Nick is wel een slopert, is zo'n lege IBC nog zwaar? Ik zie Nick er namelijk voor aan dat ie er mee gaat spelen/vernielen/verslepen.

Beterschap Jeannaa,
Hopelijk kun je eind dit jaar het rijden weer oppakken en wat meer tijd vinden voor de paarden.

En ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de lieve berichtjes mbt mijn vader. Dank jullie!

belle_boef

Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:32

Ik heb ook zo’n ibc voerbak. Helaas werd hij hier steeds omgegooit. Vond het ook wel een knoeiende, had er geen net over. Nu hangen overal hooinetten. Tip: vervang het standaard touw door dik paracord van de action. Vult vele maken makkelijker

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:37

Wij willen nu inderdaad al inslaan qua hooi. Maar helaas moeten wij iemand vinden dat kan leveren én moet het gewikkeld hooi zijn ivm opslag buiten. Geen makkelijke opgave :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:41

Wij hebben net 178 baaltjes hooi ingeslagen. Vanmorgen de eerste 78 gehaald en de voerbox volgepakt. Vrijdag krijg ik er nog 100 voor in de schuur, daar kunnen er dan nog een stuk of 100-125 bij, maar die heb ik nog niet kunnen bemachtigen. Daarna moet ik echt gewikkelde balen hebben ivm opslag, maar ik hoop dat we die nog van het eigen land kunnen halen.


Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:50

Ik heb net mijn hooiboer geappt. Ik zit met opslag maar hij had al redelijk wat binnen. Maw. ik hoef me nog geen zorgen te maken.

Mer1980

Berichten: 18811
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:55

Chasey: nog geen idee hoe die bevalt :D hij is eigenlijk straks voor de winter. in de weide staat nog genoeg gras dus dan voer ik (nog) geen hooi bij. In de boxen heb ik gewoon slowfeeders hangen voor de nacht.

Ik maak mij nog niet zoveel zorgen over hooi, ik kan helaas maar 40 baaltjes kwijt dus moet toch regelmatig bestellen. :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:15

Niwla schreef:
Meestal wordt dit topic ook wel weer rustiger naarmate het aantal pagina's vordert.



Yep. Die het niet bijhouden, haken af.

Meestal nog het met maar 60% verder.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:17

Ik heb een paar flinke stoeptegels onderin de ibc liggen.
Amel ging ook wel eens met dat ding slepen.
Maar de rest laat hem eigenlijk gewoon netjes staan.

Hooi ga ik denk ik ook binnenkort nog achteraan.
Voer nu ongeveer 1 baal per 3 dagen maar het gras raakt echt op nu dus zal meer moeten gaan bij voeren met 1-2 weken denk ik.
Ik schat dat ik er nog ongeveer 300 heb liggen. Maar daar ga ik het niet mee redden tot volgend voorjaar.
Even kijken of ik er nog een 100-150 bij kan krijgen. Meestal kan ik wel reserveren bij hooiboer en dan bewaart hij ze voor me.

Sproei nog steeds met grondwater met 2 kleine sproeiertjes.
Eigenlijk is het onbegonnen zaak Maarja sproeiers uit zetten is ook weer zo wat.

Edit: heb hooiboer maar meteen een appje gedaan of hij nog wat heeft. Voor het echt op is.

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:45

xJitskee schreef:
Wij hebben net 178 baaltjes hooi ingeslagen. Vanmorgen de eerste 78 gehaald en de voerbox volgepakt. Vrijdag krijg ik er nog 100 voor in de schuur, daar kunnen er dan nog een stuk of 100-125 bij, maar die heb ik nog niet kunnen bemachtigen. Daarna moet ik echt gewikkelde balen hebben ivm opslag, maar ik hoop dat we die nog van het eigen land kunnen halen.


[ [url=m/72IrB0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe groot is jouw box en hoeveel kg baaltjes zijn dit?
Kan ik beetje inschatten wat ik kwijt zou kunnen haha.

@Nienke, bij mijn vorige stal deden ze de bak sproeien vanuit de sloot.
Heel specifiek weet ik het niet maar ik dacht dat de pomp gewoon in de sloot gelegd werd, aangesloten op de sproei installatie en dan aanzetten maar.


Hier ook ineens overlast aan vliegen.
En die stomme dingen vliegen naar binnen in de 2 sec dat de deur openstaat om even heen en weer te lopen ofzo dus binnen worden we er ook gek van |o

I love you to the moon and back

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:58

*\o/* hooiboer appte net terug dat hij uit zichzelf al 150 balen extra voor mij had gereserveerd.
Hij houdt bij wat ik per jaar ongeveer gebruik. Dus daar ben ik heel blij mee.

Sproeien hier uit de sloot kan sws niet haha.
Die naast mijn wei staat droog. Heeft nog nooit water in gezeten zolang ik hier woon. En de sloot aan de overkant zit nog 10 cm drap in.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:10

Hoe werkt sproeien uit de sloot? Ik heb sloten, maar geen pomp. Wil hier wel over nadenken voor een evt volgende droogte periode.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirrr en 134 bezoekers