Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:40

Ik heb de weide opgesplitst in 2 gedeeltes. Het gedeelte waar ze niet lopen heb ik de afgelopen week beregend en dat ziet er groen en fris uit, de wei waar ze nu staan is wat minder groen maar met goed beregenen (sproeien) gaat dat heel snel weer bijtrekken. Onze ondergrond is zandgrond

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:42

Ik heb de weide opgesplitst in 2 gedeeltes. Het gedeelte waar ze niet lopen heb ik de afgelopen week beregend en dat ziet er groen en fris uit, de wei waar ze nu staan is wat minder groen maar met goed beregenen (sproeien) gaat dat heel snel weer bijtrekken. Onze ondergrond is zandgrond

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:30

En het gazon hoeft ook niet meer zo vaak gemaaid te worden. Ik sproei nog steeds en alles blijft aardig groen. Merk wel dat alles het slecht heeft met de brandende zon, de bloembakken staan er ook niet zo mooi bij. De wei die nu rust heeft ziet er goed groen uit, daar ga ik vandaag weer beginnen met sproeien. Voordeel van het sproeien vind ik toch wel dat de bovenlaag niet zo keihard wordt dus als het gaat regenen wordt dat makkelijker opgenomen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:02

Popstra schreef:
. Als het volgende maand regent piept er niemand meer

Als er meer dan 2 dagen een buitje valt klagen we dat het regent ;)

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:06

Tigra_ schreef:
Een paard 22 uur op stal laten noem ik nou niet van een mug een olifant maken. Als de paarden al de hele winter zo door gebracht hebben als het aan de pensionhouder ligt dan is er echt wel meer aan de hand dan gezeik. Dan is het tijd dat de pensionhouder is verder gaat kijken en niet gemakkelijk de boel op stal laten en hooi erbij gooien.
Veel paarden gaan in november al op stal. En in april buiten. Dat is al 6 maanden veel op stal als je dit ook nog eens gaat toepassen in de zomer dan blijft er voor die paarden weinig over om echt paard te zijn.

Ik kan je zeggen dat mijn paarden rond half 8 naar buiten gaan en pas weer binnen komen als het schemert. Dit ritme volg ik het hele jaar rond.
Mijn weideseizoen duurt zolang ik gras heb en de wei het toelaat, we zitten op zandgrond en daardoor hebben ze afgelopen jaar tot half december op de wei kunnen lopen. Dit jaar zijn ze half april de wei weer op gegaan. De maanden ertussen in hebben ze een buitenbak en een paddock tot hun beschikking met onbeperkt hooi.
Nu staat de wei open, in de paddock staat een grote bak met hooi, waar staan de paarden... Niet daar nee ze staan bij de stallen te kijken dat ze naar binnen willen... Onze fries is al een paar keer als sloper aan de gang gegaan om het voor elkaar te krijgen dat hij toch binnen stond...

Niet elk paard vind het vervelend om binnen te staan, toen de fries bij ons kwam was hij niets meer gewend, wilde na een half uur buiten al weer naar binnen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:33

Het sproeien zal de bovenlaag ook minder hard maken waardoor de regen die straks een keer gaat vallen beter opgenomen gaat worden.
Dat merk ik met het sproeien van mijn wei ook, de eerste keer bleef het water er echt in een laag op liggen, nu zakt het er mooi in. Heb 1x per week de wei gesproeid, het stuk waar ze nu niet lopen en die is mooi groen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:34

ClauH schreef:
Met dit warme weer en al die vliegen begrijp ik dat ook wel...
Kan je het nog beter andersom doen en in de avond naar buiten....

Mijn stal staat pal in de middag en avondzon, mijn wei daarentegen op de open vlakte waardoor er eigenlijk altijd wel wind is. Op stal is het vele malen warmer dan buiten.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:55

superpony schreef:
Wij hebben een eigen plek en doen alles zelf. Zijn minder kwijt dan mensen in volpension, maar als je onze tijd erbij gaat rekenen, dan zou het een heel duur grapje worden.

En dat is nu juist het verschil tussen ons (mensen zoals jij en ik) en een pensionhouder. Wij doen het voor onze hobby en proberen door alles zelf te doen de kosten te drukken, maar voor een pensionhouder is het wel zijn brood en dan is het wel de bedoeling dat hij er ook wat aan verdiend en de belastingen kan betalen.
Ik heb ook de paarden aan huis, als ik alles omreken ben ik inderdaad goedkoper uit puur de kosten voor de paarden dan, ga ik de rest mee rekenen absoluut niet.
De waterpomp heeft hier inmiddels heel wat uren staan draaien om de weide groen te houden en mijn tuin en planten fris zodat ze het kunnen overleven, die draait ook niet op lucht, dat zijn extra kosten en neem je dan voor lief omdat het voor jezelf is.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:51

Ja helaas is dat overal in terug te vinden, we willen wel werken maar het moet niet te worden in van alles. Jammer dat de mentaliteit zo aan het veranderen is.
Op de laatste stal waar ik stond hielp ik mee als ik er was en dat vond ik totaal geen probleem, wilden ze een dag weg dan was ik er een keer extra om de hond uit te laten en even te kijken of alles goed was, stuurde dan altijd even een berichtje dat alles in orde was op stal. De club mensen die er toen stond wilde best meehelpen, de club mensen daarna niet meer, dat hebben ze wel gemerkt op stal de eigenaren toen. Het kan zo leuk zijn maar ja dat is een andere discussie.

De vooruitzichten zijn dat het volgende wat meer regen gaat geven, zou mooi zijn!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:45

Heb net weer gekeken wat de voorspellingen doe voor de komende week, gisteren was het nog dagelijks regen, variërend van 2 mm tot iets wat echt tot nut was, nu is het weer terug gedraaid naar zo goed als niets, druppel op een gloeiende plaat zeg maar. Ik sproei maar vrolijk door.
De paarden zijn gisteren van wei gewisseld, de wei die ze nu kaal hebben is direct met de sproeier gedaan de hele dag, die begint nu al weer wat groen op te trekken, de wei waar ze nu in staan hebben ze voorlopig gras genoeg, op sommige stukken staat het fris groen tot aan hun knieën.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:20

Bij ons hebben ze daar aansluitingen opgemaakt zodat ik een slang kan aansluiten. Of ik kan kranen open draaien dat de bak wordt beregend.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:00

Ik heb ook erg weinig fruit dit jaar, wel veel appels die er aan komen, mijn oude perenboom van ruim 30 jaar heeft de winter niet overleefd, verder geen pruimen en kersen te bekennen, aardbeien en frambozen ook niet echt. Mijn oude pruimenboom achter geeft normaal meer dan 12 kg pruimen dit jaar mag ik blij zijn met een handje vol.
De wei waar de paarden nu op staan is mooi groen, die ben ik wekelijks blijven sproeien, sommige plekken staat het gras tot aan de knieën, de wei waar ze vanaf zijn gekomen heb ik direct daarna een hele dag beregend en die begint al weer groen op te trekken, die krijgt morgen weer een dag water van de pomp.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:07

Mijn buurman is zijn weide aan het sproeien, hij heeft zo'n enorme sproeier met van die brandweerslangen eraan vast, de wind staat zo dat het ook mijn paddock en buitenbak mee pakt, ben ik mooi van de stof af

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:46

Ik ben het stuk waar ze vanaf zijn gekomen aan het beregenen, het trekt wel bij maar de groei is er uit. Het stuk waar ze nu nog op lopen kan nog een aantal weken vooruit. Als dat stuk ook kaal is gaan ze ook naar de paddock terug met onbeperkt hooi. Nu ben ik nog aan het voeren van mijn voorraad van vorig jaar, mijn nieuwe voorraad heb ik ook al weer liggen voor een heel jaar, ruimschoots. Daar ben ik wel blij mee. Dus voor mij geen dure aanschaf van hooi. Mijn buren iets verder op hebben ruimte genoeg om voor een jaar op te slaan, doen ze niet, kopen elke keer een beetje in. Terwijl ze dan vele malen duurder uit zijn. Direct van het land af betaal ik 3 euro per baal, bij dezelfde leverancier zijn de balen het dubbele in de winter. Reken maar uit..

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:12

Met de warmte zijn de vliegen in 5 dagen al volwassen ipv normaal 8 dagen. het kan dus dat we nu meer vliegen hebben ja

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:29

Polly ik ben het niet helemaal met je eens met je uitspraak dat er veel mensen te veel dieren per oppervlakte houden, grotendeels zal het wel voorkomen maar voor nu gaat het niet helemaal op.
Mijn buurman houdt voor zijn hobby dikbillen, hij heeft nu zo rond de 15 koeien lopen op ruim 2.5 hectare gras, maar ook bij hem zie je dat het gras te lijden heeft van dit weer, we zitten dan wel op zandgrond maar dan toch, zijn aantal dieren zijn zeker niet veel voor dat oppervlakte maar ook bij hem wordt het nu langzaam aan geler

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:16

Koeien lopen niet het jaar rond buiten en worden bijgevoerd, was ik vergeten te vermelden.
Zie hier in de buurt al genoeg lege weilanden, het vee staat al binnen op stal, geen eten meer.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:15

gohya schreef:
De prijs voor het hooi is nu al gestegen!

Dat was te verwachten, het gebeurt hier in de buurt altijd in de winter dat de prijzen omhoog gaan t.o.v. de prijzen direct van het land af. Het is ook logisch er is meer werk aan. Een goede 2e of 3e snee met dit weer is er op veel plekken niet.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:25

Knakker schreef:
Bij ons op de Veluwe zie je sommige stukken mais staan die gewoon dood zijn, helemaal geel. Of heel dor met opgekrulde bladeren, wordt geen topoogst dit jaar :(

Klopt op sommige akkers is er niets meer over van het maïs, is ook niet mooi hoog opgekomen, ook de aardappels en suikerbieten staan er treurig bij, je haalt de akkers er wel tussen uit waar de boeren wel beregenen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:28

We blijven ook echte nederlanders, zo grappig, eerst wilden we regen, nu hebben we een paar dagen met wat regen en dan willen we weer de zon..

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:50

Als je kunstmest gaat strooien heb je wel aardig wat regen nodig om deze goed uit een te laten vallen en te verregenen. Een klein buitje gaat dat niet doen. Wij hadden vanmiddag langdurig regen, meer dan 25 mm en dan was dat voldoende daarvoor geweest. Ik heb het een aantal weken terug gestrooid, de korrel van pavo. Deze werkt ongeveer 3 maanden en is speciaal toegepast voor de behoeftes van het paard.
Daarna heb ik ze 2 weken niet op het gras gehad zodat de groei er in kon komen. De wei is er toen al goed van opgeknapt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:41

Als je gaat strooien en het verregent niet gaat het verbranden op de wei, daarom dus strooien net voordat het gaat regenen. Maar net wat Sclimpre aangeeft ben je denk ik al te laat, de groei van het gras wordt ook bepaald door de temperaturen, zodra deze onder de 10 graden komt gaat de groei afnemen, er komen al steeds meer koudere nachten en als het weer om gaat slaan dan zal er weinig groei meer zijn in het gras.

Met alleen dauw valt de korrel niet uiteen, daar heb je echt langdurig regen voor nodig ellepel.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:39

is daar niet mest geïnjecteerd Popstra?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:23

De natuur is in de war, ik heb de appels aan de bomen hangen en de bloesem zit er ook al weer in

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yaffie en 89 bezoekers